جمع بندی آیا این حرف مرحوم آیة الله بهجت، مصداق توقیت نیست؟
تبهای اولیه
این حرف ایت الله بهجت توقیت نیست که در احادیث نهی شده؟
به هر حال برای ظهور بازه زمانی حدودا 50 یا 60 ساله تعیین کردن؟
[video]http://hn12.asset.aparat.com/aparat-video/cce4751ea17bb44ff8b1dbc10836b3d1147922.mp4[/video]
در فیلم امده:
به شما نسبت میدن که فرمودید ظهور انقدر نزدیک است که پیرمردان هم امیدوار باشند.ایا درست است هم چین انتصابی؟
و ایشان در جواب این مسئله رو انکار نمیکنند.و نمیگویند نه این غلط است و درست نیست و منظورم این نبوده.بلکه مسئله رو مختصرا توضیح میدند(اشاره ی اون طلبه هم که از ایشون سوال میکند احتمالا به کلیپ صوتیی است که از ایت الله ناصری پخش شده و این مسئله درش واضح است که در پیوست هست)و نمیگند که غلط است.ولی میگند که:ما دیگر نگفتیم که به مردم هم بگویید همین را.
و میگن مردی امد به ما گفت...
گفت:من خدمتش رسیدم گفتم من هم درک میکنم؟
گفتند که پیرمردتر از شما هم...(درک میکند ظهور را)
در جای دیگه سایت هم بحث شده بود البته نه به عنون سوال اصلی تاپیک ولی جواب ها قانع کننده و از طرف کارشناس نبود.بسته هم شده بود.برای همین میخواستم خواهش کنم در این تاپیک به این موضوع پرداخته بشه که من هم جوابمو بگیرم.
بعضی گفتند ایت الله بهجت این رو نقل قول کردند از شخصی و منظورشون تایید اون شخص نبوده.
ولی اگر اینطور بود که ایشان به این راحتی چنین مطلبی رو از فرد غیر قابل اعتماد و اعتباری نقل قول نمیکرند!ایشان حتما صادق بودن اون فرد رو قبول داشتند.ایشون ادم کوچکی نبودند و میدونستند صحبتهاشون در جامعه اعتبار دارد.و برای تفنن و وقت گذرانی هم حرفی نمیزدند!و البته فکر میکنم درک باطن انسانها هم براشون اصلا کار مشکلی نبوده.(نمیشه به این راحتی گفت ایشون بازی خوردند!!!!این حرف مسئله رو حل نمیکند.بدتر میکند به نظرم!)
با نام و یاد دوست
سلام علیکم
ضمن تشکر از کاربر سوال کننده به اطلاع می رساند که پاسخ این سوال توسط دفتر مرحوم حضرت آیة الله بهجت در سایت معظم له ارائه شده است:
بسمه تعالی
سؤال: از برخی از بزرگان نقل میشود كه حضرت آیتاللهالعظمی بهجت رحمهالله فرمودهاند: ما تاکنون به جوانها مژده میدادیم که ظهور امام زمان علیهالسلام را درک خواهند کرد، اما اکنون به پیرها هم بشارت میدهیم که دوران ظهور را خواهند دید؛ آيا اين مطلب به آیتاللهالعظمی بهجت رحمهالله قابل استناد است يا خير؟
پاسخ:١. اتفاقاً در اينباره از حضرت آیتاللهالعظمی بهجت قدسسره سؤال شد، ايشان فرمودند: «آقایی دم محراب مسجد نزد من آمد و به من گفت: به خدمت حضرت عليهالسلام رسيدم و از ظهور پرسيدم آيا من ظهور را درک میكنم». آنگاه مطالب ياد شده را آقا از اين شخص نقل كردند؛ بنابراين خود حضرت آیتاللهالعظمی بهجت قدسسره مستقيما خود مطلب را نفرمودند، بلكه از شخص ديگري نقل نمودند.
٢. همچنين معظمله فرمودند: «اگر گفتن اين مطالب لازم بود من برای شاگردانم میگفتم».
٣. امكان دارد همانگونه كه آقا مكرر بيان میفرمودند، اين مطلب اشاره به ظهور شخصی داشته باشد و نه ظهور عمومی.۴. امكان دارد، اينگونه اظهارات از باب «إنّهم يرونه بعيداً و نراه قريباً» باشد.
والله العالم
دفتر آیتاللهالعظمی بهجت رحمهالله
[TD][/TD]
لینک پاسخ:
http://www.bahjat.ir/index.php/akhbar-2/shayeat/381-2011-09-07-04-21-23.html
با تشکر
در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید
١. اتفاقاً در اينباره از حضرت آیتاللهالعظمی بهجت قدسسره سؤال شد، ايشان فرمودند: «آقایی دم محراب مسجد نزد من آمد و به من گفت: به خدمت حضرت عليهالسلام رسيدم و از ظهور پرسيدم آيا من ظهور را درک میكنم». آنگاه مطالب ياد شده را آقا از اين شخص نقل كردند؛ بنابراين خود حضرت آیتاللهالعظمی بهجت قدسسره مستقيما خود مطلب را نفرمودند، بلكه از شخص ديگري نقل نمودند.
به شما نسبت میدن که فرمودید ظهور انقدر نزدیک است که پیرمردان هم امیدوار باشند.ایا درست است هم چین انتصابی؟
و ایشان در جواب این مسئله رو انکار نمیکنند.و نمیگویند نه این غلط است و درست نیست و منظورم این نبوده.بلکه مسئله رو مختصرا توضیح میدند(اشاره ی اون طلبه هم که از ایشون سوال میکند احتمالا به کلیپ صوتیی است که از ایت الله ناصری پخش شده و این مسئله درش واضح است که در پیوست هست)و نمیگند که غلط است.ولی میگند که:ما دیگر نگفتیم که به مردم هم بگویید همین را.
و میگن مردی امد به ما گفت...
گفت:من خدمتش رسیدم گفتم من هم درک میکنم؟
گفتند که پیرمردتر از شما هم...(درک میکند ظهور را)در جای دیگه سایت هم بحث شده بود البته نه به عنون سوال اصلی تاپیک ولی جواب ها قانع کننده و از طرف کارشناس نبود.بسته هم شده بود.برای همین میخواستم خواهش کنم در این تاپیک به این موضوع پرداخته بشه که من هم جوابمو بگیرم.
بعضی گفتند ایت الله بهجت این رو نقل قول کردند از شخصی و منظورشون تایید اون شخص نبوده.
ولی اگر اینطور بود که ایشان به این راحتی چنین مطلبی رو از فرد غیر قابل اعتماد و اعتباری نقل قول نمیکرند!ایشان حتما صادق بودن اون فرد رو قبول داشتند.ایشون ادم کوچکی نبودند و میدونستند صحبتهاشون در جامعه اعتبار دارد.و برای تفنن و وقت گذرانی هم حرفی نمیزدند!و البته فکر میکنم درک باطن انسانها هم براشون اصلا کار مشکلی نبوده.(نمیشه به این راحتی گفت ایشون بازی خوردند!!!!این حرف مسئله رو حل نمیکند.بدتر میکند به نظرم!)
. همچنين معظمله فرمودند: «اگر گفتن اين مطالب لازم بود من برای شاگردانم میگفتم».
گرچه این مطلب اول از طریق کسانی که با ایشان نشست و برخواست داشتند منتشر شد دیگه...
مثل ایت الله ناصری
. امكان دارد همانگونه كه آقا مكرر بيان میفرمودند، اين مطلب اشاره به ظهور شخصی داشته باشد و نه ظهور عمومی.
این مطلب البته با توضیحات مفصل ایت الله ناصری در تضاد است ولی جدای از ان به نظرم منطقی هم نمیاد..
و به سوال و جوابی که بین اون فرد و حضرت از طریق ایت الله بهجت نقل شده هم همخوانی ندارد
فرد خدمت حضرت رسیده پس ظهور شخصی براش رخ داده...یعنی سوال و جواب ناظر به ان مسئله نیست
۴. امكان دارد، اينگونه اظهارات از باب «إنّهم يرونه بعيداً و نراه قريباً» باشد.
این مورد رو هم بنده متوجه نمیشم
بله نراه قریبا ولی این نراه قریبا از طرف ماست فکر نمیکنم ربطی داشته باشد به سوال اون فرد و پاسخ حضرت ان هم به ان شکل....پاسخ حضرت به اون فرد خبری است در پاسخ به سوال ایشون.نه یک جمله ی دعایی...
با توجه به اینکه کاربر محترم اعلام نمودند از پاسخ ذکر شده قانع نشدند موضوع جهت پاسخگویی به کارشناس مربوطه ارجاع داده شد:
کارشناس بحث: استاد سعید
[video]http://hn12.asset.aparat.com/aparat-video/cce4751ea17bb44ff8b1dbc10836b3d1147922.mp4[/video] در فیلم امده: در جای دیگه سایت هم بحث شده بود البته نه به عنون سوال اصلی تاپیک ولی جواب ها قانع کننده و از طرف کارشناس نبود.بسته هم شده بود.برای همین میخواستم خواهش کنم در این تاپیک به این موضوع پرداخته بشه که من هم جوابمو بگیرم.این حرف ایت الله بهجت توقیت نیست که در احادیث نهی شده؟
به هر حال برای ظهور بازه زمانی حدودا 50 یا 60 ساله تعیین کردن؟
به شما نسبت میدن که فرمودید ظهور انقدر نزدیک است که پیرمردان هم امیدوار باشند.ایا درست است هم چین انتصابی؟
و ایشان در جواب این مسئله رو انکار نمیکنند.و نمیگویند نه این غلط است و درست نیست و منظورم این نبوده.بلکه مسئله رو مختصرا توضیح میدند(اشاره ی اون طلبه هم که از ایشون سوال میکند احتمالا به کلیپ صوتیی است که از ایت الله ناصری پخش شده و این مسئله درش واضح است که در پیوست هست)و نمیگند که غلط است.ولی میگند که:ما دیگر نگفتیم که به مردم هم بگویید همین را.
و میگن مردی امد به ما گفت...
گفت:من خدمتش رسیدم گفتم من هم درک میکنم؟
گفتند که پیرمردتر از شما هم...(درک میکند ظهور را)
بعضی گفتند ایت الله بهجت این رو نقل قول کردند از شخصی و منظورشون تایید اون شخص نبوده.
ولی اگر اینطور بود که ایشان به این راحتی چنین مطلبی رو از فرد غیر قابل اعتماد و اعتباری نقل قول نمیکرند!ایشان حتما صادق بودن اون فرد رو قبول داشتند.ایشون ادم کوچکی نبودند و میدونستند صحبتهاشون در جامعه اعتبار دارد.و برای تفنن و وقت گذرانی هم حرفی نمیزدند!و البته فکر میکنم درک باطن انسانها هم براشون اصلا کار مشکلی نبوده.(نمیشه به این راحتی گفت ایشون بازی خوردند!!!!این حرف مسئله رو حل نمیکند.بدتر میکند به نظرم!)
سلام علیکم
پاسخدهی به سؤالی که ذکر شده، احتیاج به ذکر چند نکته دارد که در ذیل بدان پرداخته میشود.
ممنوعیت تعیین وقت برای ظهور به هر شکلی و از هر کسی
ممنوعیت و حرمت تعیین زمان ظهور به هر شکلی و از هر کسی با هر جایگاهی، ممنوع و حرام است و احادیث فراوانی بر این مسأله تأکید و دلالت دارند.
امام باقر در حدیث «و قد سألَه الفُضَيلُ: هَل لهذا الأمرِ وقتٌ؟ قال: كَذَبَ الوَقّاتونَ، كَذَبَ الوَقّاتونَ، كَذَبَ الوَقّاتونَ» وقتی که فضیل از او سؤال میکند که آیا برای این امر (ظهور) وقتی است؟ امام (علیه السلام) سه بار فرمود: دروغ میگویند تعیینکنندگان (وقت ظهور)، دروغ میگویند تعیینکنندگان (وقت ظهور)، دروغ میگویند تعیینکنندگان (وقت ظهور).
امام صادق (علیه السلام) در حدیث «كَذَبَ المُوَقِّتونَ، ما وَقَّتْنا فيما مضى و لا نُوقِّتُ فيما يُستَقْبَلُ» (2) فرمود: تعیینکنندگان وقت (برای ظهور) دروغگو هستند. ما در گذشته، وقتی را (برای ظهور) تعیین نکردیم و همچنین در آینده نیز وقتی را (برای ظهور) تعیین نمیکنیم. همچنین
امام صادق (علیه السلام) در حدیث «مَن وقّتَ لكَ من النّاسِ شيئا فلا تَهابَنَّ أنْ تُكَذِّبَهُ، فلَسْنا نُوَقِّتُ لأحدٍ وَقْتاً» فرمود: کسی از مردم که برای تو وقتی (برای ظهور) تعیین کند، ابا نداشته باش که او را تکذیب کنی. پس ما برای شخصی، وقتی را (برای ظهور) تعیین نمیکنیم. (3)
توجیه سخن حضرت آیت الله محمد تقی بهجت (قدس سره)
در مورد سخنی که از حضرت آیت الله محمد تقی بهجت (رفع مقامه) نقل شده است، باید چند نکته عرض شود.
یکم: هنوز در اتقان و صحت انتساب این سخن به این منوال و با این کیفیت، شک وجود دارد و قطعی نیست. شاید اصل سخن درست باشد؛ ولی در جزئیات، هنوز سخن است و شاید اگر به صورت دقیق نقل میشد، توقیت از آن بر نمیآمد.
دوم: شاید حضرت آیت الله بهجت (قدس سره) میخواست بگوید که ظهور خیلی نزدیک است و آماده باشید و نمیخواست که تعیین وقت برای ظهور بنماید.
سوم: در این موارد که از جمله موارد اعتقادی است، تقلید لازم نیست و باید به منابع دینی و اعتقادی رجوع کرد و با مطالعه و بررسی منابع اعتقادی، به این یقین میرسیم که تعیین وقت برای ظهور، ممنوعیت و حرمت مؤکد و اکید دارد؛ زیرا دارای پیامدهای منفی فراوانی است که مجال، گنجایش ذکر آنها را ندارد.
چهارم: هیچ لزومی ندارد که یک سخنی که در اصل یا کیفیت آن، شک و تردید وجود دارد، گرفته شود و این قدر بر روی آن مانور داده شود. الگو و معیار در این گونه موارد، سیره عملی و سخنان ائمه معصومین (علیهم السلام) هستند که برخی از آنها در گذشته، ذکر شد.
پنجم: در مسائل اعتقادی، پا بر روی پلههایی باید گذاشت که محکم و قوی هستند و نباید به مسائلی که در جامعه شایعه میشود، اعتماد نمود.
منابع و مآخذ:
1. طوسی، محمد بن حسن، الغيبه، مؤسسه معارف اسلامی، قم، 1411ق، ص 426، ح 411.
2. همان، ص 426، ح 412.
3. همان، ص 426، ح 414.
انشاء الله، از سربازان واقعی امام زمان (عجل الله تعالی فی فرجه) باشید.
سلام
نظر بنده این هست که آیت الله بهجت تاریخ دقیقی برای ظهور مشخص نکردند که توقیت محسوب بشه. ضمن اینکه آیت الله بهجت از علمای بزرگ شیعه هستند که مورد تایید مراجع تقلید و امام خمینی و رهبر معظم انقلاب هستند. آیت الله بهجت که روز و ماه و سال مشخصی برای ظهور مشخص نکردند که که میگید کذب الوقاتون. از شما سوال میپرسم اگر واقعا به زمان ظهور نزدیک شده باشیم شما نمیخواین کسی که مطلع هست به شما بگه که ظهور نزدیک شده؟
آیت الله قزوینی حفظه الله می فرمایند :: جواب:بنده خودم حدود 2 سال قبل از رحلت حضرت آيت ا... العظمي بهجت (ره)، خدمت ايشان رسيدم و حضرت آيت ا... خزعلي هم در آنجا بودند و همين سؤال را حضرت آيت ا... خزعلي از ايشان كرد كه شما همچنين فرمودهايد و ايشان انكار كرد و فرمود: «من همچنين حرفي را نزدهام و فقط گفتم كه با توجه به قرائن و شواهد، إن شاء ا... نزديك است و اميدواريم كه إن شاء ا... جوانان ما هم ببينند». اين يك آرزو و اميدواري بود كه إن شاء ا... به قدري زمان ظهور نزديك شود كه پيرمردها هم بتوانند آن زمان را درك كنند.
منبع سایت ولایت
http://www.velayattv.com/fa/page.php?bank=archive&id=94
خود ایت الله قزوینی در جای دیگر می فرمایند ::
ما اينكه در اين 50 سال أخير، كسي توفيق ديدار با امام زمان (عليه السلام) را داشته است يا خير؟ بنده اين توفيق را داشتهام كه از نزديك با بعضي از بزرگاني كه خدمت حضرت ولي عصر (أرواحنا لتراب مقدمه الفداء) مشرف شده بودند، ديدار داشتهام. حدود يك سال و اندي در محضر حضرت آيت ا... العظمي بهجت (ره) [HL]شاگردي [/HL]كردهام http://www.velayattv.com/fa/page.php?bank=archive&id=51
یکم: هنوز در اتقان و صحت انتساب این سخن به این منوال و با این کیفیت، شک وجود دارد و قطعی نیست. شاید اصل سخن درست باشد؛ ولی در جزئیات، هنوز سخن است و شاید اگر به صورت دقیق نقل میشد، توقیت از آن بر نمیآمد.
ولی به نظرم فیلم خیلی واضح است به خصوص که هم سوال درش هست هم جواب!(از سوال پرسیده شده و واکنش یت الله بهجت به نظرم واضح است) شما چه برداشت دیگه ای میکنید غیر چیزی که بنده عرض کردم؟
نظر بنده این هست که آیت الله بهجت تاریخ دقیقی برای ظهور مشخص نکردند که توقیت محسوب بشه. ضمن اینکه آیت الله بهجت از علمای بزرگ شیعه هستند که مورد تایید مراجع تقلید و امام خمینی و رهبر معظم انقلاب هستند. آیت الله بهجت که روز و ماه و سال مشخصی برای ظهور مشخص نکردند که که میگید کذب الوقاتون. از شما سوال میپرسم اگر واقعا به زمان ظهور نزدیک شده باشیم شما نمیخواین کسی که مطلع هست به شما بگه که ظهور نزدیک شده؟
دوم: شاید حضرت آیت الله بهجت (قدس سره) میخواست بگوید که ظهور خیلی نزدیک است و آماده باشید و نمیخواست که تعیین وقت برای ظهور بنماید.
خب عزیز بله ایشان همین رو خواستند بگن ولی این نزدیک بون ظهور اگر به قدری باشد که پیران هم درک بکنند چنانچه در فیلم هست خوب بازه ی زمانی حداکثر 50 یا 60 ساله دارد دیگر...
سوم: در این موارد که از جمله موارد اعتقادی است، تقلید لازم نیست و باید به منابع دینی و اعتقادی رجوع کرد و با مطالعه و بررسی منابع اعتقادی، به این یقین میرسیم که تعیین وقت برای ظهور، ممنوعیت و حرمت مؤکد و اکید دارد؛ زیرا دارای پیامدهای منفی فراوانی است که مجال، گنجایش ذکر آنها را ندارد.
مسله من هم تقلید نیست
ولی شاید ما برداشت اشتباه از احادیث کردیم...
چون به هر حال ایشون انسان بزرگی بودند
در مورد خبر ظهور که می گویند حضرت علامه سلام الله گفته اند که پیرمردها می توانند ببینند از یک مجتهد بزرگ این را دوباره عرض می کنم تا مستحکم شود:
بنده خودم حدود 2 سال قبل از رحلت حضرت آيت ا... العظمي بهجت (ره)، خدمت ايشان رسيدم و حضرت آيت ا... خزعلي هم در آنجا بودند و همين سؤال را حضرت آيت ا... خزعلي از ايشان كرد كه شما همچنين فرمودهايد و ايشان انكار كرد و فرمود: «من همچنين حرفي را نزدهام و فقط گفتم كه با توجه به قرائن و شواهد، إن شاء ا... نزديك است و اميدواريم كه إن شاء ا... جوانان ما هم ببينند». اين يك آرزو و اميدواري بود كه إن شاء ا... به قدري زمان ظهور نزديك شود كه پيرمردها هم بتوانند آن زمان را درك كنند.
ببخشید فیلمی که از تلویزیون هم پخش شد چیه پس؟!؟!(تو پست اول هم که گذاشتمش)
ببخشید فیلمی که از تلویزیون هم پخش شد چیه پس؟!؟!(تو پست اول هم که گذاشتمش)
سلام
همان طور که دیگران فرمودند نمی شود نسبت به قضیه سخن قطعی گفت چون نه قبل و نه بعدش رو نداریم و اصلا شاید اصل قضیه را ندانیم که چی به چیه
ولی دقت کنید ما هنگامی که می خواهیم یک سخن را تفسیر کنیم و پی ببریم مربوط به چه بوده است و در اصل قضیه هنگامی که نمی توانیم از قرینه داخلی استفاده کنیم از قرینه خارجی استفاده می کنیم که یکیش سخن شاگردشون بود و دو تن از مجتهدین بزرگ تشیع
در این کلیپ هم مساله واضح نیست من جایی ندیدم که بگویند پیرمردان درک می کنند مگر ان عبارتی که خود تلویزیون در کمانک گذاشته است
دقیقا حرفشون این است: فلانی که از شما پیرمرد تره !!
صوت بعدش رو صدا و سیما از کجا بیرون اورده که می گوید ظهور را درک می کند والله اعلم !!!والا من چند بار گوش دادم اسپیکر من که این عبارت رو نمی آره از زبان خودشون
در ضمن انکار نکردن دلیل بر این نیست که قبول دارند
با تشکر
در این کلیپ هم مساله واضح نیست من جایی ندیدم که بگویند پیرمردان درک می کنند مگر ان عبارتی که خود تلویزیون در کمانک گذاشته استدقیقا حرفشون این است: فلانی که از شما پیرمرد تره !!
عزیز شما اگه میخوای جواب رو خوب بفهمی باید سوال رو هم خوب بفهمی
اون جوان از ایشون چی پرسید؟
پرسید به شما نسبت میدن که گفتید ظهور انقدر نزدیک است که پیرمردها هم درک میکنند...
ایشون این رو رد کرد؟نه.
چه جوابی دادند؟
گفتند ما که نگفتیم به مردم هم بگویید همین را!
مردی امد به م گفت ووو....
اون زیر نویس رو برای همین عبارتی که در سوال پرسیده شده اومده اون طور نوشتند.
اصلا خیلی واضح است!
در ضمن انکار نکردن دلیل بر این نیست که قبول دارند
یعنی چه؟
یکی بیاد به شما بگه فلانی گفته شما فلان مطلب رو گفتی.درسته این؟
بعد شما نمیگی نه.نمیگی من نگفتم که هیچ.
تازه در مورد اون هم توضیح میدی
این یعنی چی؟
بیخیااااال
به نظر من که خیلی واضح ااست.
پرسش:
این حرف آیت الله بهجت توقیت نیست که برای ظهور بازه زمانی حدودا 50 یا 60 ساله تعیین کردند؛ در حالی که در احادیث نهی شده است؟
پاسخ:
ممنوعیت و حرمت تعیین زمان ظهور به هر شکلی و از هر کسی با هر جایگاهی، ممنوع و حرام است و احادیث فراوانی بر این مسأله تأکید و دلالت دارند.
امام باقر در حدیث «و قد سألَه الفُضَيلُ: هَل لهذا الأمرِ وقتٌ؟ قال: كَذَبَ الوَقّاتونَ، كَذَبَ الوَقّاتونَ، كَذَبَ الوَقّاتونَ»؛ وقتی که فضیل از او سؤال میکند که آیا برای این امر (ظهور) وقتی است؟ امام (علیه السلام) سه بار فرمود: دروغ میگویند تعیینکنندگان (وقت ظهور)، دروغ میگویند تعیینکنندگان (وقت ظهور)، دروغ میگویند تعیینکنندگان (وقت ظهور).(1)
امام صادق (علیه السلام) در حدیث «كَذَبَ المُوَقِّتونَ، ما وَقَّتْنا فيما مضى و لا نُوقِّتُ فيما يُستَقْبَلُ»؛ تعیینکنندگان وقت (برای ظهور) دروغگو هستند. ما در گذشته، وقتی را (برای ظهور) تعیین نکردیم و همچنین در آینده نیز وقتی را (برای ظهور) تعیین نمیکنیم.(2)
همچنین امام صادق (علیه السلام) در حدیث «مَن وقّتَ لكَ من النّاسِ شيئا فلا تَهابَنَّ أنْ تُكَذِّبَهُ، فلَسْنا نُوَقِّتُ لأحدٍ وَقْتاً»؛ کسی از مردم که برای تو وقتی (برای ظهور) تعیین کند، ابا نداشته باش که او را تکذیب کنی. پس ما برای شخصی، وقتی را (برای ظهور) تعیین نمیکنیم.(3)
توجیه سخن حضرت آیت الله محمد تقی بهجت (قدس سره):
در مورد سخنی که از حضرت آیت الله محمد تقی بهجت (رفع الله مقامه) نقل شده است، باید چند نکته عرض شود.
الف) هنوز در اتقان و صحت انتساب این سخن به این منوال و با این کیفیت، شک وجود دارد و قطعی نیست. شاید اصل سخن درست باشد؛ ولی در جزئیات، هنوز سخن است و شاید اگر به صورت دقیق نقل میشد، توقیت از آن بر نمیآمد.
ب) شاید حضرت آیت الله بهجت (قدس سره) میخواست بگوید که ظهور خیلی نزدیک است و آماده باشید و نمیخواست که تعیین وقت برای ظهور بنماید.
ج) در این موارد که از جمله موارد اعتقادی است، تقلید لازم نیست و باید به منابع دینی و اعتقادی رجوع کرد و با مطالعه و بررسی منابع اعتقادی، به این یقین برسیم که تعیین وقت برای ظهور، ممنوعیت و حرمت مؤکد و اکید دارد؛ زیرا دارای پیامدهای منفی فراوانی است که مجال، گنجایش ذکر آنها را ندارد.
چهارم: هیچ لزومی ندارد که یک سخنی که در اصل یا کیفیت آن، شک و تردید وجود دارد، گرفته شود و این قدر بر روی آن مانور داده شود. الگو و معیار در این گونه موارد، سیره عملی و سخنان ائمه معصومین (علیهم السلام) هستند که برخی از آنها در گذشته، ذکر شد.
پنجم: در مسائل اعتقادی، پا بر روی پلههایی باید گذاشت که محکم و قوی هستند و نباید به مسائلی که در جامعه شایعه میشود، اعتماد نمود.
و اما جوابیه دفتر آیت الله بهجت در مورد این سوال
بسمه تعالی
سؤال: از برخی از بزرگان نقل میشود كه حضرت آیت الله العظمی بهجت (رحمه الله علیه) فرمودهاند: ما تاکنون به جوانها مژده میدادیم که ظهور امام زمان (علیهالسلام) را درک خواهند کرد، اما اکنون به پیرها هم بشارت میدهیم که دوران ظهور را خواهند دید؛ آيا اين مطلب به آیت الله العظمی بهجت (رحمه الله علیه) قابل استناد است يا خير؟
پاسخ:
١. اتفاقاً در اينباره از حضرت آیت الله العظمی بهجت (قدس سره) سؤال شد، ايشان فرمودند: «آقایی دم محراب مسجد نزد من آمد و به من گفت: به خدمت حضرت (عليهالسلام) رسيدم و از ظهور پرسيدم آيا من ظهور را درک میكنم». آنگاه مطالب ياد شده را آقا از اين شخص نقل كردند؛ بنا بر اين خود حضرت آیت الله العظمی بهجت (قدسسره) مستقيما خود مطلب را نفرمودند، بلكه از شخص ديگري نقل نمودند.
٢. همچنين معظمله فرمودند: «اگر گفتن اين مطالب لازم بود من برای شاگردانم میگفتم.»
٣. امكان دارد همانگونه كه آقا مكرر بيان میفرمودند، اين مطلب اشاره به ظهور شخصی داشته باشد و نه ظهور عمومی.
۴. امكان دارد، اينگونه اظهارات از باب «إنّهم يرونه بعيداً و نراه قريباً» باشد.
والله العالم
دفتر آیت الله العظمی بهجت (رحمه الله علیه)
_____________
(1) طوسی، محمد بن حسن، الغيبه، مؤسسه معارف اسلامی، قم، 1411ق، ص 426، ح 411.
(2) همان، ص 426، ح 412.
(3) همان، ص 426، ح 414.