جمع بندی فاصله زمانی بین حضرت نوح (ع) و ابراهیم (ع) و جمعیت زمین
تبهای اولیه
سلام بنظر شما در طوفان نوح که همه انسانهای زمین بجز یاران اندک حضرت نوح غرق میشن و بعد از طوفان انها پراکنده میشن چقدر زمان نیاز هست تا دوباره جمعیت انسان در زمین پخش شود؟ اگر جمعیت بخواد رشد تصاعدی داشته باشه حد اقل باید دو سه هزار سال طول بکشه تا از این تعداد معدود انسانهایی که یاران نوح بودند دوباره انسانهایی متولد بشن تا جمعیت زمین زیاد بشه.خب از زمان نوح تا زمان حضرت ابراهیم مگر چه مدت زمانی سپری شد که در زمان ابراهیم دوباره زمین پر انسانها شد و تمدنهای مختلفی بوجود اومد؟
بنظر شما در طوفان نوح که همه انسانهای زمین بجز یاران اندک حضرت نوح غرق میشن و بعد از طوفان انها پراکنده میشن چقدر زمان نیاز هست تا دوباره جمعیت انسان در زمین پخش شود؟
سلام علیکم برای پاسخ به پرسش جناعالی ابتدا باید ببینیم طوفان نوح جهانی بوده یا منطقه ای ، در قرآن نیز در بحث طوفان نوح به جهانی بودن و یا نبودن آن تصریح ننموده است؛ لذا پیرامون این موضوع دو دیدگاه وجود دارد که بنابر یک دیدگاه، این طوفان منطقهای بوده، نه جهانی؛از اینرو برخی از مفسران گفتهاند: احتمال منطقهاى بودن آن نیز به کلى منتفى نیست؛ زیرا اطلاق کلمه «ارض» بر یک منطقه وسیع جهان، در قرآن مکرّر آمده است، چنانکه در سرگذشت بنى اسرائیل مىخوانیم: «وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا»؛[1] مشرقها و مغربهاى زمین را در اختیار گروه مستضعفان (بنى اسرائیل) قرار دادیم.
بعضی از محققین نظرشان این است که طوفان حضرت نوح در تمام کره زمین نبوده و منحصر به مکانهای خاصی بوده، اگر این مطلب درست باشد ، دیگر جایی برای شبهه شما باقی نمی ماند
این نکته نیز قابل توجه است که طوفان حضرت نوح به عنوان مجازات آن قوم سرکش بود، و ما هیچ دلیلى در دست نداریم که دعوت نوح به سراسر زمین رسیده باشد، اصولاً با وسائل آن زمان رسیدن دعوت یک پیامبر(در عصر خودش) به همه نقاط، بسیار بعید به نظر مىرسد.[2]
پس نمی توان به قطع گفت که تمام کره زمین را آب فرا گرفته بوده ، تا شبهه شما وارد باشد
پس اگر طوفان نوح منطقه ای باشد کلا اشکال شما مرتفع می شود.
منابع :
1.اعراف، 137
2.مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 9، ص 103، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش.
اگر جمعیت بخواد رشد تصاعدی داشته باشه حد اقل باید دو سه هزار سال طول بکشه تا از این تعداد معدود انسانهایی که یاران نوح بودند دوباره انسانهایی متولد بشن تا جمعیت زمین زیاد بشه.خب از زمان نوح تا زمان حضرت ابراهیم مگر چه مدت زمانی سپری شد که در زمان ابراهیم دوباره زمین پر انسانها شد و تمدنهای مختلفی بوجود اومد؟
اختلاف در مورد زمان تولد حضرت ابراهیم علیه السلام زیاد است. برخی از طوفان تا ابراهيم ـ عليه السلام را 2072 سال دانسته اند.(1)
خب توجه کنیم که از زمان حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام تا الان 1400 سال می گذرد نسل این دو بزرگوار الان تقریبا بالای 6میلیون نفرند
در صورتیکه دو هزار سال بگذرد و تساعد هندسی را نیز لحاظ نکنیم می شود 9میلیون نفر. البته اگر تساعد هندسی را حساب کنیم رقم بسیار بالاتر خواهد شد.
پس اگر طوفان جهانی باشد نیز اشکال شما وارد نیست زیرا جمعت بالای نه ملیون نفر می شود و نه ملیون نفر می تواند در دنیای آن روز پخش شده باشد.
1
. عبدالرحمن بن خلدون، تاريخ ابن خلدون، ترجمه آيتي، عبدالمحمد، تهران، موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي، 1363ش، ج1، ص231.بنا بر برخی از گذارشها تمام نژادهای امروز کره زمین به سه فرزند نوح باز میگردند، گروهی نژاد حام هستند که در منطقه آفریقا ساکناند، گروهی از نژآد سام هستند که در خاورمیانه و خاور نزدیک زندگی میکنند و گروهی که از فرزندان یافث هستند ساکنان چین میباشند.(1)
البته برخی مانند ابن کثیر معتقدند که منظور این آیات کل ذریه انسان نیست بلکه مفهوم این آیات این است که خداوند نبوت و رسالت را در ذریه ایشان قرار داده است.(2)
1. ناصر، قصههای قرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۸۰ش، قصههای قرآن، ۱۳۸۰، ص۳۹.
2.اسماعیل ، قصص الانبیاء، تحقیق؛ الدکتور مصطفی عبد الواحدی، بیروت، موسسه علوم القرآن، چاپ چهارم،۱۴۱۱ق، ص ۷۲.
بنا بر احتمال دیگر فاصله میان رحلت حضرت آدم علیه السلام و طوفان نوح علیه السلام هزار و دویست و چهل و دو سال بود و فاصله میان طوفان نوح علیه السلام و رحلت او سیصد و پنجاه سال است(1)
فاصله حضرت نوح و حضرت ابرهیم نیز بنا بر این گزارش 2200سال است.(2) در صورتیکه حضرت نوح بلافاصله بعد از جریان طوفان رحلت کرده باشد باز همان 2200 سال می شود با مقایسه اولاد حضرت زهرا و حضرت علی علیه السلام که در فاصله 1400سال بالای شش میلیون شده اند فرزندان حضرت نوح پس از 2200 سال باید تقریبا 9000نفر بشوند البته با عدم احتساب تساعد هندسی
1.المقدسی، مطهر بن طاهر، ، البدء و التاریخ، ترجمه شفیعی کدکنی، محمدرضا، ج 1، ص 238، تهران، چاپ اول، 1374 ش.
2. همان
[="Black"]بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام و ادب و احترام
خب توجه کنیم که از زمان حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام تا الان 1400 سال می گذرد نسل این دو بزرگوار الان تقریبا بالای 6میلیون نفرند
ضمن اجازه از جنابعالی نکته ای را هم بنده در تکمیل فرمایشات جنابعالی عرض کنم.
این جمعیت تقریبی که بیان فرموده اید زمانی معنا دار خواهد بود که نگاهی هم به اتفاقات همان زمان بیاندازیم.
نگاهی به اتفاق کربلا. زمانی که بنی هاشم در آن زمان به شهادت رسیدند. حضرت قاسم(ع) - حضرت علی اصغر(ع) - حضرت رقیه (س) و ...... این شهدا ابتدای این زنجیره بودند.
حضرت محسن(ع) ابتدای این زنجیره بود.
همینطور در طول تاریخ کشتن سادات رسم بود.
بعد از شهادت امام رضا(ع) نیز جو زمان چنان سنگین بود که سادات به مازندران امروزی پناه بردند.
اگر تمام این اتفاقات را کنار تعداد جمعیت امروزی سادات قرار دهیم. این جمعیت شاید سه برابر امروز بود.
[/]بنا بر احتمال دیگر فاصله میان رحلت حضرت آدم علیه السلام و طوفان نوح علیه السلام هزار و دویست و چهل و دو سال بود و فاصله میان طوفان نوح علیه السلام و رحلت او سیصد و پنجاه سال است(1) یعنی طوفان نوح 1552 بعد از رحلت حضرت آدم بوده است
فاصله حضرت نوح و حضرت ابرهیم نیز بنا بر این گزارش 2200سال است.(2) در صورتیکه حضرت نوح بلافاصله بعد از جریان طوفان رحلت کرده باشد باز همان 2200 سال می شود با مقایسه اولاد حضرت زهرا و حضرت علی علیه السلام که در فاصله 1400سال بالای شش میلیون شده اند فرزندان حضرت نوح پس از 2200 سال باید تقریبا 9000نفر بشوند البته با عدم احتساب تساعد هندسی1.المقدسی، مطهر بن طاهر، ، البدء و التاریخ، ترجمه شفیعی کدکنی، محمدرضا، ج 1، ص 238، تهران، چاپ اول، 1374 ش.
2. همان
سلام
ببخشید قسمت قرمز را دوباره توضیح میدهید؟
سلام علیکم برای پاسخ به پرسش جناعالی ابتدا باید ببینیم طوفان نوح جهانی بوده یا منطقه ای ، در قرآن نیز در بحث طوفان نوح به جهانی بودن و یا نبودن آن تصریح ننموده است؛ لذا پیرامون این موضوع دو دیدگاه وجود دارد که بنابر یک دیدگاه، این طوفان منطقهای بوده، نه جهانی؛از اینرو برخی از مفسران گفتهاند: احتمال منطقهاى بودن آن نیز به کلى منتفى نیست؛ زیرا اطلاق کلمه «ارض» بر یک منطقه وسیع جهان، در قرآن مکرّر آمده است
سلام
طوفان نوح باید جهانی باشه.هم ایات قران و هم تورات بر جهانی بودن طوفان نوح اشاره داره.اصلا معنی نداره خدا بیاد برای یک منطقه محدودی از زمین طوفان بفرسته.و دستور ساخت کشتی و جمع اوری حیوانات نر و ماده و این همه دردسر بده.میتونست مثل قوم ثمود و عاد عذابشون کنه.
پس وقتی حرف از طوفان و این همه اتفاقات مانند ساختن کشی و جمع اوری حیوانات شده باید جهانی باشه.ضمن اینکه یاران نوح اندک بودند و همه مردم دیگر گناهکار و بایستی عذاب میشند وگرنه طوفان منطقه ای که همه انسانها رو غرق نمیکنه.
عظمت این عذاب و داستان نوح هم به جهانی بودنه طوفانه نوحه.همچنین با توجه به اینکه نوح عمر طولانی داشت و هم اولوالعزم بود میشه گفت رسالتش جهانی بوده.
پس با این اوصاف احتمال جهانی بودن طوفان خیلی بیشتره.
اختلاف در مورد زمان تولد حضرت ابراهیم علیه السلام زیاد است. برخی از طوفان تا ابراهيم ـ عليه السلام را 2072 سال دانسته اند.(1)
ولی بازم از کجا مطمئن شویم همین قدر زمان 2072 سال بوده؟
پس با این اوصاف احتمال جهانی بودن طوفان خیلی بیشتره.
سلام...فقط می خواستم بگم که به مرور زمان پی خواهید برد که در دین دنبال منطق نباشید....توی دین هر چیزی و هرچیزی قابل توجیه هست...اینکه بخواهیم منطقی فکر کنیم و بگیم پس طوفان جهانی بوده رو بزارید کنار..یعنی منطق رو بزارید کنار...دین گفت که طوفان نوح برای یک محله کوچیک هم بود برای یک قبیله هم بود شما بپذیرد...دنبال منطق نباش که هرچیزی و هرچیزی قابل توجیه هست در دین.
عرض سلام و ادب و احترامنقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست ها
خب توجه کنیم که از زمان حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام تا الان 1400 سال می گذرد نسل این دو بزرگوار الان تقریبا بالای 6میلیون نفرندضمن اجازه از جنابعالی نکته ای را هم بنده در تکمیل فرمایشات جنابعالی عرض کنم.
این جمعیت تقریبی که بیان فرموده اید زمانی معنا دار خواهد بود که نگاهی هم به اتفاقات همان زمان بیاندازیم.
نگاهی به اتفاق کربلا. زمانی که بنی هاشم در آن زمان به شهادت رسیدند. حضرت قاسم(ع) - حضرت علی اصغر(ع) - حضرت رقیه (س) و ...... این شهدا ابتدای این زنجیره بودند.
حضرت محسن(ع) ابتدای این زنجیره بود.
همینطور در طول تاریخ کشتن سادات رسم بود.
بعد از شهادت امام رضا(ع) نیز جو زمان چنان سنگین بود که سادات به مازندران امروزی پناه بردند.اگر تمام این اتفاقات را کنار تعداد جمعیت امروزی سادات قرار دهیم. این جمعیت شاید سه برابر امروز بود.
مرحبا به ناصرنا
مخصوصا در زمان حجاج بین یوسف و دوره اول عباسی از زمان منصور دوانقی تا متوکل عباسی سادات را به هر بهانه ای به شهادت می رساندند. قیام های مختلف علویان در این دوره و شهادت جمع کثیری از آنها از این نمونه است.
نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست ها
بنا بر احتمال دیگر فاصله میان رحلت حضرت آدم علیه السلام و طوفان نوح علیه السلام هزار و دویست و چهل و دو سال بود و فاصله میان طوفان نوح علیه السلام و رحلت او سیصد و پنجاه سال است(1) یعنی طوفان نوح 1552 بعد از رحلت حضرت آدم بوده است
فاصله حضرت نوح و حضرت ابرهیم نیز بنا بر این گزارش 2200سال است.(2) در صورتیکه حضرت نوح بلافاصله بعد از جریان طوفان رحلت کرده باشد باز همان 2200 سال می شود با مقایسه اولاد حضرت زهرا و حضرت علی علیه السلام که در فاصله 1400سال بالای شش میلیون شده اند فرزندان حضرت نوح پس از 2200 سال باید تقریبا 9000نفر بشوند البته با عدم احتساب تساعد هندسی1.المقدسی، مطهر بن طاهر، ، البدء و التاریخ، ترجمه شفیعی کدکنی، محمدرضا، ج 1، ص 238، تهران، چاپ اول، 1374 ش.
2. همانسلام
ببخشید قسمت قرمز را دوباره توضیح میدهید؟
سلام علیکم ببخشید اشتباه شده «جمله یعنی طوفان نوح 1552 بعد از رحلت حضرت آدم بوده است» اشتباه و اضافی است
در پست اصلی تصحیح کردم
طوفان نوح باید جهانی باشه.هم ایات قران و هم تورات بر جهانی بودن طوفان نوح اشاره داره.اصلا معنی نداره خدا بیاد برای یک منطقه محدودی از زمین طوفان بفرسته.و دستور ساخت کشتی و جمع اوری حیوانات نر و ماده و این همه دردسر بده.میتونست مثل قوم ثمود و عاد عذابشون کنه.
پس وقتی حرف از طوفان و این همه اتفاقات مانند ساختن کشی و جمع اوری حیوانات شده باید جهانی باشه.ضمن اینکه یاران نوح اندک بودند و همه مردم دیگر گناهکار و بایستی عذاب میشند وگرنه طوفان منطقه ای که همه انسانها رو غرق نمیکنه.
عظمت این عذاب و داستان نوح هم به جهانی بودنه طوفانه نوحه.همچنین با توجه به اینکه نوح عمر طولانی داشت و هم اولوالعزم بود میشه گفت رسالتش جهانی بوده.
پس با این اوصاف احتمال جهانی بودن طوفان خیلی بیشتره.
بحث جهانی بودن یا منطقه ای بودن طوفان حضرت نوح در تاپیک های مختلف آمده است. لذا در این تاپیک به اثبات یک طرف آن پراخته نمی شود زیرا بنا بر هر دو نظر برای پاسخ به پرسش تاپیک دلیل وجود دارد و بحث ما این است
اما به طور خلاصه عرض می شود که علامه طباطبایی(ره)، قول اول(یعنی جهانی بودن) را پذیرفته و میگوید: «نمیتوان منکر شد که ظاهر قرآن دلالت میکند که طوفان همه کره زمین را در بر گرفته و همه انسانها به جز کسانی که بر کشتی سوار بودند، غرق شدند و قرینه قابل قبولی برای کنار گذاشتن این ظهور وجود ندارد».(1) همچنین روایاتی نیز بر تأیید این نظر وجود دارد. عیاشی در تفسیرش نقل کرده که بعد از تمام شدن طوفان، زمین فقط آبهایی که از خودش جوشیده بود را بلعید و آبهایی که از آسمان باریده بود را فرو نبرد. و این آبها به صورت دریاها بر سطح زمین و در اطراف دنیا باقی ماندند.(2)و در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است: «همه دنیا در زیر آب غرق شد»(3)
1. المیزان فی تفسیر القرآن، ج 10، ص 266. 2. عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم، ج 2، 149، المطبعة العلمیة، تهران، چاپ اول، 1380ق.
3. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق و مصحح: موسوی جزائری، سید طیب، ج 1، ص 328، دار الکتاب، قم، چاپ سوم، 1404ق.
خب این مقدار زمان میتواند کافی باشد برای زیاد شدن نسل انسان.ولی بازم نمیشه گفت در زمانهای قدیم افزایش جمعیت مثل الان سریع باشه.چون ان زمان نه علم پیشرفت کرده بود که جلوی بیماریهای واگیر مثل کزاز وبا طاعون و ... رو بگیره نه مردم همیشه میتونستن براحتی غذا تهیه کنن و از طرفی جنگ و خونریزی همیشه رشد جمعیت و توالد رو کم میکرد.
این وضعیت که شما می فرمائید تقریبا صد سال است در جهان بوجود آمده است. ازدیاد نسل حضرت زهرا سلام الله علیها به شش میلیون نیز تنها به این صد سال منحصر نمی شود. و کسی نگفته که مثلا در طول 13 قرن گذشته 100000نفر بودند و یکدفعه در این صد سال به 6 میلیون نفر ارتقاء پیدا کرده است!!!!
ولی بازم از کجا مطمئن شویم همین قدر زمان 2072 سال بوده؟
این یکی از گزارشهای مختلف است و گزارشهای دیگر نیز هست. اگر بنا باشد ما به هیچکدام از این گزارشها عمل نکنیم اصل سوال تاپیک پیش نمی آید زیرا
بنا بر این سه مقدمه پرسش اصلی تابپیک به وجود آمده است
مقدمه اول: در طوفان حضرت نوح همه از بین رفته اند الا کسانی که در کشتی بوده اند
مقدمه دوم: فاصله بین حضرت نوح و حضرت ابراهیم به قدری نبوده که ازدیاد نسل این همه ای پیش آید
نتیجه: پس این همه انسان در زمان حضرت ابراهیم از کجا آمده اند.
خوب در مقدمه دوم اعتماد به همین گزارشهای تاریخی شده است والا می توانیم بگوئیم
مقدمه اول: همه انسانها در طوفان حضرت نوح از بین رفتتند الا کسانی که در کشتی بودند
مقدمه دوم: در زمان حضرت ابراهیم نسل بشر از مصر تا ایران و یمن و ... گسترش پیدا کرده بود
نتیجه: فاصله زمانی حضرت نوح و حضرت ابراهیم اینقدر زیاد بوده که این اتفاق بیفیتد
زیرا اینکه در زمان حضرت ابراهیم کثرت نسل بیشر اتفاق افتاده قطعی است ولی فاصله بین این دو پیامبر گزارشهایی متفاوتی است
بنابراین ما نمی توانیم گزارش قطعی را با گزارشهای احتمالی زیر سوال ببریم بلکه محقق با تکیه بر گزارش قعطی، از بین گزارشهای احتمالی گزارشی که به آن نزدیک تر است تایید می کند
سلام...فقط می خواستم بگم که به مرور زمان پی خواهید برد که در دین دنبال منطق نباشید....توی دین هر چیزی و هرچیزی قابل توجیه هست...اینکه بخواهیم منطقی فکر کنیم و بگیم پس طوفان جهانی بوده رو بزارید کنار..یعنی منطق رو بزارید کنار...دین گفت که طوفان نوح برای یک محله کوچیک هم بود برای یک قبیله هم بود شما بپذیرد...دنبال منطق نباش که هرچیزی و هرچیزی قابل توجیه هست در دین.
اتفاقا دین اسلام بسیار منطقی است شما اگر نمونه ای بر می منطقی دارید در گروه کلام و اعتقادات انجمن مطرح کنید و پاسخ بگیرید
این یکی از گزارشهای مختلف است و گزارشهای دیگر نیز هست. اگر بنا باشد ما به هیچکدام از این گزارشها عمل نکنیم اصل سوال تاپیک پیش نمی آید زیرا
بنا بر این سه مقدمه پرسش اصلی تابپیک به وجود آمده است
مقدمه اول: در طوفان حضرت نوح همه از بین رفته اند الا کسانی که در کشتی بوده اند
مقدمه دوم: فاصله بین حضرت نوح و حضرت ابراهیم به قدری نبوده که ازدیاد نسل این همه ای پیش آید
نتیجه: پس این همه انسان در زمان حضرت ابراهیم از کجا آمده اند.
خوب در مقدمه دوم اعتماد به همین گزارشهای تاریخی شده است والا می توانیم بگوئیم
مقدمه اول: همه انسانها در طوفان حضرت نوح از بین رفتتند الا کسانی که در کشتی بودند
مقدمه دوم: در زمان حضرت ابراهیم نسل بشر از مصر تا ایران و یمن و ... گسترش پیدا کرده بود
نتیجه: فاصله زمانی حضرت نوح و حضرت ابراهیم اینقدر زیاد بوده که این اتفاق بیفیتد
زیرا اینکه در زمان حضرت ابراهیم کثرت نسل بیشر اتفاق افتاده قطعی است ولی فاصله بین این دو پیامبر گزارشهایی متفاوتی است
بنابراین ما نمی توانیم گزارش قطعی را با گزارشهای احتمالی زیر سوال ببریم بلکه محقق با تکیه بر گزارش قعطی، از بین گزارشهای احتمالی گزارشی که به آن نزدیک تر است تایید می کند
سلام نه با مقدار دقیق عدد کاری ندارم منظورم اینه که از کجا معلوم فاصله بین حضرت نوح تا حضرت ابراهیم مدت زمانی طولانی در حده 2000 سال به بالا هست؟
منظورم اینه که از کجا معلوم فاصله بین حضرت نوح تا حضرت ابراهیم مدت زمانی طولانی در حده 2000 سال به بالا هست؟
عرض کردم که روایاتی از معصومین علیهم السلام داریم که مقدار را گفته اند اما چون بین اخبار اختلاف است عرض می کنیم که در حدود دو هزار سال
مقدسی روایاتی از پیامبر صلی الله نقل می کند که فاصله زمانی میان نوح و ابراهیم (ع) را بیان می کند
در یک روایت دو هزار و دویست سال(1)
در روایت دیگر 943 سال (2)
در روایت دیگر 1124 سال(3)
در روایت دیگر 1000سال
گزارشهای دیگری نیز وجود دارد لذا بنده نیاز میانگین این گزارشها با احتساب فاصله کشتی حضرت نوح با رحلت ایشان را حساب کردم در که تقریبا همان دو هزار سال است
1. البدءوالتاريخ،ج2،ص:151
2. همان، ج2، ص152
3.همان، ج2، ص153
4همان، ج2، ص154
[="Tahoma"][="Navy"] بنظر شما در طوفان نوح که همه انسانهای زمین بجز یاران اندک حضرت نوح غرق میشن و بعد از طوفان انها پراکنده میشن چقدر زمان نیاز هست تا دوباره جمعیت انسان در زمین پخش شود؟سلام
اگر جمعیت بخواد رشد تصاعدی داشته باشه حد اقل باید دو سه هزار سال طول بکشه تا از این تعداد معدود انسانهایی که یاران نوح بودند دوباره انسانهایی متولد بشن تا جمعیت زمین زیاد بشه.خب از زمان نوح تا زمان حضرت ابراهیم مگر چه مدت زمانی سپری شد که در زمان ابراهیم دوباره زمین پر انسانها شد و تمدنهای مختلفی بوجود اومد؟
سلام
طوفان نوح منطقه ای بوده و نه جهانی چون دلیلی نداره خدای متعال بخاطر سرکشی قوم نوح تمام انسانهای اون عصر و زمان رو عقاب کنه.
یا علیم[/]
سلام
طوفان نوح منطقه ای بوده و نه جهانی چون دلیلی نداره خدای متعال بخاطر سرکشی قوم نوح تمام انسانهای اون عصر و زمان رو عقاب کنه.
یا علیم
سلام احتمال جهانی بودن بیشتره در اینجا قبلا توضیح دادم.
طوفان نوح باید جهانی باشه.هم ایات قران و هم تورات بر جهانی بودن طوفان نوح اشاره داره.اصلا معنی نداره خدا بیاد برای یک منطقه محدودی از زمین طوفان بفرسته.و دستور ساخت کشتی و جمع اوری حیوانات نر و ماده و این همه دردسر بده.میتونست مثل قوم ثمود و عاد عذابشون کنه.
پس وقتی حرف از طوفان و این همه اتفاقات مانند ساختن کشی و جمع اوری حیوانات شده باید جهانی باشه.ضمن اینکه یاران نوح اندک بودند و همه مردم دیگر گناهکار و بایستی عذاب میشند وگرنه طوفان منطقه ای که همه انسانها رو غرق نمیکنه.
عظمت این عذاب و داستان نوح هم به جهانی بودنه طوفانه نوحه.همچنین با توجه به اینکه نوح عمر طولانی داشت و هم اولوالعزم بود میشه گفت رسالتش جهانی بوده.
پس با این اوصاف احتمال جهانی بودن طوفان خیلی بیشتره.
[="Tahoma"][="Navy"]سلام احتمال جهانی بودن بیشتره در اینجا قبلا توضیح دادم.
سلام
ما از اصول و مبانی دینی، جهانی نبودن را استنباط کرده ایم و به نظر ما این اصول حاکم بر ظواهر دینی است که از آنها جهانی بودن برداشت می شود.
آن اصول عبارتند از:
عدم عقاب قبل از انذار
عدم مجازات یک امت بخاطر امت دیگر
بر این دو اساس ممکن نیست طوفان نوح که بخاطر کفر و سرکشی امت او بوده کل ساکنین کره ارض را شامل شود چه اینکه دیگر ملتها و امتها نه مورد انذار نوح ع بوده اند و نه دلیلی دارد بخاطر کفر قوم ایشان عقاب و عذاب شوند و نابود گردند.
یا علیم[/]
آن اصول عبارتند از:
عدم عقاب قبل از انذار
عدم مجازات یک امت بخاطر امت دیگر
بر این دو اساس ممکن نیست طوفان نوح که بخاطر کفر و سرکشی امت او بوده کل ساکنین کره ارض را شامل شود چه اینکه دیگر ملتها و امتها نه مورد انذار نوح ع بوده اند و نه دلیلی دارد بخاطر کفر قوم ایشان عقاب و عذاب شوند و نابود گردند.
حال وقتی دعوت جهانی باشد عذاب نوح هم باید جهانی باشد چون حجت بر کل ساکنان زمین تمام شده بود.
[="Tahoma"][="Navy"]این اصول رو من هم قبول دارم.اما مگر دعوت نوح مال قشر خاصی بوده؟ دعوت نوح جهانی بوده.این رو در یک کتاب قصص الانبیا خوندم.عمرطولانی نوح خودش بی حکمت نیست و موید این مطلب هست.. البته جمعیت ان زمان کره زمین زیاد نبوده شاید بخشی از زمین خالی از سکنه بوده.اگرم برفر بگیم دعوت نوح جهانی نبوده پس ان عده از مردم که دعوت نوح به انها نرسید از هدایت محروم شوند؟ اینم با عدالت خدا سازگار نیست.
حال وقتی دعوت جهانی باشد عذاب نوح هم باید جهانی باشد چون حجت بر کل ساکنان زمین تمام شده بود.
سلام
جهانی بودن دو نوع است
اقتضایی
بالفعل
در نوع اقتضایی ، دین و تعالیمش اقتضای جهانی بون را دارد مانند دین اسلام ما
در نوع فعلی نه تنها دین اقتضا دارد بلکه بالفعل جهانی شده است مثلا تقریبا مسیحیت و اسلام در این زمان
اما ما دلیلی برای جهانی بودن دین حضرت نوح ع بصورت فعلی نداریم. عمر زیاد حضرت نوح ع هم دلیل قابل قبولی در این زمینه نیست بخصوص که هیچ اشاره ای به اینکه حضرت کل ملتهای آن زمان را انذار کرده وجود ندارد بلکه تعابیری از قبیل "قومه" نشان می دهد این دعوت تنها در یک قوم و ملت بوده است. پس بر اساس گفته شده طوفان نوح ع منطقه ای بوده و شامل اقوام و ملت های دیگر نشده است.
در باب عدالت در هدایت هم باید آنرا در تاپیک های مربوطه پیگیری فرمایید خلاصه این که نبوت و هدایت با استعداد ملتها مرتبط است.
یا علیم[/]
بنظر شما در طوفان نوح که همه انسانهای زمین بجز یاران اندک حضرت نوح غرق میشن و بعد از طوفان انها پراکنده میشن چقدر زمان نیاز هست تا دوباره جمعیت انسان در زمین پخش شود؟
اگر جمعیت بخواد رشد تصاعدی داشته باشه حد اقل باید دو سه هزار سال طول بکشه تا از این تعداد معدود انسانهایی که یاران نوح بودند دوباره انسانهایی متولد بشن تا جمعیت زمین زیاد بشه.خب از زمان نوح تا زمان حضرت ابراهیم مگر چه مدت زمانی سپری شد که در زمان ابراهیم دوباره زمین پر انسانها شد و تمدنهای مختلفی بوجود اومد؟
سلام
حدود دو هزار سال قبل حضرت نوح وقتی حضرت ادم اومد زمین حدود یک میلیون انسان در همه جای کره زمین پخش بودند و بیشترشون در ایران بودن و قلعه ها و استحکامات محکمی داشتن
بعد حضرت نوح که اومد سیل شد فقط حجاز عراق و ترکیه سیل و اومد تا غرب ایران و سوریه و فلستین ....در تاریخ ایران اصلا حرف از سیل زده نشد در حالی اون موقع سلسله بزرگ عاشوریان و سومریان در ایران حکومت میکرد ولی منقرض نشدند که!
اما نسل حضرت نوح که همون سلسله کیانیان میشن (سام و نریمان و زال و رستم و سیاوش و آرش و ...) بعد ها در ایران پخش شدند (سمت شرق و سمنان و تهران و این مناطق)
گمونم این درست باشه
توی شاهنامه هم اصلا از سیل بزرگ حرفی زده نشد
حدود دو هزار سال قبل حضرت نوح وقتی حضرت ادم اومد زمین حدود یک میلیون انسان در همه جای کره زمین پخش بودند و بیشترشون در ایران بودن و قلعه ها و استحکامات محکمی داشتن
شما که حضرت ادم رو قبول دارید باید اینو بدونید که نسل همه انسانها از نسل حضرت ادمه.
بحث باید علمی و دارای منبع باشه نه نظرات شخصی
حدود دو هزار سال قبل حضرت نوح وقتی حضرت ادم اومد زمین حدود یک میلیون انسان در همه جای کره زمین پخش بودند و بیشترشون در ایران بودن و قلعه ها و استحکامات محکمی داشتن
لطفا مدرک و سند این مطلب و دیگر مطالب پست 22 را بیان کنید
[="DarkGreen"]شما که حضرت ادم رو قبول دارید باید اینو بدونید که نسل همه انسانها از نسل حضرت ادمه.
بحث باید علمی و دارای منبع باشه نه نظرات شخصی
سلام
نه نسل همه انسان ها نیست فقط نسل مردم خاور میانه هست اون نزاد چینی ها و زنگی های افریقا و اینا و همچنین اسکسمو ها و سرخپوست ها ی آمریکا که اصلا راه ارتباط نداشتن مال حضرت ادم نیست!!
اصلا مردم نمی دونن حضرت ادم (ع) برای پیامبری نازل شد نه برای صرفا تکثیر نسل ادمی زاد ...اومد به نسل بشر حروف و کلمات ابجد و تلفظ و هجی کردن لغات و اصوات رو یا داد به زبان رسمی که از قبل صحبت کردن به او یاد داده شد و مثل حضرت علی مثلا با شیوایی صحبت میکرد و جملات رو با افعال جمع بکار میبرد!
اما مردم اون زمان بیشتر بومیان بودن اما وقتی کم کم به منطق دیگر سفر کرد تازه نژاد متمدن دید که دارای حکومت و سلسله مراتب درباری بودن
در تاریخ باستان شناسی ایران ده هزار سال قدمت استحکاماتی دارد!!...نه اینکه مثل سرخ پوست ها قبیله ای بوده باشد یعنی اگر اونطوری بخواین حساب کنین شاید به صد هزار سال هم قدمنت ما ایرانی ها برسد!...(شوخی نیست وقتی پیامبر گفت ایرانیان بهترین نژاد تاریخ زمین هستن!...یعنی هزارن سال فرهنگ جامعه بر اثر تحربیات زمانه و حوادث جکش خورد تا اینکه الان اینطوری شهید میدن!)
لطفا مدرک و سند این مطلب و دیگر مطالب پست 22 را بیان کنید
سلام
از امام صادق (ع) پرسیده بودن حضرت ادم اولین انسان بود؟
امام صادق هم گفت نه!..وقتی حضرت ادم {ناگهانی - مثل شتر صالح (ع) } در حجاز نازل شد حدود هزار هزار انسان (یک میلیون نفر ) که از نژاد انسان های نسل هفتم بشر بودن در کره زمین زندگی میکردن و حضرت ادم اولین نفر از نسل هشتم آنها و آخرین نسل بشر هست که دارای شعور و فرهنگ و تمدن و خصایص مانند صفات شهیدان بوده است![/]
امام صادق هم گفت نه!..وقتی حضرت ادم {ناگهانی - مثل شتر صالح (ع) } در حجاز نازل شد حدود هزار هزار انسان (یک میلیون نفر ) که از نژاد انسان های نسل هفتم بشر بودن در کره زمین زندگی میکردن و حضرت ادم اولین نفر از نسل هشتم آنها و آخرین نسل بشر هست که دارای شعور و فرهنگ و تمدن و خصایص مانند صفات شهیدان بوده است!
فرمایش بالا بر فرض صحت ربطی به فرمایش شما ندارد، شما فرموده اید:!
حدود دو هزار سال قبل حضرت نوح وقتی حضرت ادم اومد زمین حدود یک میلیون انسان در همه جای کره زمین پخش بودند و بیشترشون در ایران بودن و قلعه ها و استحکامات محکمی داشتن
عرض کردم سند این فرمایش را بفرمائید
اینکه بیشتر اون یک ملیون در ایران بودند و اینکه استحکامات محکمی داشتند، در کجا آمده
نام کتاب، نویسنده، صفحه؟؟
جمع بندی
پرسش:
با توجه به ازدیاد انسانها در زمان حضرت ابراهیم و از بین رفتن اکثر مردم کره زمین در طوفان حضرت نوح، مگر فاصله این دو پیامبر چقدر بوده که اینقدر انسانها زیاد شده بودند؟
پاسخ:
برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید ببینیم طوفان نوح جهانی بوده یا منطقه ای، در قرآن نیز در بحث طوفان نوح به جهانی بودن و یا نبودن آن تصریح ننموده است؛ لذا پیرامون این موضوع دو دیدگاه وجود دارد که بنابر یک دیدگاه، این طوفان منطقهای بوده، نه جهانی؛از اینرو برخی از مفسران گفتهاند: احتمال منطقهاى بودن آن نیز به کلى منتفى نیست؛ زیرا اطلاق کلمه «ارض» بر یک منطقه وسیع جهان، در قرآن مکرّر آمده است، چنانکه در سرگذشت بنى اسرائیل مىخوانیم: «وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا»؛[1] مشرقها و مغربهاى زمین را در اختیار گروه مستضعفان (بنى اسرائیل) قرار دادیم.
بعضی از محققین نظرشان این است که طوفان حضرت نوح در تمام کره زمین نبوده و منحصر به مکانهای خاصی بوده، اگر این مطلب درست باشد ، دیگر جایی برای شبهه شما باقی نمی ماند
این نکته نیز قابل توجه است که طوفان حضرت نوح به عنوان مجازات آن قوم سرکش بود، و ما هیچ دلیلى در دست نداریم که دعوت نوح به سراسر زمین رسیده باشد، اصولاً با وسائل آن زمان رسیدن دعوت یک پیامبر(در عصر خودش) به همه نقاط، بسیار بعید به نظر مىرسد.[2]
پس نمی توان به قطع گفت که تمام کره زمین را آب فرا گرفته بوده ، تا شبهه شما وارد باشد
پس اگر طوفان نوح منطقه ای باشد کلا اشکال شما مرتفع می شود.
علامه طباطبایی(ره)، نظر به جهانی بودن طوفان داشته و میگوید: «نمیتوان منکر شد که ظاهر قرآن دلالت میکند که طوفان همه کره زمین را در بر گرفته و همه انسانها به جز کسانی که بر کشتی سوار بودند، غرق شدند و قرینه قابل قبولی برای کنار گذاشتن این ظهور وجود ندارد».(3) همچنین روایاتی نیز بر تأیید این نظر وجود دارد و در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است: «همه دنیا در زیر آب غرق شد»(4)
بر فرض جهانی بودن طوفان نوبت مشخص شدن فاصله زمانی این دو پیامبر (صلی الله علیه و آله) داریم تا ببینیم در این فاصله امکان تکثیر جمعیت به این اندازه بوده است یانه؟
در مورد زمان تولد حضرت ابراهیم (علیه السلام) نظرات مختلفی وجود دارد. برخی از طوفان تا ابراهيم ـ عليه السلام را 2072 سال دانسته اند.(5)
خب توجه کنیم که از زمان حضرت زهرا (سلام الله علیها) و حضرت علی (علیه السلام) تا الان 1400 سال می گذرد نسل این دو بزرگوار الان تقریبا بالای 6میلیون نفرند
در صورتی که دو هزار سال بگذرد و تساعد هندسی را نیز لحاظ نکنیم می شود 9میلیون نفر. البته اگر تساعد هندسی را حساب کنیم رقم بسیار بالاتر خواهد شد.
پس اگر طوفان جهانی باشد نیز اشکال شما وارد نیست زیرا جمعت بالای نه ملیون نفر می شود و نه میلیون نفر می تواند در دنیای آن روز پخش شده باشد.
بنا بر برخی از گزارشها تمام نژادهای امروز کره زمین به سه فرزند نوح باز میگردند، گروهی نژاد حام هستند که در منطقه آفریقا ساکناند، گروهی از نژآد سام هستند که در خاورمیانه و خاور نزدیک زندگی میکنند و گروهی که از فرزندان یافث هستند ساکنان چین هستند.(6)
البته برخی مانند "ابن کثیر" معتقدند که منظور این آیات همه فرزندان حضرت نوح نیست بلکه مفهوم این آیات این است که خداوند نبوت و رسالت را در فرزندان ایشان قرار داده است.(7)
بنا بر احتمال دیگر فاصله میان رحلت حضرت آدم (علیه السلام) و طوفان نوح (علیه السلام) هزار و دویست و چهل و دو سال بود و فاصله میان طوفان نوح (علیه السلام) و رحلت او سیصد و پنجاه سال است(8)
فاصله حضرت نوح و حضرت ابرهیم نیز بنا بر این گزارش 2200سال است.(9) در صورتی که حضرت نوح بلافاصله بعد از جریان طوفان رحلت کرده باشد باز همان 2200 سال می شود با مقایسه اولاد حضرت زهرا و حضرت علی (علیهم السلام) که در فاصله 1400سال بالای شش میلیون شده اند فرزندان حضرت نوح پس از 2200 سال باید تقریبا 9000نفر بشوند البته با عدم احتساب تساعد هندسی، و الا با احتساب تساعد هندسی جمعیت فواق العاده بیشتر خواهد شد.
بنابراین چه طوفان را جهانی و چه منطقه ای در نظر بگیریم کثرت انسانها در این فاصله امری طبیعی به نظر می رسد.
پی نوشت ها:
1.اعراف، 137
2.مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 9، ص 103، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش
3. المیزان فی تفسیر القرآن، ج 10، ص 266. 2. عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم، ج 2، 149، المطبعة العلمیة، تهران، چاپ اول، 1380ق.
4. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق و مصحح: موسوی جزائری، سید طیب، ج 1، ص 328، دار الکتاب، قم، چاپ سوم، 1404ق.
5. عبدالرحمن بن خلدون، تاريخ ابن خلدون، ترجمه آيتي، عبدالمحمد، تهران، موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي، 1363ش، ج1، ص231
6. ناصر، قصههای قرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۸۰ش، قصههای قرآن، ۱۳۸۰، ص۳۹.
7.اسماعیل ، قصص الانبیاء، تحقیق؛ الدکتور مصطفی عبد الواحدی، بیروت، موسسه علوم القرآن، چاپ چهارم،۱۴۱۱ق، ص ۷۲.
8.المقدسی، مطهر بن طاهر، ، البدء و التاریخ، ترجمه شفیعی کدکنی، محمدرضا، ج 1، ص 238، تهران، چاپ اول، 1374 ش.
9. همان