جمع بندی دستیابی به سلاح هسته ای!
تبهای اولیه
مگر در قرآن به مسلمین گفته نشده که خودتان را مجهز کنید خب چرا رهبری فتوای منع ساخت و استفاده تسلیحات هسته ای را داده اند؟! چیزی که مشخص است این است که امکان استفاده از تسلیحات هسته ای در برابر کشورهایی که خودشان سلاح هسته ای دارند امکانپذیر نیست اما خود داشتن سلاح هسته ای در برابر کشورهایی که سلاح هسته ای دارند مخصوصا آمریکا و اسرائیل که به عنوان دشمنان جمهوری اسلامی دارنده آن هستند باعث توازن قوا میشود و بازدارنده هست. پس چرا آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر یک کشور اسلامی ساخت سلاح هسته ای را حرام اعلام کرده اند؟!
مگر در قرآن به مسلمین گفته نشده که خودتان را مجهز کنید خب چرا رهبری فتوای منع ساخت و استفاده تسلیحات هسته ای را داده اند؟! چیزی که مشخص است این است که امکان استفاده از تسلیحات هسته ای در برابر کشورهایی که خودشان سلاح هسته ای دارند امکانپذیر نیست اما خود داشتن سلاح هسته ای در برابر کشورهایی که سلاح هسته ای دارند مخصوصا آمریکا و اسرائیل که به عنوان دشمنان جمهوری اسلامی دارنده آن هستند باعث توازن قوا میشود و بازدارنده هست. پس چرا آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر یک کشور اسلامی ساخت سلاح هسته ای را حرام اعلام کرده اند؟!
باسلام وتشکر از شما . وتریک سال نو
در ایتدا باید گفت ؛رهبر انقلاب در دیدار دانشمندان هستهای ایران، داشتن و استفاده از سلاح هستهای را عقلا و شرعا حرام محسوب کرده، آن را گناهی بزرگ دانستند. ایشان این استدلال را که داشتن سلاح هستهای باعث قدرت میشود، رد کرده، افزودند: شکی وجود ندارد که دستگاههای تصمیمساز و تصمیمگیر در کشورهای مقابل ما، به خوبی میدانند که ایران به دنبال سلاح هستهای نیست، زیرا جمهوری اسلامی ایران از لحاظ فکری، نظری و فقهی داشتن سلاح هستهای را گناهی بزرگ میداند و اعتقاد دارد نگهداری چنین سلاحی نیز بیهوده، پرضرر و پرخطر است. جمهوری اسلامی ایران میخواهد به دنیا ثابت کند که داشتن سلاح هستهای قدرتآفرین نیست و اقتدار از سلاح هستهای به دست نمیآید بلکه میتوان اقتدار متکی به سلاح هستهای را درهم شکست و ملت ایران، این کار را خواهد کرد. در تحلیل فرمایش رهبری معظم باید گفت ؛
از لحاظ فقهی تنها داشتن سلاحی که قدرتآفرین است، جایز است و استفاده از سلاحهای کشتار جمعی حرام است.
جنگ و نزاع، جزء تلخ و اجتنابناپذیر زندگی انسانی است. تنازع میان مکتبها و آرمانها و قدرتها، متأسفانه در بسیاری اوقات به جنگ میانجامد. البته همیشه هر دو طرف جنگ، محکوم نیستند و گاهی جنگ برای گروهی اجتنابناپذیر و حتی نیکو شمرده میشود.در اسلام، اگرچه جهاد به ابتدائی و دفاعی تقسیم میگردد، اما جهاد ابتدائی شرایطی دارد که مورد آن را بسیار نادر میکند و عملاً جنگها منحصر در جهاد دفاعی میگردند. مثلاً فقها حضور امام معصوم را از شرایط جهاد ابتدائی میدانند. جهاد ابتدائی پس از دعوت، معنا دارد و در صورت درخواست امان و یا داشتن پیمان، این جهاد محقق نمیشود.
در هر صورت، جنگ مسلمین چه جهاد دفاعی باشد چه ابتدائی، نیازمند سلاح و ادوات جنگی و آموزشهای نظامی است. و از باب مقدمهی واجب، تهیه و تدارک آن واجب است.
تدارک ادوات جنگی و سپاه صرفاً دارای کارآیی جنگی نیست، بلکه گاهی عامل بازدارنده است. آیهی شصت سورهی انفال با تأکید بر تجهیز اسلحه سپاه مسلمین، علت آن را ایجاد رعب و ترس در دل دشمنان میشمرد.
.
وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ﴿1﴾
و هر چه در توان دارید از نیرو و اسبهاى آماده بسیج کنید تا با این [تدارکات] دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] دیگرى را جز ایشان که شما نمىشناسیدشان و خدا آنان را مىشناسد بترسانید و هر چیزى در راه خدا خرج کنید پاداشش به خود شما بازگردانیده مىشود و بر شما ستم نخواهد رفت و اگر به صلح گراییدند تو [نیز] بدان گراى و بر خدا توکل نما که او شنواى داناست.
در تفسیر این آیه امام صادق علیه السلام آن را شمشیر و سپر میشمرد.
فِى تَفْسیرِ الْعَیّاشِى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عیسى عَمَّن ذَکَرَهُ عَن أبى عبداللّه(ع) فى الآیةِ: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة» قالَ: «سَیْفٌ وَ تُرْسٌ». (2﴾
داشتن سلاح قویتر و سپاه مجهزتر، ترس و رعب را در دل دشمنان میاندازد و آنان را از ستیزهجویی بازمیدارد. شاید این تجهیز سلاح هیچگاه کارائی جنگی پیدا نکنند، اما موجب جلوگیری از جنگ میشود و این خود نوعی پیروزی محسوب میشود. نیاز به توضیح نیست که مصداق آیه در تجهیز به سلاح برای ایجاد رعب در دل دشمن، در هر زمان به تناسب سلاحهای آن روز تغییر میکند.
طبق آیهی شریفه، میتوان به این نتیجه رسید که باید به هر سلاحی که ما را در برابر دشمن قوی نشان میدهد و موجب ترس در دل آنان میشود و بازدارندگی از جنگ دارند، دست یافت. اگرچه در مقام عمل، هیچگاه این سلاحها استفاده نشود.
مثلا اگر سلاحهای هستهای عامل قدرتنمائی و زورگویی باشد. دستیابی به این سلاحها در برابر کسانی که دارای آن هستند و دشمنی آنان محرز است، لازم است. لزومی ندارد از این سلاحها استفاده کنیم، اما برای بازدارندگی و ایجاد ترس لازم است. اما وقتی سلاحی باشد که بازدارندگی ندارد، و هزینه نگهداری آن بیشتر از ایجاد قدرت و ترس است، از لحاظ فقهی داشتن آن جایز نمیباشد.
این آیه و روایات همسو، شامل هر سلاحی نمیشود و تنها سلاحی را شامل میشود که کارآیی قدرتافزایی داشته باشد، اگر سلاحی باشد که بیشتر از قدرت آفرینی موجب انزوا یا هزینه های دیگر شود، داشتن این سلاح موضوع آیات و روایات تجهیز قوا نمیشود. برای نمونه کشورهای کره شمالی و پاکستان از سلاحهای هستهای بهرهمندند اما بیشتر از آنچه موجب قدرت آنان شود، موجب ضعف آنان شده است، دیگر این سلاح موضوع وجوب فقهی تجهیز قوا نیست.
استفاده از سلاحهای کشتار جمعی
اگرچه داشتن این سلاحها برای بازدارندگی و ایجاد حریم امن برای جامعهی اسلامی لازم است، اما آیا میتوان از آن استفاده کرد. با نگاهی به روایات در موارد مشابه، درمییابیم که استفاده از سلاحهایی که باعث کشتار جمعی و قتل عام شوند منهی است.
یک: روایتی در متون دینی از رسول خدا (ص) وارد شده است که بر حرمت مسموم کردن محل سکونت دشمن دلالت دارد.
«عن سکونی، عن جعفرعن ابیه عن علی (ع)، ان النبیّ (ص) نهی ان یلقی السّم فی بلاد المشرکین» (3)؛ رسول خدا(ص) از سم پاشیدن در مناطق مشرکان نهی کرده است.»
دو: در برخی روایات از استفاده از سلاحهای آتشزا نهی شده است:
۱. « امام صادق علیه السلام مىفرماید: هر موقع که رسول خدا مىخواست لشگرى اعزام کند، آنها را در مقابل خود مىنشاند فرمانده و سپاه را به تقوا و پرهیزکارى امر مىنمود و مىفرمود:
«سیروا بسمالله و بالله و فى سبیلالله و على ملة رسول الله لا تغلوا و لا تمثلوا و لا تغدروا و لا تقتلوا شیخا فانیا و لا صبیا و لا امراة و لا تقطعوا شجرا الا ان تضطروا الیها و ایما رجل من ادنى المسلمین او افضلهم نظر الى احد من المشرکین فهو جار حتى یسمع کلام الله فان تبعکم فاخوانکم فى الدین و ان ابى فابلغوه مامنه و استعینوا بالله» ﴿4﴾
«به نام خدا حرکت کنید و به نام خدا و در راه خدا جنگ کنید، یعنى هدف شما خدا باشد و در غنایم نسبتبه یکدیگر خیانت ننمائید و هیچ مقتولى را «مثله» (یعنى گوش و بینى و سایر اعضاى آنان را نبرید) و پیمانهاى خود را نشکنید، پیرمردان و پیرزنان و کودکان را نکشید و هیچ درختى را قطع نکنید مگر این که ناچار باشید و هر کس از مسلمانان اگرچه یک فرد عادى باشد، به یکى از کفار براى استماع کلام خدا امان داد، امان او را محترم شمارید، اگر اسلام را پذیرفتبرادر دینى شماست و گرنه او را به محل خود باز گردانید و از خداوند طلب یارى کنید .
۲. «عبدالله ابن مسعود عن ابیه قال قال رسول الله (ص) لا تعذّبوا بالنّار لا یعذب بالنار الا ربها» (5).
با آتش عذاب مکنید؛ زیرا مگر خداوند کسی با آتش عذاب نمیکند.
بسیاری از فقهای جهان اسلام بر اساس این گونه روایات تصریح کردهاند استفاده از سلاحهای آتشزا درمیدان جنگ حرام است. بیشک بخشی از سلاحهای کشتار دسته جمعی واتمی نیز به نوعی آتشزا هستند و ازاین رو مشمول این نظریات فقهی خواهند بود.
بر اساس روایات وفتوای فقها میتوان نتیجه گرفت استفاده از تسلیحات غیر متعارف درجنگ حرام است، چون مصداق سلاحهای آتشزاست.
پاورقی ؛
1. انفال آیه 60
2. طبا طبایی . تفسیر المیزان، نشر مسسه اعلمی بیروت . 1303 ق. ج ۹، ص ۱۳۰ – تفسیر عیاشی، ج ۲، ص
3. طوسی، ۱۴۰۷: ۱۴۳۶۶
4. حر عاملی . وسائل الشیعة: نشر دار الاحیا التراث العربی بیروت .ج۱۱، ص ۴۳ – کتاب الجهاد، باب ۱۵، حدیث۲
5. طوسی، ۱۴۰۷: ۶، ۱۴۳
در ایتدا باید گفت ؛رهبر انقلاب در دیدار دانشمندان هستهای ایران، داشتن و استفاده از سلاح هستهای را عقلا و شرعا حرام محسوب کرده، آن را گناهی بزرگ دانستند.
اشتباه میکنید..نگفتن داشتنش حرامه.استفادشو گفتن حرامه.متن اصلی طبق سایت خودشون اینه:
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=19124
جنجالى كه راه مىاندازند، با هدف اين است كه ما را متوقف كنند. ميدانند كه ما دنبال سلاح هستهاى نيستيم؛ اين را فهميدهاند، دانستهاند. من شك ندارم كه دستگاههاى تصميمگير و تصميمساز در اين كشورهائى كه جلوى ما ايستادهاند، اطلاع دارند و ميدانند كه ما دنبال سلاح هستهاى نيستيم. واقعاً سلاح هستهاى به صرفهى ما نيست؛ علاوه بر اينكه از لحاظ فكرى و نظرى و فقهى، ما اين كار را خلاف ميدانيم و اين حركت را حركت خلافى ميدانيم. ما استفادهى از اين تسليحات را گناه بزرگ ميدانيم و نگهداشتنش را يك كار بيهودهى پرضررِ پرخطر ميدانيم و هرگز دنبالش هم نميرويم. آنها هم اين را ميدانند، اما روى اين نقطه فشار مىآورند براى اينكه اين حركت را متوقف كنند.
هیچ جا نگفتن داشتنش حرامه.گفتن استفادش حرامه.
داشتن سلاح قویتر و سپاه مجهزتر، ترس و رعب را در دل دشمنان میاندازد و آنان را از ستیزهجویی بازمیدارد. شاید این تجهیز سلاح هیچگاه کارائی جنگی پیدا نکنند، اما موجب جلوگیری از جنگ میشود و این خود نوعی پیروزی محسوب میشود. نیاز به توضیح نیست که مصداق آیه در تجهیز به سلاح برای ایجاد رعب در دل دشمن، در هر زمان به تناسب سلاحهای آن روز تغییر میکند.
طبق آیهی شریفه، میتوان به این نتیجه رسید که باید به هر سلاحی که ما را در برابر دشمن قوی نشان میدهد و موجب ترس در دل آنان میشود و بازدارندگی از جنگ دارند، دست یافت. اگرچه در مقام عمل، هیچگاه این سلاحها استفاده نشود.
مثلا اگر سلاحهای هستهای عامل قدرتنمائی و زورگویی باشد. دستیابی به این سلاحها در برابر کسانی که دارای آن هستند و دشمنی آنان محرز است، لازم است. لزومی ندارد از این سلاحها استفاده کنیم، اما برای بازدارندگی و ایجاد ترس لازم است. اما وقتی سلاحی باشد که بازدارندگی ندارد، و هزینه نگهداری آن بیشتر از ایجاد قدرت و ترس است، از لحاظ فقهی داشتن آن جایز نمیباشد.
اصلا در ادبیات سیاسی به سلاح هسته ای میگویند سلاح نزدن!!همه ی کشورهایی هم که این سلاح رو دارن میدونن ازش استفاده نمیکنن در مقابل کشور هایی که خودشون به این سلاح مجهزن چون با این کار عملا خودشان رو نبود کردن
فکر میکنید اگه ژاپن تو جنگ جهانی این سلاحو داشت امریکا جرئت میکرد از این سلاح علیهش استفاده کنه؟؟
معلومه که نه....
اتفاقا داشتن این سلاح عاقلانس , و دقیقا دستور قرانه..
اشتباه میکنید..نگفتن داشتنش حرامه.استفادشو گفتن حرامه.متن اصلی طبق سایت خودشون اینه:http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=19124
هیچ جا نگفتن داشتنش حرامه.گفتن استفادش حرامه.
اصلا در ادبیات سیاسی به سلاح هسته ای میگویند سلاح نزدن!!همه ی کشورهایی هم که این سلاح رو دارن میدونن ازش استفاده نمیکنن در مقابل کشور هایی که خودشون به این سلاح مجهزن چون با این کار عملا خودشان رو نبود کردن
فکر میکنید اگه ژاپن تو جنگ جهانی این سلاحو داشت امریکا جرئت میکرد از این سلاح علیهش استفاده کنه؟؟
معلومه که نه....
اتفاقا داشتن این سلاح عاقلانس , و دقیقا دستور قرانه..
باسلام وتبریک سال نو به شما . امید است در سال جدید در امور زندگی وتحصیل علم بشتر موفق باشید .
عجب عجب ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
عجب تر از تعبیری که به کار برده اید ( اشتباه....)
وازهمه شگفت تر این که بدون هیچ سلامی وارد کلام شده اید
در حالی که :
هر کلامی است آغاز ش سلام :Gol: چون که اسم حق سلام است در کلام .
البته توجه داشته باشید که غوره نشده حلوا نشوید . این مسله ی نیست که به همین آسانی در باره آن اظهار نظر نماید با ید گوش به گفته بزرگان باشید .
باسلام وتبریک سال نو به شما . امید است در سال جدید در امور زندگی وتحصیل علم بشتر موفق باشید .
عجب عجب ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
عجب تر از تعبیری که به کار برده اید ( اشتباه....)
وازهمه شگفت تر این که بدون هیچ سلامی وارد کلام شده اید
در حالی که :
هر کلامی است آغاز ش سلام چون که اسم حق سلام است در کلام .
البته توجه داشته باشید که غوره نشده حلوا نشوید . این مسله ی نیست که به همین آسانی در باره آن اظهار نظر نماید با ید گوش به گفته بزرگان باشید .
سلام
ممنون
سال نو شما هم مبارک
ولی من هنوز هم متوجه نشدم با توجه به جواب من پاسخ شما به پست اول چیه؟
اتفاقا داشتن این سلاح عاقلانس , و دقیقا دستور قرانه..
سلام
دوست من اگر رهبری کوچک ترین تمایلی به سلاح اتمی نشان می دادند
1-الان تحریم های بیشتری شده بودیم و به مردم فشار زیادی می آمد
2- قبل از همه فقها و مراجع شیعه به ایشان اعتراض می کردند
3-بیشتر رسانه های چهان دست اونهاست می دونستید با یک کلمه ابراض تمایل رهبری چه اسلام هراسی تو جهان راه می انداختن و ایران رو خطر معرفی می کردند و جو جهانی کاملا بر علیه ما میشد!
آیا واقعا داشتن سلاح اتمی عقلانی هست؟(با شرایط موجود!)
سوال :
صرف داشتن سلاح هسته ای در برابر کشورهایی که سلاح هسته ای دارند که به عنوان دشمنان جمهوری اسلامی دارنده آن هستند باعث توازن قوا میشود و بازدارنده هست. پس چرا آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر یک کشور اسلامی ساخت سلاح هسته ای را حرام اعلام کرده اند؟!
پاسخ:
در ابتدا باید گفت ؛رهبر انقلاب در دیدار دانشمندان هستهای ایران، داشتن و استفاده از سلاح هستهای را عقلا و شرعا حرام محسوب کرده، آن را گناهی بزرگ دانستند. ایشان این استدلال را که داشتن سلاح هستهای باعث قدرت میشود، رد کرده، افزودند: شکی وجود ندارد که دستگاههای تصمیمساز و تصمیمگیر در کشورهای مقابل ما، به خوبی میدانند که ایران به دنبال سلاح هستهای نیست، زیرا جمهوری اسلامی ایران از لحاظ فکری، نظری و فقهی داشتن سلاح هستهای را گناهی بزرگ میداند و اعتقاد دارد نگهداری چنین سلاحی نیز بیهوده، پرضرر و پرخطر است. جمهوری اسلامی ایران میخواهد به دنیا ثابت کند که داشتن سلاح هستهای قدرتآفرین نیست و اقتدار از سلاح هستهای به دست نمیآید بلکه میتوان اقتدار متکی به سلاح هستهای را درهم شکست و ملت ایران، این کار را خواهد کرد. در تحلیل فرمایش رهبری معظم باید گفت ؛
از لحاظ فقهی فقط استفاده ازسلاحی که قدرتآفرین است، جایز است واستفاده از سلاحهای کشتار جمعی حرام است.
جنگ و نزاع، جزء تلخ و اجتنابناپذیر زندگی انسانی است. تنازع میان مکتبها و آرمانها و قدرتها، متأسفانه در بسیاری اوقات به جنگ میانجامد. البته همیشه هر دو طرف جنگ، محکوم نیستند و گاهی جنگ برای گروهی اجتنابناپذیر و حتی نیکو شمرده میشود.در اسلام، اگرچه جهاد به ابتدائی و دفاعی تقسیم میگردد، اما جهاد ابتدائی شرایطی دارد که مورد آن را بسیار نادر میکند و عملاً جنگها منحصر در جهاد دفاعی میگردند. مثلاً فقها حضور امام معصوم را از شرایط جهاد ابتدائی میدانند. جهاد ابتدائی پس از دعوت، معنا دارد و در صورت درخواست امان و یا داشتن پیمان، این جهاد محقق نمیشود.
در هر صورت، جنگ مسلمین چه جهاد دفاعی باشد چه ابتدائی، نیازمند سلاح و ادوات جنگی و آموزشهای نظامی است. و از باب مقدمهی واجب، تهیه و تدارک آن واجب است.
تدارک ادوات جنگی و سپاه صرفاً دارای کارآیی جنگی نیست، بلکه گاهی عامل بازدارنده است. آیهی شصت سورهی انفال با تأکید بر تجهیز اسلحه سپاه مسلمین، علت آن را ایجاد رعب و ترس در دل دشمنان میشمرد.
.
وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ﴿1﴾
و هر چه در توان دارید از نیرو و اسبهاى آماده بسیج کنید تا با این [تدارکات] دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] دیگرى را جز ایشان که شما نمىشناسیدشان و خدا آنان را مىشناسد بترسانید و هر چیزى در راه خدا خرج کنید پاداشش به خود شما بازگردانیده مىشود و بر شما ستم نخواهد رفت و اگر به صلح گراییدند تو [نیز] بدان گراى و بر خدا توکل نما که او شنواى داناست.
در تفسیر این آیه امام صادق علیه السلام آن را شمشیر و سپر میشمرد.
فِى تَفْسیرِ الْعَیّاشِى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عیسى عَمَّن ذَکَرَهُ عَن أبى عبداللّه(ع) فى الآیةِ: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة» قالَ: «سَیْفٌ وَ تُرْسٌ». (2﴾
داشتن سلاح قویتر و سپاه مجهزتر، ترس و رعب را در دل دشمنان میاندازد و آنان را از ستیزهجویی بازمیدارد. شاید این تجهیز سلاح هیچگاه کارائی جنگی پیدا نکنند، اما موجب جلوگیری از جنگ میشود و این خود نوعی پیروزی محسوب میشود. نیاز به توضیح نیست که مصداق آیه در تجهیز به سلاح برای ایجاد رعب در دل دشمن، در هر زمان به تناسب سلاحهای آن روز تغییر میکند.
طبق آیهی شریفه، میتوان به این نتیجه رسید که باید به هر سلاحی که ما را در برابر دشمن قوی نشان میدهد و موجب ترس در دل آنان میشود و بازدارندگی از جنگ دارند، دست یافت. اگرچه در مقام عمل، هیچگاه این سلاحها استفاده نشود.
مثلا اگر سلاحهای هستهای عامل قدرتنمائی و زورگویی باشد. دستیابی به این سلاحها در برابر کسانی که دارای آن هستند و دشمنی آنان محرز است، لازم است. لزومی ندارد از این سلاحها استفاده کنیم، اما برای بازدارندگی و ایجاد ترس لازم است. اما وقتی سلاحی باشد که بازدارندگی ندارد، و هزینه نگهداری آن بیشتر از ایجاد قدرت و ترس است، از لحاظ فقهی داشتن آن جایز نمیباشد.
این آیه و روایات همسو، شامل هر سلاحی نمیشود و تنها سلاحی را شامل میشود که کارآیی قدرتافزایی داشته باشد، اگر سلاحی باشد که بیشتر از قدرت آفرینی موجب انزوا یا هزینه های دیگر شود، داشتن این سلاح موضوع آیات و روایات تجهیز قوا نمیشود. برای نمونه کشورهای کره شمالی و پاکستان از سلاحهای هستهای بهرهمندند اما بیشتر از آنچه موجب قدرت آنان شود، موجب ضعف آنان شده است، دیگر این سلاح موضوع وجوب فقهی تجهیز قوا نیست.
استفاده از سلاحهای کشتار جمعی
اگرچه داشتن این سلاحها برای بازدارندگی و ایجاد حریم امن برای جامعهی اسلامی لازم است، اما آیا میتوان از آن استفاده کرد. با نگاهی به روایات در موارد مشابه، درمییابیم که استفاده از سلاحهایی که باعث کشتار جمعی و قتل عام شوند منهی است.
1: روایتی در متون دینی از رسول خدا (صلیه الله علیه وآله) وارد شده است که بر حرمت مسموم کردن محل سکونت دشمن دلالت دارد.
«عن سکونی، عن جعفرعن ابیه عن علی (علیه السلام)، ان النبیّ (صلیه الله علیه وآله) نهی ان یلقی السّم فی بلاد المشرکین» (3)؛ رسول خدا(صلیه الله علیه وآله) از سم پاشیدن در مناطق مشرکان نهی کرده است.»
2: در برخی روایات از استفاده از سلاحهای آتشزا نهی شده است:
۱. « امام صادق (علیه السلام) مىفرماید: هر موقع که رسول خدا مىخواست لشگرى اعزام کند، آنها را در مقابل خود مىنشاند فرمانده و سپاه را به تقوا و پرهیزکارى امر مىنمود و مىفرمود:
«سیروا بسم الله و بالله و فى سبیلالله و على ملة رسول الله لا تغلوا و لا تمثلوا و لا تغدروا و لا تقتلوا شیخا فانیا و لا صبیا و لا امراة و لا تقطعوا شجرا الا ان تضطروا الیها و ایما رجل من ادنى المسلمین او افضلهم نظر الى احد من المشرکین فهو جار حتى یسمع کلام الله فان تبعکم فاخوانکم فى الدین و ان ابى فابلغوه مامنه و استعینوا بالله» ﴿4﴾
«به نام خدا حرکت کنید و به نام خدا و در راه خدا جنگ کنید، یعنى هدف شما خدا باشد و در غنایم نسبتبه یکدیگر خیانت ننمائید و هیچ مقتولى را «مثله» (یعنى گوش و بینى و سایر اعضاى آنان را نبرید) و پیمانهاى خود را نشکنید، پیرمردان و پیرزنان و کودکان را نکشید و هیچ درختى را قطع نکنید مگر این که ناچار باشید و هر کس از مسلمانان اگرچه یک فرد عادى باشد، به یکى از کفار براى استماع کلام خدا امان داد، امان او را محترم شمارید، اگر اسلام را پذیرفتبرادر دینى شماست و گرنه او را به محل خود باز گردانید و از خداوند طلب یارى کنید .
۲. «عبدالله ابن مسعود عن ابیه قال قال رسول الله (صلیه الله علیه وآله) لا تعذّبوا بالنّار لا یعذب بالنار الا ربها» (5).
با آتش عذاب مکنید؛ زیرا مگر خداوند کسی با آتش عذاب نمیکند.
بسیاری از فقهای جهان اسلام بر اساس این گونه روایات تصریح کردهاند استفاده از سلاحهای آتشزا درمیدان جنگ حرام است. بیشک بخشی از سلاحهای کشتار دسته جمعی واتمی نیز به نوعی آتشزا هستند و ازاین رو مشمول این نظریات فقهی خواهند بود.
بر اساس روایات وفتوای فقها میتوان نتیجه گرفت استفاده از تسلیحات غیر متعارف درجنگ حرام است، چون مصداق سلاحهای آتشزاست.
منابع:
1. انفال آیه 60
2. طبا طبایی . تفسیر المیزان، نشر مسسه اعلمی بیروت . 1303 ق. ج ۹، ص ۱۳۰
3. طوسی، .تهذیب . نشر دار الاحیا التراث العربی بیروت . ۱۴۰۷ق حدیث ۱۴۳۶۶
4. حر عاملی . وسائل الشیعة: نشر دار الاحیا التراث العربی بیروت .ج۱۱، ص ۴۳ – کتاب الجهاد، باب ۱۵، حدیث۲
5. طوسی، ۱۴۰۷: ۶، ۱۴۳