حكم آلات قمار (بیلیارد، پاسور، شطرنج)

تب‌های اولیه

39 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حكم آلات قمار (بیلیارد، پاسور، شطرنج)

بازی بیلیارد در صورتی كه قمار نباشد چه حكمی دارد ؟

آیت الله العظمی مکارم شیرازی: 1- حكم بازي بيليارد چيست؟
اگر در عرف محل بعنوان آلت قمار شناخته نشود بازي با آن بدون برد و باخت مالي اشكالي ندارد .

2- حالا این سوال پیش می آید که «عرف محل» چیست؟
منظور از عرف محل اين است كه در همان شهر كه زندگي مي كند پاسور ]یا بیلیارد[ از صورت آلت قمار خارج شده باشد و لو در شهر ديگر هنوز آلت قمار باشد.

3- عرف را چه کسی تشخیص می دهد؟
تشخيص عرف با عقلاء متدين است.

4- آلات قمار چيست؟
آلات قمار، آلاتي را مي گويند كه در عرف معمولاً با آن قمار انجام مي دهند و با اين عنوان شناخته مي شود.

5- نظر شما راجع به تاسيس و تشكيل باشگاه هاي بيليارد و همچنين بازي كردن با بيليارد چيست؟
در صورتي كه بيليارد جزء آلات قمار محسوب نشود و برد باختي روي آن صورت نگيرد اشكالي ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی متن استفتا : با سلا م خدمت معظم له بازي بيليارد با شرط بندي يا بدون شرط بندي چه حكمي دارد؟

جواب :

بسم الله الرحمن الرحيم

:: با اهداء سلام و تحيت؛

هر گاه آلات مذكور از آلت قمار خارج شده باشد، و در نزد توده مردم به عنوان يك وسيله ورزشي يا تفريحي شناخته شود، بازي با آن بدون برد و باخت مالي اشكال ندارد.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دفتر آيت الله العظمي مکارم شيرازي / بخش استفتاءات

1) از لحاظ فقهی هر آنچه با برد و باخت (شرط بندی) باشد، حرام است.
2) اگر چیزی از آلات قمار باشد، بازی با آن، حتی اگر بدون برد و باخت باشد، اشكال دارد.
3) تنها هنگامی بازی كردن با وسائل قمار مجاز می شود كه آنها، عرفا، از ابزار قمار بودن خارج گردد. در این صورت، بازی بدون برد و باخت با آن بی اشكال است.
مثلا، امروزه شاید بتوان گفت كه شطرنج از آلات قمار بودن خارج گردیده است.
با توجه به آنچه گذشت، هر گاه شما مطمئن شوید كه بیلیارد از حالت قمار خارج شده (یعنی در هیچ مجتمعی معمولا با آن قمار بازی نمی شود) بازی با آن بدون اشكال خواهد بود.
شایان ذكر است كه به نظر می رسد، بیلیارد در زمان ما وسیله قمار باشد.
شاید كسی بپرسد: چرا بازی با آلات قمار بدون شرط بندی حرام است؟
در پاسخ گفته می شود: درست است كه شما با برد و باخت بازی نمی كنید، ولی نفس بازی شما ترویج آن بازی خواهد بود، و این در كل جامعه موجب فساد خواهد بود. در چنین مواردی قانونگذار مصالح فرهنگی جامعه را در نظر گرفته است.
موفق و موید باشید.

امام : هرچه از الات قمار محسوب شودبازی با ان حرام است
بهجت:با بردوباخت حرام قطعی است بدون ان احتیاط واجب در ترک ان است
:تبریزی:بازی با الالت قمارچه بابردو باخت مالی باشد یا بدون ان جایزنیست
خامنه ای:بازی با الات قمار جائزنیست وتشخیص موضوع با مکلف است
خوئی:اگر از الات قمار است حرام است
سیستانی:اگر در عرف محل از الات قمار نباشد بازی بدون بردو باخت با ان مانعی ندارد
صافی:اگر از الاتقمار باشد بازی با ان هر چند بدون برد وباخت باشد حرام است
فاضل:بازی با وسائلی که عرفا الت قمار باشد مطلقا جائز نیست
مکارم:هر گاه از الات قمار خارج شده باشدودرنزد عرف از یک از وسیله سرگرمی محسوب شود بازی با ان بدون بردوباخت اشکا ل ندارد
نوری:جائز نیست
نکته: اولا :تشخیص الات قمار بودن به تشخیص عرف است واگر وسیله ای از قبل از الات قمار بوده والان شک می کنیم که از الات قمار است یا نه؟حکم به قمار بودن میشود
ثانیا:اگر نوع مردم از این وسیله برای قمار استفاده میکنند از الات قمار محسوب میشود.

بازی پاسور چه حکمی دارد؟

رهبر معظم انقلاب نظر خود را در خصوص بازی با پاسور اینگونه اعلام کرده است ؛ بازى با ورقى كه عرفا از آلات قمار محسوب می‏شود، بطور مطلق حرام است و جايز نيست انسان با اختيار در مجلس قمار يا بازى با آلات قمار شركت كند.

ایشان همچنین تصریح کرده اند ، وبطور كلى بازى با هر چيزى كه مكلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرطبندى شود، به هيچ وجه، جائز نيست ولی بازى با هر وسيله‏اى كه جزء آلات قمار به حساب نيايد، بدون شرطبندى، اشكال ندارد.

همچنین آیت الله العظمی سیستانی نیز در این خصوص با اشاره به شرایط عرف در جامعه خاطرنشان کرده اند: اگر بازی با آن بدون برد و باخت مالی باشد ، در اين صورت بازی با آن بدون برد و باخت مالی اشكال ندارد.

در این بین نظر آیت الله مکارم شیرازی نیز اینگونه اعلام شده است ؛ بازي با پاسور چنانچه در عرف محل از حالت قمار خارج شده باشد اشكالي ندارد .

نظر آیت الله جوادی آملی نیز در خصوص شرایط جایز بودن بازی پاسور شبیه به نظرات دیگر مراجع است ، به صورتی که ایشان عنوان کرده اند اگر چيزى در زمان گذشته ابزار قمار بود، ولى فعلاً ابزار قمار نيست، بازى با آن بدون برد ‏و باخت، جايز است.‏

ضمن آنکه ایشان در ادامه فرموده اند ؛اگر چيزى در يك منطقه، اصلاً ابزار قمار نيست؛ هرچند در بعضى منطقه‌ها ابزار قمار ‏است، بازى با آن بدون برد و باخت، در منطقه اول جايز است

بنام خدا
حکم بازی با پاسور :Gol:
تبریزی :بازی با الات قمار چه با برد وباخت مالی باشد ویا بدون برد وباخت جایز نیست چه با شخص دیگر وچه با کامپیوتر باشد
بهجت:بازی کردن باالات قمار از قبیل نرد و پاسور وشطرنج با بردوباخت حرام قطعی است بدون بردو باخت احتیاط در ترک ان است.
خامنه ای: بازی با الات قمار (تشخیص ان به عهده خود مکلف است) به هیچ وجه جایز نیست
سیستانی :مادامی که قمار است بدون برد وباخت به احتیاط واجب جایز نیست
صافی: جایز نیست.
فاضل:بازی با الات قمار حرام است مطلقا؛ ولی اگر مکلف احراز کند که از الات قمار خارج شده وبردو باختی نیست اشکال ندارد.

نوری وامام :بازی با الات قمار حرام است مگر انکه از الت قمار بودن خارج شود
در حکم بالا فرقی بین بازی با شخص دیگر ویا باکامپیوتر نیست
مکارم : اگر شطرنج وپاسور در عرف عام واقعا به عنوان سرگرمی و ورزش شناخته شودبازی با ان بدون برد وباخت مالی جایز است وگرنه اشکال دارد ولی بازی با کامپیوتر بدون برد وباخت اشکال ندارد

[=Times New Roman] نکته:الت قمار بودن به این است که نوع مردم در هنگام استفاده از ان برای برد وباخت استفاده میکنند نه برای بازی فکری.

آیا بیلیارد که در کشور ما هم مورد استفاده قرار می گیرد جزو آلات قمار به حساب می آید؟

[=times new roman]امام : هرچه از الات قمار محسوب شودبازی با ان حرام است
[=times new roman]بهجت:با بردوباخت حرام قطعی است بدون ان احتیاط واجب در ترک ان است
[=times new roman]:تبریزی:بازی با الالت قمارچه بابردو باخت مالی باشد یا بدون ان جایزنیست
[=times new roman]خامنه ای:بازی با الات قمار جائزنیست وتشخیص موضوع با مکلف است
[=times new roman]خوئی:اگر از الات قمار است حرام است
[=times new roman]سیستانی:اگر در عرف محل از الات قمار نباشد بازی بدون بردو باخت با ان مانعی ندارد
[=times new roman]صافی:اگر از الاتقمار باشد بازی با ان هر چند بدون برد وباخت باشد حرام است
[=times new roman]فاضل:بازی با وسائلی که عرفا الت قمار باشد مطلقا جائز نیست
[=times new roman]مکارم:هر گاه از الات قمار خارج شده باشدودرنزد عرف از یک از وسیله سرگرمی محسوب شود بازی با ان بدون بردوباخت اشکا ل ندارد
[=times new roman]نوری:جائز نیست
[=times new roman]نکته:1) تشخیص الات قمار بودن به تشخیص عرف است واگر وسیله ای از قبل از الات قمار بوده والان شک می کنیم که از الات قمار است یا نه؟حکم به قمار بودن میشود

[=Times New Roman]2) اگر نوع مردم از این وسیله برای قمار استفاده می کنند از الات قمار محسوب می شود



امام : هرچه از الات قمار محسوب شودبازی با ان حرام است
بهجت:با بردوباخت حرام قطعی است بدون ان احتیاط واجب در ترک ان است
:تبریزی:بازی با الالت قمارچه بابردو باخت مالی باشد یا بدون ان جایزنیست
خامنه ای:بازی با الات قمار جائزنیست وتشخیص موضوع با مکلف است
خوئی:اگر از الات قمار است حرام است
سیستانی:اگر در عرف محل از الات قمار نباشد بازی بدون بردو باخت با ان مانعی ندارد
صافی:اگر از الاتقمار باشد بازی با ان هر چند بدون برد وباخت باشد حرام است
فاضل:بازی با وسائلی که عرفا الت قمار باشد مطلقا جائز نیست
مکارم:هر گاه از الات قمار خارج شده باشدودرنزد عرف از یک از وسیله سرگرمی محسوب شود بازی با ان بدون بردوباخت اشکا ل ندارد
نوری:جائز نیست
نکته:1) تشخیص الات قمار بودن به تشخیص عرف است واگر وسیله ای از قبل از الات قمار بوده والان شک می کنیم که از الات قمار است یا نه؟حکم به قمار بودن میشود

2) اگر نوع مردم از این وسیله برای قمار استفاده می کنند از الات قمار محسوب می شود

حكم شعبده بازي وتردستي چيست؟

ایا بازی شطرنج حرام است ؟احکام بازی های دیگر چه طور؟ مرجع تقلید من ایت الله سیستانی است

همه مراجع (به جز آيات عظام بهجت و صافى): اگر احراز شود كه از نظر عرف، آلت قمار بودن خود را از دست داده است، بازى با آن اشكال ندارد.[1]
آيت‏الله صافى: بازى با شطرنج، در هر حال حرام است.[2]
آيت‏الله بهجت: بازى با شطرنج، اگر بدون برد و باخت باشد، بنابر احتياط واجب جايز نيست و اين احتياط بسيار شديد است.[3]

[=Times New Roman][1][=Times New Roman] - امام، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، س 21 آيت‏الله خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 1115 آيت‏الله فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 952 آيت‏الله مكارم، استفتاءات، ج 1، س 543 آيت‏الله تبريزى، استفتاءات، س 982 آيت‏الله وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 19 و آيت‏الله نورى، استفتاءات، ج 1، س 559 و آيت‏الله سيستانى Sistani.org ،س 12.

[=Times New Roman][2][=Times New Roman] - آيت‏الله صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 1041 و 1042.

[=Times New Roman][3][=Times New Roman] - آيت‏الله بهجت، توضيح‏المسائل، متفرقه، س 9.

آيات عظام امام خمينى، فاضل و نورى: شعبده بازى و تردستى حرام است.[1]
آيت الله صافى: بنابر احتياط واجب، شعبده بازى و تردستى حرام است.[2]
آيت الله خامنه‏اى: شعبده بازى حرام است ولى بازى‏هايى كه در آن سرعت حركت و تردستى وجود دارد (و به عنوان نمايش و سرگرمى انجام مى‏گيرد) و شعبده محسوب نمى‏شود، اشكال ندارد.[3]
آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد: شعبده بازى، اگر عنوان حرامى بر آن مترتب شود، مانند ضرر رساندن به مؤمن، حرام است.[4]
آيت الله مكارم: بازى‏هايى كه به عنوان نمايش و سرگرمى و تفريح انجام مى‏گيرد و هدفى جز تردستى و زرنگى شخص را به دنبال ندارد، جايز است ولى اگر براى اغفال مردم باشد، نوعى از سحر محسوب مى‏شود و حرام است.[5]
آيت الله بهجت: تمام اقسام شعبده بازى حرام است مگر آنكه نفس كار جايز و از لهو خارج و داراى غرض عقلايى و مشروع باشد.[6]
تبصره. شعبده عبارت است از، واقعى جلوه دادن آنچه كه حقيقت ندارد بر اثر سرعت حركت و انجام كار غير عادى.

[=Times New Roman][1][=Times New Roman] - امام خمينى، تحرير الوسيله، ج 1، مكاسب محرمه، م 16 آيت الله نورى، استفتاءات، ج 2، س 565 و آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 962.

[=Times New Roman][2][=Times New Roman] - آيت الله صافى، هداية العباد، ج 1، م 1704.

[=Times New Roman][3][=Times New Roman] - آيت الله خامنه‏اى، اجوبه، س 1229.

[=Times New Roman][4][=Times New Roman] - آيت الله تبريزى، منهاج الصالحين، ج 2، م 22 و استفتاءات، س 1030 و 1031 آيت الله وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 22 آيت الله سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 25.

[=Times New Roman][5][=Times New Roman] - آيت الله مكارم، استفتاءات، ج 1، س 562.

[=Times New Roman][6][=Times New Roman] - آيت الله بهجت، وسيلة النجاة، ج 1، م 1455.

[=Palatino Linotype]

[=Palatino Linotype]

[=Palatino Linotype][=Palatino Linotype]نقل[=Palatino Linotype][=Palatino Linotype][=Palatino Linotype][=Palatino Linotype] [=Palatino Linotype][=Palatino Linotype] نوشته اصلی توسط : entezar.ta abad[=Palatino Linotype][=Palatino Linotype][=Palatino Linotype][=Palatino Linotype][=Palatino Linotype][=Palatino Linotype][=Palatino Linotype][=Palatino Linotype]ایا بازی شطرنج حرام است ؟احکام بازی های دیگر چه طور؟ مرجع تقلید من ایت الله سیستانی است [=Palatino Linotype][=Palatino Linotype][=Palatino Linotype][=Palatino Linotype]

[=Palatino Linotype]شطرنج : حرام است
بيليارد:اگر در عرف از الات قمار نباشد بازي ان بدون برد وباخت اشكال ندارد
پاسور :مادامي كه قماراست بدون برد وباخت به احتياط واجب جايز نيست
آيت‏الله سيستانى Sistani.org ،س 12. واستفتائات كتبي موجود درمركز ملي پاسخگوئي به سوالات ديني
[=Palatino Linotype]

محمد [=Georgia] حکم شعبده بازی وتردستی چیست
عضو ثابت
[=&quot]حكم شعبده بازي وتردستي
[=&quot]ياد گرفتن وياددادن وديدن شعبده واقدام به بازيهائي كه همراه با تردستي هستند چه حكمي دارد؟
[=&quot]ياد گرفتن وياد دادن شعبده حرام است ولي بازيهائي كه همراه با سرعت حركت وتردستي هستند واز انواع شعبده محسوب نمي شوند اشكال ندارد
[=&quot]استفائات رهبري س/1229

سلام
لطفا حكم بازي هاي رايانه اي كه در آن بازي با آلات قمار شبيه سازي شده است را بفرمايد.
آيا اگر صرف سرگرمي با اين بازي هاي رايانه كرد هم اشكال دارد هر چند كه در اين بازي ها فقط وسيله بازي هستند و قماري صورت نمي گيرد؟ به عنوان مثال بازي كه روي تمام ويندوز xp هست spider
لطفا نظر تمام مراجع را در صوورت امكان بنويسيد

narenj;12740 نوشت:
سلام لطفا حكم بازي هاي رايانه اي كه در آن بازي با آلات قمار شبيه سازي شده است را بفرمايد. آيا اگر صرف سرگرمي با اين بازي هاي رايانه كرد هم اشكال دارد هر چند كه در اين بازي ها فقط وسيله بازي هستند و قماري صورت نمي گيرد؟ به عنوان مثال بازي كه روي تمام ويندوز xp هست spider لطفا نظر تمام مراجع را در صوورت امكان بنويسيد

باعرض سلام
به همكار علمي انجمن احكام
احتراما

[=palatino linotype][=&quot]بازی با الات قمار از طريق كا مپيوتر وبازيهاي ديگر كه به صورت قمار شبيه سازي شده است:[/][/]

[=palatino linotype][=&quot]بهجت:بازی با الات قماراز قبیل نرد وپاسورو شطرنج ،با بردو باخت حرام قطعی است،وبدون برد وباخت احتیاط در ترک ان است ودر شطرنج احتیاط اشد است [/][/]

[=palatino linotype][=&quot]رهبری:حکم بازی با الات قمارراداردبه طور کلی بازی با هر چیزی که مکلف تشخیص دهد از الات قمار است ویا دران شرط بندی شود ، به هیچ وجه جایز نیست[/][/]

[=palatino linotype][=&quot]ودر مورد شطرنج ایشان می فرمایند :اگر مکلف تشخیص دهد که در حال حاضر از الات قمار محسوب نمی شود، وبازی با ان بدون شرط بندی (برد وباخت) اشکال ندارد.[/][/]
[=palatino linotype][=&quot]سیستانی:بازی با دستگاه کامپیوتری در صورتی که هر دو طرف بازی ، دستگاه باشدحرام می باشدوبنا برا حتیاط واجب اگر یک طرف بازی شخص وطرف دستگاه کامپیوتر باشد باز چنان بازی ، ترک شود[/][/]

[=palatino linotype][=&quot]صافی :بازی با الات قمار فرقی بین کامپیوتر وغیر کامپیوتر نیست.
[/]
[/]

[=palatino linotype][=&quot]مکارم:بازی با پاسور از طریق کا مپیوتر اشکالی ندارددر صورتي كه يك طرف كامپيوتر باشد ولي اگر دو نفره با كامپيوتر بازي كنندحرام است.
[/]
[/]

[=palatino linotype][=&quot]نوری :بازی با الات قمار کلا حرام می باشد مگر از الت قمار بودن خارج شده باشد.[/][/]
[=palatino linotype] نكته:طبق نظرِ اقاي نوري ،رهبري وبهجت كه به صورت مطلق بيان كردند فرقي بين كامپيوتري وغيره ندارددر هر صورت حكم كامپيوتري،همان حكم مذكور است
[=&quot][/]
[/]

[=palatino linotype][=&quot] بهجت:توضیح المسائل م/9 از مسائل متفرقه اجوبه رهبری س/1124 سیستانی فقه برای غرب نشینان ص289 م/464 صافی :جامع الاحکام ج/1 س/ 1043 مکارم: استفتائات تلفني از خود معظم له نوری ج/2 س:559[/][/]

[=palatino linotype][=&quot]واستفتائات کتبی موجود درمرکز ملی پاسخگوئی به سوالات دینی[/][/]

[=palatino linotype][=&quot] [/][/]

سلام
از كجا مي توان فهميد چيزي جز آلات قمار است يانه؟ يا از كجا مي توان فهميد كه چيزي از آلات قمار بودن خارج شده است؟

[=Palatino Linotype]

narenj;12951 نوشت:
سلام از كجا مي توان فهميد چيزي جز آلات قمار است يانه؟ يا از كجا مي توان فهميد كه چيزي از آلات قمار بودن خارج شده است؟[/ quote]
ضمن عرض سلام مجدد به شما جنابِ narenj
[=Palatino Linotype]
1-اينكه مي فرمائيد از كجا مي شود فهميدچيزي از الات قماراست يا از الات قمار بودن خارج شده، واگذار به عرف مي شود كه اگر عرف (نوع مردم) باان قمار مي كنند از ابزار قمار محسوب مي شود چه اينكه اين شخص براي سرگرمي يا به عنوان ورزش فكري بازي كند، باز هم حرام است.
(اجوبه از س/1121 تا 1128)

2-اما اينكه اين شي از الات قمار به حساب مايد يا نه ؟ حكمش اين است كه در سابق ازالات قمار بوده يا نه ؟ اگر از الات قمار بوده بنابرين از الات قمار به حساب مي ايد والا از الات قمار نيست يا اگر بازي جديد به وجود امده شك در قمار بودن داشته باشيم از الات قمار به حساب نمي ايد (اجوبه رهبري س/1127)
توجه: مورد شمار1 با شماره 2 متفاوت هستند دقت كنيد.

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام

نظرات مراجع با آدرس سایتهای آنها

آیت الله خامنه ای :
اگر به نظر مكلّف، شطرنج در حال حاضر از آلات قمار محسوب نشود در اين صورت بازى با آن بدون شرطبندى اشكال ندارد.
http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?uid=8&tid=4

آیت الله مکارم شیرازی :
اگر شطرنج در عرف عام از آلات قمار محسوب شود بازى با آن حرام است و اگر از حالت قمار خارج و جزء ورزشهاى فكرى در آمده باشد اشكالى ندارد.
http://www.makaremshirazi.org/persian/estefta/?it=827

آیت الله صافی گلپایگانی :
بازي شطرنج و هر چيزي که آن قمار محسوب شود حتي بدون برد و باخت حرام است و الله العالم.
http://www.saafi.net/index.asp?ec=33&f=FAQ.htm

آیت الله بهجت :
با برد و باخت حرام قطعی است و بدون برد و باخت به احتیاط شدید حرام است.
مسائل جدید از دیدگاه مراجع تقلید, ص 190, ورامین : صاحب الزمان (عج ), چ دوم ,80
برای توضیخ بیشتر به این سایت مراجعه شود:
http://bahjat.org/fa/index.php?optio...d=130&Itemid=1

آیت الله وحید خراسانی :
در صورتى كه برد و باخت مالى باشد حرام است ، ودر صورتى كه برد و باخت مالى نباشد بنا بر احتياط واجب اكيد حرام است ، و زمانى برد و با خت نيست كه قرار نباشد چيزى به برنده بدهند و فقط بازى كردن باشد . والله العالم.

http://www.vahid-khorasani.ir/web/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=26&Itemid=55&lang=fa

آیت الله سیستانی :
سؤال: حكم بازى كردن شطرنج فقط براى هوش و حافظه چيست؟
پاسخ: حرام است.
http://www.sistani.org/local.php?modules=nav&nid=5&cid=925

و اما بد نیست در این مورد نظر سایت حوزه را هم بدانید :

http://www.hawzah.net/per/magazine/pn/p06/PN00626.asp

همچنین می توانید نظر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم رو هم بدانید :

http://www.balagh.net/persian/feqh/q_and_a/021.htm

پس باید می نوشتید که در نظر همه مراجع حرام است مگر آیات عظام خامنه ای و مکارم که با شروطی به حلال بودن شطرنج حکم داده اند قبل از طرح حلیت فرموده اند اگر موضوع آلت قمار بودن آن بر طرف شده باشد حلال است.

باتشکر - یاعلی

1
سؤال: آيا ازنظر شما اگر بازى با پاسور فقط و فقط براى سرگرمى و تفريح باشد و هيچ شرط بندى نباشد باز هم اشكال دارد؟

پاسخ: اگر پاسور در شهر شما وسيله قمار باشد ولى شما بدون برد و باخت بازى كنيد بنابر احتياط واجب جائز نيست.

2
سؤال: آيا بازى كردن با شطرنج بدون برد و باخت با توجه به اينكه در عرف به عنوان آلت قمار استفاده نمى شود؛ جايز است؟ در رابطه با تخته نردچطور؟

پاسخ: شطرنج هنوز هم در دنيا به عنوان قمار مطرح است و بازى با آن حرام است و همچنين تخته نرد و و اما پاسور اگر در شهر شما معمولاً وسيله قمار باشد به احتیاط واجب جایز نیست.

3
سؤال: مى خواستم نظر جناب عالى را در مورد بازيهايى كه بايد با شك و ترديد سراغ آنها رفت بدانم مثل (بيليارد) زيرا اين بازى در زمان حضرت رسول (ص) وجود نداشته و بعضى بر اين عقيده اند كه حرام است؟

پاسخ: اگر در عرف منطقه اى كه زندگى مى كنيد از وسايل برد و باخت نباشد اشكال ندارد.

4
سؤال: ملاك اطلاق (آلات قمار) چه مى باشد؟

پاسخ: وسائلى كه در عرف بلد (شهر یا کشور) براى برد و باخت با آن بازى مى شود.

5
سؤال: آیا بازی اونو حرام است یا خیر ؟

پاسخ: اگر در عرف محل به عنوان الت قمار شناخته شود به احتیاط واجب بدون برد وباخت هم بازی نشود.

6
سؤال: ايا بازی کردن با الات قمار بدون قمار و شرط بندی اشکال دارد؟

پاسخ: اگر وسيله ياد شده شطرنج يا نرد باشد حرام است ، و در غير از آن دو آلات قمار به احتياط واجب جايز نيست.

7
سؤال: ايا بازی با الات قمار همراه با جايزه يا پول مانند فوتبال و غيره اشکال دارد ؟

پاسخ: اگر در ان برد و باخت مالی باشد حرام است و اگر جايزه ای برای طرف برنده از شخص سومی غير از طرفين بازی باشد اشکال ندارد.

8
سؤال: ورق بازی با کامپيوتر چه حکمی دارد ؟

پاسخ: حرام است .

منبع:استفتائات آيت الله سيستاني
sistani.org

سؤال: اگر بازى با شطرنج به عنوان يك علم ، هنر و يك ورزش فكرى انجام شود و مسلما هيچگونه قمار يا شرط بندى هم در كار نباشد آيا اشكالى وجود دارد ؟

پاسخ: بازى با شطرنج جايز نيست بلى اگر احراز شود در هيچ كجا بازى با برد و باخت مالى با آن معمولا انجام نمى شود بازى با آن جايز خواهد بود ولى ظاهرا اين فرض محقق نيست .
استفتائات آيت الله سيستاني

پس يعني مقلدان آقاي سيستاني در هر حال شطرنج براشون حرامه ديگه؟:Gig:

آيا پاسور، آلت قمار است؟ شطرنج چطور؟ بقيه آلات قمار چه حكمى دارند؟
به نظر اخيراينجانب تبعا لبعض الاعلام بازى با آلات قمار همانند غير آلات قمار ، براى سرگرمى و بدون برد و باخت حرام نمى باشد اما اگر براى غير سرگرمى و همراه با برد و باخت باشد مطلقا حرام است و ناگفته نماند اگر حضور در آن مكان ها صدق شركت در جلسه قمار كند نيز حرام است و انسان بايد از زمينه هاى گناه و ترويج آن به هر نحو خود دارى نمايد.
آیا شرط بندى برروى مسائل كوچك و دوستانه براى فوتبال كه فقط براى شادى (خرید شیرینی) است مشكلى دارد؟
چنین شرط بندى چون قمار نمى باشد مانعى ندارد.

(وب سایت آیت الله العظمی صانعی)

[=tahoma, Arial, Helvetica]سؤال : سؤالي از شما داشتم راجع به استفاده از پاسور به عنوان يك بازي و‏ ‏سرگرمي و نه به عنوان شرطبندي و قمار. مي‎خواستم نظر شما را بدانم . [=tahoma, Arial, Helvetica]
‏ ‏جواب :

[=tahoma, Arial, Helvetica]بسمه تعالي
[=tahoma, Arial, Helvetica]با سلام و تحيت
[=tahoma, Arial, Helvetica]اگر عرفا آلت قمار نباشد و شرطبندي هم در آن نشود اشكال ندارد،‏ ‏ولي اگر آلت قمار و برد و باخت باشد با شرطبندي قطعا حرام است و بدون‏ ‏آن نيز محل اشكال است .
[=tahoma, Arial, Helvetica]والسلام عليكم و رحمة الله.

(وب سایت آیت الله العظمی منتظری (ره))

----------------------------------------------------------------
حقیقتاً زمانی که انسان به عقل و درون خود هم توجه و فکر بکند متوجه می شود که بدون برد و باخت نباید حرام باشد ، یا اینکه حداقل دلیلی بر حرام بودن آن ها نیست.
موفق باشید :Gol:

دلتنگ مهدی (عج);24293 نوشت:
پس يعني مقلدان آقاي سيستاني در هر حال شطرنج براشون حرامه ديگه؟

انچه كه شما فهميديد صائب است.

باسلام و خسته نباشید
تعدادی از بچه های فامیل قمار کردند(هر کس مقداری پول میداد بع از بازی هر کس پول های خودشو بر میداشت یا بستنی میگرفتن و همه میخوردن)یک بار یه غریبه از این موضوع اطلاع نداشت به جمعشون اضافه شد و برنده شد و پول هارو برد. بچه ها قصد کردن که ماجرا رو توضیح بدن و پول هارو پس بگیرنکه مالشون حرام نشه اما من نمیدونم این کار رو کردن یا نه . میخواستم بپرسم با توجه به این که ما به این خانه ها رفت و آمد داریم و از ما پذیرایی میکنن یا مارو دعوت میکنن یا ممکن هست از اون ها هدیه ای بگیرم تکلیف من چی هست؟
با توجه به این که هزینه ی پذیرایی رو پدر و مادر میدن و کسایی که بازی کردن بچه ها بودن که بازی میکردن و البته احتمال قاطی شدن اموال فرزندان و پدر و مادر ها طبیعتا و جود داره

سرور;255870 نوشت:
باسلام و خسته نباشید تعدادی از بچه های فامیل قمار کردند(هر کس مقداری پول میداد بع از بازی هر کس پول های خودشو بر میداشت یا بستنی میگرفتن و همه میخوردن)یک بار یه غریبه از این موضوع اطلاع نداشت به جمعشون اضافه شد و برنده شد و پول هارو برد. بچه ها قصد کردن که ماجرا رو توضیح بدن و پول هارو پس بگیرنکه مالشون حرام نشه اما من نمیدونم این کار رو کردن یا نه . میخواستم بپرسم با توجه به این که ما به این خانه ها رفت و آمد داریم و از ما پذیرایی میکنن یا مارو دعوت میکنن یا ممکن هست از اون ها هدیه ای بگیرم تکلیف من چی هست؟ با توجه به این که هزینه ی پذیرایی رو پدر و مادر میدن و کسایی که بازی کردن بچه ها بودن که بازی میکردن و البته احتمال قاطی شدن اموال فرزندان و پدر و مادر ها طبیعتا و جود داره

با سلام و احترام خدمت حضرتعالی

از آنجا که یقین نمی کنید،عین همین خوراکی که برای پذیرایی از شما آورده اند،از حرام است،جایز است مصرف نمایید و نیازی به تحقیق کردن هم ندارد.

استفتا از دفتر آیه الله خامنه ای در قم

نور;255908 نوشت:
با سلام و احترام خدمت حضرتعالی

از آنجا که یقین نمی کنید،عین همین خوراکی که برای پذیرایی از شما آورده اند،از حرام است،جایز است مصرف نمایید و نیازی به تحقیق کردن هم ندارد.

استفتا از دفتر آیه الله خامنه ای در قم


متشکرم

سلام
ببخشید نمیدونم باید اینجا بپرسم این سوال رو؟
خواستم ببینم بازی تخته نرد حرام هست یا نه؟
مرجع تقلیدم هم امام خامنه ای (روحی فداه) هستند
تماس گرفتم با دفترشون بهم گفتن اگه آلت قمار هست حرامه.
منم نمیدونم از آلات قمار هست یا نه.
اونها هم نمیدونستن
ممنون میشم راهنمایی م کنین

ماهمون;257917 نوشت:
سلام ببخشید نمیدونم باید اینجا بپرسم این سوال رو؟ خواستم ببینم بازی تخته نرد حرام هست یا نه؟ مرجع تقلیدم هم امام خامنه ای (روحی فداه) هستند تماس گرفتم با دفترشون بهم گفتن اگه آلت قمار هست حرامه. منم نمیدونم از آلات قمار هست یا نه. اونها هم نمیدونستن ممنون میشم راهنمایی م کنین

با سلام و عرض ادب

پاسخ شما هم در صفحات اولیه تاپیک و همچنین در صفحه زیر(پست22)بیان شده است:
http://www.askdin.com/thread387-3.html

البته جهت اطلاع بیشتر می توانید تاپیک های زیر را هم مطالعه نمایید:
http://www.askdin.com/thread20575.html
http://www.askdin.com/thread12926.html

همواره به سلامت باشید.

ممنونم از کارشناس پاسخگو " نور "
من با یه بنده ی خدا که ایشون هم از حضرت آیت الله خامنه ای تقلید میکنن سر همون مسئله که گفتم اختلاف نظر داشتیم
من میگم حرام و ایشون میگن حلال هست
الان که تاپیک رو خوندم میبینم مرجع تقلیدم گفته -ن تشخیص اینکه آلت قمار هست یا نه به عهده ی مکلفه
این که خیلی بده آخه بحث حلال و حرومه بحث مکروه بودن چیزی نیست که...چرا باید دونفر با یک مرجع تقلید همچین اختلاف نظر بزرگی براشون پیش بیاد؟

[="Tahoma"][="Black"]

ماهمون;258530 نوشت:
ممنونم از کارشناس پاسخگو " نور " من با یه بنده ی خدا که ایشون هم از حضرت آیت الله خامنه ای تقلید میکنن سر همون مسئله که گفتم اختلاف نظر داشتیم من میگم حرام و ایشون میگن حلال هست الان که تاپیک رو خوندم میبینم مرجع تقلیدم گفته -ن تشخیص اینکه آلت قمار هست یا نه به عهده ی مکلفه این که خیلی بده آخه بحث حلال و حرومه بحث مکروه بودن چیزی نیست که...چرا باید دونفر با یک مرجع تقلید همچین اختلاف نظر بزرگی براشون پیش بیاد؟

با تشکر از اظهار نظر شما

این اختلاف نظر ها خصوصا در جایی که تشخیص موضوع به عرف واگذار می شود ، طبیعی است .

از نظر شرعی و حتی در علوم دیگر در بسیاری از موضوعات حکم عرف ، ملاک است. فرض کنید کسی احساس بیماری می کند می خواهد نزد پزشک برود از دیگران نظر می خواهد عده ای می گویند نه شما مریض نیستید و عده ای می گویند شما که حتما باید به دکتر بروید و معاینه شوید .
حکم لزوم مراجعه مریض به پزشک یک حکم روشنی است اما می بینید که سر همین موضوع ساده هم عرف با هم اختلاف نظر ممکن است ، پیدا کنند.

در مسائل شرعی هم دقیقا همین حالت وجود دارد شارع حکم بازی با آلات قمار را مشخص کرده است و فرموده بازی با آلات قمار حرام است اما چه چیزی آلات قمار است و چه چیزی نیست ، بستگی به دیدگاه عموم متدینان دارد باید دید در فرض سئوال شما آیا تخته نرد در منطقه شما آلت قمار است یعنی هر کس ببیند که شما مشغول بازی با آن هستید می گوید اینها دارند قمار بازی می کنند یا خیر ؟

همیشه سالم و موفق باشید[/]

بازی باشطرنج وپاسورچه حکمی دارد؟

سلام


نشاطی;279849 نوشت:
بازی باشطرنج وپاسورچه حکمی دارد؟

به اسک دین خوش آمدید دوست گرامی :ok:

لطفا پست های زیر رو مطالعه بفرمایید:

http://www.askdin.com/post3287-8.html

http://www.askdin.com/post10232-17.html

پیروز باشید

التماس دعا دارم:Gol:

با سلام.آیا بازی بیلیارد بدون شرط بندی حرام است؟مرجع:سبحانی

s.morteza.r;583412 نوشت:
با سلام.آیا بازی بیلیارد بدون شرط بندی حرام است؟مرجع:سبحانی

سلام عليكم

طبق نظر آيت الله سبحاني:

اگر عرفا آلت قمار محسوب نشود، بازي كردن با آن بدون شرط بندي اشكالي ندارد.

شفا;584122 نوشت:
سلام عليكم

طبق نظر آيت الله سبحاني:

اگر عرفا آلت قمار محسوب نشود، بازي كردن با آن بدون شرط بندي اشكالي ندارد.


سوال منم همینه .آیا بیلیارد آلت قماره یا نه.آخه فدراسیونشم داریم

s.morteza.r;584875 نوشت:
سوال منم همینه .آیا بیلیارد آلت قماره یا نه.آخه فدراسیونشم داریم

سلام عليكم

اين موارد را بايد مطابق نظر عرف متدين تشخيص دهيد.

موضوع قفل شده است