جمع بندی اعمالی که فشار قبر را از زنان بر مى دارد

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اعمالی که فشار قبر را از زنان بر مى دارد

مطلب زیر رو در برخی از سایت ها دیدم میخواستم بدونم چنین چیزی صحت داره و در صورت صحت لطفا روایات مربوطه رو ذکر کنید

آدابى که فشار قبر را از زنان بر مى دارد۱ - صبر کردن بر غیرت شوهر!
۲ - صبر کردن بر بد خلقى شوهر!!
۳ - بخشیدن مهریه به شوهر؛ خداوند براى هر یک از این زنان پاداش هزار شهید و عبادت یک سال را مى نویسد!!!!!!!!!!!!

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد تذکره

حدیث مورد نظر شما، روایتی است که در کتاب "وسائل الشیعه"، به نقل از "کتاب ورام" وجود دارد.
البته این روایت در "مجموعۀ ورام" وجود نداشته، بلکه در "ارشاد القلوب دیلمی" موجود است و با توجه به این که در روایات قبلی کتاب "ارشاد"، از "مجموعۀ ورام" نقل شده، ممکن است مؤلف "وسائل الشیعه" گمان کرده که این روایت نیز در ادامۀ همان روایات سابق و به نقل از "مجموعۀ ورام" است و بر همین اساس، مستقیماً این روایت را به کتاب ورام مستند کرده باشد.
قبل از این که اصل روایت را عرض کنم بیان این نکته خالی از لطف نیست که در جامعه اسلامی زن و شوهر و نظام خانواده دارای ارزش ویژه و مهمی هستند به همین دلیل هر یک در جایگاهی که قرار دارند وظایف سنگینی به عهده دارند که کوتاهی هر یک هم ضربه محکمی به نظام خانواده و پیکره جامعه اسلامی می زند و عواقبی را در دنیا و آخرت در پی خواهد داشت که ما هم بنابر تقاضای شما به این سوال پاسخ می دهیم
قَالَ (علیه السلام) ثَلَاثٌ مِنَ النِّسَاءِ یَرْفَعُ اللَّهُ عَنْهُنَّ عَذَابَ الْقَبْرِ وَ یَکُونُ مَحْشَرُهُنَّ مَعَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله وسلم) امْرَأَةٌ صَبَرَتْ عَلَى غَیْرَةِ زَوْجِهَا وَ امْرَأَةٌ صَبَرَتْ عَلَى سُوءِ خُلُقِ زَوْجِهَا وَ امْرَأَةٌ وَهَبَتْ صَدَاقَهَا لِزَوْجِهَا یُعْطِی اللَّهُ کُلَّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ ثَوَابَ أَلْفِ شَهِیدٍ وَ یَکْتُبُ لِکُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ عِبَادَةَ سَنَة (1) ؛سه گروه از زنان هستند که خداوند عذاب قبر را از آنان برداشته و در روز قیامت، با فاطمه(سلام الله علیها) دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) محشور خواهند شد:
اوّل: زنی که بر غیرت ورزی شوهرش صبر پیشه کند.
دوم:زنی که بد اخلاقی شوهرش را تحمل کند.
سوم:زنی که مهریه اش را به شوهرش ببخشد.
خداوند به هر کدام از آنان ثواب هزار شهید را داده و برای هر کدامشان، عبادت یک سال را خواهد نوشت.
پی نوشت :


[/HR] 1.حر عاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعة، ج 21، ص 285، ح 27099، مؤسسة آل البیت، قم، 1409 ق.

negiin;713692 نوشت:
مطلب زیر رو در برخی از سایت ها دیدم میخواستم بدونم چنین چیزی صحت داره و در صورت صحت لطفا روایات مربوطه رو ذکر کنید

آدابى که فشار قبر را از زنان بر مى دارد۱ - صبر کردن بر غیرت شوهر!
۲ - صبر کردن بر بد خلقى شوهر!!
۳ - بخشیدن مهریه به شوهر؛ خداوند براى هر یک از این زنان پاداش هزار شهید و عبادت یک سال را مى نویسد!!!!!!!!!!!!

سلام
روایتش سند نداره لذا ضعیف حساب میشه.
مگه اینکه با آسونگیری روایات ضعیف رو قبول کرد.

همینطور ممکنه در روایات دیگه ای هر کدوم از اینطور مضامین اومده باشه یا نیومده باشه. ولی خود این حدیث ضعیفه.

درست است که این روایت، از دیدگاه علم حدیث از اسناد معتبری برخوردار نبوده و نمی‌توان به‌تنهایی و بدون توجه به دیگر آموزه‌های اسلامی مورد استناد قرار گیرد.ولی با توجه آموزه های دیگر اسلامی می شود مورد استناد قرار گیرد

تذکره;714804 نوشت:
درست است که این روایت، از دیدگاه علم حدیث از اسناد معتبری برخوردار نبوده و نمی‌توان به‌تنهایی و بدون توجه به دیگر آموزه‌های اسلامی مورد استناد قرار گیرد.ولی با توجه آموزه های دیگر اسلامی می شود مورد استناد قرار گیرد

با سلام
روایتی که سندش ضعیف است احتمال جعلی بودنش زیاد است چطور میشود بعنوان روایتی معتبر به آن استناد کرد
در ضمن چه تضمینی وجود دارد بخشیدن مهریه ( در حالی که خیلی از این مهریه ها می تواند در مراحل بعدی اهرم فشار زن و جامعه ی اسلامی به مرد باشد )
، تحمل کردن فرد بداخلاق ( که موجب پیری زودرس و دردهای جمسی و روحی می شود ) صبر کردن بر غیرت مرد( نه هر غیرتی چون غیرت جاهلانه باعث کفر طرف مقابل و فساد او می گردد ) باعث رفع عذاب قبر شود ؟
چه تضمینی وجود دارد شخصی تحت تاثیر این روایت قرار گرفته و اقدام به انجام آن کند و در زندگی دنیوی خود ضرر ببینید امید پاداش الهی داشته باشد اومدیم اون دنیا خداوند گفت شما باید به عقل خود رجوع میکردید
واقعا عقل و منطق چنین چیزی رو تایید نمی کند
در ضمن نمیشه من یه روایت می خونم دو ایه یاد می گیرم در کنارش خودم یه روایت بسازم و برای مسلمین منتشر کنم

[="Navy"]

شبـنم;714965 نوشت:
با سلام
روایتی که سندش ضعیف است احتمال جعلی بودنش زیاد است چطور میشود بعنوان روایتی معتبر به آن استناد کرد
در ضمن چه تضمینی وجود دارد بخشیدن مهریه ( در حالی که خیلی از این مهریه ها می تواند در مراحل بعدی اهرم فشار زن و جامعه ی اسلامی به مرد باشد )
، تحمل کردن فرد بداخلاق ( که موجب پیری زودرس و دردهای جمسی و روحی می شود ) صبر کردن بر غیرت مرد( نه هر غیرتی چون غیرت جاهلانه باعث کفر طرف مقابل و فساد او می گردد ) باعث رفع عذاب قبر شود ؟
چه تضمینی وجود دارد شخصی تحت تاثیر این روایت قرار گرفته و اقدام به انجام آن کند و در زندگی دنیوی خود ضرر ببینید امید پاداش الهی داشته باشد اومدیم اون دنیا خداوند گفت شما باید به عقل خود رجوع میکردید
واقعا عقل و منطق چنین چیزی رو تایید نمی کند
در ضمن نمیشه من یه روایت می خونم دو ایه یاد می گیرم در کنارش خودم یه روایت بسازم و برای مسلمین منتشر کنم

اگه شوهر پول داشت که بده بگیرید نوش جونتون
اگه نداشت خب در هر صورت نمیتونید بگیرید چون نداره
حداقل بخاطر خدا ببخشید تا شاید خدا هم شمارو ببخشه
معامله دو سر برده

برای رهایی از فشار قبرچند مورد تو ذهنم هست که خیلی خوبه
خواندن سوره نساء هر جمعه
خواندن سوره واقعه ، ملک و تکاثر قبل از خواب
مداومت بر سوره زخرف و الرحمن هر روز
بسیار توصیه شدن[/]

شبـنم;714965 نوشت:
روایتی که سندش ضعیف است احتمال جعلی بودنش زیاد است

برکه;714796 نوشت:
روایتش سند نداره لذا ضعیف حساب میشه.

سلام
حیف که روایت سندش ضعیف بود و گرنه یک دلیل خوبی برای مهریه زیاد بود که به نیت بخشیدن و رهایی از عذاب قبر مهریه بالا تعیین شود مثلا 124000 سکه به نیت پیامبران بعد به میزان سال تولدش را نمی بخشد بقیه را می بخشد و از عذاب قبر هم به آن تعداد زیاد سکه بخشیده شده رهایی پیدا می کرد!!!

توجه بفرمایید :
1- روایتی که سندش ضعیف است بدون توجه اولی به محتوای حدیث می گوییم معتبر نیست اما در صورتی که محتوای آن جزو آموزه های دینی و اسلامی و اخلاقی باشد که در برخی رویات دیگر وارد شده است به محتوای آن حدیث می توان استناد کرد نه بخاطر ضعیف بودن سند روایت بلکه بخاطر همسانی این روایت با آموزه های در روایات دیگر.
2- همان طوری که
اگر روایتی صحیح باشد ولی محتوای آن مخالف قرآن و روایات دینی دیگر باشد نمی شود به آن روایت عمل کرد ولو روایت صحیحی باشد و حمل بر این معنا می کنیم که شاید راوی اشتباه کرده است.



پرسش:
مطلب زیر را در برخی از سایت ها دیدم می خواستم بدانم چنین چیزی صحت دارد و لطفا روایات مربوطه را ذکر کنید
آدابى که فشار قبر را از زنان بر مى دارد :
۱ - صبر کردن بر غیرت شوهر!
۲ - صبر کردن بر بد خلقى شوهر!!
۳ - بخشیدن مهریه به شوهر؛ خداوند براى هر یک از این زنان پاداش هزار شهید و عبادت یک سال را مى نویسد!



پاسخ:
حدیث مورد نظر شما، روایتی است که در کتاب "وسائل الشیعه"، به نقل از "کتاب ورام" وجود دارد
البته این روایت در "مجموعۀ ورام" وجود نداشته، بلکه در "ارشاد القلوب دیلمی" موجود است و با توجه به این که در روایات قبلی کتاب "ارشاد"، از "مجموعۀ ورام" نقل شده، ممکن است مؤلف "وسائل الشیعه" گمان کرده که این روایت نیز در ادامۀ همان روایات سابق و به نقل از "مجموعۀ ورام" است و بر همین اساس، مستقیماً این روایت را به کتاب ورام مستند کرده باشد
قبل از این که اصل روایت را عرض کنم بیان این نکته خالی از لطف نیست
که در جامعه اسلامی زن و شوهر و نظام خانواده دارای ارزش ویژه و مهمی هستند به همین دلیل هر یک در جایگاهی که قرار دارند وظایف سنگینی به عهده دارند که کوتاهی هر یک هم ضربه محکمی به نظام خانواده و پیکره جامعه اسلامی می زند و عواقبی را در دنیا و آخرت در پی خواهد داشت که ما هم بنابر تقاضای شما به این سوال پاسخ می دهیم
قَالَ (علیه السلام) ثَلَاثٌ مِنَ النِّسَاءِ یَرْفَعُ اللَّهُ عَنْهُنَّ عَذَابَ الْقَبْرِ وَ یَکُونُ مَحْشَرُهُنَّ مَعَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله وسلم) امْرَأَةٌ صَبَرَتْ عَلَى غَیْرَةِ زَوْجِهَا وَ امْرَأَةٌ صَبَرَتْ عَلَى سُوءِ خُلُقِ زَوْجِهَا وَ امْرَأَةٌ وَهَبَتْ صَدَاقَهَا لِزَوْجِهَا یُعْطِی اللَّهُ کُلَّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ ثَوَابَ أَلْفِ شَهِیدٍ وَ یَکْتُبُ لِکُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ عِبَادَةَ سَنَة (1) ؛
سه گروه از زنان هستند که خداوند عذاب قبر را از آنان برداشته و در روز قیامت، با فاطمه(سلام الله علیها) دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) محشور خواهند شد

اوّل: زنی که بر غیرت ورزی شوهرش صبر پیشه کند
دوم:زنی که بد اخلاقی شوهرش را تحمل کند
سوم:زنی که مهریه اش را به شوهرش ببخشد
خداوند به هر کدام از آنان ثواب هزار شهید را داده و برای هر کدامشان، عبادت یک سال را خواهد نوشت
البته گفته اند این روایت ضعیف است اما باید توجه داشته باشید روایتی که سندش ضعیف است بدون توجه اولی به محتوای حدیث می گوییم معتبر نیست اما در صورتی که محتوای آن جزو آموزه های دینی و اسلامی و اخلاقی باشد که در برخی رویات دیگر وارد شده است به محتوای آن حدیث می توان استناد کرد نه بخاطر ضعیف بودن سند روایت بلکه بخاطر همسانی این روایت با آموزه های در روایات دیگر
2- همان طوری که اگر روایتی صحیح باشد ولی محتوای آن مخالف قرآن و روایات دینی دیگر باشد نمی شود به آن روایت عمل کرد ولو روایت صحیحی باشد و حمل بر این معنا می کنیم که شاید راوی اشتباه کرده است


منابع:
1.حر عاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعة، ج 21، ص 285، ح 27099، مؤسسة آل البیت، قم، 1409 ق.1
موضوع قفل شده است