جمع بندی آیا امام حجت بن حسن همان مهدی است

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا امام حجت بن حسن همان مهدی است

میخواستم توضیح بدید بر چه اساس میگن حجت بن حسن همان مهدی است، شاید قائم آل محمد از نوادگان ایشان باشد ؟



با نام الله



کارشناس بحث: استاد رئوف

به من بیاموز;497665 نوشت:
میخواستم توضیح بدید بر چه اساس میگن حجت بن حسن همان مهدی است، شاید قائم آل محمد از نوادگان ایشان باشد ؟

با سلام خدمت شما دوست گرامی

دلایل مختلف روایی در این زمینه وجود دارد که بیان همگی آنها در این مجموعه امکان پذیر نیست و شما را به کتاب معجم احاديث الامام المهدي (عج) که مجموعه ای پنج جلدی در این زمینه است، ارجاع می دهم که در آن مبسوط روایات در این زمینه مطرح شده است. با این حال به روایتی نیز در همین جا اشاره می کنم.

- قال رسول الله صلي الله عليه و آله: ان خلفائي و اوصيائي وحجج الله علي الخلق بعدي اثني عشر، اَوَّلُهُمْ اخي و آخرهم وَلَدي، قيل يا رسول الله و من اخوك؟ قال: عليُّ بن ابي طالب، قيل: و من وَلَدُك؟ قال: المهدي الذي يملأ الارض قسطاً و عدلا كما ملئت جوراً و ظلماً (1) رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: خلفا و اوصياي من و حجت‌هاي خدا بر خلق پس از من دوازده نفر هستند:اولين آنان برادرم و آخرين آنان پسر من است. گفته شد: اي رسول خدا:‌برادر شما كيست؟ فرمود: علي بن ابي طالب. سؤال شد: فرزند شما كيست؟ فرمود: مهدي او همان كسي است كه زمين را پر از عدل و داد مي‌كند، همان‌گونه كه سرشار از ظلم و جور شده باشد.
با توجه به اینکه تعداد دوازده نفر برای جانشینان پیامبر، بیان شده است، مشخص می شود که فرد آخر که مهدی نیز نام دارد و نجات دهنده بشر از ظلم و جور است، دوازدهمین فرد از این سلسله است و مشخص است که دوازدهمین نفر از این سلسله حجت بن حسن العسگری(عج) است.

- پيامبر اكرم صلي الله عليه و‌ آله فرمود: «ان وصيي و الخليفة من بعدي علي بن ابي‌طالب و بعده سبطاي الحسن ثم الحسين يتلوه تسعة من صلب الحسين ائمة ابرار. قال [نعثل] يا محمد فسمّهم لي قال: نعم اذا مضي الحسينُ فابنه عليُّ فاذا مضي عليُ فابنه محمد فاذا مضي محمدُ فابنه جعفر فاذا مضي جعفر فابنه موسي فاذا مضي موسي فابنه عليٌ فاذامضي عليٌ فابنه محمد ثم ابنه عليُ ثم ابنه حسن ثم الحجة بن الحسن، فهذه اثنا عشر ائمةً عَدَدَ نقباء بني‌اسرائيل(2) جانشين و خليفه بعد از من علي بن ابي‌طالب عليه السلام است و بعد از او دو نوة من حسن عليه السلام و سپس حسين عليه السلام هستند. سپس نه فرزند حسين عليه السلام امام خواهند بود. [نعثل] گفت: اي محمد صلي الله عليه و آله آن نُه نفر را نام ببر. پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: وقتي حسين عليه السلام از دنيا رفت، فرزندش علي عليه السلام امام است و هنگامي كه علي عليه السلام از دنيا رفت، فرزندش محمد عليه السلام به امامت مي‌رسد و چون محمد عليه السلام از دنيا رفت، پسرش جعفر عليه السلام امام خواهد شد و وقتي جعفر عليه السلام از دنيا برود، فرزندش موسي عليه السلام امام است و هنگامي كه موسي عليه السلام درگذشت، پسرش علي عليه السلام و بعد از او فرزندش حسن عليه السلام و بعد از او حجة بن الحسن عليه السلام امام خواهد بود. اينان دوازده امام به عدد نقباي بني‌اسرائيل هستند.

با توجه به مفاد احادیث فوق، مشخص است که دوازدهمین نفر از امامان شیعه، مهدی موعود(عج) است؛ چنانچه در حدیث اول بدان تصریح شده است و در حدیث دوم نیز تمام ائمه نام برده شده اند تا کاملا مشخص باشد که این افراد چه کسانی هستند و دوازدهمین آنها کیست.

موفق باشید

1. فرائد السمطين، ج 2، ص312، ح 562.
2. فرائد السمطين، ج2، ص133، ذيل حديث 431؛ ينابيع المودة، باب 76، ص441

البته گروهی از اهل سنت بر خلاف شیعه، ولادت امام زمان (عج) و غیبت طولانی ایشان را نمی پذیرند، بلکه عقیده دارند که آن حضرت مقارن ظهور به دنیا می آیند، و زمین را پر از عدل و داد می کنند و آن موعودی است که از تبار و اولاد فاطمه (س) است. میشه بگید علت این طرز تفکر اهل سنت چیست ؟

به من بیاموز;498432 نوشت:
البته گروهی از اهل سنت بر خلاف شیعه، ولادت امام زمان (عج) و غیبت طولانی ایشان را نمی پذیرند، بلکه عقیده دارند که آن حضرت مقارن ظهور به دنیا می آیند، و زمین را پر از عدل و داد می کنند و آن موعودی است که از تبار و اولاد فاطمه (س) است. میشه بگید علت این طرز تفکر اهل سنت چیست ؟


با سلام خدمت شما دوست گرامی

اساس اختلاف به مرجعیت و اعتبار منابع دینی باز میگردد. به عبارت دیگر، شیعیان معارف خود را از قرآن و احادیث صحیح پیامبر و اهل بیت دریافت می کنند. در حالیکه اهل سنت آموزه های خود (طبق ادعای خودشان) از قرآن و سنت پیامبر دریافت می کنند. در این بین، سخنان اهل بیت که مفسران و شارحان قرآن هستند از سوی اهل سنت مورد غفلت واقع شده است و بسیاری از معارفی که می توانستند از آن بهره مند شوند، از این طریق از دست داده اند و در فهم قرآن و سنت پیامبر نیز، بسیاری از معارف را از دست داده اند. این مسئله ریشه و علت اصلی اختلاف نظر در بسیاری از مسائل اختلافی است. البته بررسی تفصیلی این مسئله، خارج از موضوع اصلی این تاپیک است فلذا نمی توانیم در این تاپیک بدان بپردازیم. (با این حال اگر این مسئله برای شما اهمیت زیادی دارد، می توانید آن را به صورتی مجزا مطرح کنید تا مورد بررسی قرار بگیرد.)

موفق باشید

پرسش:
می خواستم توضیح بدید بر چه اساس می گویند حجت بن الحسن همان مهدی است، شاید قائم آل محمد از نوادگان ایشان باشد.؟

پاسخ:
دلایل مختلف روایی در این زمینه وجود دارد که بیان همگی آن ها در این مجموعه امکان پذیر نیست و شما را به کتاب معجم احاديث الامام المهدي (عجل الله تعالی فرجه) که مجموعه ای پنج جلدی در این زمینه است، ارجاع می دهم که در آن به صورت مبسوط روایات در این زمینه مطرح شده است. با این حال به دو روایت نیز در همین جا اشاره می کنم.

- قال رسول الله (صلي الله عليه و آله): «ان خلفائي و اوصيائي وحجج الله علي الخلق بعدي اثني عشر، اَوَّلُهُمْ اخي و آخرهم وَلَدي، قيل يا رسول الله و من اخوك؟ قال: علیّ بن ابي طالب، قيل: و من وَلَدُك؟ قال: المهدي الذي يملأ الارض قسطاً و عدلا كما ملئت جوراً و ظلماً»؛ رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: خلفا و اوصيای من و حجت‌های خدا بر خلق پس از من دوازده نفر هستند: اولين آنان برادرم و آخرين آنان پسر من است. گفته شد: ای رسول خدا:‌ برادر شما كيست؟ فرمود: علی بن ابي طالب. سؤال شد: فرزند شما كيست؟ فرمود: مهدی او همان كسی است كه زمين را پر از عدل و داد مي‌كند، همان‌گونه كه سرشار از ظلم و جور شده باشد.(1)
با توجه به این که تعداد دوازده نفر برای جانشینان پیامبر، بیان شده است، مشخص می شود که فرد آخر که مهدی نیز نام دارد و نجات دهنده بشر از ظلم و جور است، دوازدهمین فرد از این سلسله است و مشخص است که دوازدهمین نفر از این سلسله حجت بن حسن العسگری (عجل الله تعالی فرجه) است.

- پيامبر اكرم (صلي الله عليه و‌ آله) فرمود: «ان وصيی و الخليفة من بعدی علی بن ابي‌طالب و بعده سبطای الحسن ثم الحسين يتلوه تسعة من صلب الحسين ائمة ابرار. قال [نعثل] يا محمد فسمّهم لي قال: نعم اذا مضي الحسينُ فابنه عليُّ فاذا مضي عليُ فابنه محمد فاذا مضي محمدُ فابنه جعفر فاذا مضي جعفر فابنه موسي فاذا مضي موسي فابنه عليٌ فاذامضي عليٌ فابنه محمد ثم ابنه عليُ ثم ابنه حسن ثم الحجة بن الحسن، فهذه اثنا عشر ائمةً عَدَدَ نقباء بني‌اسرائيل»؛ جانشين و خليفه بعد از من علی بن ابی طالب (عليه السلام) است و بعد از او دو نوه من حسن و سپس حسين (عليهما السلام) هستند. سپس نه فرزند حسين (عليه السلام) امام خواهند بود. [نعثل] گفت: ای محمد (صلي الله عليه و آله) آن نُه نفر را نام ببر. پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمود: وقتی حسين (عليه السلام) از دنيا رفت، فرزندش علی (عليه السلام) امام است و هنگامی كه علی (عليه السلام) از دنيا رفت، فرزندش محمد (عليه السلام) به امامت می رسد و چون محمد (عليه السلام) از دنيا رفت، پسرش جعفر (عليه السلام) امام خواهد شد و وقتی جعفر (عليه السلام) از دنيا برود، فرزندش موسی (عليه السلام) امام است و هنگامی كه موسی (عليه السلام) درگذشت، پسرش علی (عليه السلام) و بعد از او فرزندش حسن (عليه السلام) و بعد از او حجة بن الحسن (عليه السلام) امام خواهد بود. اينان دوازده امام به عدد نقبای بنی اسرائيل هستند.(2)

با توجه به مفاد احادیث فوق، مشخص است که دوازدهمین نفر از امامان شیعه، مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه) است؛ چنانچه در حدیث اول بدان تصریح شده است و در حدیث دوم نیز تمام ائمه نام برده شده اند تا کاملا مشخص باشد که این افراد چه کسانی هستند و دوازدهمین آن ها کیست.

____________
(1) فرائد السمطين، ج 2، ص312، ح 562.
(2) فرائد السمطين، ج2، ص133، ذيل حديث 431؛ ينابيع المودة، باب 76، ص441.

موضوع قفل شده است