هـــنوز آنقدر شجاع نشـ ده ام !
کــ ه بگویـــم:
نیــآ که من هنوز غـــرق گناهم
بیآღ
حتی اگر قــرآر استـــــ
【من از دم تیغت بگذرم...】
بیآღ
تا بفــهمیم در هــوای تو نفس کشیدن یعنی زندگــی
و
در این هـــوا نفس کشیدن یعنی 【خفــگی】
هـــنوز آنقدر شجاع نشـ ده ام !
کــ ه بگویـــم:
نیــآ که من هنوز غـــرق گناهم
بیآღ
حتی اگر قــرآر استـــــ
【من از دم تیغت بگذرم...】
بیآღ
تا بفــهمیم در هــوای تو نفس کشیدن یعنی زندگــی
و
در این هـــوا نفس کشیدن یعنی 【خفــگی】
بعضی امام گذشته را عاشقند
نه امام حاضر را
زیرا امام غایب را هر گونه که بخواهی تفسیر می کنی
ولی امام حاضر را باید اطاعت کنی
و کوفیان عاشورا را این گونه رقم زدند
...
مهربانم عالم از توست غریبانه چرا می گردی؟
مهدی غریب است بخدا. چندتاتون به خاطر اینکه دل شکستشو بیشتر نشکونید کمتر گناه کردید؟ فکر کردید چند نفر انتظارشو میکشن. نه ما انتظاری نداریم. اون امام دل شکسته است که چند صد سال به انتظاره تا یکی یه قطره اشک برای اومدنش بریزه. آره هیچ کدوم ازما نبودش رو احساس نمی کنیم. می دونستی با هر گناهت اون چقدر برات گریه میکنه و دلش میشکنه؟ تا حالا چند بار دلشو شکوندی؟ فقط اسمت شیعه ست؟
مهربانم عالم از توست غریبانه چرا می گردی؟
مهدی غریب است بخدا. چندتاتون به خاطر اینکه دل شکستشو بیشتر نشکونید کمتر گناه کردید؟ فکر کردید چند نفر انتظارشو میکشن. نه ما انتظاری نداریم. اون امام دل شکسته است که چند صد سال به انتظاره تا یکی یه قطره اشک برای اومدنش بریزه. آره هیچ کدوم ازما نبودش رو احساس نمی کنیم. می دونستی با هر گناهت اون چقدر برات گریه میکنه و دلش میشکنه؟ تا حالا چند بار دلشو شکوندی؟ فقط اسمت شیعه ست؟
مهربانم عالم از توست غریبانه چرا می گردی؟
مهدی غریب است بخدا. چندتاتون به خاطر اینکه دل شکستشو بیشتر نشکونید کمتر گناه کردید؟ فکر کردید چند نفر انتظارشو میکشن. نه ما انتظاری نداریم. اون امام دل شکسته است که چند صد سال به انتظاره تا یکی یه قطره اشک برای اومدنش بریزه. آره هیچ کدوم ازما نبودش رو احساس نمی کنیم. می دونستی با هر گناهت اون چقدر برات گریه میکنه و دلش میشکنه؟ تا حالا چند بار دلشو شکوندی؟ فقط اسمت شیعه ست؟
افسوس معلم ریاضی هیچگاه حساب روزهای نبودن وبی کسی تو را نگفت
معلم انشاء هیچ وقت نگفت که ازمحبت به تو انشاء بنویسم
گله داریم که هیچ کس جغرافیای ظهورت رابرایمان هیچ وقت ترسیم نکردند
تاریخ غیبتت رابرایمان شرح ندادن ونگفتن که چه کرده ایم که اینگونه به تاریخ نبودنت عادت کرده ایم
معلم اجتماعی به مانگفت که دراجتماع شمامردم !کسی هست که نظاره گر شماست!به جان خودمان آقا!نگفتن!وگرنه پیش رویت این همه گناه نمیکردیم!
اشکها وخوشحالیهای پدرومادرمان از کارنامه ی ثلث آخرمان یادمان نرفته !ای کاش یادمان میدادند که کسی هم هست که هرروز کارنامه اعمالتان رامی بیندو ازاعمال ماشیعیانش شاد واز گناهان ما گریان میشود
وحالاهمچون روزهایی که از نیامدن معلم سرکلاس خوشحال میشدیم ومهم نبودکه چرانیامده وبهترکه امروزنیامده!درغیبتت'''' غم هایت را ''غصه هایت را ''''''فراموش کرده ایم وسرگرم بازی دنیا شده ایم!
تو خواهی آمد
و ظلم را میبندی
همیشه منتظرت هستم
ای عدل وعده داده شده
این کوچه،این خیابان، این تاریخ
خطی از انتظار تو دارد
و خسته است
تو ناظری
تو می دانی
ظهور کن که منتظرت هستم
من از همین شنبه ها دلتنگ جمعه های انتظارم
ظهور کن که منتظرت هستم.....
تو خواهی آمد
و ظلم را میبندی
همیشه منتظرت هستم
ای عدل وعده داده شده
این کوچه،این خیابان، این تاریخ
خطی از انتظار تو دارد
و خسته است
تو ناظری
تو می دانی
ظهور کن که منتظرت هستم
من از همین شنبه ها دلتنگ جمعه های انتظارم
ظهور کن که منتظرت هستم.....
تو خواهی آمد
و ظلم را میبندی
همیشه منتظرت هستم
ای عدل وعده داده شده
این کوچه،این خیابان، این تاریخ
خطی از انتظار تو دارد
و خسته است
تو ناظری
تو می دانی
ظهور کن که منتظرت هستم
من از همین شنبه ها دلتنگ جمعه های انتظارم
ظهور کن که منتظرت هستم.....
در ابتدا باید اشاره شود که افراد ممکن است درک و فهم و شناخت های متفاوت از امام و امامت بخصوص امام زمان و نحوه امامت آن حضرت داشته باشند؛ ولی مهم آن است که شناخت های همه نسبت به امام و امامت بخصوص امام زمان بر اساس ملاک های درست باشد.
از این رو باید در تحلیل مسئله به شناخت امامت و در پایان در باره امام زمان و نحوه امامت او به مطالبی اشاره گردد؛ لذا می گویم:
تعریفی که اندیشمندان شیعه از امام دارند چنین است:
امامت ریاستی است عمومی هم در امور دینی هم در امور دنیایی (1) از نظر اعتقادی نیز شیعه امامت را لطف خداوند به بندگان خود میداند.
امام صادق(ع) نیز در شرح موقعیت امام عبارات روشنی را بیان داشت و فرمود:
امامت میثاقی است بین خدا و انسان (2) و آن که بمیرد و امام خود را نشناسد، همچون کافر مرده است.(3)
چنین امامی؛ از نظر اعتقادی دو نوع ولایت بر جامعه دارد:
1. ولایت تکوینی که مضمون روایت «لولا الحجه لساخت الارض اهلها؛ اگر زمین از حجت خدا خالی باشد، زمین اهل خودش را در خود فرو میبرد». (4)
بنابراین زندگی موجودات عالم به زنده بودن امام(ع) است.
2. ولایت تشریعی امام (ع) است که ولایت تشریعی امام از جنبههای مختلف اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و...، است که مضمون آیات ابتدایی سوره مؤمنون در سایه عمل و اطاعت از ولایت تشریعی آنان حاصل میشود تا انسان وارث بهشت شود؛ «اولئک هم الوارثون الذین یرثون الفردوس هم فیها خالدون».(5)
اما از نظر اخلاقی:
همان طور که هدف بعثت رسول خدا (ص) تکمیل مکارم و فضایل اخلاق معرفی شده؛ ائمه اطهار(ع) نیز سعی داشتند فضایل و حسنات نفسانی و روش اکتساب آنها را تعلیم دهند؛ چنانکه بخش وسیعی از روایات و احادیث باقی مانده از آنان در زمینه مسایل اخلاقی است و وجود امام (ع) نیز بهترین الگو برای جلوگیری از افراط و تفریطهای مسایل اخلاقی است. بنابراین تکامل روحی و معنوی تنها در پرتو وجود امام (ع) انجام میگیرد.
اما از نظر سیاسی و اجتماعی، شهید مطهری مینویسد:
مسأله امامت را اگر از وجهههای اجتماعی و سیاسی یعنی از وجه حکومت و رهبری در نظر بگیریم نظیر عدل است یعنی داخل در حوزه امور ایمانی است و اگر از جنبه معنوی بنگریم یعنی از آن نظر که امام به اصطلاح احادیث حجت خدا و خلیفه الله است رابطه معنوی میان هر فرد مسلمان و انسان کامل هر زمان ضروری است، جز مسایل ایمانی است.(6)
وظیفه و شؤون امام (ع) از نظر اجتماعی و سیاسی با توجه به کتاب الحجه اصول کافی چنین بیان شده است که امام(ع) علاوه بر دادن مواد تفکر، روش فکر کردن و نجات انسانها از اسارتهای فکری، عوامل محیطی،تعصب، تقلید و هوسهای نفسانی، شأن رهبری جامعه را نیز به عهده دارد به عبارتی هم به لحاظ اینکه فهم او از دین کامل است هم دارای مرجعیت دینی برای هدایت معنوی جامعه است و هم دارای رهبری سیاسی برای اداره جامعه؛ گرچه ممکن است در اداره جامعه کسی را از طرف خدا اذن دهد یا منصوب کند.
وجود امام در جامعه شرط اصلاح و رفاه مردم است؛ زیرا آنکه ستمکار را از ستم باز میدارد،مردمان را ایمان و عبادت و دادگستری میآموزد و به نگهداشت امور اجتماعی تشویق میکند امام است؛ چنانکه امام صادق(ع) فرمود:
امام(ع)برای مردم شاهد است و باب الله و راه به سوی خدا و مفسر وحی، او دارای قدرت معجزه و استدلال محکم است و همچون ستارگان برای ساکنان آسمانها برای حفظ و هدایت مردم این زمین به امامت برگزیده شده است، آنان شبیه کشتی نوح هستند، هرکس بدانها دست یابد رستگار میشود و به ساحل نجات میرسد.(7)
در روایتی دیگر از امام صادق(ع) نقل شده است که:
خداوند هدایت روحانی مردم را به آنان تفویض کرده است مردمی که باید همیشه چنین رهبر و هادی را داشته باشند حتی اگر دو نفر در روی کره زمین باقی بمانند یکی از آندو به خاطر نیاز به ارشاد و هدایت امام میشود.(8)
اصل نیاز جامعه به رهبری و مدیریت یک امر بدیهی است؛ چون هیچ جامعه ای بدون رهبر بقا و دوام نخواهد یافت.
نظام همه امور در گرو وجود مدیریت صحیح است، لذا هر جمعیتی، وقتی بخواهند تشکیل شوند در بین خود
رئیس و رهبری را انتخاب میکنند و این مسأله، عملاً مورد اتفاق همه ملل بوده و هست، اگر چه در نوع و شکل آن و فردی یا گروهی بودن آن تفاوتها و نظرات مختلف دارند.
امّا خصوص نظام امامت و ولایت؛ برای آن است که نظامهای دیگر هیچ یک مقاصدی را که بشر از یک نظام سالم و عدل انتظار دارد برآورده نمیکنند و در هیچ یک از آنها اصل حکومت اصلح و افضل و اصل نفی استضعاف و عدم تجاوز به حقوق دیگران مراعات نمیشود. نظام هایی که در طرف افراط و تفریط قرار دارند فقط جنبه حیوانی بشر را ملاحظه مینمایند و حکومت و سازمانهای آن مانند یک مؤسسه دامداری مدرن بر آورنده نیازهای حیوانی بشر میباشند.
نظام امامت و رهبری، شعاع و شعبه عقیده توحید است و باید چنان که عالم تکوین دارای نظام واحد و قوانین واحد است، نظام تشریع و قوانین و اداره امور مردم نیز طبق آن واحد باشد و چنانکه در آن جا غیر خدای یگانه و اراده و تقدیر او مداخله ندارد، در محیط اختیار بشر نیز غیر برنامههای تشریعی الهی برنامه دیگری مطرح نشود و احدی خودسرانه و مستبدانه حق مداخله در امور مردم و امر و نهی و حکومت بر آنها را نداشته باشد.
تمام حکومتها و ولایتها و تصرفات جزئی و کلی بشر، باید به اذن خدا باشد تا همه در مسیر و احد به سوی هدف واحد به حرکت کمالی خود ادامه دهند.
پینوشتها:
1. قواعد المرام، ص 174؛نشر کتاب خانه آیت الله نجفی قم 1406 ق ؛ باب حادی عشر ص 39 نشراستان مقدس، 1368 ش.
2. اصول کافی، ج 1، ص 318 کتاب الحجة.نشر درالکتب الاسلامیه تهران بی تا.
3. همان، ص 462.
4. بحار الانوار، ج210/16 ، نشر دارالاحایا لتراث العربی، بیروت 1403 ق.
5. مؤمنون، 11.
6. امامت ورهبری، ص 92.نشر صدرا 1375 ش.
7. کافی ج 1 ص 207 نشر پیشین.
8. همان
: همراه با ما باشید در ختم همزمان 1000 صلوات برای سلامتی و تعجیل ظهور امام زمان
__________________
اللهم صل علی محمد وآ ل محمد وعجل فرجهم والعن من عاداهم اللهم صل علی فاطمة وابیها وبعلها وبنیها والسر المستودع فیها ان تصلی علی محمد وآل محمد قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم :عنوان صحیفة المؤمن حب علی بن ابی طالب علیه السلام یا مرتضی علی مددی" وهوالعلی العظیم "1001 ,اللهم عجل لولیک الفرج اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا بعدد ما احاط به علمک وبعدد فضائل امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام وبعدد رذائل اعدائه اللهم العن قاتلی فاطمة الزهراء
یا مهدی صاحب زمان بنگر به حالم
کز هجر دیدار شما من بی قرارم
کی می شود من بر سر راهت نشینم
آن چهره ی زیبای چون ماهت ببینم
آیا شود روزی که تو مولا بیایی
قبر نهان مادرت پیدا نمایی
مهدی به جان مادرت دردم دوا کن
ما روان سوی بقیع و کربلا کن
آقا نبودی کربلا واویلتا بود
راس حسین تشنه لب از تن جدا بود
مولا ندیدی کوفه و شام بلا را
با تازیانه می زدنند آل عبا را
هر صبح و شب زهرا نموده آه و ناله
چون می زدند بر صورت طفل سه ساله
اللهم عجل لولیک الفرج
یا مهدی صاحب زمان بنگر به حالم
کز هجر دیدار شما من بی قرارم
کی می شود من بر سر راهت نشینم
آن چهره ی زیبای چون ماهت ببینم
آیا شود روزی که تو مولا بیایی
قبر نهان مادرت پیدا نمایی
مهدی به جان مادرت دردم دوا کن
ما روان سوی بقیع و کربلا کن
آقا نبودی کربلا واویلتا بود
راس حسین تشنه لب از تن جدا بود
مولا ندیدی کوفه و شام بلا را
با تازیانه می زدنند آل عبا را
هر صبح و شب زهرا نموده آه و ناله
چون می زدند بر صورت طفل سه ساله
اللهم عجل لولیک الفرج
خدایا!
آدینه هاهمه دلخوشندکه سرانجام (( مهدی موعودت( عج) )) جمعه ای می آید، آن جمعه سال هاازمادوراست وماعاشقانه آمدنش رالحظه شماری می کنیم اما افسوس که گاهی آن قدر سرگرم تعلقات دنیاییم که حضورش رادرزندگیمان درنمی یابیم واوست که غصه داردل های غافل ماست که هرجمعه به یادش بارها بنا می کنیم ودگربارفرومی ریزیم کاش این آدینه بیایدودل هایمان قرار گیرد. ( اللهم عجل لولیک الفرج ).
خدایا!
آدینه هاهمه دلخوشندکه سرانجام (( مهدی موعودت( عج) )) جمعه ای می آید، آن جمعه سال هاازمادوراست وماعاشقانه آمدنش رالحظه شماری می کنیم اما افسوس که گاهی آن قدر سرگرم تعلقات دنیاییم که حضورش رادرزندگیمان درنمی یابیم واوست که غصه داردل های غافل ماست که هرجمعه به یادش بارها بنا می کنیم ودگربارفرومی ریزیم کاش این آدینه بیایدودل هایمان قرار گیرد. ( اللهم عجل لولیک الفرج ).
هـــنوز آنقدر شجاع نشـ ده ام !
کــ ه بگویـــم:
نیــآ که من هنوز غـــرق گناهم
بیآღ
حتی اگر قــرآر استـــــ
【من از دم تیغت بگذرم...】
بیآღ
تا بفــهمیم در هــوای تو نفس کشیدن یعنی زندگــی
و
در این هـــوا نفس کشیدن یعنی 【خفــگی】
هـــنوز آنقدر شجاع نشـ ده ام !
کــ ه بگویـــم:
نیــآ که من هنوز غـــرق گناهم
بیآღ
حتی اگر قــرآر استـــــ
【من از دم تیغت بگذرم...】
بیآღ
تا بفــهمیم در هــوای تو نفس کشیدن یعنی زندگــی
و
در این هـــوا نفس کشیدن یعنی 【خفــگی】
بعضی امام گذشته را عاشقند
نه امام حاضر را
زیرا امام غایب را هر گونه که بخواهی تفسیر می کنی
ولی امام حاضر را باید اطاعت کنی
و کوفیان عاشورا را این گونه رقم زدند
...
مهربانم عالم از توست غریبانه چرا می گردی؟
مهدی غریب است بخدا. چندتاتون به خاطر اینکه دل شکستشو بیشتر نشکونید کمتر گناه کردید؟ فکر کردید چند نفر انتظارشو میکشن. نه ما انتظاری نداریم. اون امام دل شکسته است که چند صد سال به انتظاره تا یکی یه قطره اشک برای اومدنش بریزه. آره هیچ کدوم ازما نبودش رو احساس نمی کنیم. می دونستی با هر گناهت اون چقدر برات گریه میکنه و دلش میشکنه؟ تا حالا چند بار دلشو شکوندی؟ فقط اسمت شیعه ست؟
مهربانم عالم از توست غریبانه چرا می گردی؟
مهدی غریب است بخدا. چندتاتون به خاطر اینکه دل شکستشو بیشتر نشکونید کمتر گناه کردید؟ فکر کردید چند نفر انتظارشو میکشن. نه ما انتظاری نداریم. اون امام دل شکسته است که چند صد سال به انتظاره تا یکی یه قطره اشک برای اومدنش بریزه. آره هیچ کدوم ازما نبودش رو احساس نمی کنیم. می دونستی با هر گناهت اون چقدر برات گریه میکنه و دلش میشکنه؟ تا حالا چند بار دلشو شکوندی؟ فقط اسمت شیعه ست؟
مهربانم عالم از توست غریبانه چرا می گردی؟
مهدی غریب است بخدا. چندتاتون به خاطر اینکه دل شکستشو بیشتر نشکونید کمتر گناه کردید؟ فکر کردید چند نفر انتظارشو میکشن. نه ما انتظاری نداریم. اون امام دل شکسته است که چند صد سال به انتظاره تا یکی یه قطره اشک برای اومدنش بریزه. آره هیچ کدوم ازما نبودش رو احساس نمی کنیم. می دونستی با هر گناهت اون چقدر برات گریه میکنه و دلش میشکنه؟ تا حالا چند بار دلشو شکوندی؟ فقط اسمت شیعه ست؟
السلام علیک یا ابا صالح المهدی(عج)
افسوس معلم ریاضی هیچگاه حساب روزهای نبودن وبی کسی تو را نگفت
معلم انشاء هیچ وقت نگفت که ازمحبت به تو انشاء بنویسم
گله داریم که هیچ کس جغرافیای ظهورت رابرایمان هیچ وقت ترسیم نکردند
تاریخ غیبتت رابرایمان شرح ندادن ونگفتن که چه کرده ایم که اینگونه به تاریخ نبودنت عادت کرده ایم
معلم اجتماعی به مانگفت که دراجتماع شمامردم !کسی هست که نظاره گر شماست!به جان خودمان آقا!نگفتن!وگرنه پیش رویت این همه گناه نمیکردیم!
اشکها وخوشحالیهای پدرومادرمان از کارنامه ی ثلث آخرمان یادمان نرفته !ای کاش یادمان میدادند که کسی هم هست که هرروز کارنامه اعمالتان رامی بیندو ازاعمال ماشیعیانش شاد واز گناهان ما گریان میشود
وحالاهمچون روزهایی که از نیامدن معلم سرکلاس خوشحال میشدیم ومهم نبودکه چرانیامده وبهترکه امروزنیامده!درغیبتت'''' غم هایت را ''غصه هایت را ''''''فراموش کرده ایم وسرگرم بازی دنیا شده ایم!
در این جهان به خون آغشته
دیگر جای نفسهایم نیست ...!
گل نرگس کجایی ؟؟!
تنها , یک نفس مسیحایی
در این جهان به خون آغشته
دیگر جای نفسهایم نیست ...!
گل نرگس کجایی ؟؟!
تنها , یک نفس مسیحایی
آقاجان،مولای من دربرهوت جهل اسیرم وتشنه ام ،تشنه ی جرعه ای معرفت
آقاجان سیرابم کن وازعطرحضورت این قلب زنگار گرفته راالتیامی
اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر
عاقبت!
غمها چاره شود
زندگی!
از نو تازه شود ... از سفر می آیی
مینشینی تو در بر ما
می کشی دستی بر سر ما
پیش ما می مانی...
عاقبت!
غمها چاره شود
زندگی!
از نو تازه شود ... از سفر می آیی
مینشینی تو در بر ما
می کشی دستی بر سر ما
پیش ما می مانی...
عاقبت!
غمها چاره شود
زندگی!
از نو تازه شود ... از سفر می آیی
مینشینی تو در بر ما
می کشی دستی بر سر ما
پیش ما می مانی...
یا صاحب الزمان ادرکنی
تو خواهی آمد
و ظلم را میبندی
همیشه منتظرت هستم
ای عدل وعده داده شده
این کوچه،این خیابان، این تاریخ
خطی از انتظار تو دارد
و خسته است
تو ناظری
تو می دانی
ظهور کن که منتظرت هستم
من از همین شنبه ها دلتنگ جمعه های انتظارم
ظهور کن که منتظرت هستم.....
تو خواهی آمد
و ظلم را میبندی
همیشه منتظرت هستم
ای عدل وعده داده شده
این کوچه،این خیابان، این تاریخ
خطی از انتظار تو دارد
و خسته است
تو ناظری
تو می دانی
ظهور کن که منتظرت هستم
من از همین شنبه ها دلتنگ جمعه های انتظارم
ظهور کن که منتظرت هستم.....
وقتی به اطراف نگاه می کنم دنیا خوابیده است،
من هم خوابیده ام.
صدای قلب من هم خوابیده است.
نه راهی، نه نوری.
در قلب سیاه من روزنه ای جز عشق به دیدار تو نیست.
عشق به دیدار نور الهی.
چشم های من کور و نابینا است. زبان سرد و بی معناست. دست و پایم همه سست و خمود است. چرا که نور وجودش را دنبال نمی کند.
اما امروز شوقی در من است که می خواهم نور را دنبال کنم.
بیا که من و امثال من منتظریم.
تو خواهی آمد
و ظلم را میبندی
همیشه منتظرت هستم
ای عدل وعده داده شده
این کوچه،این خیابان، این تاریخ
خطی از انتظار تو دارد
و خسته است
تو ناظری
تو می دانی
ظهور کن که منتظرت هستم
من از همین شنبه ها دلتنگ جمعه های انتظارم
ظهور کن که منتظرت هستم.....
در ابتدا باید اشاره شود که افراد ممکن است درک و فهم و شناخت های متفاوت از امام و امامت بخصوص امام زمان و نحوه امامت آن حضرت داشته باشند؛ ولی مهم آن است که شناخت های همه نسبت به امام و امامت بخصوص امام زمان بر اساس ملاک های درست باشد.
از این رو باید در تحلیل مسئله به شناخت امامت و در پایان در باره امام زمان و نحوه امامت او به مطالبی اشاره گردد؛ لذا می گویم:
تعریفی که اندیشمندان شیعه از امام دارند چنین است:
امامت ریاستی است عمومی هم در امور دینی هم در امور دنیایی (1) از نظر اعتقادی نیز شیعه امامت را لطف خداوند به بندگان خود میداند.
امام صادق(ع) نیز در شرح موقعیت امام عبارات روشنی را بیان داشت و فرمود:
امامت میثاقی است بین خدا و انسان (2) و آن که بمیرد و امام خود را نشناسد، همچون کافر مرده است.(3)
چنین امامی؛ از نظر اعتقادی دو نوع ولایت بر جامعه دارد:
1. ولایت تکوینی که مضمون روایت «لولا الحجه لساخت الارض اهلها؛ اگر زمین از حجت خدا خالی باشد، زمین اهل خودش را در خود فرو میبرد». (4)
بنابراین زندگی موجودات عالم به زنده بودن امام(ع) است.
2. ولایت تشریعی امام (ع) است که ولایت تشریعی امام از جنبههای مختلف اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و...، است که مضمون آیات ابتدایی سوره مؤمنون در سایه عمل و اطاعت از ولایت تشریعی آنان حاصل میشود تا انسان وارث بهشت شود؛ «اولئک هم الوارثون الذین یرثون الفردوس هم فیها خالدون».(5)
اما از نظر اخلاقی:
همان طور که هدف بعثت رسول خدا (ص) تکمیل مکارم و فضایل اخلاق معرفی شده؛ ائمه اطهار(ع) نیز سعی داشتند فضایل و حسنات نفسانی و روش اکتساب آنها را تعلیم دهند؛ چنانکه بخش وسیعی از روایات و احادیث باقی مانده از آنان در زمینه مسایل اخلاقی است و وجود امام (ع) نیز بهترین الگو برای جلوگیری از افراط و تفریطهای مسایل اخلاقی است. بنابراین تکامل روحی و معنوی تنها در پرتو وجود امام (ع) انجام میگیرد.
اما از نظر سیاسی و اجتماعی، شهید مطهری مینویسد:
مسأله امامت را اگر از وجهههای اجتماعی و سیاسی یعنی از وجه حکومت و رهبری در نظر بگیریم نظیر عدل است یعنی داخل در حوزه امور ایمانی است و اگر از جنبه معنوی بنگریم یعنی از آن نظر که امام به اصطلاح احادیث حجت خدا و خلیفه الله است رابطه معنوی میان هر فرد مسلمان و انسان کامل هر زمان ضروری است، جز مسایل ایمانی است.(6)
وظیفه و شؤون امام (ع) از نظر اجتماعی و سیاسی با توجه به کتاب الحجه اصول کافی چنین بیان شده است که امام(ع) علاوه بر دادن مواد تفکر، روش فکر کردن و نجات انسانها از اسارتهای فکری، عوامل محیطی،تعصب، تقلید و هوسهای نفسانی، شأن رهبری جامعه را نیز به عهده دارد به عبارتی هم به لحاظ اینکه فهم او از دین کامل است هم دارای مرجعیت دینی برای هدایت معنوی جامعه است و هم دارای رهبری سیاسی برای اداره جامعه؛ گرچه ممکن است در اداره جامعه کسی را از طرف خدا اذن دهد یا منصوب کند.
وجود امام در جامعه شرط اصلاح و رفاه مردم است؛ زیرا آنکه ستمکار را از ستم باز میدارد،مردمان را ایمان و عبادت و دادگستری میآموزد و به نگهداشت امور اجتماعی تشویق میکند امام است؛ چنانکه امام صادق(ع) فرمود:
امام(ع)برای مردم شاهد است و باب الله و راه به سوی خدا و مفسر وحی، او دارای قدرت معجزه و استدلال محکم است و همچون ستارگان برای ساکنان آسمانها برای حفظ و هدایت مردم این زمین به امامت برگزیده شده است، آنان شبیه کشتی نوح هستند، هرکس بدانها دست یابد رستگار میشود و به ساحل نجات میرسد.(7)
در روایتی دیگر از امام صادق(ع) نقل شده است که:
خداوند هدایت روحانی مردم را به آنان تفویض کرده است مردمی که باید همیشه چنین رهبر و هادی را داشته باشند حتی اگر دو نفر در روی کره زمین باقی بمانند یکی از آندو به خاطر نیاز به ارشاد و هدایت امام میشود.(8)
اصل نیاز جامعه به رهبری و مدیریت یک امر بدیهی است؛ چون هیچ جامعه ای بدون رهبر بقا و دوام نخواهد یافت.
نظام همه امور در گرو وجود مدیریت صحیح است، لذا هر جمعیتی، وقتی بخواهند تشکیل شوند در بین خود
رئیس و رهبری را انتخاب میکنند و این مسأله، عملاً مورد اتفاق همه ملل بوده و هست، اگر چه در نوع و شکل آن و فردی یا گروهی بودن آن تفاوتها و نظرات مختلف دارند.
امّا خصوص نظام امامت و ولایت؛ برای آن است که نظامهای دیگر هیچ یک مقاصدی را که بشر از یک نظام سالم و عدل انتظار دارد برآورده نمیکنند و در هیچ یک از آنها اصل حکومت اصلح و افضل و اصل نفی استضعاف و عدم تجاوز به حقوق دیگران مراعات نمیشود. نظام هایی که در طرف افراط و تفریط قرار دارند فقط جنبه حیوانی بشر را ملاحظه مینمایند و حکومت و سازمانهای آن مانند یک مؤسسه دامداری مدرن بر آورنده نیازهای حیوانی بشر میباشند.
نظام امامت و رهبری، شعاع و شعبه عقیده توحید است و باید چنان که عالم تکوین دارای نظام واحد و قوانین واحد است، نظام تشریع و قوانین و اداره امور مردم نیز طبق آن واحد باشد و چنانکه در آن جا غیر خدای یگانه و اراده و تقدیر او مداخله ندارد، در محیط اختیار بشر نیز غیر برنامههای تشریعی الهی برنامه دیگری مطرح نشود و احدی خودسرانه و مستبدانه حق مداخله در امور مردم و امر و نهی و حکومت بر آنها را نداشته باشد.
تمام حکومتها و ولایتها و تصرفات جزئی و کلی بشر، باید به اذن خدا باشد تا همه در مسیر و احد به سوی هدف واحد به حرکت کمالی خود ادامه دهند.
پینوشتها:
1. قواعد المرام، ص 174؛نشر کتاب خانه آیت الله نجفی قم 1406 ق ؛ باب حادی عشر ص 39 نشراستان مقدس، 1368 ش.
2. اصول کافی، ج 1، ص 318 کتاب الحجة.نشر درالکتب الاسلامیه تهران بی تا.
3. همان، ص 462.
4. بحار الانوار، ج210/16 ، نشر دارالاحایا لتراث العربی، بیروت 1403 ق.
5. مؤمنون، 11.
6. امامت ورهبری، ص 92.نشر صدرا 1375 ش.
7. کافی ج 1 ص 207 نشر پیشین.
8. همان
نسیم صبح سعادت، خدا كند كه بیایی
رسیده شب به نهایت، خدا كند كه بیایی
جهان ز دود ستم شد سیاه در بر چشمم
فروغ صبح سعادت، خدا كند كه بیایی
در این كویر خطرزا كه نیست راه گریزی
دلیل راه هدایت، خدا كند كه بیایی
سموم باد خزانی گرفته گلشن دین را
بهار باغ ولایت، خدا كند كه بیایی
رسیده جان به لب از انتظار طولانی
تسلی دل امت، خدا كند كه بیایی
به شیعیان تو دنیا شده است همچو جهنم
شمیم روضهی جنّت، خدا كند كه بیایی
هزار جمعه به یادت، چه ندبهها كه نكردم
تو ای تجلّی رحمت، خدا كند كه بیایی
نشستهاند گروهی به آرزوی نگاهی
سحاب جود و كرامت، خدا كند كه بیایی
تو اصل صوم و صلاتی، تو مایهی بركاتی
تویی خلاصهی خلقت، خدا كند كه بیایی
امام حاضر و غایب، تو سیدی و تو صاحب
تویی نتیجهی عصمت، خدا كند كه بیایی
به شیعیان تو پناهی، به ذات حق تو گواهی
به حق حق تویی حجت، خدا كند كه بیایی
به یادت ای گل نرگس، چه شعرها كه سرودم
ز روی عشق و محبت، خدا كند كه بیایی
شب ولادتت ای گل،كند ثنای تو «حجت»
ز پشت پردهی غیبت، خدا كند كه بیایی
و او می اید ...
درکش سخت نیست مولایمان بالای منبر برود وما پای منبرش زار زار گریه کنیم
فقط کافیست این را درک کنیم
او می اید ...
و او می اید ...
درکش سخت نیست مولایمان بالای منبر برود وما پای منبرش زار زار گریه کنیم
فقط کافیست این را درک کنیم
او می اید ...
از کیمیای مهر تو زر گشت روی من
اری به یمن لطف شما خاک زر شود
و او می اید ...
درکش سخت نیست مولایمان بالای منبر برود وما پای منبرش زار زار گریه کنیم
فقط کافیست این را درک کنیم
او می اید ...
یابن الحسن توهر چه خوبی من بدم

: همراه با ما باشید در ختم همزمان 1000 صلوات برای سلامتی و تعجیل ظهور امام زمان
__________________
اللهم صل علی محمد وآ ل محمد وعجل فرجهم والعن من عاداهم
اللهم صل علی فاطمة وابیها وبعلها وبنیها والسر المستودع فیها ان تصلی علی محمد وآل محمد
قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم :عنوان صحیفة المؤمن حب علی بن ابی طالب علیه السلام
یا مرتضی علی مددی" وهوالعلی العظیم "1001 ,اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا بعدد ما احاط به علمک وبعدد فضائل امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام وبعدد رذائل اعدائه
اللهم العن قاتلی فاطمة الزهراء
ج: *** 15 شعبان تولد با سعادت قطب عالم امکان ؛ کشتی نجات ؛سرچشمه حیات ؛ عین الله الناظرة ........تهنیت ***
[/HR]
__________________

زهی خجسته زمانی که یار باز اید
به کام غمزدگان غمگسار باز اید
اللهم عجل لولیک الفرج
یوسف_زهرا عمق غیبتت چاه را نیز
شرمنده کرده است ...!
عزیز مصری نیست ریسمانی بیاورد ؟ ؟ ؟ !
یوسف_زهرا عمق غیبتت چاه را نیز
شرمنده کرده است ...!
عزیز مصری نیست ریسمانی بیاورد ؟ ؟ ؟ !
السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه ...
سلام مولایم ..
به مناسبت چنین روز عزیزی ؛ به مناسبتِ جوانیِ ، شیر مردی چو علیِ اکبر ؛
به مناسبت شور و انرژی و نشاطی که خداوند در جوانی نهاده ؛
به مناسبت تمام زیبایی های عالم ؛
به مناسبت تمام اعیاد پر شور و نشاط شعبانیه ؛
و به مناسبت عشقی در دلِ شعبان نهادینه گشته ؛
به مناسبت تمام مناسبت های عالم ؛
به مناسبت دستهایی که رو به آسمان بلند شده ؛
به مناسبتِ روز جوان :
از خداوند بی همتایم ؛
شوووووور جوانی ام را میخواهم
شور و نشاطی وصف نا شدنی
شوری در دل ؛
که از ظهورِ محبوب و مولایم نشأت میگیرد و سر ریز میشود ...
آری معبودم ... شـــــور و نشاط و عشقِ جوانی ام را میخواهم
شوری که از چشمانِ مولایم
از دستانِ آقایم
از صدایِ محبوبم
از صوتِ قرآنِ امامــــــم " مَهدی (عج) "
بر قلبم سرازیر شود
جوانی ای که دستانم را برساند به دستانِ سرور و آقایم " مَهدی "
تا بتوانم " عشق " را
بدونِ بازیِ واژه ها
که فقط با نگاهی و بارانی
به زیبایی تفسیرش کنم ؛ به نامِ قطبِ عالمِ امکان :
" مَهدی زهرا "
یا مهدی صاحب زمان بنگر به حالم
کز هجر دیدار شما من بی قرارم
کی می شود من بر سر راهت نشینم
آن چهره ی زیبای چون ماهت ببینم
آیا شود روزی که تو مولا بیایی
قبر نهان مادرت پیدا نمایی
مهدی به جان مادرت دردم دوا کن
ما روان سوی بقیع و کربلا کن
آقا نبودی کربلا واویلتا بود
راس حسین تشنه لب از تن جدا بود
مولا ندیدی کوفه و شام بلا را
با تازیانه می زدنند آل عبا را
هر صبح و شب زهرا نموده آه و ناله
چون می زدند بر صورت طفل سه ساله
اللهم عجل لولیک الفرج
یا مهدی صاحب زمان بنگر به حالم
کز هجر دیدار شما من بی قرارم
کی می شود من بر سر راهت نشینم
آن چهره ی زیبای چون ماهت ببینم
آیا شود روزی که تو مولا بیایی
قبر نهان مادرت پیدا نمایی
مهدی به جان مادرت دردم دوا کن
ما روان سوی بقیع و کربلا کن
آقا نبودی کربلا واویلتا بود
راس حسین تشنه لب از تن جدا بود
مولا ندیدی کوفه و شام بلا را
با تازیانه می زدنند آل عبا را
هر صبح و شب زهرا نموده آه و ناله
چون می زدند بر صورت طفل سه ساله
اللهم عجل لولیک الفرج
[FONT=microsoft sans serif]
اشکهایم هر پگاه انتظار
گل کند در وعده گاه انتظار
تا به کی از داغ هجران تو صبر
جلوه کن ای آفتاب پشت ابر[FONT=microsoft sans serif]
خدایا!
آدینه هاهمه دلخوشندکه سرانجام (( مهدی موعودت( عج) )) جمعه ای می آید، آن جمعه سال هاازمادوراست وماعاشقانه آمدنش رالحظه شماری می کنیم اما افسوس که گاهی آن قدر سرگرم تعلقات دنیاییم که حضورش رادرزندگیمان درنمی یابیم واوست که غصه داردل های غافل ماست که هرجمعه به یادش بارها بنا می کنیم ودگربارفرومی ریزیم کاش این آدینه بیایدودل هایمان قرار گیرد. ( اللهم عجل لولیک الفرج ).
ناله ز درد هجران
داد از غم جدایی
خدایا!
آدینه هاهمه دلخوشندکه سرانجام (( مهدی موعودت( عج) )) جمعه ای می آید، آن جمعه سال هاازمادوراست وماعاشقانه آمدنش رالحظه شماری می کنیم اما افسوس که گاهی آن قدر سرگرم تعلقات دنیاییم که حضورش رادرزندگیمان درنمی یابیم واوست که غصه داردل های غافل ماست که هرجمعه به یادش بارها بنا می کنیم ودگربارفرومی ریزیم کاش این آدینه بیایدودل هایمان قرار گیرد. ( اللهم عجل لولیک الفرج ).
اشتياقــــــي که به ديــــدار تـــو دارد دل مــــن
دل مـــــن دانـــدو
مـــــــن دانــــــم و
تنــــها دل مــــــن ...
اشتياقــــــي که به ديــــدار تـــو دارد دل مــــن
دل مـــــن دانـــدو
مـــــــن دانــــــم و
تنــــها دل مــــــن ...
اشتياقــــــي که به ديــــدار تـــو دارد دل مــــن
دل مـــــن دانـــدو
مـــــــن دانــــــم و
تنــــها دل مــــــن ...