جمع بندی چرا خدا دیگه به مغز حشرات وحی نمیکنه؟

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا خدا دیگه به مغز حشرات وحی نمیکنه؟

با عرض سلام خدمته کارشناس محترم سایت ...

همونطور که میدونیم حشرات جهت مسیر یابی و رسیدن به کمالی که در ذهنشون دارن ... نور رو دنبال میکنن ...
کافی هست شما در یک شب تیره چراغی رو روشن کنین تا اطرافش پره حشره بشه ... سوالم این هست که چرا خداوند به ملکه حشرات وحی نمیکنه که نور کمال تو نیست و مسیر اصلی تو چیزی دیگر است ...

و سوال بعدیم این هست ... که آیا امکان داره همکنون تمامی انسانها دنبال کمالی غیر از کمال حقیقی باشند و هیچ وحی هم جهت هدایت انسانها نیومده باشه ...
آیا امکان داره خداوند تنها جهت محک زدن انسانها ... نورها و چراغ های غیر حقیقی رو تو مسیر روشن کرده باشه ... تا خیلی ها رو باهاش بسوزونه ...

با تشکر از راهنمایی شما ...

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد صدیق

[=microsoft sans serif]باسلام

نفرنفر;477106 نوشت:
همونطور که میدونیم حشرات جهت مسیر یابی و رسیدن به کمالی که در ذهنشون دارن ... نور رو دنبال میکنن ...
کافی هست شما در یک شب تیره چراغی رو روشن کنین تا اطرافش پره حشره بشه ... سوالم این هست که چرا خداوند به ملکه حشرات وحی نمیکنه که نور کمال تو نیست و مسیر اصلی تو چیزی دیگر است ...

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:
و پروردگار تو به زنبور عسل وحى [الهام غريزى‏] كرد كه از پاره‏اى كوه‏ها و از برخى درختان و از آنچه داربست [و چفته‏سازى‏] مى‏كنند، خانه‏هايى براى خود درست كن.[1]
در این ایه شریفه، وحی به معنای الهام غریزی است که این الهام با توجه به ویژگی خاص زندگی زنبور عسل مشخص میشود.
امروز كه زندگى زنبوران عسل دقيقا از طرف دانشمندان مورد بررسى عميق قرار گرفته ثابت شده است كه اين حشره شگفت‏انگيز آن چنان تمدن و زندگى اجتماعى شگفت‏انگيزى دارد كه از جهات زيادى بر تمدن انسان و زندگى اجتماعى او پيشى گرفته است.
البته كمى از زندگى شگرفش در گذشته روشن بوده، ولى هرگز مثل امروز ابعاد مختلف آن كه هر يك از ديگرى عجيبتر است شناخته نشده بود، قرآن به طرز اعجاز آميزى با كلمه" وحى" به اين موضوع اشاره كرده است، تا اين واقعيت را روشن سازد كه زندگى زنبوران عسل را هرگز نبايد با انعام و چهار پايان و مانند آنها مقايسه كرد، و شايد همين انگيزه‏اى شود كه به درون جهان اسرار آميز اين حشره عجيب گام بگذاريم و به عظمت و قدرت آفريدگارش آشنا شويم، و اين است رمز دگرگون شدن لحن كلام در اين آيه نسبت به آيات گذشته.[2]
با توجه به این مسئله، اولا این نوع الهام غریزی که قران کریم به ان اشاره دارد اختصاص به زنبور عسل دارد و شامل تمام حشرات نمیشود.
علاوه بر اینکه این الهام غریزی با وحی تشریعی که مختص به موجودات مختار ومکلف(انسان وجن) است فرق دارد. و برفرض دراین حیوانات اشتباهی برخلاف انچه به صورت غریزی در نهاد انها قرار داده شده، رخ بدهد ربطی به وحی تشریعی ندارد. اشتباه نبودن مفاد وحی تشریعی مستند به دلیل عقلی حکمت و عدالت الهی است برخلاف الهام غریزی در این حیوانات که هیچ الزامی برایش وجود ندارد.

نفرنفر;477106 نوشت:
و سوال بعدیم این هست ... که آیا امکان داره همکنون تمامی انسانها دنبال کمالی غیر از کمال حقیقی باشند و هیچ وحی هم جهت هدایت انسانها نیومده باشه ...
آیا امکان داره خداوند تنها جهت محک زدن انسانها ... نورها و چراغ های غیر حقیقی رو تو مسیر روشن کرده باشه ... تا خیلی ها رو باهاش بسوزونه ...

خیر امکان نداره که هیچ وحی ای برای هدایت انسانها نیامده باشد زیرا این مسئله با حکمت الهی در خلقت انسان ناسازگار است.[3]
ولی امکان دارد که در مسیر زندگی انسانها در کنار راه صحیحی که برایشان بیان کرده بیراهه هایی نیز وجود داشته باشد. البته چون این بیراهه ها شر است و خداوند خیر مطلق است و هیچ شری از او صادر نمیشود بنابراین این بیراهه ها توسط شیطان ایجاد میشود ولی خداوند بیراهه بودن انها را به انسان گوشزد میکند و به همین جهت در طول تاریخ اجازه نمی داده که تمام مردم یک دوره به بیراهه بروند و قطعا در میان انان انسانهایی را برای هدایتشان می فرستاده است.

[=microsoft sans serif]


[/HR][=microsoft sans serif][1] . سوره نحل، ایه68

[=microsoft sans serif][2] . تفسیر نمونه، مکارم شیرازی ناصر، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1374ش، ج11، ص295

[=microsoft sans serif][3] . آموزش عقائد، مصباح یزدی محمد تقی، تهران، نشر بین الملل، 1377، ص177-182

صدیق;478191 نوشت:
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:
و پروردگار تو به زنبور عسل وحى [الهام غريزى‏] كرد كه از پاره‏اى كوه‏ها و از برخى درختان و از آنچه داربست [و چفته‏سازى‏] مى‏كنند، خانه‏هايى براى خود درست كن.[1]
در این ایه شریفه، وحی به معنای الهام غریزی است که این الهام با توجه به ویژگی خاص زندگی زنبور عسل مشخص میشود.
امروز كه زندگى زنبوران عسل دقيقا از طرف دانشمندان مورد بررسى عميق قرار گرفته ثابت شده است كه اين حشره شگفت‏انگيز آن چنان تمدن و زندگى اجتماعى شگفت‏انگيزى دارد كه از جهات زيادى بر تمدن انسان و زندگى اجتماعى او پيشى گرفته است.
البته كمى از زندگى شگرفش در گذشته روشن بوده، ولى هرگز مثل امروز ابعاد مختلف آن كه هر يك از ديگرى عجيبتر است شناخته نشده بود، قرآن به طرز اعجاز آميزى با كلمه" وحى" به اين موضوع اشاره كرده است، تا اين واقعيت را روشن سازد كه زندگى زنبوران عسل را هرگز نبايد با انعام و چهار پايان و مانند آنها مقايسه كرد، و شايد همين انگيزه‏اى شود كه به درون جهان اسرار آميز اين حشره عجيب گام بگذاريم و به عظمت و قدرت آفريدگارش آشنا شويم، و اين است رمز دگرگون شدن لحن كلام در اين آيه نسبت به آيات گذشته.[2]
با توجه به این مسئله، اولا این نوع الهام غریزی که قران کریم به ان اشاره دارد اختصاص به زنبور عسل دارد و شامل تمام حشرات نمیشود.

سلام

کارشناس گرامی

اگر به زندگی همه حشرات دقت کنیم همه دارای شگفتی و نظم و هوشیاری و ... است
از جمله مورچه
مورچه ها هم زندگی بسیار اعجاب انگیزی دارند

چرا در قران فقط زنبور عسل را مثال زده ؟ و اشاره ای به بقیه حشرات از جمله مورچه نکرده ؟

البته یک حدس و گمان من این است که نام بردن از زنبور عسل از باب مثال بوده
نه اینکه وحی غریزی فقط شامل این حشره بشود

و به تمام حشرات و حتی حیوانها وحی غریزی می شود

مثلا زندگی هشت پا یا اختاپوس بقدری شگفت انگیز و جالب است که هوشیاری و درک عظیمی را می طلبد
البته در زندگی بسیاری از حیوانات و حشرات عجایب و هوشمندی زیادی را می توان مشاهده کرد

و نظر حقیر این است قران وحی به زنبور عسل را از باب مثال گفته
نه اینکه فقط به ان حشره وحی شود

یا لطیف

[=microsoft sans serif]

دل ارام;478206 نوشت:
و نظر حقیر این است قران وحی به زنبور عسل را از باب مثال گفته
نه اینکه فقط به ان حشره وحی شود

باسلام
این احتمال هم وجود دارد. البته هیچ دلیلی نداریم که حتما اینطور باشد.
از طرف دیگر شاید ویژگی ای در زنبور عسل هست که هنوز بشر به ان نرسیده و در عین حال همان ویژگی باعث شده که فقط به او چنین الهام غریزی میشود نه اینکه صرف وجود ویژگی ملاک چنین امری باشد باشد.

نفرنفر;477106 نوشت:
کافی هست شما در یک شب تیره چراغی رو روشن کنین تا اطرافش پره حشره بشه ... سوالم این هست که چرا خداوند به ملکه حشرات وحی نمیکنه که نور کمال تو نیست و مسیر اصلی تو چیزی دیگر است ...
بنظرمن یه حشره شاید نهایت کمالش همین باشه انسان که اشرف مخلوقاته وباید به اون کمال اقعی برسه

نفرنفر;477106 نوشت:
و سوال بعدیم این هست ... که آیا امکان داره همکنون تمامی انسانها دنبال کمالی غیر از کمال حقیقی باشند و هیچ وحی هم جهت هدایت انسانها نیومده باشه ..
خدا مهربون تر از این حرفاست که بخواد این کار رو انجام بده وبعد خدا حکیمه وحکیم هیچ وقت کار بیهوده انجام نمیده.حتی در مورد بنده های گناه کارش.جریان یکی از پیامبرا که الان اسمشونیادم نیست همین رو نشون میده که اون پیامبر خیلی از گناهای مردم قومش خسته شده بوده ومیاد پیش خدا نفرینشون میکنه خداوند وحی میکنه برو40 کوزه بساز وبیا وقتی انجام میده خدا میگه حالا بشکنشون که پیامبرمذکور از خدا میپرسه چرا؟خدا میگه تو فقط40 کوزه ساختی وبرات رنج اوره که بشکنیشون چطور توقع داری من بنده هامو که انقدر دوست دارم ازبین ببرم؟:Gol:

پرسش:
در قرآن کریم بیان شده که خداوند به زنبور عسل وحی میکند و کارهای روزمره اش و این که چطور برای ساخت عسل به او کمک می کند. چرا این کار در دوران کنونی انجام نمی شود و حشراتی که دور چراغ های روشن جمع می شوند به جای این که به دنبال زندگی خود باشند و از این طریق از بین می روند و بی هدف زندگی می کنند. قصدم از این سوال این است که همان طور که حشرات امروزی هدف اصلی زندگی خود را گم کرده اند و خداوند دیگر به فکر آنان نیست، آیا امکان دارد که انسان ها نیز به دنبال کمال غیر حقیقی خود باشند و خداوند نیز کاری به کارشان نداشته باشد.؟

پاسخ:
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:
و پروردگار تو به زنبور عسل «وحی» (الهام غریزی) نمود که:«از کوه ها و درختان و داربست هایی که (مردم) می سازند، خانه هایی برگزین.(1) در این آیه شریفه، وحی به معنای الهام غریزی است که این الهام با توجه به ویژگی خاص زندگی زنبور عسل مشخص می شود. امروز كه زندگى زنبوران عسل دقيقا از طرف دانشمندان مورد بررسى عميق قرار گرفته ثابت شده است كه اين حشره شگفت‏ انگيز آن چنان تمدن و زندگى اجتماعى عجیبی دارد كه از جهات زيادى بر تمدن انسان و زندگى اجتماعى او پيشى گرفته است. البته كمى از زندگى شگرفش در گذشته روشن بوده، ولى هرگز مثل امروز ابعاد مختلف آن كه هر يك از ديگرى عجيب تر است شناخته نشده بود، قرآن به طرز اعجاز آميزى با كلمه "وحى" به اين موضوع اشاره كرده است، تا اين واقعيت را روشن سازد كه زندگى زنبوران عسل را هرگز نبايد با انعام و چهار پايان و مانند آن ها مقايسه كرد، و شايد همين انگيزه‏ اى شود كه به درون جهان اسرار آميز اين حشره عجيب گام بگذاريم و به عظمت و قدرت آفريدگارش آشنا شويم، و اين است رمز دگرگون شدن لحن كلام در اين آيه نسبت به آيات گذشته.(2)

با توجه به این مسئله، این نوع الهام غریزی که قرآن کریم به آن اشاره دارد اختصاص به زنبور عسل دارد و شامل تمام حشرات نمی شود. علاوه بر این که این الهام غریزی با وحی تشریعی که مختص به موجودات مختار و مکلف (انسان و جن) است فرق دارد. و برفرض در این حیوانات اشتباهی برخلاف آن چه به صورت غریزی در نهاد آنها قرار داده شده، رخ بدهد ربطی به وحی تشریعی ندارد. اشتباه نبودن مفاد وحی تشریعی مستند به دلیل عقلی حکمت و عدالت الهی است بر خلاف الهام غریزی در این حیوانات که هیچ الزامی برایش وجود ندارد.

اما در مورد بخش دوم سوال شما پاسخ این است که خیر امکان ندارد هیچ وحی ای برای هدایت انسان ها نیامده باشد زیرا این مسئله با حکمت الهی در خلقت انسان ناسازگار است.(3) هرچند امکان دارد که در مسیر زندگی انسان ها در کنار راه صحیحی که برایشان بیان کرده بیراهه هایی نیز وجود داشته باشد. البته چون این بیراهه ها شر است و خداوند خیر مطلق است و هیچ شری از او صادر نمی شود بنا بر این این بیراهه ها توسط شیطان ایجاد می شود ولی خداوند بیراهه بودن آن ها را به انسان گوشزد می کند و به همین جهت در طول تاریخ اجازه نمی داد که تمام مردم یک دوره به بیراهه بروند و قطعا در میان آنان انسان هایی را برای هدایتشان می فرستاده است.

___________
(1) نحل/ 68.
(2) تفسیر نمونه، مکارم شیرازی ناصر، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1374ش، ج11، ص295.
(3) آموزش عقائد، مصباح یزدی محمد تقی، تهران، نشر بین الملل، 1377، ص177-182.

موضوع قفل شده است