جمع بندی پاداش عجیب دعاها، حقیقت یا غلو
تبهای اولیه
سلام
حتما شمام زیاد دیدید یا این صلوات اهل قبور که نوشته اگه یه بار بخونی تا10 سال اگه دوبار تا 40 سال و اگر سه بار بخونی تا ابد عذاب از اون قبرستان برداشته میشه ( صلوات هم همش نصف صفحه کمتر)
خوب این ها یعنی چی ؟ واقعا همین طوره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
با سپاس
سلام
حتما شمام زیاد دیدید یا این صلوات اهل قبور که نوشته اگه یه بار بخونی تا10 سال اگه دوبار تا 40 سال و اگر سه بار بخونی تا ابد عذاب از اون قبرستان برداشته میشه ( صلوات هم همش نصف صفحه کمتر)
خوب این ها یعنی چی ؟ واقعا همین طوره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
با سپاس
باسلام و عرض ادب
اگر ما خداوند متعال را بشناسیم و پی به قدرت و علم و حکمت و رحمت واسعه ی او ببریم، فضل و بخششهای او، و پاداشهایی که برای اعمال خیر قرار داده است، ما را به تعجب وانخواهد داشت. و از یک موجود کریم، این چنین بخششهایی عجیب نیست. اما اگر شخصی حق الناسی بر گردن داشته باشد، هر چقدر هم اعمال خیر برای او انجام بدهند، یا خودش انجام داده باشد، تا زمانی که از حق الناس توبه نکند، یا طرف مقابل راضی نگردد، با هیچ عملی توبه اش پذیرفته نخواهدشد.
سلام و درود خدمت کارشناس محترم بصیر
استاد ولی من هنوز جوابمو نگرفتم خوب رحمت و فضل پروردگار بی نهایت اما از اون ور خدا عذاب های انچنانی هم گفته
حالا اگه فرض کنیم یکی خیلی گناهگار فوت شده و ما این صلوات رو بارها بخونیم یعنی واقعا به راستی دیگه این فرد عذاب نمیبینه؟؟؟!!!
•از حضرت رضا (ع) روایت شده : هر کس داخل قبرستان مسلمین شود واین صلوات
•را بخواند ، خداوند متعال تا ده سال عذاب از اهل آن بردارد و اگر دو بار بخواند
• تا چهل سال واگر سه بار بخواند هرگز خداوند آن قبرستان را عذاب نکند وهر کس
• بر سر قبر پدر و مادر بخواند چنان باشد که حقوق ایشان را ادا کرده باشد .
•اَللّهَّم َصَّل عَلی مُحمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ
• ما دامَتِ الصَلَواتِ وَ َصَّل عَلی مُحمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ ما دامَتِ البَرَکاتِ وَ َصَّل عَلی مُحمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ ما دامَتِ الرَّحَمهِ ، اَللّهَّم َصَّل عَلی رُوحِ مُحمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ فِی الاَرواحِ وَ َصَّل عَلی جَسَدِ مُحمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ فِی الاَجسادِ وَ َصَّل عَلی قَبرِ مُحمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ فِی القُبُورِ وَ َصَّل عَلی صُورَۃِ مُحمَّدٍ وَ
•آلِ مُحمَّدٍ فِی الصُّوَرِ وَ َصَّل عَلی تُربَهِ مُحمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ فِی التُّرابِ
•وَ َصَّل عَلی نُورِ مُحمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ فِی الاَنوارِ بِرَحمَتِکَ یا اَرَحمَ الرّاحِمینْ .
سلام
حتما شمام زیاد دیدید یا این صلوات اهل قبور که نوشته اگه یه بار بخونی تا10 سال اگه دوبار تا 40 سال و اگر سه بار بخونی تا ابد عذاب از اون قبرستان برداشته میشه ( صلوات هم همش نصف صفحه کمتر)
خوب این ها یعنی چی ؟ واقعا همین طوره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
با سپاس
در مورد بیشتر عنوان تاپیکتان، مرحوم شوشتری در کتاب امام حسین علیهالسلام اینگونه بود مطلب جالبی دارند، اینکه گفته میشود مثلاً ریختن یک اشک برای امام حسین علیهالسلام بدن را بر آتش حرام میکند. ایشان بعد میفرمایند البته به شرط انکه بعدش خود ما با کار دیگری آتش را بر خودمان واجب نکنیم. ملاک برای عاقبت بخیری وضعیت ما در زمان رحلت از این دنیاست که خدا کند با اعتقاد صحیح دنیا را ترک کنیم و با محبت اهل بیت علیهمالسلام و خدا میداند که در آن لحظه بهشت بر ما واجب باشد یا جهنم. البته ایشان در جای دیگر میفرمایند شاید هم مطلب اینگونه باشد (که احتمالاً هم هست) که کسی که یک لحظه ایمان و اعتقاد صحیح به خداوند داشته باشد همان یک لحظه مانع از ابدی شدن او در عذاب خواهد شد و اگرچه ممکن است به جهنم هم بیفتد ولی عاقبت خلاصی خواهد یافت، ولو بعد از هزاران سال یا میلیونها سال تحمل سختی عذاب بخاطر کارهای بدمان باشد.
در مورد آن روایت هم که در متن سؤالتان ذکر کردید به چند نکته توجه بفرمایید. زمانی جوانی از مؤمنان که پدرش از منافقان معروف زمان بود نزد رسول خدا صلاللهعلیهوآله میرود که پدرش درگذشته است و اگر ممکن است برای آبروداری بر سر قبر او بیایند و برایش نماز میت بخوانند و دعایش کنند و ...، آن حضرت خواستهی ان جوان بزرگوار و مؤمن را روی زمین نیانداخته و بخاطر او رهسپار تدفین شدند و همه کار برای آن منافق کردند. بعد عمر نزد پیغمبر خدا آمد و اعتراض کرد که چرا چنین کردید وقتی او به نفاق معروف بود؟ پیامبر خدا گفتند که خداوند مرا مخیر کرد که اگر بخواهم برای او دعا بکنم و اگر نخواستم نکنم و در هر صورت خداوند او را نخواهد آمرزید، بعد این آیه را تلاوت فرمودند (۹اگر درست خاطرم باشد):
اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لَا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِن تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَن يَغْفِرَ اللَّـهُ لَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّـهِ وَرَسُولِهِ ۗ وَاللَّـهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ [التوبة، ۸۰]
(ای پیغمبر) تو بر آن مردم منافق خواهی طلب مغفرت بکن یا نکن، اگر هفتاد مرتبه هم بر آنها (از خدا) آمرزش طلبی خدا هرگز آنان را نخواهد بخشید، زیرا آنها (از راه فسق و سرکشی) به خدا و رسول او کافر شدند و خدا فاسقان را هرگز هدایت نخواهد کرد.
حالا شما هم هرچقدر دعا کنید برای منافقان و کفار درون قبرها خداوند ایشان را نجات نخواهد داد، وقتی تمامی انسانها و ملائکه در لعن ایشان هستند، در زیارت عاشوراء و ...، اما این دعاهای خیر مطمئنا به مؤمنین مدفون در آن قبرستان و هر کسی که خداوند اجازهی آن را بدهد خواهد رسید. شاید اینکه در متن قبل دعا آوردهاید «خداوند متعال تا ده سال عذاب از اهل آن بردارد» منظور از ضمیر «آن» همان دعای مذکور باشد و نه قبرستان، مثل دعای معروف زیارت اهل قبور که میگوید «السلام علی اهل لااله الا الله ...». برای اطمینان بیشتر باید عربی آن را خواند که در عربی آن هم به صورت ضمیر بوده است یا صراحت در اشاره به قبرستان دارد.
بنابر این اگر اینطور باشه تمامی این دعاها وزیارت ها که گفتن اگه بخوانی گناهانت به اندازه ستارگان هم که باشد بخشیده می شود و چنین و چنان یا دعای معراج که چند صد فرشته تا کجا برایت می نویسنند و اینها همه شرایط خاص یا به عبارتی معرفتی می خواهد و
از زبان من عادی موثر نیست
درسته؟
بنابر این اگر اینطور باشه تمامی این دعاها وزیارت ها که گفتن اگه بخوانی گناهانت به اندازه ستارگان هم که باشد بخشیده می شود و چنین و چنان یا دعای معراج که چند صد فرشته تا کجا برایت می نویسنند و اینها همه شرایط خاص یا به عبارتی معرفتی می خواهد واز زبان من عادی موثر نیست
درسته؟
الأعمال بالنیات، ارزش اعمال به نیت پشت آنهاست
ارزش هر کاری به معرفت پشت آن کار است، ضربة علیبن ابی طالب یوم خندق افضل من عبادة ثقلین (یک ضربهی شمشیر حضرت علی علیهالسلام در جنگ خندق افضل است از تمام عبادات جن و انس در تمامی زمانها) و حضرت زهراء سلام الله علیها در ظرف مدت ۱۸ سال به جایی رسیدند که خیلیها میلیاردها سال هم بهشان فرصت داده شود نماز بخوانند و روزه بگیرند به آن نمیرسند.
کسی که کرم خداوند را تا حدود قابل توجهی شناخته و از او چیزی میخواهد با کسی که خداوند را مانند یک کلانتر بزرگ میداند یکی است؟ اولی چه میخواهد و دومی چه (خانه و ماشین و کار و ...)
این دعاها از همه قابل قبوله، منتها از هر کسی به اندازهی معرفتش و حسن ظنش به خداوند، این مطلب به طور نسبتاً صریح در مورد ثواب زیارت امام رضا علیهالسلام آمده که راوی نقل میکند امام فرمودند ثواب این زیارت به اندازهی مثلاً ۷۰ حج مقبوله است، راوی تعجب کرد که ۷۰ حج مقبول؟ امام فرمودند بلکه ۷۰ هزار، باز راوی تعجب کرد و امام فرمودند بلکه ۷۰ هزار هزار و ... که تأویل این سخن امام این است که ثواب بستگی به معرفت زائر به جایگاه امام رضا علیهالسلام دارد.
در نهایت هم توجه کنید که خداوند برای رحم کردن بر بندگان به دنبال بهانه است و بیحساب میبخشد، پس باید تا میشود بیشتر خواست و آنچه نهی شده است یأس از رحمت خداست که نشان کفر است، و سوء ظن داشتن به خداوند هم نهی شده است و کاغذ را سفید گذاشتن هم مطابق قرآن اشکال دارد (تا از خداوند نخواهید به شما اعتنایی نخواهد شد)
یا علی
من تشکر میکنم از تمام عزیزان اما من هم مثل زننده تاپیک هنوز برام سواله که مگه قران نمیگه ذره المثقال شرا یره و ...
پس اقا جون من گناه میکنم بعد هم یه همچین دعایی یه روز به چشمم میخوره ایا من میتونم اطمینان کنم که وقتی این دعا رو خوندم تمامی گناهانم(منهای حق الناس) امرزیده شده است یا خیر؟
میخوام بدونم ته کلام اینکه من تا اون لحظهی ای که این دعا رو میخونم تمامی گناهان مثلا حق الله ها و حق النفس ها بخشیده شده؟
بنابر این اگر اینطور باشه تمامی این دعاها وزیارت ها که گفتن اگه بخوانی گناهانت به اندازه ستارگان هم که باشد بخشیده می شود و چنین و چنان یا دعای معراج که چند صد فرشته تا کجا برایت می نویسنند و اینها همه شرایط خاص یا به عبارتی معرفتی می خواهد واز زبان من عادی موثر نیست
درسته؟
باسلام و احترام
این پاداشهای فراوان و فضائل بسیاری که برای بعضی اعمال گذاشته شده، اولا در برابر کرم و فضل الهی ناچیز است، دوما بخشش گناهان فراوانی که با یک عمل خاص، از بین می رود، مشروط بر این است که صاحب آن گناه، تصمیم بر ترک داشته باشد و توبه کرده و دنبال جبران آن بوده باشد، یعنی خداوند می خواهد بفرماید که اگر گناهانت هزاران هم باشد، اگر قصد توبه داشته باشی، ما می بخشیم و این اذکار و اورادی که ذکر شده است، مانند صلواتی که ذکر فرمودید، به منزله ی توبه، برای انسان گنهکاری است که پشیمان از خطاهای خود بوده است.
هنوز برام سواله که مگه قران نمیگه ذره المثقال شرا یره و ...
پس اقا جون من گناه میکنم بعد هم یه همچین دعایی یه روز به چشمم میخوره ایا من میتونم اطمینان کنم که وقتی این دعا رو خوندم تمامی گناهانم(منهای حق الناس) امرزیده شده است یا خیر؟
میخوام بدونم ته کلام اینکه من تا اون لحظهی ای که این دعا رو میخونم تمامی گناهان مثلا حق الله ها و حق النفس ها بخشیده شده؟
باسلام و عرض ادب
بله، اگر واقعا توبه کرده باشید از تمام گناهان گذشته، وقتی این دعا را بخوانید خدا از تقصیرات شما در خواهد گذشت و ذره ای از آن را هم نشان شما نخواهد داد. آیه ای که ذکر کردید برای موقعی است که شخص، بدون توبه از دنیا رفته و قصد توبه هم نداشته باشد، آنوقت خدا مثقالی از شر یا خیر را نشان می دهد اما اگر قصد توبه داشته باشد، آیه ای دیگر هم داریم که می فرماید نه تنها این گناه را می بخشیم، بلکه به جای آن حسنه می نویسیم، یعنی حتی این گناه را نشان انسان هم نمی دهند که شرمنده شود.
[=Traditional Arabic]الفرقان : 70 إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيما.
باسلام و عرض ادب
بله، اگر واقعا توبه کرده باشید از تمام گناهان گذشته، وقتی این دعا را بخوانید خدا از تقصیرات شما در خواهد گذشت و ذره ای از آن را هم نشان شما نخواهد داد. آیه ای که ذکر کردید برای موقعی است که شخص، بدون توبه از دنیا رفته و قصد توبه هم نداشته باشد، آنوقت خدا مثقالی از شر یا خیر را نشان می دهد اما اگر قصد توبه داشته باشد، آیه ای دیگر هم داریم که می فرماید نه تنها این گناه را می بخشیم، بلکه به جای آن حسنه می نویسیم، یعنی حتی این گناه را نشان انسان هم نمی دهند که شرمنده شود.
[=Traditional Arabic]الفرقان : 70 إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيما.
تشکر میکنم از پاسخ گوییتون
پس میفرمایید این مدل دعاهایی که مثلا میگه تمام گناهان خودتو و پدر مادرتو و ... پاک میشه ، راسته؟و هیچ کدوم اغراق نیست؟
پس میفرمایید این مدل دعاهایی که مثلا میگه تمام گناهان خودتو و پدر مادرتو و ... پاک میشه ، راسته؟و هیچ کدوم اغراق نیست؟
بله. اگر واقعا کسی نیت توبه داشته باشد، این دعاها برایش به منزله توبه است و با خواندن آن، ان شاءالله بخشوده خواهد شد.
سلام
یکی از اساتید میفرمودند: "روش استاندارد دین اسلام نگه داشتن انسانها مابین خوف و رجاست،نه کاملا خیالت را راحت می کنند که دست از عمل بکشی نه آنقدر می ترسانند که مایوس گردی"
فکر میکنم این دعاها هم همین حکم رو دارند، یعنی اگه بخواهیم طبق روایات و احادیث عمل کنیم،از یه طرف ترس از پذیرفته نشدن اعمال رو باید داشته باشیم(به خاطر اینکه باید شرایط خاصی برای اجابت اینگونه دعاها باشه) و از طرف دیگه باید به فضل و رحمت خدا امیدوار باشیم. در کل باید با این اعتقاد که حتما این دعاها تاثیر دارن، با آمادگی خودمون و روش درستش بخونیم و از خدا انتظار محقق شدن تمامی فضائل گفته شده رو داشته باشیم.
با تشکر
[="Tahoma"][="Blue"]سوال:
حتما شمام زیاد دیدید یا این صلوات اهل قبور که نوشته اگه یه بار بخونی تا10 سال اگه دوبار تا 40 سال و اگر سه بار بخونی تا ابد عذاب از اون قبرستان برداشته میشه ( صلوات هم همش نصف صفحه کمتر)
خوب این ها یعنی چی ؟ واقعا همین طوره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باسلام و عرض ادب
اگر ما خداوند متعال را بشناسیم و پی به قدرت و علم و حکمت و رحمت واسعه ی او ببریم، فضل و بخششهای او، و پاداشهایی که برای اعمال خیر قرار داده است، ما را به تعجب وانخواهد داشت. و از یک موجود کریم، این چنین بخششهایی عجیب نیست. اما اگر شخصی حق الناسی بر گردن داشته باشد، هر چقدر هم اعمال خیر برای او انجام بدهند، یا خودش انجام داده باشد، تا زمانی که از حق الناس توبه نکند، یا طرف مقابل راضی نگردد، با هیچ عملی توبه اش پذیرفته نخواهدشد.
این پاداشهای فراوان و فضائل بسیاری که برای بعضی اعمال گذاشته شده، اولا در برابر کرم و فضل الهی ناچیز است، ثانیا بخشش گناهان فراوانی که با یک عمل خاص، از بین می رود، مشروط بر این است که صاحب آن گناه، تصمیم بر ترک داشته باشد و توبه کرده و دنبال جبران آن بوده باشد، یعنی خداوند می خواهد بفرماید که اگر گناهانت هزاران هم باشد، اگر قصد توبه داشته باشی، ما می بخشیم و این اذکار و اورادی که ذکر شده است، مانند صلواتی که ذکر فرمودید، به منزله ی توبه، برای انسان گنهکاری است که پشیمان از خطاهای خود بوده است.
سوال
میخوام بدونم ته کلام اینکه من تا اون لحظهی ای که این دعا رو میخونم تمامی گناهان مثلا حق الله ها و حق النفس ها بخشیده شده؟
باسلام و عرض ادب
بله، اگر واقعا توبه کرده باشید از تمام گناهان گذشته، وقتی این دعا را بخوانید خدا از تقصیرات شما در خواهد گذشت و ذره ای از آن را هم نشان شما نخواهد داد. آیه ای که ذکر کردید برای موقعی است که شخص، بدون توبه از دنیا رفته و قصد توبه هم نداشته باشد، آنوقت خدا مثقالی از شر یا خیر را نشان می دهد اما اگر قصد توبه داشته باشد، آیه ای دیگر هم داریم که می فرماید نه تنها این گناه را می بخشیم، بلکه به جای آن حسنه می نویسیم، یعنی حتی این گناه را نشان انسان هم نمی دهند که شرمنده شود.
الفرقان : 70 إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيما.[/]