آن همه حج بر هوای نفس بود

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آن همه حج بر هوای نفس بود

آن همه حج بر هوای نفس بود

عبدالله ابن محمد نیشابوری از عارفان بزرگ اواخر قرن سوم و اوایلقرن چهارم هجری است.

ابوالفرج ابن جوزی در صفةالصفوة نوشته است که :

او را گفتند : فلانی بر آبرود1 . گفت : اگر خدای ، او را بر مخالفت هوا قادر فرماید، آن ، از رفتن بر آب ، بسی عظیم تر2بود.

شیخ فریدالدین عطار نیشابوری در ضمن بیان شرح حال ابومحمد مرتعشنیشابوری در تذکرةالاولیاء نوشته است که :

نقل است که گفت : سیزده حج کردم بتوکل3 ، چوننگه کردم4 ، همه بر هوای نفس بود5، گفتند ، چون دانستی؟

گفت: از آنکه ، مادرم گفت : سبوئی آبآر و بر من گران آمد 6. دانستم که آن حج بر شره شهوت بود و هواء نفس....

وفات ابومحمد مرتعش نیشابوری در سال 328 هجری در بغداد اتفاق افتاده است.

زیر نویسها :


1- بر روی آب راه می رود
2- با ارزشتر
3- 13 بار با توکل بر خدا به حج رفتم
4- به نیت اعمال خود توجه کردم
5- همه بخاطر هوای نفس و اعتبار دنیایی بود
6- مادرم از من کوزه ای آب خواست و من اخم کردم و با اکراه انجام دادم

اینترنت محمد صالحی – 30/10/90 http://mahsan.parsiblog.com/

سلام
ما به حج میرویم که خالص بشیم یا باید خالص بشیم که به حج بریم؟

سلام
ما به حج میرویم که خالص بشیم یا باید خالص بشیم که به حج بریم؟

با سلام خدمت Nejatam بزرگوار

سوال دقیق و زیبایی فرمودید و این سوال را می شود درباره تمام عبادات و غیره پرسید ولی جوابی بسیار ساده دارد:

رابطه این دو رابطه زیگ زاکی است.



به این معنا که چون اخلاص دارار مراتب و درجات گوناگون است و نمی توان بدون خود سازی درجات بالاتر را به دست آورد، لازم است عبادت را وسیله ای برای خود سازی قرار دهیم و در این راه بسیار ارزشمند و گران بها پیش برویم.
و اصلا فلسفه عبادت: خودسازی و کسب اخلاص است.
درجه پایین و اول اخلاص شرط انجام عبادت است ولی در اثر انجام عبادت اخلاص زلال تر و قیمیتی تر می گردد.
دقیقا مثل دانشگاه و حوزه که لازم است درجه ای از علم را برای ورود به آن داشته باشی و وقتی وارد دانشگاه می شوی از نظر علمی پیشرفت می کنی و عالم می شوی.

پس قدری اخلاص برای ورود ---> ورود ---> اخلاص بالاتر

برای مطالعه بیشتر
http://www.askdin.com/thread3441.html


همانطور که استاد عرفان بزرگوار فرمودند بین انجام عبادات، اعم از نماز وروزه وزکات وحج و...با پاكسازى روح و صفاى دل و تهذيب نفوس ودر واقع اخلاص ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.

هر قدر عبادت، آميخته با حضور قلب و آداب باشد،اخلاص آن بیشتر وبرعکس هر چه خلوص ما بیشتر باشد عبادتمان نیزپسندیده تر خواهد بود.

اين مسأله كاملًا محسوس است كه انسان وقتى عبادتى را خالصانه و مخلصانه و با حضور قلب انجام مى ‏دهد، بعد از آن نورانيّت و صفاى ديگرى در قلب خود احساس مى ‏كند، ميل او به خوبيها بيشتر مى ‏شود و تنّفر او از بديها نیز زیادتر خواهد شد و خود را به خدا نزديكتر مى‏ بيند .

البته نباید فراموش کنیم که، همه عبادات يك اثر مشترك دارند و هر كدام يك تأثير ويژه، اثر مشترك همه آنها پرورش روح خضوع و اخلاص و تسليم در مقابل حق، و بيدارى و هوشيارى و ترك غفلت است.

و اثر ويژه هر كدام متناسب آن عبادت است؛ نماز نهى از فحشاء و منكر مى ‏كند، و روزه اراده را قوى و هواى نفس را تحت كنترل نيروى عقل در مى ‏آورد؛ حج، انسان را از تمام رزق و برق‏هاى زندگى و تعلّقات حيات دور مى ‏سازد، و زكات، بخل و حرص و دنيا پرستى را كم مى ‏كند.

به اين ترتيب، كسى كه همه اين عبادات را به جا مى ‏آورد، هم از اثرات عامّ آن بهره مى ‏گيرد و هم از تأثيرات ويژه آنها استفاده مى ‏كند؛ و مى ‏تواند فضايل اخلاقى را در پرتو آنها در وجود خود پرورش دهد؛ بنابراين، عبادت و نيايش ما در برابر پروردگار، يكى از گامهاى مؤثّر خود سازى ماست.

موضوع قفل شده است