جمع بندی آیا این درست است که خدا رو به خاطر برآورده کردن نیازهایمان عبادت کنیم؟
تبهای اولیه
هو العزیز
با سلام و عرض ادب
میخواستم بدونم که اگر خداوند نیاز های مارو بر طرف نمیکرد چه دلیلی داشت که ما عبادتش کنیم
اصلا این کار درستی هست که به خاطر چیزی خدارو عبادت کنیم و یا دوست داشته باشیم؟ اگر جواب منفی هست
پس برای چه دلیل ما باید خدارو دوست داشته و عبادت کنیم؟
اگر باز خداوند دارای صفات خوب و نیک نبود باز هم باید عبادتش میکردیم ؟دلیل ؟
با تشکرhappy@};-
میخواستم بدونم که اگر خداوند نیاز های مارو بر طرف نمیکرد چه دلیلی داشت که ما عبادتش کنیم
به نظرم رسید این کلام حضرت امیر علیه السلام تمام پاسخ به این سوال باشد که هم مفید و هم مختصر است و البته نیاز به تامل فراوان دارد:
امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید : "مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَلَا شَوْقاً إِلَى جَنَّتِكَ بَلْ وَجَدْتُكَ أَهْلًا لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُكَ"؛
خدایا من تو را از ترس آتشت و به طمع بهشت عبادت نمیکنم بلکه تو را شایسته عبادت یافتهام و عبادتت میکنم .(1)
شهید مطهری در کتاب تکامل اجتماعی اسلام ص 133 و 134 می فرماید:
از نظر منطق اسلام این مطلب مسلم است که عبادت برای برخورداری در آخرت عبادت بسیار ناقصی است . یعنی همین قدر عبادت است که انسان از خدا چیزی را میخواهد و خدا را وسیله قرار داده است و همین مقدار توجه به خدا دارد که آخرت و بهشت را از خداوند میخواهد و عبادت میکند برای اینکه امر خدا را اطاعت کرده باشد تا خدا در عوض به او آخرت را بدهد . عبادت است ولی عبادتی که در آن خدا وسیله قرار گرفته است .
در این باره در کلمات ائمه زیاد داریم و در نهج البلاغه نیز هست :
« قوم عبدوا الله طمعا و تلک عباده الاجراء ( عباده التجار ) » [ گروهی خدا را از روی طمع بندگی میکنند و این عبادت مزد بگیران ( یا بازرگانان ) است ] . « و قوم عبدوا الله خوفا و تلک عباده العبید » آنان که از ترس عبادت میکنند کارشان از قبیل کار بردگان است که از ترس ارباب کار میکنند . « و قوم عبدوا الله شکرا » ( حباله ) که عبارات مختلف آمده است . [ « فتلک عباده الاحرار » ]و قومی او را عبادت میکنند نه از روی ترس و نه به خاطر طمع ، بلکه از روی سپاسگزاری که او را شایسته سپاسگزاری میدانند . یعنی اگر نه ثوابی باشد و نه بهشتی و نه جهنمی باز هم خدا را عبادت میکنند [ و این عبادت آزادگان است ]. (2)
پی نوشت ها:
1. فيض كاشانى، محمد محسن بن شاه مرتضى، الوافي، كتابخانه امام أمير المؤمنين على عليه السلام، اصفهان، 1406 ق، ج4 ، ص 361
2. مطهری، مرتضی، تکامل اجتماعی اسلام، انتشارات صدرا، تهران، ص 133 و 134
[=Nassim]
او را شایسته سپاسگزاری میدانند
سلام
وقتی کسی بهما چیزی میبخشه ما سپاسگذاری میکنیم مگه نه؟اگه چیزی نبخشه سپاسگذاری نمیکنیم
پاسختون قانع کننده نبود ولی تشکر
[="Tahoma"][="Navy"] با سلام و عرض ادب با تشکرهو العزیز
میخواستم بدونم که اگر خداوند نیاز های مارو بر طرف نمیکرد چه دلیلی داشت که ما عبادتش کنیم
اصلا این کار درستی هست که به خاطر چیزی خدارو عبادت کنیم و یا دوست داشته باشیم؟ اگر جواب منفی هست
پس برای چه دلیل ما باید خدارو دوست داشته و عبادت کنیم؟
اگر باز خداوند دارای صفات خوب و نیک نبود باز هم باید عبادتش میکردیم ؟دلیل ؟
سلام
اولا نیازهای ما تنها آن چیزی نیست که خودمان تصور می کنیم مثل نیاز به غذا و مسکن و ازدواج و پوشاک و غیره بلکه نیاز ما به وجود ، نیاز ما به ابزار جسمانی حیات مادی مانند چشم و گوش و دستگاه هاضمه و غیره ، نیاز ما به کمال و ارتقاء معنوی و غذای معنوی و هدایت و پیامبر و امام و عالم دینی و ... نیاز ما به علم و دانش و تجربه و ...
ثانیا برآورنده تمام نیازها در تمام سطوح خدای متعال است و هیچکس برآورنده نیاز ما نیست جز او چراکه تنها دارای مستقل اوست دیگران چیزی از خود ندارند و اگر چیزی هم دارند از اوست : یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله والله هو الغنی الحمید
ثالثا خداوند متعال در عین عطای نعمات مختلف و برآوردن بسیاری از نیازها که ما بدان توجه هم نداریم بر اساس علم و حکمت خود نیازهای مد نظر خود ما را نیز عطا می فرماید البته چه بسا برای عطای او در ما مانعی باشد یا مصلحتی برتر از نیاز ما که باید در نظر گرفته شود همانطور که پدر و مادر به فرزند بیمار خود غذای مضر به یماریش نمی دهند
رابعا پس خدای متعال را بخاطر تمامی عطایایش ( و نه بخشی از آن که دلخواه خودمان است) باید شکرگزاری کرد و عبادت نمود ( فلیعبدوا رب هذاالبیت الذی اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف)
یا علیم[/]
رابعا پس خدای متعال را بخاطر تمامی عطایایش ( و نه بخشی از آن که دلخواه خودمان است) باید شکرگزاری کرد و عبادت نمود ( فلیعبدوا رب هذاالبیت الذی اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف)
یعنی اگر عطایی نمیکرد لایق شکر گذاری و پرستش هم نبود؟ بنده این رو قبول نمیکنم
دنبال چیزی میگردم که بدون اینها که فرمودید هم قابل ستایش باشه
نمیدونم شایدم همچین چیزی نیست و کل نظام زندگی بر اساس منفعت رساندن و نفع گیری هست ولی این خیلی بد هست
با سلام و عرض ادب با تشکرهو العزیز
میخواستم بدونم که اگر خداوند نیاز های مارو بر طرف نمیکرد چه دلیلی داشت که ما عبادتش کنیم
اصلا این کار درستی هست که به خاطر چیزی خدارو عبادت کنیم و یا دوست داشته باشیم؟ اگر جواب منفی هست
پس برای چه دلیل ما باید خدارو دوست داشته و عبادت کنیم؟
اگر باز خداوند دارای صفات خوب و نیک نبود باز هم باید عبادتش میکردیم ؟دلیل ؟
چه شبیه به سوآل من است:
http://www.askdin.com/showthread.php?t=58075
سؤال مشابهی در مورد پدر و مادر هم قابل بیان است. آنها هم برآورده کنندۀ نیازها هستند. تفاوت این است که آنها خود به توجه ما نیاز دارند، مهربانیهایشان محسوس و به دور از حکمتهای غیر قابل فهم است، و پدر و مادرهای امروز اغلب تهدیدهای به شکنجهای عجیب نمیکنند.
کل نظام زندگی بر اساس منفعت رساندن و نفع گیری هست
انسان احساساتی مثل عزت، ترس، مهربانی، سپاس و... هم دارد که اگر حساب اینها را از منفعت و معامله جدا کنیم، میشود گفت کل نظام بر اساس منافع نیست. همان طور که روابط بین کشورها همکاملا بر اساس منافع نیست و گاه احساسات دیگر هم دخیلند.
هو العزیزبا سلام و عرض ادب
میخواستم بدونم که اگر خداوند نیاز های مارو بر طرف نمیکرد چه دلیلی داشت که ما عبادتش کنیم
اصلا این کار درستی هست که به خاطر چیزی خدارو عبادت کنیم و یا دوست داشته باشیم؟ اگر جواب منفی هست
پس برای چه دلیل ما باید خدارو دوست داشته و عبادت کنیم؟
اگر باز خداوند دارای صفات خوب و نیک نبود باز هم باید عبادتش میکردیم ؟دلیل ؟با تشکرhappy@};-
سلام
مگه اگه کسی خدا رو عبادت کنه خدا نیازاش رو بر طرف میکنه؟یعنی فکر کنم تنها اتفاقی که نمیفته همینه
وقتی خود خدا میگه اگه ایمان مسلمونا محکم بود سقف خونه کافرا رو از نقره میکردم نمیفهمم چطوری میشه برداشت کرد که عبادت حاجت میده؟
در مورد جمله آخر سوال غلطه یعنی اگه خدا دارای صفات نیک و خوب نبود دیگه خدا نبود
به نظر من انسان مجبوره خدا رو عبادت کنه نه مجبور به منظور زوری چون در انتخاب آزاده ولی مجبور از این نظر چون در محاسبه آزاد نیست و باید جواب پس بده
یعنی در جایگاهی نیستیم که بخوایم دلیل بیاریم واسه کارمون یه حقیقته یه حقیقته که یه خدایی همه رو آفریده و قوانین رو هم اون تعیین میکنه یک حقیقتی تو دنیا گذاشته که با توهم زدن انسان ها با ناآگاهی انسان ها ازش با غفلتشون اون حقیقت عوض نمیشه و جای فرار هم نداره اینکه دنیا یه بازیچه است و ارزشی نداره و اصل خداست و آخرت و ... اینکه آفریده شدیم برای اطاعت با بی نهایت تا عامل واسه گول زدنمون و منحرف کردنمون از این مسیر
وقتی خود خدا میگه اگه ایمان مسلمونا محکم بود سقف خونه کافرا رو از نقره میکردم نمیفهمم چطوری میشه برداشت کرد که عبادت حاجت میده؟
اگه حاجت نمیده باز فوایدی در ان هست و صلاح و مصلحت هست
در ضمن مگه سقف خونه کافرا از نقره باشه خوبه؟ در توان ما نیست تشخیص حکمت و مصلحت و .... فقط میدونیم که خدا برای ما خیر و خوبی میخواد
[="Tahoma"][="Navy"] نمیدونم شایدم همچین چیزی نیست و کل نظام زندگی بر اساس منفعت رساندن و نفع گیری هست ولی این خیلی بد هستعنی اگر عطایی نمیکرد لایق شکر گذاری و پرستش هم نبود؟ بنده این رو قبول نمیکنم
دنبال چیزی میگردم که بدون اینها که فرمودید هم قابل ستایش باشه
سلام
بنای جهان بر عطای الهی است اگر فیض وجود و شوون وجودی از سوی او نبود ما و هر آنچه داریم نبود
یا علیم[/]
وقتی کسی بهما چیزی میبخشه ما سپاسگذاری میکنیم مگه نه؟اگه چیزی نبخشه سپاسگذاری نمیکنیم
پاسختون قانع کننده نبود ولی تشکر
عرض سلام
این درست است که اگر کسی بما چیزی ببخشه او را سپاسگزاری می کنیم.هما نطور که یکی از حکمت های عبادت خدا این است که خدا را بخاطر اینکه به ما نعمت های زیادی در خود بدن ما و سایر نعمت ها در بیرون قرار داده عبادت میکنیم..اما در اصل بهترین و بزرگترین حکمت عبادت خدا این است که خدا را شایسته عبادت میدانیم.
خدایی که وجودی کاملتر از او نیست.انسان ذاتا و فطرتا دوست دارد موجودی که کمال و جمال دارد را ستایش کند.پس آیا خدا که برترین و کمال مطلق هست ستایش و به تعبیر بهتر عبادت نمی خواهد؟ البته خدا به عبادت و ستایش ما نیاز ندارد بلکه عبادت و ستایش نیاز فطری انسان و کمال انسان است.
عبادت اولیای خدا در اصل بخاطر همین بود.هما نطور که کارشناس محترم به حدیث حضرت امام علی (ع) اشاره کردند.
اگه حاجت نمیده باز فوایدی در ان هست و صلاح و مصلحت هست
در ضمن مگه سقف خونه کافرا از نقره باشه خوبه؟ در توان ما نیست تشخیص حکمت و مصلحت و .... فقط میدونیم که خدا برای ما خیر و خوبی میخواد
دقیقا
منظور من هم همینه پس به خاطر چیزایی که میده و چیزایی که ازش میخوایم عبادت نمیکنیم
از دید دنیایی خوبه منظور منم همینه که عبادت به خاطر نیاز ها نیست
حتی اگه فایده ای هم توش نبود و این همه تعریف و تمجید از خواص عبادت و اطلاعت بهمون نمیگفتن یا جنبه های قلبیش رو بهش نمیرسیدیم چون دستور خدا بوده همین برای انجامش کافی بود
پرسش:
می خواستم بدانم که اگر خداوند نیازهای ما را بر طرف نمی کرد چه دلیلی داشت که ما عبادتش کنیم؟
پاسخ:
به نظرم رسید این کلام حضرت امیر علیه السلام تمام پاسخ به این سوال باشد که هم مفید و هم مختصر است و البته نیاز به تامل فراوان دارد:
امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید :
"مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَلَا شَوْقاً إِلَى جَنَّتِكَ بَلْ وَجَدْتُكَ أَهْلًا لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُكَ"؛ خدایا من تو را از ترس آتشت و به طمع بهشت عبادت نمیکنم بلکه تو را شایسته عبادت یافتهام و عبادتت میکنم."(1)
شهید مطهری در کتاب تکامل اجتماعی اسلام ص 133 و 134 می فرماید:
از نظر منطق اسلام این مطلب مسلم است که عبادت برای برخورداری در آخرت عبادت بسیار ناقصی است . یعنی همین قدر عبادت است که انسان از خدا چیزی را میخواهد و خدا را وسیله قرار داده است و همین مقدار توجه به خدا دارد که آخرت و بهشت را از خداوند میخواهد و عبادت میکند برای اینکه امر خدا را اطاعت کرده باشد تا خدا در عوض به او آخرت را بدهد . عبادت است ولی عبادتی که در آن خدا وسیله قرار گرفته است .
در این باره در کلمات ائمه زیاد داریم و در نهج البلاغه نیز هست :
« قوم عبدوا الله طمعا و تلک عباده الاجراء ( عباده التجار ) » [ گروهی خدا را از روی طمع بندگی میکنند و این عبادت مزد بگیران ( یا بازرگانان ) است ] . « و قوم عبدوا الله خوفا و تلک عباده العبید » آنان که از ترس عبادت میکنند کارشان از قبیل کار بردگان است که از ترس ارباب کار میکنند . « و قوم عبدوا الله شکرا » ( حباله ) که عبارات مختلف آمده است . [ « فتلک عباده الاحرار » ]و قومی او را عبادت میکنند نه از روی ترس و نه به خاطر طمع ، بلکه از روی سپاسگزاری که او را شایسته سپاسگزاری میدانند . یعنی اگر نه ثوابی باشد و نه بهشتی و نه جهنمی باز هم خدا را عبادت میکنند [ و این عبادت آزادگان است ]. (2)
پی نوشت ها:
1. فيض كاشانى، محمد محسن بن شاه مرتضى، الوافي، كتابخانه امام أمير المؤمنين على عليه السلام، اصفهان، 1406 ق، ج4 ، ص 361
2. مطهری، مرتضی، تکامل اجتماعی اسلام، انتشارات صدرا، تهران، ص 133 و 134