گنجینه ی احادیث اقتصادی
تبهای اولیه
پيامبر صلىاللهعليهوآله:
[="sienna"]اَلبَيِّعانِ بِالخيارِ ما لَم يَتَفَرَّقا ـ او قال: حَتّى يَتَفَرَّقا ـ فَاِن صَدَقا وَ بَيَّنا بورِكَ لَهُما فى بَيعِهِما وَ اِن كَـتَما وَ كَذِبا مُحِقَت بَرَكَةُ بَيعِهِما[/]
[="darkgreen"]خريدار و فروشنده، تا از يكديگر جدا نشدهاند، اختيار [فسخ معامله را] دارند. اگر راست بگويند و [عيب را] آشكار بگويند، داد و ستد براى هر دو، بركت خواهد داشت، و اگر [عيب را] بپوشانند و دروغ بگويند بركت دادوستدشان خواهد رفت.[/]
صحيح بخارى، ج 3، ص 10
امام صادق عليهالسلام :
[="sienna"]إِنَّ السَّرَفَ يورِثُ الفَقرَ وَإِنَّ القَصدَ يورِثُ الغِنى؛[/]
[="darkgreen"]اسراف باعث فقر و ميانه روى موجب بى نيازى مى شود.[/]
وسائل الشيعه، ج15، ص258، ح8
امام باقر عليهالسلام :
[="sienna"]يا بُنَىَّ عَلَيكَ بِالحَسَنَةِ بَينَ السَّيِّئَتَينِ تَمحو هُما قالَ: وَكَيفَ ذلِكَ يا أَبَةِ؟ قالَ: مِثلُ قَولِهِ، وَالَّذينَ إِذا أَنفَقوا لَم يُسرِفوا وَلَم يَقتُروا[/]
[="darkgreen"]امام باقر عليهالسلام به فرزندش امام صادق عليهالسلام فرمودند: تو را سفارش مىكنم به انجام كار خير وسط دو كار بد تا آن دو را محو كند، امام صادق عليهالسلام سئوال كردند چگونه چنين چيزى ممكن است؟ امام فرمودند: همانطور كه قرآن مىگويد مؤمنين كسانى هستند كه وقتى خرج مىكنند اسراف و يا سختگيرى نمىكنند (اسراف و سختگيرى هر دو بدند و ميانه روى وسط آنها خوب است)[/]
تفسير نورالثقلين، ج4، ص27، ح98
امام صادق عليهالسلام :
[="sienna"]لَيسَ فيما أَصلَحَ البَدَنَ إِسرافٌ... إِنَّما السرافُ فيما أَتلَفَ المالَ وَأَضَرَّ بِالبَدَنِ؛[/]
[="darkgreen"]در آنچه بدن را سالم نگه مىدارد اسراف نيست بلكه اسراف در چيزهايى است كه مال را از بين ببرد و به بدن صدمه بزند.[/]
بحارالأنوار، ج75، ص303، ح6
امام صادق عليهالسلام :
[="sienna"]لِلمُسرِفِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: يَشتَرى مالَيسَ لَهُ وَيَلبِسُ ما لَيسَ لَهُ وَيَكُلُ ما لَيسَ لَهُ[/]
[="darkgreen"]اسراف كننده سه نشانه دارد: آنچه در شأنش نيست خريدارى مىكند، آنچه در شأنش نيست مىپوشد و آنچه در شأنش نيست مىخورد.[/]
تفسير نورالثقلين، ج1، ص772، ح313
امام صادق عليهالسلام :
[="sienna"]رُوىَ أَنَّهُ نَظَرَ الصّادِقُ إِلى فاكِهَةٍ قَد رُميَت مِن دارِهِ لَم يُستَقصَ أَكلُها فَغَضِبَ وَقالَ: ما هَذا إِن كُنتُم شَبِعتُم فَإِنَّ كَثيرا مِنَ النّاسِ لَم يَشبَعوا فَأَطعِموهُ مَن يَحتاجُ اِلَيهِ[/]
[="darkgreen"]نقل شده است كه امام صادق عليهالسلام مشاهده كردند كه سيبى را نيمخورده از خانه بيرون انداخته اند، خشمگين شدند و فرمودند: اگر شما سير هستيد، خيلى از مردم گرسنهاند خوب بود آن را به نيازمندش مىداديد[/].
بحارالأنوار، ج66، ص432، ح16
امام على عليهالسلام :
[="sienna"]فَدَعِ السرافَ مُقتَصِدا وَاذكُر فِى اليَومِ غَدا وَأَمسِك مِنَ المالِ بِقَدرِ ضَرورَتِكَ وَقَدِّمِ الفَضلَ لِيَومِ حاجَتِكَ[/]
[="darkgreen"]اسراف را رها كن و ميانهروى در پيشگير و امروز به ياد فردا باش و از مال به اندازه ضرورتت نگهدار و اضافى آن را براى روز نيازمنديت (قيامت) پيش فرست[/].
نهج البلاغه، نامه21
امام صادق عليهالسلام :
[="sienna"]لَمّا سُئِلَ عَن أَدنَى السرافِ ـ : إِبذالُكَ ثَوبَ صَونِكَ وَإِهراقُكَ فَضلَ إِنائِكَ... [/]
[="darkgreen"]در پاسخ به سئوال از كمترين حدّ اسراف فرمودند: كمترين اندازه آن اين است كه لباس بيرونت را لباس خانه دم دستى قرار دهى و ته مانده ظرفت را دور بريزى.[/]
كافى، ج4، ص56، ح10
امام على عليه السلام :
[="sienna"] اَلسرافُ مَذمومٌ فى كُلِّ شَىْءٍ إِلاّ فى أَفعالِ البِرِّ[/]
[="darkgreen"]اسراف در هر چيزى ناپسند است، مگر در كارهاى خير.[/]
غررالحكم، ج2، ص86، ح 1938
امام صادق عليهالسلام :
[="sienna"]
مَن أَنفَقَ شَيئا فى غَيرِ طاعَةِ اللّهِ فَهُوَ مُبَذِّرٌ وَمَن أَنفَقَ فى سَبيلِ الخَيرِ فَهُوَ مُقتَصِدٌ؛[/]
[="darkgreen"]هر كس مالى را در غير طاعت خداوند خرج كند، اسرافكار و هر كس كه در راه خير خرج نمايد، ميانه رو است.[/]
بحار الانوار، ج75، ص302، ح1
امام هادى عليهالسلام:
[="sienna"]اِنَّ الحَرامَ لا يَنمى وَ اِن نَمى لا يُبارَكُ لَهُ فيهِ وَ ما اَنفَقَهُ لَم يُؤجَر عَلَيهِ وَ ما خَلَّـفَهُ كانَ زادَهُ اِلَى النّارِ؛[/]
[="darkgreen"] به راستى كه حرام، افزايش نمىيابد و اگر افزايش يابد، بركتى ندارد و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشهاى به سوى آتش خواهد بود.[/]
كافى، ج 5، ص 125، ح 7
امام صادق عليهالسلام :
[="sienna"]إذا أرادَ أَحَدُكُم أَن يُستَجابَ لَهُ فَليُطَيِّب كَسبَهُ وَليَخرُج مِن مَظالِمِ النّاسِ ، وَ إِنَّ اللّهَ لا يَرفَعُ إِلَيهِ دُعاء عَبدٍ وَفى بَطنِهِ حَرامٌ أَو عِندَهُ مَظلَمَةٌ لأِحَدٍ مِن خَلقِهِ؛[/]
[="darkgreen"]هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى هيچ بندهاى كه مال حرام در شكمش باشد يا حق كسى بر گردنش باشد، به درگاه خدا بالا نمىرود.[/]
بحارالأنوار، ج93، ص321، ح31
پيامبر صلىاللهعليهوآله :
[="sienna"]اَلصُّلحُ جائِزٌ بَينَ المُسلِمينَ، إِلاّ صُلحا أَحَلَّ حَراما وَحَرَّمَ حَلالاً[/]
[="darkgreen"]صلح ميان مسلمانان جايز است، مگر صلحى كه حرامى را حلال يا حلالى را حرام كند.[/]
الفقيه، ج3، ص32، ح3267
پيامبر صلىاللهعليهوآله :
[="sienna"]أَلا وَإِنَّ اللّهَ حَرَّمَ الحَرامَ وَحَدَّ الحُدودَ وَما أَحَدٌ أَغيَرُ مِنَ اللّهِ وَمِن غَيرَتِهِ حَرَّمَ الفَواحِشَ؛[/]
[="darkgreen"]كه خدا حرام را ممنوع فرموده و حدود را مشخص كرده است و احدى غيرتمندتر از خدا نيست و از غيرت اوست كه زشتىها را حرام فرموده است.[/]
امالى صدوق، ج1، ص348
امام صادق عليهالسلام :
[="sienna"]اَلغُلامُ... يَتَعَلَّمُ الحَلالَ وَالحَرامَ سَبعَ سِنينَ[/]
[="darkgreen"]فرزند... را در هفت سال سوم (از چهارده سالگى به بعد) حلال و حرام ياد دهيد.[/]
كافى، ج6، ص47، ح3
امام باقر عليهالسلام :
[="sienna"]وَاللّهِ لَحَديثٌ تُصيبُهُ مِن صادِقٍ فى حَلالٍ وَحَرامٍ خَيرٌ لَكَ مِمّا طَلَعَت عَلَيهِ الشَّمسُ حَتّى تَغرُبَ[/]
[="darkgreen"]به خدا قسم اگر از شخصى راستگو حديثى درباره حلال و حرام بشنوى، از آنچه كه آفتاب بر آن طلوع و غروب مىكند براى تو بهتر است.[/]
محاسن، ج1، ص227، ح157
امام على عليه السلام :
[="sienna"]إذا رَغِبتَ فِى المَكارِمِ فَاجتَنِبِ المَحارِمَ[/]
[="darkgreen"]اگر خواهان مكارم و بزرگوارى ها هستى از حرام ها دورى كن.[/]
نهج البلاغه، خطبه 178
امام على عليه السلام :
[="sienna"]إذا رَغِبتَ فِى المَكارِمِ فَاجتَنِبِ المَحارِمَ[/]
[="darkgreen"]اگر خواهان مكارم و بزرگوارى ها هستى از حرام ها دورى كن.[/]
نهج البلاغه، خطبه 178
پيامبر صلىاللهعليهوآله :
[="sienna"]يا عَلىُّ وَلِلعالِمِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: صِدقُ الكَلِمِ وَاجتِنابُ الحَرامِ وَأَن يَتَواضَعَ لِلنّاسِ كُلِّهِم؛[/]
[="darkgreen"]يا على دانشمند سه نشانه دارد: راستگويى، حرام گريزى و فروتنى در برابر همه مردم.[/]
التوحيد، ص 127
پيامبر صلىاللهعليهوآله :
[="sienna"]مَنْ أَعْرَضَ عَنْ مُحَرَّمٍ أَبْدَلَهُ اللّهُ بِهِ عِبادَةً تَسُرُّهُ؛[/]
[="darkgreen"]هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مىگرداند.[/]
بحارالأنوار، ج 77، ص 121، ح 20
پيامبر صلىاللهعليهوآله :
[="sienna"]تُفْتيكَ نَـفْسُكَ، ضَعْ يَدَكَ عَلى صَدْرِكَ، فَإنَّهُ يَسْكُنُ لِلْحَلالِ وَ يَضْطَرِبُ مِنَ الْحَرامِ دَعْ ما يُريبُكَ اِلَى ما لا يُريبُكَ، وَ اِنْ اَفْتاكَ الْمُفْتُونُ، اِنَّ الْمُؤمِنَ يَذَرُ الصَّغيرَ مَخافَةَ اَنْ يَقَعَ فِى الْكَبيرِ؛[/]
[="darkgreen"]قلبت (وجدانت)، حقيقت را براى تو مىگويد. دستت را بر روى سينهات بگذار، زيرا قلبت از حلال، آرامش و از حرام تشويش پيدا مىكند. آنچه تو را به ترديد مىاندازد ـ هر چند كه صاحبان فتوا، فتوا دهند ـ رها كن و به سراغ چيزى برو كه تو را به ترديد نمىاندازد. مؤمن از ترس گناه بزرگ، گناه كوچك را هم رها مىكند.[/]
كنزالعمّال، ح 7306
امام على عليهالسلام :
[="sienna"]اَحْسَنُ الآْدابِ ما كَفَّكَ عَنِ الْمَحارِمِ؛[/]
[="darkgreen"]بهترينِ ادبها آن است كه تو را از حرامها باز دارد.[/]
معدن الجواهر، ص 59
امام على عليهالسلام :
[="sienna"]حُسْنُ الْخُلْقِ فى ثَلاثٍ: اِجْتِنابُ الْمَحارِمِ وَ طَـلَبُ الْحَلالِ وَ التَّـوَسُّعُ عَلَى الْعِيالِ؛[/]
[="darkgreen"]خوش اخلاقى در سه چيز است: دورى كردن از حرام، طلب حلال و فراهم آوردن آسايش و رفاه براى خانواده.
[/]
بحارالأنوار، ج 71، ص 394، ح 63
حضرت فاطمه (س):
[="sienna"]اَزهَدُ الناسِ مَن تَرَکَ الحَرام ، اَشَدُّ الناسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب؛[/]
[="darkgreen"]زاهد ترین مردم کسی است که حرام را وانهد، کوشاترین مردم تارک گناهان است.[/]
تحف العقول، ص519
امام على عليه السلام :
[="sienna"]إذا رَغِبتَ فِى المَكارِمِ فَاجتَنِبِ المَحارِمَ؛[/]
[="darkgreen"]
اگر خواهان مكارم و بزرگوارى ها هستى از حرام ها دورى كن.[/]
نهج البلاغه، خطبه 178
امام على عليه السلام :
[="sienna"]إذا رَغِبتَ فِى المَكارِمِ فَاجتَنِبِ المَحارِمَ[/]
[="darkgreen"]
اگر خواهان مكارم و بزرگوارى ها هستى از حرام ها دورى كن.[/]
نهج البلاغه، خطبه 178
پيامبر صلىاللهعليهوآله :
[="sienna"]يا عَلىُّ وَلِلعالِمِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: صِدقُ الكَلِمِ وَاجتِنابُ الحَرامِ وَأَن يَتَواضَعَ لِلنّاسِ كُلِّهِم[/]
[="darkgreen"]يا على دانشمند سه نشانه دارد: راستگويى، حرام گريزى و فروتنى در برابر همه مردم.[/]
التوحيد، ص 127
پيامبر صلىاللهعليهوآله :
[="sienna"]مَنْ أَعْرَضَ عَنْ مُحَرَّمٍ أَبْدَلَهُ اللّهُ بِهِ عِبادَةً تَسُرُّهُ؛[/]
[="darkgreen"]هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مىگرداند.[/]
بحارالأنوار، ج 77، ص 121، ح 20
پيامبر صلىاللهعليهوآله :
[="sienna"]تُفْتيكَ نَـفْسُكَ، ضَعْ يَدَكَ عَلى صَدْرِكَ، فَإنَّهُ يَسْكُنُ لِلْحَلالِ وَ يَضْطَرِبُ مِنَ الْحَرامِ دَعْ ما يُريبُكَ اِلَى ما لا يُريبُكَ، وَ اِنْ اَفْتاكَ الْمُفْتُونُ، اِنَّ الْمُؤمِنَ يَذَرُ الصَّغيرَ مَخافَةَ اَنْ يَقَعَ فِى الْكَبيرِ؛[/]
[="darkgreen"]قلبت (وجدانت)، حقيقت را براى تو مىگويد. دستت را بر روى سينهات بگذار، زيرا قلبت از حلال، آرامش و از حرام تشويش پيدا مىكند. آنچه تو را به ترديد مىاندازد ـ هر چند كه صاحبان فتوا، فتوا دهند ـ رها كن و به سراغ چيزى برو كه تو را به ترديد نمىاندازد. مؤمن از ترس گناه بزرگ، گناه كوچك را هم رها مىكند.[/]
كنزالعمّال، ح 7306
امام على عليهالسلام :
[="darkgreen"]اَحْسَنُ الآْدابِ ما كَفَّكَ عَنِ الْمَحارِمِ؛[/]
[="sienna"]بهترينِ ادبها آن است كه تو را از حرامها باز دارد.[/]
معدن الجواهر، ص 59
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
[="sienna"]اِنَّ اللّه عَزَّوَجَلَّ لَعَنَ آكِلَ الرِّبا وَمُؤكِلَهُ وَكاتِبَهُ وَشاهِدَيْهِ؛[/]
[="darkgreen"]خداى عزوجل رباخوار و ربا دهنده و نويسنده و شاهد بر آن را لعنت كرده است.[/]
امالى صدوق، ص 346
امام صادق عليه السلام :
[="sienna"]دِرْهَمُ رِبا أَعْظَمُ عِنْدَ اللّه مِنْ سَبْعينَ زِنْيَةً بِذاتِ مَحْرَمٍ فى بَيْتِ اللّه الْحَرامِ؛[/]
[="darkgreen"]يك درهم ربا نزد خداوند سنگين تر است از هفتاد بار زنا كردن با محارم در خانه خدا.
[/]
نورالثقلين، ج 1، ص 295، ح 1177
امام صادق عليهالسلام :
[="sienna"]اِغسِلُوا اَيديَكُم قَبلَ الطَّعامِ وَ بَعدَهُ فَاِنَّهُ يَنفِى الفَقرَ وَ يَزيدُ فِى العُمُرِ[/]
[="darkgreen"]دستهايتان را قبل و بعد از غذا خوردن بشوييد، كه فقر را مىبَرَد و بر عمر مىافزايد.[/]
محاسن ، ج 2، ص 202، ح 1594
امام باقر علیه السلام:
[="sienna"]اَلبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ يَنفيانِ الفَقرَ وَ يَزيدانِ فِى العُمرِ وَ يَدفَعانِ عَن صاحِبِهِما سَبعينَ ميتَةَ سوءٍ [/]
[="darkgreen"]كار خير و صدقه، فقر را مىبَرند، بر عمر مىافزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مىكنند.[/]
ثواب الاعمال، ص 141