خداوند کام همۀ شیعیان را با فَرج حضرت غائب (عج) شیرین کند! شیرینیها، تفکّهاتِ زائد بر ضرورت است؛ ولی شیرینی ظهور آن حضرت، از اَشدّ ضرورات است.
[در محضر بهجت:2/18]
سلام
متأسفانه مدتی است گرفتار بودم و وقت نکردم فصول کتاب را تنظیم کنم الان به شکل پراکنده است. تلاش می کنم سر و سامانی دهم
واقعا عذر می خوام که این همه منتظرتون گذاشتم
گفتار نيك امام سجاد سلام الله علیه اَلْقَوْلُ الْحَسَنُ يُثْرِى الْمالَ وَ يُنْمِى الرِّزْقَ وَ يُنْسِئُ فِى الاَْجَلِ وَ يُحَبِّبُ اِلَى الاَْهْلِ وَ يُدْخِلُ الْجَنَّةَ گفتار نيك، ثروت را زياد و روزى را فراوان مى كند، مرگ را به تأخير مى اندازد، انسان را در خانواده محبوب مى كند و به بهشت وارد مى نمايد. خصال، ص 317، ح 100 / دوستى در قرآن و حديث : ص 126
به خداوند خوش گمان باش، زيرا خداند مى فرمايد: من نزد گمان بنده مؤمن خويش هستم، اگر به من خوش گمان باشد، به خوبى با او رفتار مى كنم و اگر به من بدگمان باشد، به بدى با او رفتار مى كنم.
كافى، ج 2، ص 72، ح 3 / دانشنامه عقايد اسلامى: ج 9، ص 286
آيت الله حاج شيخ محمّد حسين غروی اصفهانی به کمپانی معروفی است برخی گویند این نام به خاطر این بود که فوج فوج طلاب بر سر درس ایشان حاض میشدند و از ایشان بهره میبرند و به خاطر این که پدر ایشان از تجار بسیار ثروتمند بود و وضع مالی خیلی عالی بود. وی از عرفا و اساتید فقه و فلسفه بود و بزرگانی چون آیت الله حجت کوه کمرى، سید محمد هادى میلانى، سید ابوالقاسم خویى، شیخ محمدتقى بهجت فومنی، علامه سید محمد حسین طباطبایی افتخار شاگردی ایشان را دارند وی أهل مراقبه، و سكوت، و محاسبه بود. پيوسته در فكر بود؛ سخن به ندرت ميگفت. در مجالس و محافل كه بين علماء بحثي در ميگرفت، سكوت ميكرد. در هر جاي مجلس كه جا خالي بود، مينشست، و بسيار متواضع و خليق و آرام بود. و با آن كه ثروت زیادی كه از پدرش كه از تجّار معروف، و سرمايهدار كاظمين بود، به او رسيد، همه را به فقرا و طلاّب داد و خود چيزي نداشت. گويند در أواخر عمر، با فقر دست به گريبان بود؛ ولي دلي شاد، و سيمائي متبسّم، و قلبي استوار داشت؛ كه دلالت از روحيّات عظيم، و موهبات معنوي او مينمود.
تسبيح قيمتي: يكي از علماي نجف اشرف میگوید: من روزي در بازار حُوَيْش ميرفتم؛ و ديدم آقاي حاج شيخ محمّد حسين در وسط كوچه، خم شده است؛ و پيازها را جمع ميكند؛ و پيوسته با خود ميخندد. من جلو رفتم، و سلام كردم، و با ايشان كمك كردم تا پيازها را جمع نموديم. آنگاه آنها را در گوشة قبايش گرفت؛ و به منزل روانه شد. من عرض كردم: حضرت آيت الله معلوم بود. كه پيازها از گوشة قباي شما ريخته است؛ ولي براي من خندة شما نامفهوم ماند! آن مرحوم فرمود: من وقتي وارد نجف شدم، در سنّ جواني براي تحصيل؛ آن قدر مترفّه بودم؛ و لباس عالي داشتم، و انگشتري و تسبيح قيمتي داشتم؛ كه روزي در مقابل ضريح مطهّر حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام كه مؤدَّب ايستاده بودم؛ و مشغول زيارت بودم؛ بند تسبيح من پاره شد؛ و دانههاي آن به روي زمين حرم ريخت. اين تسبيح قيمتي بود، به طوري كه هر دانه از دانههاي آن يك دينار ارزش داشت. عزّت نفس و خودخواهي به من إجازه نداد، و برایم قابل تحمل نبود تا خم شوم و دانهها را جمع كنم، بنابراین از تسبيح صرف نظر نمودم.امروز به دكّان بقّالي رفتم؛ و قدري پياز خريدم؛ و در گوشة قباي خود ريختم؛ و اطراف آن را با دست گرفتم، تا به منزل برم. در همين جا كه سر چهارراه بود؛ و در ميان جمعيّت مردم، قبا از دست من رها شد و پيازها به روي زمين ريخت. من خم شدم و پيازها را جمع كردم و ابداً براي من اين مسئله مشكل نبود، بلكه بسيار آسان و قابل تحمّل بود. و علّت خندة من آن بود كه در همان وقت من به ياد دوران جواني و پاره شدن تسبيح قيمتي كه ارزش هر دانهاش يك دينار بود افتادم؛ كه آن روز از آن تسبيح كه يكصد دينار قيمت داشت گذشتم؛ و براي من جمع آوري آن مشكل بود. و للّه الحمد و له الشّكر كه امروز جمع آوري پيازهاي ريخته از گوشة قبا بر روي زمين، براي من سنگين نيست؛ و بسيار آسان و قابل تحمّل است. فلهذا شاد و مسرور شدم و خندة من براي مسرّت نفس من، با تداعي آن عمل گذشته بود. نکته:شرح حال آیت الله میرزا جهانگیر خان قشقایی استاد بزرگان و عرفایی مثل آیت الله بروجردی، حاج آقارحیم ارباب، شهید مدرس، نجفی قوچانی و...بود و 40 سالگی وارد حوزه شدند، نیز شنیدنی است از روحانیون بپرسید یا از اینترنت و کتابخانه آن را بخوانید.
احمد بن محمّد بن ابى نصر میگوید به ابو الحسن (امام رضا) عليه السلام گفتم : قربانت گردم! من چند سال است كه از خدا حاجتى خواستهام و از تأخير آن، در دلم ترديدى افتاده است.
فرمود : «اى احمد! مبادا شيطان به تو راه يابد تا نااميدت سازد. ابو جعفر (امام باقر) ـ كه درودهاى خدا بر او باد ـ مى فرمود : مؤمن از خداوند عز و جل حاجتى مىخواهد و خداوند برآوردن حاجتش را به تأخير مى افكند؛ چون صداى او و شنيدن ناله اش را دوست دارد ». سپس فرمود: «به خدا سوگند ، اين كه خداوند عز و جلّ خواسته هاى دنيوى مؤمنان را به تأخير ( به آخرت) مى افكند، برايشان بهتر از آن است كه در همين دنيا به آنها بدهد. دنيا چه ارزشى دارد؟ ابو جعفر عليه السلام مى فرمود : مؤمن بايد در هنگام آسايش [و خوشى] ، همان گونه به درگاه خدا دعا كند كه در وقت سختى [و گرفتارى ]دعا مى كند ، نه اين كه هر گاه به او عطا شد، [در دعا كردن] سست شود. پس ، از دعا كردن خسته مشو ؛ زيرا دعا نزد خداوند عز و جل جايگاهى [بلند]دارد. بر تو باد شكيبايى و طلب روزىِ حلال و به جاى آوردن صله رحم ، و از اظهار دشمنى (گشودن سفره دل) با مردم بپرهيز ؛ زيرا ما خاندانى هستيم كه با هر كس كه از ما ببُرد، مىپيونديم و به هر كه به ما بدى كند، خوبى مىكنيم، و به خدا سوگند كه در اين كار ، فرجام نيك مى بينيم. كسى كه در اين دنيا از نعمت برخوردار است، [چنين است كه] هر گاه [از خدا ]بخواهد و به او داده شود، باز هم چيز ديگرى طلب مىكند و نعمت [خدا ]در نظرش كوچك مى آيد . بنا بر اين ، از هيچ چيز سير نمى شود . و هر گاه نعمتْ فراوان شود، مسلمان از اين جهت در معرض خطر قرار مى گيرد ؛ زيرا حقوقى بر او واجب است و بيم آن مى رود كه در آنها كوتاهى ورزد. بگو بدانم : اگر من سخنى به تو بگويم، به سخن من اعتماد دارى؟» .
گفتم: قربانت گردم! اگر به گفته شما كه حجّت خدا بر خلق او هستيد ، اعتماد نكنم ، به چه كسى اعتماد كنم؟فرمود: «پس، اعتمادت به خدا بيشتر باشد ؛ زيرا خداوند به تو وعده[ى اجابت دعا ]داده است. آيا نه اين است كه خداوند عز و جل مى فرمايد : «هر گاه بندگانم از تو درباره من پرسيدند [بگو:]من نزديك هستم و دعاى دعاكننده را، هر گاه مرا بخواند، اجابت مى كنم»، و فرموده است: «از رحمت خدا نوميد نشويد»، و فرموده است: «و خدا از جانب خود به شما وعده آمرزش و بخشش مى دهد». پس ، به خداى عز و جل مطمئن تر باش تا به ديگران، و در دل خويش جز خوبى جاى ندهيد، كه شما آمرزيده ايد».[1]
«ابوذر غفارى» از پيامبر آورده است كه فرمود:
انّى لا علم آية لو اخذ بها الناس لكفتهم: و من يتق الله يجعل له مخرجاً... فما زال يقولها و يعيدها.
من آيه اى را از قرآن شريف نشان دارم كه اگر همه انسانها دست به دامان آن زنند، براى حل مشكلات و رفع تنگناهاى آنان بسنده است؛ و آن گاه به تلاوت آيه مورد بحث پرداخت و بارها آن را تكرار كرد كه:
و من يتق الله يجعل له مخرجاً و يرزقه من حيث لا يحتسب...
در ادامه آيه مىفرمايد: وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛ و هر كس بر خدا اعتماد كند، همو برايش بسنده است.
نشاط و شادی با استناد به آیات و روایات اسلامی کتاب «نشاط و شادی» جلد چهارم از مجموعه سیره پیامبر اکرم (ص) تالیف حبیبالله فرحزاد، موضوع شادی و نشاط را از دیدگاه آیات و روایات بررسی و راههای شادی و نشاط و فرار از غمها و غصههای بیجا را برای رسیدن جامعه به شادی و سلامت معرفی میکند.-
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «نشاط و شادی» پس از انتشار سه جلد از سیره زیبای پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) با موضوعهای «محبت و رحمت»، «محبت زنان و کودکان» و «سیره اخلاق» که با استقبال خوب دوستداران نبوی و علوی روبهرو شد و با توجه به نیاز جامعه به نشاط و شادمانی به چاپ رسید.
این کتاب در قالب هشت گفتار مباحث مختلف درباره موضوع کتاب را به مخاطب ارایه میدهد.
دو گفتار نخست با عنوان «بهسوی شادمانی» به مباحثی نظیر مفهوم غم و شادی، نشانههایی از اصالت شادی، جنود عقل، زمینههای اندوه، همراهی نفس، توصیه به غمزدایی، برترین حالات نفس، از ویژگیهای اهل ایمان، محضر بهشتی اهل بیت (ع) و غم و شادی اهل آخرت اشاره میکند.
یکی از نشانههای اصالت شادی که در این فصل از آن نامبرده شده، گواهی فطرت است که در شرح آن آمده: «یکی از دلایلی که غم و اندوه را برای انسان بیاساس و مقطعی میداند و فرح و شادی و سرور را اساس خلقت و فطرت آدمی برمیشمارد، این است که فطرت انسان شادی را دوست دارد. آدمی همواره بهدنبال شادی و شاد زیستن است و از غم و اندوه گریزان است.»
گفتار سوم کتاب با موضوع «اندوه سازنده» نمونههایی را درباره لازم بودن اندوه در برخی موارد بیان کرده است. در این گفتار گونههای اندوه به مخاطب معرفی و به مواردی از اندوه سازنده نظیر اندوه برای آخرت، اندوه در برابر گناه و حزن در مصایب اهل بیت (ع) اشاره کرده است.
گفتار چهارم موارد و عوامل اندوه ویرانگر و راهکارهای و دعاهایی برای اندوهزدایی را توضیح میدهد. از راهکارهای اندوهزدایی میتوان از پناه بردن به خدا، ذکر و دعا، اعتماد و توکل به خدا، زیارت و نظافت و آراستگی نام برد.
در گفتارهای پنجم و ششم کتاب، نشاط و عوامل آن و همچنین شیوههای نشاط بخشیدن به خانواده مانند اظهار محبت، قدردانی، شاد کردن زنان و کودکان و دادن هدیه بررسی شده است. در این دو گفتار از مهمترین عوامل نشاط در خانواده، یاد خداوند، دعا، ولایت اهل بیت (ع)، دل کندن از دنیا، شاد کردن دلها و عوامل روحافزا ذکر شدهاند.
به عقیده نویسنده نخستین و مهمترین عامل برای نشاط و شاد زیستن، ارتباط با خدای متعال و یاد اوست و ارتباط قلبی با منشا قدرت، جمال، علم، کمال و همه خوبیها، به انسان اطمینان خاطر و آرامش روح میدهد.
دو گفتار پایانی کتاب، تفریح و شوخی و خنده را از عوامل نشاطآور و غمزدا در خانواده و جامعه معرفی کرده است. در گفتار هشتم از مواردی از قبیل دروغ در شوخی، دلآزاری، زیادهروی در شوخی و شوخیهای بیجا به عنوان آفات شوخی نام برده شدهاند.
کتاب «نشاط و شادی» در بیست و ششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در غرفه بهسمت خدا عرضه و با استقبال کمنظیری از سوی مردم روبهرو شد.
چاپ نخست کتاب «نشاط و شادی» با شمارگان سه هزار نسخه، در 248 صفحه و به بهای شش هزار تومان از سوی انتشارات طوبای محبت منتشر شده است.
اسلام دین شادی و نشاط:Nishkhand: است نه غم و کسالت:Ghamgin:
مگید نه؟
در حدیث بالا دقت کنید
ردیف آخر نشاط و شادی از لشکریان عقل و غم کسالت از لشکریان جهل ذکر شده است.
خیلی با حال است ها نه:Cheshmak:
«گويند شخصى دو دختر داشت كه همزمان به دو شوهر داد، مدتى گذشت مادر آن دختران با خود گفت: به ديدن دخترانم بروم تا از نزديك از اوضاع آنان خبردار شوم، نخست به خانه آن دخترى رفت كه شغل شوهرش سركه فروشى بود، با زندگى جمع و جور و شايسته و داراى امكانات رفاهى مناسب اين دختر روبرو شد و با خود گفت: حتماً زندگى دختر دوم من كه شوهرش عسل فروشى دارد از اين بهتر و پيشرفتهتر خواهد بود لكن با كمال تعجب هنگامى كه به خانه دختر دوم رفت با زندگى ساده و عقب افتاده و نامناسبى روبرو شد، در فكر فرو رفت و از دختران جوياى علت و دليل شد. آن دخترى كه شوهرش سركه فروشى داشت گفت: مادر، شوهر من سركه ترش را با شيرينى و خوش خلقى و خنده رويى به مشتريان مىفروشد از اين رو هر كس از او جنس مىخرد شيفته اخلاق او مىگردد و ديگران را هم تشويق به سوى او مىكند. دختر دوم گفت اى مادر! شوهر عسل فروش من عسلها را با ترشرويى و بد خلقى مىفروشد كه هر كس از او يكبار عسل بخرد دوباره از آن بازار عبور نمىكند و ديگران را هم از اين جريان با خبر مىسازد. مادر دختران رمز و راز پيشرفت و پسرفت آن دو زندگى را دريافت كرد. آرى نتيجه مىگيريم كه: «سركه فروش خوش اخلاق بهتر و موفقتر از عسل فروش بد اخلاق است.»
[FONT=georgia]به مادر گفتم آخر این خدا كیست؟ [FONT=georgia]كه هم در خانه ی ما هست و هم نیست [FONT=georgia]تو گفتی مهربانتر از خدا نیست [FONT=georgia]دمی از بندگان خود جدا نیست [FONT=georgia]
[FONT=georgia]چرا هرگز نمی آید به خوابم
[FONT=georgia]چرا هرگز نمی گوید جوابم
[FONT=georgia]نماز صبحگاهت را شنیدم
[FONT=georgia]تو را دیدم خدایت را ندیدم [FONT=georgia]
[FONT=georgia]به من آهسته مادر گفت : فرزند [FONT=georgia]دا را در دل خود جوی یك چند [FONT=georgia]خدا در رنگ و بوی گل نهان است [FONT=georgia]بهار و باغ و گل از او نشان است [FONT=georgia]
[FONT=georgia]خدا در پاكی و نیكیست فرزند [FONT=georgia]بود در روشنایی ها خداوند [FONT=georgia]پروین دولت آبادی
آدم حس خود خوشحالی بهش دست میده وقتی می بینه که شما خودتون از امضای خودتون تعریف می کنین بعد خودتون هم دوباره از خودتون تشکر می کنین :khandeh!:
ممنونم شاد باشین
علل الشرائع : ص ۲۲۷ / دانشنامه امام حسین : ج10، ص 10
• نکته های عاشورایی •
بزرگى مصيبت عاشورا
به امام صادق عليه السلام گفتم : اى پسر پيامبر خدا ! چه طور روز عاشورا، روز ماتم و اندوه و بى تابى و گريه شد؛ ولى روز رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله و روز درگذشت فاطمه عليهاالسلام و روز شهادت امير مؤمنان عليه السلام و روز كشته شدن امام حسن عليه السلام با زهر ، چنين نشد؟
فرمود: «روز [شهادت] حسين عليه السلام ، مصيبتى بزرگ تر از ديگر روزها دارد. اين ، از آن روست كه اصحاب كسا ـ كه گرامى ترينِ مردمان در پيشگاه خداى متعال اند ـ، پنج تن بودند. وقتى پيامبر صلى الله عليه و آله از ميان آنان رفت، امير مؤمنان، فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام بودند و آنها براى مردم، مايه تسليت و دل خوشى بودند. نيز هنگامى كه فاطمه عليهاالسلامدر گذشت، دلدارى و تسلّىِ مردم، با امير مؤمنان و حسن و حسين عليهم السلام بود . همچنين زمانى كه امير مؤمنان عليه السلام در گذشت، مردم با حسن عليه السلام و حسين عليه السلام، آرامش و تسكين مى يافتند. نيز وقتى حسن عليه السلام در گذشت، حسين عليه السلام براى مردم، مايه دلدارى و تسلّى بود؛ ولى زمانى كه حسين عليه السلام كشته شد، هيچ كس از اصحاب كسا باقى نبود كه مردم ، با او دلدارى و تسكين پيدا كنند.
بنا بر اين، رفتن حسين عليه السلام، به مثابه رفتن همه آنها بود، همان گونه كه بودن ايشان، به مثابه بودن همه آنها بود. به اين جهت ، روز كشته شدن حسين عليه السلام ، بزرگ ترين مصيبت بود». دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاریخ ج 10، ص 7
امام صادق سلام الله علیه :
[h=1]اِنَّ الْقَلْبَ لَيَـتَجَلْجَلُ فِى الْجَوْفِ يَطْلُبُ الحَقَّ فَاِذا اَصابَهُ اطْمَاَنَّ وَ قَرَّ؛[/h] به راستى كه دل در درون سينه بى قرار است و به دنبال حق مىگردد و چون به آن رسيد، آرام و قرار مىگيرد.
امام صادق سلام الله علیه :
[h=1]صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ[/h] نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند
ثواب الأعمال، ص 42؛ دانشنامه قرآن و حديث، ج 13، ص 28 .
وظایف شیعیان امام زمان
در کتاب گرانقدر مکیال المکارم مشخصات و وظائف شیعیان واقعی امام زمان شمرده شده است دو تا از آنها عبارتند از:
خداوند کام همۀ شیعیان را با فَرج حضرت غائب (عج) شیرین کند! شیرینیها، تفکّهاتِ زائد بر ضرورت است؛ ولی شیرینی ظهور آن حضرت، از اَشدّ ضرورات است.
[در محضر بهجت:2/18]
سلام
کتاب آماده نشده؟
سلام
متأسفانه مدتی است گرفتار بودم و وقت نکردم فصول کتاب را تنظیم کنم الان به شکل پراکنده است. تلاش می کنم سر و سامانی دهم
واقعا عذر می خوام که این همه منتظرتون گذاشتم
ورزش در روایات
گفتار نيك
امام سجاد سلام الله علیه
اَلْقَوْلُ الْحَسَنُ يُثْرِى الْمالَ وَ يُنْمِى الرِّزْقَ وَ يُنْسِئُ فِى الاَْجَلِ وَ يُحَبِّبُ اِلَى الاَْهْلِ وَ يُدْخِلُ الْجَنَّةَ
گفتار نيك، ثروت را زياد و روزى را فراوان مى كند، مرگ را به تأخير مى اندازد، انسان را در خانواده محبوب مى كند و به بهشت وارد مى نمايد.
خصال، ص 317، ح 100 / دوستى در قرآن و حديث : ص 126
از صفات عاقل
امام علي سلام الله علیه
اَعْقَلُ النّاسِ مَنْ غَلَبَ جِدُّهُ هَزْلَهُ وَ اسْتَظْهَرَ عَلى هَواهُ بِعَقْلِهِ؛
عاقل كسى است كه جدّى اش از شوخى اش بيشتر باشد و با كمك عقلش بر هوا و هوسش پيروز گردد.
غررالحكم، ح 3355 / دانشنامه عقايد اسلامى: ج 1، ص 446
خوش گماني به خدا
امام رضا سلام الله علیه:
اَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللّهِ فَاِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ يَقولُ: اَنا عِنْدَ ظَنِّ عَبدىَ الْمُؤمِنِ بى، اِنْ خَيْرا فَخَيْرا وَ اِنْ شَرّا فَشَرّا؛
به خداوند خوش گمان باش، زيرا خداند مى فرمايد: من نزد گمان بنده مؤمن خويش هستم، اگر به من خوش گمان باشد، به خوبى با او رفتار مى كنم و اگر به من بدگمان باشد، به بدى با او رفتار مى كنم.
كافى، ج 2، ص 72، ح 3 / دانشنامه عقايد اسلامى: ج 9، ص 286
آیت الله کمپانی
آيت الله حاج شيخ محمّد حسين غروی اصفهانی به کمپانی معروفی است برخی گویند این نام به خاطر این بود که فوج فوج طلاب بر سر درس ایشان حاض میشدند و از ایشان بهره میبرند و به خاطر این که پدر ایشان از تجار بسیار ثروتمند بود و وضع مالی خیلی عالی بود. وی از عرفا و اساتید فقه و فلسفه بود و بزرگانی چون آیت الله حجت کوه کمرى، سید محمد هادى میلانى، سید ابوالقاسم خویى، شیخ محمدتقى بهجت فومنی، علامه سید محمد حسین طباطبایی افتخار شاگردی ایشان را دارند وی أهل مراقبه، و سكوت، و محاسبه بود. پيوسته در فكر بود؛ سخن به ندرت ميگفت. در مجالس و محافل كه بين علماء بحثي در ميگرفت، سكوت ميكرد. در هر جاي مجلس كه جا خالي بود، مينشست، و بسيار متواضع و خليق و آرام بود. و با آن كه ثروت زیادی كه از پدرش كه از تجّار معروف، و سرمايهدار كاظمين بود، به او رسيد، همه را به فقرا و طلاّب داد و خود چيزي نداشت. گويند در أواخر عمر، با فقر دست به گريبان بود؛ ولي دلي شاد، و سيمائي متبسّم، و قلبي استوار داشت؛ كه دلالت از روحيّات عظيم، و موهبات معنوي او مينمود.
نکته: شرح حال آیت الله میرزا جهانگیر خان قشقایی استاد بزرگان و عرفایی مثل آیت الله بروجردی، حاج آقارحیم ارباب، شهید مدرس، نجفی قوچانی و...بود و 40 سالگی وارد حوزه شدند، نیز شنیدنی است از روحانیون بپرسید یا از اینترنت و کتابخانه آن را بخوانید.
رضايت به روزي
[h=1]مَنْ رَضىَ بِما رَزَقَهُ اللّهُ قَرَّتْ عَيْنُهُ؛[/h] هر كه به آنچه خداوند روزيش كرده راضى باشد، خوش و خرّم بماند.
امالى طوسى، ص 225، ح 393؛ حكمتنامه پيامبر، ج 3، ص 310
تأخیر در استجابت
احمد بن محمّد بن ابى نصر میگوید به ابو الحسن (امام رضا) عليه السلام گفتم : قربانت گردم! من چند سال است كه از خدا حاجتى خواستهام و از تأخير آن، در دلم ترديدى افتاده است.
فرمود : «اى احمد! مبادا شيطان به تو راه يابد تا نااميدت سازد. ابو جعفر (امام باقر) ـ كه درودهاى خدا بر او باد ـ مى فرمود : مؤمن از خداوند عز و جل حاجتى مىخواهد و خداوند برآوردن حاجتش را به تأخير مى افكند؛ چون صداى او و شنيدن ناله اش را دوست دارد ». سپس فرمود: «به خدا سوگند ، اين كه خداوند عز و جلّ خواسته هاى دنيوى مؤمنان را به تأخير ( به آخرت) مى افكند، برايشان بهتر از آن است كه در همين دنيا به آنها بدهد. دنيا چه ارزشى دارد؟ ابو جعفر عليه السلام مى فرمود : مؤمن بايد در هنگام آسايش [و خوشى] ، همان گونه به درگاه خدا دعا كند كه در وقت سختى [و گرفتارى ]دعا مى كند ، نه اين كه هر گاه به او عطا شد، [در دعا كردن] سست شود. پس ، از دعا كردن خسته مشو ؛ زيرا دعا نزد خداوند عز و جل جايگاهى [بلند]دارد. بر تو باد شكيبايى و طلب روزىِ حلال و به جاى آوردن صله رحم ، و از اظهار دشمنى (گشودن سفره دل) با مردم بپرهيز ؛ زيرا ما خاندانى هستيم كه با هر كس كه از ما ببُرد، مىپيونديم و به هر كه به ما بدى كند، خوبى مىكنيم، و به خدا سوگند كه در اين كار ، فرجام نيك مى بينيم. كسى كه در اين دنيا از نعمت برخوردار است، [چنين است كه] هر گاه [از خدا ]بخواهد و به او داده شود، باز هم چيز ديگرى طلب مىكند و نعمت [خدا ]در نظرش كوچك مى آيد . بنا بر اين ، از هيچ چيز سير نمى شود . و هر گاه نعمتْ فراوان شود، مسلمان از اين جهت در معرض خطر قرار مى گيرد ؛ زيرا حقوقى بر او واجب است و بيم آن مى رود كه در آنها كوتاهى ورزد. بگو بدانم : اگر من سخنى به تو بگويم، به سخن من اعتماد دارى؟» .
گفتم: قربانت گردم! اگر به گفته شما كه حجّت خدا بر خلق او هستيد ، اعتماد نكنم ، به چه كسى اعتماد كنم؟فرمود: «پس، اعتمادت به خدا بيشتر باشد ؛ زيرا خداوند به تو وعده[ى اجابت دعا ]داده است. آيا نه اين است كه خداوند عز و جل مى فرمايد : «هر گاه بندگانم از تو درباره من پرسيدند [بگو:]من نزديك هستم و دعاى دعاكننده را، هر گاه مرا بخواند، اجابت مى كنم»، و فرموده است: «از رحمت خدا نوميد نشويد»، و فرموده است: «و خدا از جانب خود به شما وعده آمرزش و بخشش مى دهد». پس ، به خداى عز و جل مطمئن تر باش تا به ديگران، و در دل خويش جز خوبى جاى ندهيد، كه شما آمرزيده ايد».[1]
.....
[1]. محمدی ری شهری محمد، نهج الدّعا،ج1، ص655، چاپ1، قم، دارالحدیث،1385.
«ابوذر غفارى» از پيامبر آورده است كه فرمود:
انّى لا علم آية لو اخذ بها الناس لكفتهم: و من يتق الله يجعل له مخرجاً... فما زال يقولها و يعيدها.
من آيه اى را از قرآن شريف نشان دارم كه اگر همه انسانها دست به دامان آن زنند، براى حل مشكلات و رفع تنگناهاى آنان بسنده است؛ و آن گاه به تلاوت آيه مورد بحث پرداخت و بارها آن را تكرار كرد كه:
و من يتق الله يجعل له مخرجاً و يرزقه من حيث لا يحتسب...
در ادامه آيه مىفرمايد: وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛ و هر كس بر خدا اعتماد كند، همو برايش بسنده است.
مجمع البیان، ذیل آیه 3 طلاق
سفر و فزوني عقل
پيامبر صلى الله عليه وآله : :
سافِرُوا فَإنَّكُم إنْ لَم تَغنَموا مالاً اُفِدتُم عَقلاً .
سفر كنيد ، كه اگر در سفر مالى به چنگ نياوريد ، عقل [تجربى ]شما فزونى خواهد يافت .
مكارم الأخلاق : ص ۲۴۰
[FONT="]رضايت به روزي
[FONT="]پيامبر صلى الله عليه وآله : :
[FONT="]مَنْ رَضىَ بِما رَزَقَهُ اللّهُ قَرَّتْ عَيْنُهُ؛
[FONT="]هر كه به آنچه خداوند روزيش كرده راضى باشد، خوش و خرّم بماند.
[FONT="]امالى طوسى، ص 225، ح 393؛ حكمتنامه پيامبر، ج 3، ص 310 .
[FONT="]رابطه نيت و روزي
[FONT="]امام صادق سلام الله علیه : :
[FONT="]مَن حَسُنَت نِيَّتُهُ زيدَ فى رِزقِهِ؛
[FONT="]هر كس نيتش خوب باشد روزيش زياد مىشود.
[FONT="]كافى، ج 2، ص 105، ح 11؛ دانشنامه قرآن و حديث، ج 11، ص 284.
لینک بازی های جالب قبلی جهت رشد خلاقیت:
:1: ايجاد روشنايي (پست 3)
:2: كارايي يه گردو (پست 14)
:3: سرگرم كردن بچه ها (پست 38)
:4: تفسير يك لبخند(پست 49)
:5: مشغوليت (پست 56)
:6: تسليت به دوست (پست 64)
:7:مديريت زمان (پست 73)
:8: برنامه ريزي براي يك روز (پست 79)
:9: كارايي يك آدامس(پست 85)
:0: :1: كارايي يك ظرف نوشابه خالي (پست 96)
:1::1: كارايي يك قاشق (پست 103)
:2: :1: كارايي يك نخود (پست 143)
:3: :1: خريد جايزه با هزار تومان (پست 164)
:4: :1: باطري قلمي (پست 184) 198
:5: :1: برخورد با مزاحم تلفنی ( پست 190)
[FONT=lotus] :6::1:مادرشوهر و خواهرشوهر عیب گیر (205)
:7::1:کاربردهای چرخ خیاطی (پست 215)
:8::1: هدف بازی خلاقیت (پست 221)
:9::1: جدال با عشق (پست 233)
.
.
.
:5::2:.کار اقتصادی زن بدون اختلاط با نامحرم( پست 520)
معرفی کتاب
نشاط و شادی با استناد به آیات و روایات اسلامی کتاب «نشاط و شادی» جلد چهارم از مجموعه سیره پیامبر اکرم (ص) تالیف حبیبالله فرحزاد، موضوع شادی و نشاط را از دیدگاه آیات و روایات بررسی و راههای شادی و نشاط و فرار از غمها و غصههای بیجا را برای رسیدن جامعه به شادی و سلامت معرفی میکند.-
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «نشاط و شادی» پس از انتشار سه جلد از سیره زیبای پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) با موضوعهای «محبت و رحمت»، «محبت زنان و کودکان» و «سیره اخلاق» که با استقبال خوب دوستداران نبوی و علوی روبهرو شد و با توجه به نیاز جامعه به نشاط و شادمانی به چاپ رسید.
این کتاب در قالب هشت گفتار مباحث مختلف درباره موضوع کتاب را به مخاطب ارایه میدهد.
دو گفتار نخست با عنوان «بهسوی شادمانی» به مباحثی نظیر مفهوم غم و شادی، نشانههایی از اصالت شادی، جنود عقل، زمینههای اندوه، همراهی نفس، توصیه به غمزدایی، برترین حالات نفس، از ویژگیهای اهل ایمان، محضر بهشتی اهل بیت (ع) و غم و شادی اهل آخرت اشاره میکند.
یکی از نشانههای اصالت شادی که در این فصل از آن نامبرده شده، گواهی فطرت است که در شرح آن آمده: «یکی از دلایلی که غم و اندوه را برای انسان بیاساس و مقطعی میداند و فرح و شادی و سرور را اساس خلقت و فطرت آدمی برمیشمارد، این است که فطرت انسان شادی را دوست دارد. آدمی همواره بهدنبال شادی و شاد زیستن است و از غم و اندوه گریزان است.»
گفتار سوم کتاب با موضوع «اندوه سازنده» نمونههایی را درباره لازم بودن اندوه در برخی موارد بیان کرده است. در این گفتار گونههای اندوه به مخاطب معرفی و به مواردی از اندوه سازنده نظیر اندوه برای آخرت، اندوه در برابر گناه و حزن در مصایب اهل بیت (ع) اشاره کرده است.
گفتار چهارم موارد و عوامل اندوه ویرانگر و راهکارهای و دعاهایی برای اندوهزدایی را توضیح میدهد. از راهکارهای اندوهزدایی میتوان از پناه بردن به خدا، ذکر و دعا، اعتماد و توکل به خدا، زیارت و نظافت و آراستگی نام برد.
در گفتارهای پنجم و ششم کتاب، نشاط و عوامل آن و همچنین شیوههای نشاط بخشیدن به خانواده مانند اظهار محبت، قدردانی، شاد کردن زنان و کودکان و دادن هدیه بررسی شده است. در این دو گفتار از مهمترین عوامل نشاط در خانواده، یاد خداوند، دعا، ولایت اهل بیت (ع)، دل کندن از دنیا، شاد کردن دلها و عوامل روحافزا ذکر شدهاند.
به عقیده نویسنده نخستین و مهمترین عامل برای نشاط و شاد زیستن، ارتباط با خدای متعال و یاد اوست و ارتباط قلبی با منشا قدرت، جمال، علم، کمال و همه خوبیها، به انسان اطمینان خاطر و آرامش روح میدهد.
دو گفتار پایانی کتاب، تفریح و شوخی و خنده را از عوامل نشاطآور و غمزدا در خانواده و جامعه معرفی کرده است. در گفتار هشتم از مواردی از قبیل دروغ در شوخی، دلآزاری، زیادهروی در شوخی و شوخیهای بیجا به عنوان آفات شوخی نام برده شدهاند.
کتاب «نشاط و شادی» در بیست و ششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در غرفه بهسمت خدا عرضه و با استقبال کمنظیری از سوی مردم روبهرو شد.
چاپ نخست کتاب «نشاط و شادی» با شمارگان سه هزار نسخه، در 248 صفحه و به بهای شش هزار تومان از سوی انتشارات طوبای محبت منتشر شده است.
حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد
وسواس بلای آرامش
راه های پیشگیری و درمان
92-07-08-حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد
92-07-01-حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد
92-06-25-حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد
92-06-18-حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد
92-06-04-حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد
92-05-28-حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد
92-05-21-حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد
امنيت و دل خوشي سرمايه خير
پيامبر صلى الله عليه وآله : :
يا عليُّ! لاخَيرَ في . . .الوَطَنِ إلاّ مَعَ الأَمنِ وَ السُّرورِ
اى على! خيرى نيست در . . . وطن مگر با امنيّت و دل خوشى .
كتاب من لايحضره الفقيه: ج ۴ ، ص ۳۶۹ / میزان الحکمه: ج 13، ص243
اسلام دین شادی و نشاط:Nishkhand: است نه غم و کسالت:Ghamgin:
مگید نه؟
در حدیث بالا دقت کنید
ردیف آخر نشاط و شادی از لشکریان عقل و غم کسالت از لشکریان جهل ذکر شده است.
خیلی با حال است ها نه:Cheshmak:
شور و طرب در تربیت: تربیت طربناک: ذهنانگیز و دلانگیز، پدیدآورنده: عبدالعظیم کریمی، ناشر: منادی تربیت
«گويند شخصى دو دختر داشت كه همزمان به دو شوهر داد، مدتى گذشت مادر آن دختران با خود گفت: به ديدن دخترانم بروم تا از نزديك از اوضاع آنان خبردار شوم، نخست به خانه آن دخترى رفت كه شغل شوهرش سركه فروشى بود، با زندگى جمع و جور و شايسته و داراى امكانات رفاهى مناسب اين دختر روبرو شد و با خود گفت: حتماً زندگى دختر دوم من كه شوهرش عسل فروشى دارد از اين بهتر و پيشرفتهتر خواهد بود لكن با كمال تعجب هنگامى كه به خانه دختر دوم رفت با زندگى ساده و عقب افتاده و نامناسبى روبرو شد، در فكر فرو رفت و از دختران جوياى علت و دليل شد. آن دخترى كه شوهرش سركه فروشى داشت گفت: مادر، شوهر من سركه ترش را با شيرينى و خوش خلقى و خنده رويى به مشتريان مىفروشد از اين رو هر كس از او جنس مىخرد شيفته اخلاق او مىگردد و ديگران را هم تشويق به سوى او مىكند. دختر دوم گفت اى مادر! شوهر عسل فروش من عسلها را با ترشرويى و بد خلقى مىفروشد كه هر كس از او يكبار عسل بخرد دوباره از آن بازار عبور نمىكند و ديگران را هم از اين جريان با خبر مىسازد. مادر دختران رمز و راز پيشرفت و پسرفت آن دو زندگى را دريافت كرد. آرى نتيجه مىگيريم كه: «سركه فروش خوش اخلاق بهتر و موفقتر از عسل فروش بد اخلاق است.»
[FONT=georgia]به مادر گفتم آخر این خدا كیست؟
[FONT=georgia]كه هم در خانه ی ما هست و هم نیست
[FONT=georgia]تو گفتی مهربانتر از خدا نیست
[FONT=georgia]دمی از بندگان خود جدا نیست
[FONT=georgia]
[FONT=georgia]چرا هرگز نمی آید به خوابم
[FONT=georgia]چرا هرگز نمی گوید جوابم
[FONT=georgia]نماز صبحگاهت را شنیدم
[FONT=georgia]تو را دیدم خدایت را ندیدم
[FONT=georgia]
[FONT=georgia]به من آهسته مادر گفت : فرزند
[FONT=georgia]دا را در دل خود جوی یك چند
[FONT=georgia]خدا در رنگ و بوی گل نهان است
[FONT=georgia]بهار و باغ و گل از او نشان است
[FONT=georgia]
[FONT=georgia]خدا در پاكی و نیكیست فرزند
[FONT=georgia]بود در روشنایی ها خداوند
[FONT=georgia]پروین دولت آبادی
در کتاب چهار فصل زندگی
صفحه ها پشت سر هم میروند
هریک از این صفحه ها یک لحظه اند
لحظه ها با شادی و غم میروند
آفتاب و ماه یک خط در میان
گاه پیدا گاه پنهان میشوند
شادی و غم نیز هریک لحظه ای
بر سر این سفره مهمان میشوند
گاه اوج خنده ما گریه است
گاه اوج گریه ما خنده است
گریه دل را آبیاری میکند
خنده یعنی این که دلها زنده است
زندگی ترکیب شادی با غم است
دوست میدارم من این پیوند را
گرچه میگویند شادی بهتر است
دوست دارم گریه با لبخند را
قیصر امین پور
درباره شادی، خوشبختی، سعادت، خوشی و.....از سایت زیر کتاب جستجو کنید:
http://www.bankkm.com/booklist.php?searchkey=%D8%AE%D9%88%D8%B4%D8%A8%D8%AE%D8%AA%DB%8C&ssi=3&search=ok&page=5
میگفت
«دیشب اینترنتم قطع شده بود، رفتم چند دقیقهای کنار خانواده نشستم و باهاشون آشنا شدم، دیدم، آدمهای خوبی به نظر میآن».
ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﻣﯿﺸﻢ ﻣﻨﻮ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺳﺮ ﺩﺭﮔﻤﯽ ﺩﺭ ﺑﯿﺎﺭﯾﻦ: ﺍﮔﻪ "ﯾﮏ" استاد ﻧﻤﯿﺘﻮﻧﻪﻫﻤﻪ ﺩﺭﺳﺎﺭﻭ ﺩﺭﺱ ﺑﻌﺪﻩ، "ﯾﮏ" دانشجو ﭼﻄﻮﺭﯼ ﻣﯽﺗﻮﻧﻪ ﻫﻤﻪ ﺩﺭﺳﺎﺭﻭ ﯾﺎﺩﺑﮕﯿﺮﻩ؟
[FONT=arial black]
نصف کودکی من به کلنجار رفتن با مادربزرگم گذشت که آتاری تلوزیون رو نمیسوزونه. یادش بخیر
ورزش در اسلام
حسين صبورى
چاپ اول 1371
ناشر مؤلف
[FONT=Times New Roman]- فهرست -
[/HR]
بخش اول : بحث هاى عمومى
اهميت ورزش
ورزش از ديدگاه انديشمندان اسلامى و غيراسلامى
اما ديدگاه انديشمندان اسلامى
و اما ديدگاه انديشمندان غربى
تاريخچه ورزش
ورزش در قرآن
طالوت و نيرومندى جسمانى
شجاعت و توان رزمى حضرت داوود (عليه السلام )
مسابقه ورزشى ، عذرى موجه
حضرت موسى عليه السلام جوانى نيرومند
قوى بودن از نظر قرآن
قدرت بدنى حضرت على عليه السلام
ورزش و كسالت
بازى و سرگرمى
ورزش كودكان
مسابقه
كار بدنى ، نوعى ورزش
زن و ورزش
مقدمه
تاريخچه ورزش زنان
نظر كارشناسان در مورد ورزش زن
نظر موافقان
نظر مخالفان
جمع بندى و نتيجه گيرى
قوى بودن يا چاقى ؟!
جهت ورزش
عمومى بودن ورزش
ميزان ورزش و استراحت
ورزش مذهبى
پاره اى از آداب زورخانه
در زورخانه
احترام به سادات
ماه رمضان و زورخانه
شمارش حركات ورزشى
دعا و نيايش در ورزش
آيا ورزشهاى زورخانه اى باستانى است يا اسلامى ؟
نظرهاى امام خمينى - قدس سره - درباره ورزش
بخش دوم : انواع ورزش در اسلام
اسب سوارى
تيراندازى
شنا
شمشير بازى
بهترين شمشير زن تاريخ
آموزش شمشير بازى
پياده روى ، كوه نوردى و دو
ورزش هاى رزمى
ورزش مردود
كشتى
كشتى ، يادگار انبيا و اوليا
خصوصيات مربيان كشتى مسلمان
خصوصيات كشتى گيران مسلمان
نيزه زنى
وزنه بردارى
قوى ترين وزنه بردار تاريخ جهان
بخش سوم : اخلاق ورزشى
ويژگى هاى يك ورزش كار مسلمان
1.ايمان :
2. امين بودن
3. دانش و بينش
4. سبقت در در كار خير
5. حمايت از مظلوم
6. گذشت و بخشش
7. پرهيز از غرور
زكات ورزشى
1. زكات بدن
2. زكات اجزاى بدن
4. زكات سلامتى
5. زكات پيروزى
6. زكات قدرت
رابطه تن و روان
پرورش تن و تن پرورى
قدرت و قوت
عجز و ضعف
ترسو بودن
ويژگى هاى يك پهلوان
الگوى ورزش كاران
بخش چهارم : رسيدگى به جسم
اهميت سلامتى و تربيت بدن ، از نظر فقه و سنّت
تغذيه
آداب تغذيه
خوراكى ها و خواص آن ها
گوشت
1- قوت آفرين است
2- براى بدن لازم بوده و گوشت بدن را زياد مى كند.
3- اخلاق را نيكو مى سازد.
4- سرآمد و سرور غذاهاى دنيا و آخرت است .
5- گوشت تازه بهتر است .
6- زياد خوردن گوشت ، زيان آور است ، همچنان كه نخوردن آن ضرر دارد.
7- گوشت ميش فضيلت دارد.
8- خام خوردن گوشت ممنوع است .
روغن زيتون
نان
سركه
شير
عسل
ميوه ها و سبزيجات
انگور
انار
خرما
انجير
سير
نوشيدنى ها
اسلام ، بهداشت و ورزش
استحمام و ورزش
اطمينان به تقدير خدا
امام علي سلام الله علیه:
مَنْ وَثِقَ بِاَنَّ ما قَدَّرَ اللّهُ لَهُ لَنْ يَفوتَهُ اسْتَراحَ قَلْبُهُ؛
هر كس اطمينان داشته باشد كه آنچه خداوند برايش تقدير كرده است به او مى رسد، دلش آرام مى گيرد.
غررالحكم، ح 8763؛ ميزان الحكمة، ج 4، ص 546
************
امام هادی(ع):
ان الله یبغض من لم یقبل رخصته
جناب حامی سلام
چه امضاهای قشنگی داریدها:
خیانت یک اشتباه نیست
درستترین اتفاق در یک رابطهٔ اشتباه است . . .
****
خدایا دلی آفتابی بده
كه از باغ گل ها «حمایت» كنیم
حامی
سلام علیکم و رحمه الله
ممنونم عزیزم
چشمات خوشکل می بینیه:Nishkhand::Nishkhand::Nishkhand::Nishkhand::Nishkhand:
[/CENTER]
معرفی کتاب
دو قدم تا لبخند، پدیدآورنده: حسن آدینه زاده (گردآورنده)، زهرا حسینیان (گردآورنده)، سلماز بهگام (گردآورنده)، ناشر: ترانه.
سلام جناب حامی
آدم حس خود خوشحالی بهش دست میده وقتی می بینه که شما خودتون از امضای خودتون تعریف می کنین بعد خودتون هم دوباره از خودتون تشکر می کنین :khandeh!:
ممنونم شاد باشین
حقیقتا تمام آرامش هر انسان درهمین جمله ست
ولی گاهی اوقات آرامش انسان به دلایل دیگه ای به هم میخوره یعنی به همش میزنند
هر چند مومنین حقیقی به هیچ بهانه ای آرامششون به هم نمیخوره مثل حضرت امام (ره) ولی ما فقیر بیچاره ها ......
البته میدونم که
برای دیدن رنگین کمان باید بتوانی یک باران سخت را تحمل کنی ...
کتاب غم و شادی
http://www.askdin.com/thread32868.html#post421011
روز مصيبت و اندوه
امام رضا سلام الله علیه :
مَن كانَ يَومُ عاشوراءَ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ وبُكائِهِ ، يَجعَلُ اللّهُ يَومَ القيامَةِ يَومَ فرحِهِ و سُرورِهِ
علل الشرائع : ص ۲۲۷ / دانشنامه امام حسین : ج10، ص 10
• نکته های عاشورایی •
بزرگى مصيبت عاشورا
به امام صادق عليه السلام گفتم : اى پسر پيامبر خدا ! چه طور روز عاشورا، روز ماتم و اندوه و بى تابى و گريه شد؛ ولى روز رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله و روز درگذشت فاطمه عليهاالسلام و روز شهادت امير مؤمنان عليه السلام و روز كشته شدن امام حسن عليه السلام با زهر ، چنين نشد؟
فرمود: «روز [شهادت] حسين عليه السلام ، مصيبتى بزرگ تر از ديگر روزها دارد. اين ، از آن روست كه اصحاب كسا ـ كه گرامى ترينِ مردمان در پيشگاه خداى متعال اند ـ، پنج تن بودند. وقتى پيامبر صلى الله عليه و آله از ميان آنان رفت، امير مؤمنان، فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام بودند و آنها براى مردم، مايه تسليت و دل خوشى بودند. نيز هنگامى كه فاطمه عليهاالسلامدر گذشت، دلدارى و تسلّىِ مردم، با امير مؤمنان و حسن و حسين عليهم السلام بود . همچنين زمانى كه امير مؤمنان عليه السلام در گذشت، مردم با حسن عليه السلام و حسين عليه السلام، آرامش و تسكين مى يافتند. نيز وقتى حسن عليه السلام در گذشت، حسين عليه السلام براى مردم، مايه دلدارى و تسلّى بود؛ ولى زمانى كه حسين عليه السلام كشته شد، هيچ كس از اصحاب كسا باقى نبود كه مردم ، با او دلدارى و تسكين پيدا كنند.
بنا بر اين، رفتن حسين عليه السلام، به مثابه رفتن همه آنها بود، همان گونه كه بودن ايشان، به مثابه بودن همه آنها بود. به اين جهت ، روز كشته شدن حسين عليه السلام ، بزرگ ترين مصيبت بود».
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاریخ ج 10، ص 7
بي قراري دل
[h=1]اِنَّ الْقَلْبَ لَيَـتَجَلْجَلُ فِى الْجَوْفِ يَطْلُبُ الحَقَّ فَاِذا اَصابَهُ اطْمَاَنَّ وَ قَرَّ؛[/h] به راستى كه دل در درون سينه بى قرار است و به دنبال حق مىگردد و چون به آن رسيد، آرام و قرار مىگيرد.
كافى، ج 2، ص 421؛ ميزان الحكمة، ج 9، ص 512 .
خواص نماز شب
[h=1]صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ[/h] نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند
ثواب الأعمال، ص 42؛ دانشنامه قرآن و حديث، ج 13، ص 28 .