»»» تبلیغ دینی در فضای مجازی «««
تبهای اولیه
سلام :Gol:
حرفی دارم با کارشناسان سایت اسک دین !
قبل از هرچیز بگم که از اینکه سایتی به این گستردگی راه اندازی شده و به تبلیغ اسلام مشغوله ، واقعا خوشحالم.
اما به نظرتون همین یه سایت کافیه؟؟
امروز داشتم نگاهی گذرا به پیج های شبکه های اجتماعی مینداختم. واقعا ناراحت شدم.
چندین پیج در شبکه های اجتماعی هست که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر ضد اسلام تبلیغ می کنه و هزاران نفر ، کورکورانه حرفاشون رو قبول می کنن
در مقابل ما چیکار می کنیم؟ همون شیوه های تبلیغی گذشته رو ادامه میدیم
چندین ساله که برای ترویج حجاب از شعار "مروارید باید در صدف باشد و..." استفاده می کنیم ، در صورتی که دشمن روز به روز ایده های جدیدتر و فریبنده تر ارائه میده
حداکثر تلاش و نوآوری ما اینه که پیجی بسازیم و عکس هایی از خانم های محجبه و زیبا بذاریم که 99/9 درصد بازدیدکنندگان پیج ، خانم های محجبه هستند! ما برای خانم های محجبه تبلیغ میکنیم؟؟!
نمیشه وظیفه تبلیغ و جنگ نرم رو فقط به عهده بچه بسیجی ها گذاشت. چون اون ها نمی تونن چندان موثر عمل کنن. یا اینکه اصلا با روش های درست تبلیغ نمی کنن!
این میدان جنگ ، به سربازان قوی تری نیاز داره
خواهش میکنم از کسانی که علم و دانش کافی رو دارن ، توی فضای مجازی گسترده تر و جذاب تر تبلیغ کنن :Gol:
چیزی که به ابرقدرت ها ، قدرت میده ، رسانه است. چرا ما از این ابزار استفاده نکنیم؟؟
اما به نظرتون همین یه سایت کافیه؟؟
با سلام
عرض ادب و احترام
دوست عزیز از زوایای مختلفی می توان به این مساله نگاه کرد
این که ایا در مقابل امپراطوری رسانه ای دنیای غرب که هم زمین بازی و هم شرایط بازی و هم نوع بازی و هم تکنولوژی بازی را در اختیار دارد و خود قانونگذاری می کند و خود قاضی است و خود صاحب تکنولوژی است ایا اسک دین در مقابل این همه قدرت چه جایگاهی دارد؟؟؟ این یک نوع نگاه است
نگاه دیگراین که عده ای که احساس وظیفه کرده اند و به بسته به امکانات و شرایط و توانایی و ...اقدام به راه ندازی مرکزی کرده اند و در حد وتوان خود به شبهات و سوالات پاسخ جوانان و معاندان پاسخ می دهند و به انجام وظیفه مشغولند که خدا هم از انسان به اندازه وسع اش تکلیف می خواهد لایکلف الله نفسا الاوسعها
نظرات دیگری است که این نوع کارها را منجر به شکست می داند و یا نظرات دیگر......
هر کدام از این زوایا و نگاهها و برداشت ها جای تحلیل و بررسی دارد و این تحلیل ها باید بسته به شرایط و امکانات و توانایی افراد باشد
در ان صورت است که می توان به نتیجه درستی رهنمون شد
بله در مقابل دشمنی های دشمنان و این همه هجمه باطل علیه حقانیت دین اسلام و قران و راههای سعادت بشریت بله اسک دین زیاد به چشم نخواهد امد ولی اگر اسک دین و مجموعه ای سایت های مرکز ملی پاسخگویی که در ادامه خدمتتان معرفی خواهد شد را در نظر بگیرید در میان جوانان تاثیر گذار بوده است و موفق
این که باید در مقابل هجمه های سیستماتیک و حساب شده دشمنان باید نظام اسلامی به صورت منسجم عمل نماید درست است
این که در مقابل سرمایه گذاری عظیم ابرقدرتهای ضد دینی نظام اسلامی باید سرمایه گذاری کلانی در این راستا انجام دهد سخن به جایی است
این که باید در این عرصه به طور جدی وارد شد و با برنامه جلو رفت همچنان که دشمنان چنین می کنند سخن حقی است
این که باید نیروی متخصص در عرصه فضای مجازی تربیت شود همچون کارهای دشمن حرف خوبی است
این که باید عالمانی در فضا حضور یابند تا راههای اثرگذاری و خنثی سازی طرح های دشمنان را بدانند همچون اتاق فکرهای دشمن حرف خوبی است
این ها را ما و مسئولین مربوطه مرکز هم متوجه اند و می دانند ولی ایا این کار سنگین از دست مجموعه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی برمی اید یا نه؟؟ایا توانایی این همه سرمایه گذاری را دارد یا نه؟؟
انصاف این است که انتظارات باید با سرمایه گذاری ها و توانایی ها همخوانی داشته باشد
این مرکز در حد وسع خود و با توجه به امکانات و توانایی هایش به نظر خیلی بهتر توانسته است پاسخ گو باشد
نگاهی به عملکرد این مرکز این سخن را تایید می کند
سامانه پاسخگویی به سوالات دینی
سایت پاسخگو
سایت شهر سوال
سایت جواب
اسک قران
و.....
فعالیت های این مرکز در تلگرام و کلوب و فیسبوک و.....
خب این مرکز به نظر به توجه به امکانات و شرایط و وسع مالی و ...به نظر توانسته است دررسالت خود موفق باشد
در مقابل ما چیکار می کنیم؟ همون شیوه های تبلیغی گذشته رو ادامه میدیم
با سلام
عرض ادب و احترام
بله این که روش های مختلفی برای تبلیغ معارف دینی متناسب با فضای مجازی باید طرح و ایجاد شود درست ولی این مساله به نظر رسالت این سایت و مرکز پاسخگویی نیست
برای این مساله می توان روی پتانسیل نیروهایی مردمی سرمایه گذاری کرد جوانان مذهبی و متدین که دغدغه کار دراین حوزه ها را دارند می توانند به صورت گروهی و یا یاچند نفره وارد عرصه شوند و خودشان طرح هایی را اجرا نمایند و در سطح فضای مجازی پخش نمایند
هر چند باز تاکید می شود این حرکت ها و این جنبش های مردمی ساقط کننده وظیفه نظام اسلامی در این راستا نیست
نرم افزارهای مختلف -که از غنای علمی بالایی برخوردارند-- و در سایت اسک دینی ومرکز، طراحی و ساخته می شود و به سوالات و شبهات مختلفی پاسخ داده می شود نیز از کارهای مهم سایت است
در هر حال به نظر برای سنجش و ارزیابی یک مساله باید توانایی و امکانات ان را در نظر گرفت و سپس قضاوت کرد
با سلام
با توجه به اهمیت امر تبلیغ در دنیای امروز، از هر نوع امکانات و ابزار مدرن میتوان در راستای تبلیغ دین استفاده کرد. یکی از این امکانات فضای مجازی است. اهمیت تبلیغ دین در فضای مجازی به مراتب بیشتر از رسانه منبر و در فضای مسجد است.گروهی از طلاب که به فضای مجازی مسلط هستند، باید وارد این فضا شوند تا به تبلیغ دین بپردازند، در این صورت میتوانند تاثیر بیشتری بر کاربران داشته باشند. در واقع هر فردی که توانایی تبلیغ دین در فضای مجازی را دارد باید وارد این فضا شود. اما به نظر میرسد ضرورت مسئله تبلیغ دین در فضای مجازی برای طلاب و حوزههای علمیه همگانی نشده است و این ضرورت باید به مرحله عینی و عملی برسد و در قالب دستورالعمل اجرایی محقق شود. در حالی که اکنون به طور متوسط در دنیا بیش از پانصد میلیون نفر کاربر فضای مجازی داریم که از این تعداد صد میلیون کاربر فعال هستند، به این معنی است که در روز دقایق بسیاری صرف فعالیت در فضای مجازی میکنند. عدم حضور برخی طلاب در فضای مجازی به منظور تبلیغ دین نیازمند آسیبشناسی جدی است.
مسئله تبلیغ در فضای مجازی یک دانش تخصصی است و هیچ یک از طلبههای ما آموزش تخصصی در این زمینه را نمیبینند و اگر کسی زمانی را برای این موضوع صرف میکند از سر لطف است؛ زیرا بدون آموزش اقدامی را انجام میدهد که میتواند تأثیرات بسیاری داشته باشد. مبلغان فضای مجازی باید با روانشناسی و ارتباطات آشنا باشند تا بتوانند با مخاطب ارتباط تاثیرگذاری داشته باشند. در واقع معرفت یافتن نسبت به مفاهیم و ارزشهای دینی قدم اول است که اگر این قدم خوب صورت بگیرد، بخش اصلی کار انجام شده است و کاربران کم کم با اشتیاق به سمت مطالعه در زمینه دین اسلام میروند. لذا تربیت مبلغ مجازی، شناخت درست از زبان فضای مجازی، شناخت درست و کامل از مخاطب فضای مجازی، تولید محتوای مناسب از جمله اقداماتی بوده که مقدمه یک اقدام عملی برای تبلیغ خوب دینی در فضای مجازی است. نسلی از طلاب به صورت جدی با فضای مجازی آشنا هستند، اما این امر عمومیت ندارد و آشنا کردن طلاب با این فضا برعهده مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه است که مسئله را به صورت جدی پیگیری کنند و برنامهریزی داشته باشند تا طلاب و مراکز حوزوی در این فضا بیشتر به فعالیت بپردازند. تبلیغ دین در فضای مجازی باید تبدیل به رشته تبلیغ فضای مجازی شود تا کاربران طلبه در این زمینه آموزش ببینند و با زبان اینترنت آشنا باشند. صرف تبلیغ این نیست که پشت اینترنت بنشیند و هر مطلبی را به ثبت برساند بلکه ارائه و ثبت محتوا نیازمند قواعد و الزاماتی است که باید سرمایهگذاریهای لازم در این باره انجام شود و بخشی از محتوای مورد نیاز را هم در اختیار مبلغ گذاشت؛ زیرا مبلغ نمیتواند همه محتواهای فضای مجازی را تولید کند. درحال حاضر که هنوز متولیان و صاحب نظران در امور دینی به اینترنت دسترسی کامل ندارند میتوان از حضور مذهبیون آگاه و با سواد در این امور کمک و بهره جست ولی این همت را میطلبد که سازمانها و یا نهادهای آموزشی و فرهنگ دینی وارد این فضا شده و به مخاطبان اطلاعات و آگاهیهای صحیح را ارائه دهند. «امروز در جهان اینترنت و ماهواره و وسایل ارتباطی بسیار متنوعی وجود دارد و حرف، آسان به همه جای دنیا میرسد، میدان افکار مردم و مؤمنان، عرصه کارزار تفکرات گوناگون است. امروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقی فکری قرار داریم، این کارزار فکری به هیچ وجه به زیان ما نیست؛ بلکه به سود ماست؛ چرا که اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ماست از مهمات تفکر اسلامی و انبارهای معارف الهی و اسلامی بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً برد با ماست.» اگر چه ضرورت رسانه منبر را نمیتوان نفی کرد؛ اما اکنون شکل برقراری ارتباطات در دنیای جدید متفاوت شده است و بیشترین ارتباطات در فضای مجازی صورت میگیرد؛ لذا این جنبه ها باید مورد توجه قرار بگیرد.
با توجه به اهمیت امر تبلیغ در دنیای امروز، از هر نوع امکانات و ابزار مدرن میتوان در راستای تبلیغ دین استفاده کرد. یکی از این امکانات فضای مجازی است. اهمیت تبلیغ دین در فضای مجازی به مراتب بیشتر از رسانه منبر و در فضای مسجد است.گروهی از طلاب که به فضای مجازی مسلط هستند، باید وارد این فضا شوند تا به تبلیغ دین بپردازند، در این صورت میتوانند تاثیر بیشتری بر کاربران داشته باشند. در واقع هر فردی که توانایی تبلیغ دین در فضای مجازی را دارد باید وارد این فضا شود. اما به نظر میرسد ضرورت مسئله تبلیغ دین در فضای مجازی برای طلاب و حوزههای علمیه همگانی نشده است و این ضرورت باید به مرحله عینی و عملی برسد و در قالب دستورالعمل اجرایی محقق شود. در حالی که اکنون به طور متوسط در دنیا بیش از پانصد میلیون نفر کاربر فضای مجازی داریم که از این تعداد صد میلیون کاربر فعال هستند، به این معنی است که در روز دقایق بسیاری صرف فعالیت در فضای مجازی میکنند. عدم حضور برخی طلاب در فضای مجازی به منظور تبلیغ دین نیازمند آسیبشناسی جدی است.
مسئله تبلیغ در فضای مجازی یک دانش تخصصی است و هیچ یک از طلبههای ما آموزش تخصصی در این زمینه را نمیبینند و اگر کسی زمانی را برای این موضوع صرف میکند از سر لطف است؛ زیرا بدون آموزش اقدامی را انجام میدهد که میتواند تأثیرات بسیاری داشته باشد. مبلغان فضای مجازی باید با روانشناسی و ارتباطات آشنا باشند تا بتوانند با مخاطب ارتباط تاثیرگذاری داشته باشند. در واقع معرفت یافتن نسبت به مفاهیم و ارزشهای دینی قدم اول است که اگر این قدم خوب صورت بگیرد، بخش اصلی کار انجام شده است و کاربران کم کم با اشتیاق به سمت مطالعه در زمینه دین اسلام میروند. لذا تربیت مبلغ مجازی، شناخت درست از زبان فضای مجازی، شناخت درست و کامل از مخاطب فضای مجازی، تولید محتوای مناسب از جمله اقداماتی بوده که مقدمه یک اقدام عملی برای تبلیغ خوب دینی در فضای مجازی است. نسلی از طلاب به صورت جدی با فضای مجازی آشنا هستند، اما این امر عمومیت ندارد و آشنا کردن طلاب با این فضا برعهده مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه است که مسئله را به صورت جدی پیگیری کنند و برنامهریزی داشته باشند تا طلاب و مراکز حوزوی در این فضا بیشتر به فعالیت بپردازند. تبلیغ دین در فضای مجازی باید تبدیل به رشته تبلیغ فضای مجازی شود تا کاربران طلبه در این زمینه آموزش ببینند و با زبان اینترنت آشنا باشند. صرف تبلیغ این نیست که پشت اینترنت بنشیند و هر مطلبی را به ثبت برساند بلکه ارائه و ثبت محتوا نیازمند قواعد و الزاماتی است که باید سرمایهگذاریهای لازم در این باره انجام شود و بخشی از محتوای مورد نیاز را هم در اختیار مبلغ گذاشت؛ زیرا مبلغ نمیتواند همه محتواهای فضای مجازی را تولید کند. درحال حاضر که هنوز متولیان و صاحب نظران در امور دینی به اینترنت دسترسی کامل ندارند میتوان از حضور مذهبیون آگاه و با سواد در این امور کمک و بهره جست ولی این همت را میطلبد که سازمانها و یا نهادهای آموزشی و فرهنگ دینی وارد این فضا شده و به مخاطبان اطلاعات و آگاهیهای صحیح را ارائه دهند. «امروز در جهان اینترنت و ماهواره و وسایل ارتباطی بسیار متنوعی وجود دارد و حرف، آسان به همه جای دنیا میرسد، میدان افکار مردم و مؤمنان، عرصه کارزار تفکرات گوناگون است. امروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقی فکری قرار داریم، این کارزار فکری به هیچ وجه به زیان ما نیست؛ بلکه به سود ماست؛ چرا که اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ماست از مهمات تفکر اسلامی و انبارهای معارف الهی و اسلامی بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً برد با ماست.» اگر چه ضرورت رسانه منبر را نمیتوان نفی کرد؛ اما اکنون شکل برقراری ارتباطات در دنیای جدید متفاوت شده است و بیشترین ارتباطات در فضای مجازی صورت میگیرد؛ لذا این جنبه ها باید مورد توجه قرار بگیرد.
با سلام
سپاس ازسرکار سلیمانی
مطالب خوبی فرمودند
ضرورت ورود طلاب و اهل علم
مطلب صحیحی است که باید مراکز و ارگانهایی افراد فرهیخته و اهل علم را با اموزش دادن اماده فعالیت در فضای مجازی نمایند افرادی که محتوای دینی را در اختیار دارند اگر اندکی هم با قالب وشکل فضای مجازی و......اشنا شوند قطعا مفید خواهد بود
ضرورت سرمایه گذاری نظام در این زمینه
مطالبی که بنده در پست های قبلی هم اشاره کردم که نظام اسلامی باید سرمایه گذاری کلانی را از نظر نیروی انسانی و امکانات و مسایل مالی برای تبلیغ دین در فضای مجازی نماید تا علاوه بر رفع و دفع شبهات و شیطنت های معاندین ودشمنان به سوالات جوانان نیز پاسخگویی علمی و صحیح صورت پذیرد و مردم بدانند در فضای مجازی مرکز و منبعی موثق وجود دارد تا برای یافتن پاسخ به سوالات خود به این مراکز مراجعه نمایند
عدم مقایسه رسانه های تبلیغی
نباید بین رسانه های متنوع تبلیغی دینی اعم منبر و کتاب و سخنرانی و کنفرانس و ماهواره و فضای مجازی مقایسه ای صورت پذیرد تا به این نتیجه برسیم که کدامیک را باید تعطیل کنیم و یا کدامیک کارایی خود را از دست داده است زیرا هر کدام از این رسانه ها مخاطبان خاص به خود را دارد که به نظر نباید انها را باهم مقایسه کرد
بله هر یک به نوبه و جای خود در صورت سرمایه گذاری موفق خواهد بود و هرکدام مخاطبان خاص به خود را دارند
فضای مجازی
می توان با ارمار و ارقام بیان کرد که کدام رسانه مخاطب بیشتری دارد و روی ان سرمایه گذاری بیشتری کرد ولی باز این دلیل نمی شود که دیکر رسانه ها را تعطیل نماییم
بله فضای مجازی در این عصر ارتباط ها گیریها را سهل و تاثیرگذاری را بیشتر کرده است و این مساله بهترین دلیل بر سرمایه گذاری نظام اسلامی در این حوزه برای تبلیغ دین است
ولی باز تاکید می شود با اضافه شدن فضاهای جدید رسانه ای نباید از دیگر فضاها غافل شد
منتظر نظرات دوستان هستیم