جمع بندی آیا خالقینی به جز خداوند (البته مطیع امر الهی و با قدرت محدود) وجود دارند؟
تبهای اولیه
سلام مدتی هست که یه سوال ذهنمو در گیر کرده و یه سری استدلال ها هم خودم براش دارم و به نوعی جوابشو می دونم(شاید هم ندونم ولی خودم فکر می کنم می دونم) ولی چون متخصص دینی نیستم نمی تونم جواب هامو 100 درصدی درست بدونم و یه جورایی سردر گم شدم و کمک می خوام.
سوالم اینه:
خداوند در قرآن گفته: وتبارک الله احسن الخالقین در این آیه خالقین داریم که جمع هست پس نشون میده جز خدا حداقل دو خالق وجود داره که با خود خدا میشن سه تا و از طرفی هم داره میگه احسن پس خود خدا برترین خالقین هست.
می خواستم بدونم اینکه با توجه به این آیه وجود خالقینی با قدرتی به مراتب کمتر از خدای متعال شرک محسوب میشه؟
چون داریم که خداوند گفته من هر آنچه بگویم باش موجود می شود مرا عبادت کن تا به هر چه بگویی باش موجود بشود (همون آیه ی کن فیکون) که طبق استدلال خودم (که خودم در موردش تو شک هستم) پس انسان می تواند به نوعی به مقام خالقیت دست پیدا کند و همچنین در دوران دبیرستان که بودم دبیر دین و زندگی یی داشتیم که در مورد این سوال که فرشتگان از کجا فهمیدن که انسان اقدام به ظلم و خونریزی می کنه؟ جواب دادن : حدیثی داریم که زیاد محکم نیست و به امام علی نسبت می دن(البته اگه درست یادم مونده باشه) که در پاسخ به همین سوال می فرمایند : شما اولین بشر نبودید. یعنی قبل از ما ها هم انسان وجود داشته. پس با توجه به آیه ی کن فیکون و این حدیث انسان هایی بودن که به مقام خالقیت رسیدن، البته تو این مورد خودمم زیاد این نتیجه رو نمی تونم قبول کنم چون برای دریافت چنین پاداشی باید از سد قیامت و روز حساب عبور کرد و وقتی که قیامت بر پا بشه حتی فرشتگان هم میمیرند پس اگه بخوایم اون مقام خالقیت انسان رو قبول کنم باید بپذیرم که قبلا هم قیامت بر پا شده و فرشتگان نتیجه ی آفرینش بشرهای قبل از ما رو به چشم دیدن (که ممکنه اون بشر ها از لحاظ ظاهری با ما فرق کنند) و دیگه در کار خدا در جهت خلقت بشر اما و اگر نمی آوردن. اینجاست که سر در گم میشم.
باز هم در مورد سایر خالقین یه استدلال دیگه هم به ذهن ناقصم خطور کرده و اونم اینه: ما تو این دنیا و کره ی خاکی گیر افتادیم و از عالم دیگه و رموز خداوند فقط به مقدار اندکی آگاهی داریم پس این امکان وجود داره که خدا به جز فرشتگان، اجنه و انسان ها موجودات دیگری هم آفریده باشه (که ته دلم یه چیزی میگه همینطوره) که اون موجودات از لحاظ مقام و قدرت از فرشتگان برتر هستند و ممکنه خداوند از علم الهی به اونا اونقدر ارزانی داشته باشه که بتونن نظام هایی مستحکم و پایدار ایجاد کنند و یا خودشون موجوداتی پدید بیارن(شاید هم نتونن پدید بیارن) و یا اینکه در حد ایجاد سیارات و کوه ها و دریا های خالی از حیات باشه ( مثلا اینکه خداوند خودش زمین رو آفریده و حیاتش رو شکل داده ولی اون خالقین دیگه به دستور خدا سیارات دیگه مثل مشتری و مریخ رو درست کرده باشن البته مثلا) . می خواستم این شبهات و استدلال هام رو برام روشن کنید و جواب قانع کننده ای رو برام حتی الامکان با ذکر آیات و روایات فراهم کنید به نوعی این متن سوال رو برام تحلیل کنید و اشتباهات و درستی هام رو مشخص کنید ممنون میشم.
خداوند در قرآن گفته: وتبارک الله احسن الخالقین در این آیه خالقین داریم که جمع هست پس نشون میده جز خدا حداقل دو خالق وجود داره که با خود خدا میشن سه تا و از طرفی هم داره میگه احسن پس خود خدا برترین خالقین هست.
می خواستم بدونم اینکه با توجه به این آیه وجود خالقینی با قدرتی به مراتب کمتر از خدای متعال شرک محسوب میشه؟
چون داریم که خداوند گفته من هر آنچه بگویم باش موجود می شود مرا عبادت کن تا به هر چه بگویی باش موجود بشود (همون آیه ی کن فیکون) که طبق استدلال خودم پس انسان می تواند به نوعی به مقام خالقیت دست پیدا کند و
باز هم در مورد سایر خالقین یه استدلال دیگه هم به ذهن ناقصم خطور کرده و اونم اینه: ما تو این دنیا و کره ی خاکی گیر افتادیم و از عالم دیگه و رموز خداوند فقط به مقدار اندکی آگاهی داریم پس این امکان وجود داره که خدا به جز فرشتگان، اجنه و انسان ها موجودات دیگری هم آفریده باشه (که ته دلم یه چیزی میگه همینطوره) که اون موجودات از لحاظ مقام و قدرت از فرشتگان برتر هستند و ممکنه خداوند از علم الهی به اونا اونقدر ارزانی داشته باشه که بتونن نظام هایی مستحکم و پایدار ایجاد کنند و یا خودشون موجوداتی پدید بیارن(شاید هم نتونن پدید بیارن) و یا اینکه در حد ایجاد سیارات و کوه ها و دریا های خالی از حیات باشه ( مثلا اینکه خداوند خودش زمین رو آفریده و حیاتش رو شکل داده ولی اون خالقین دیگه به دستور خدا سیارات دیگه مثل مشتری و مریخ رو درست کرده باشن البته مثلا) . می خواستم این شبهات و استدلال هام رو برام روشن کنید و جواب قانع کننده ای رو برام حتی الامکان با ذکر آیات و روایات فراهم کنید به نوعی این متن سوال رو برام تحلیل کنید و اشتباهات و درستی هام رو مشخص کنید ممنون میشم.
باسلام وتشکر .
چنان که شما نیز اشاره نموده اید این تعبیر برگرفته از آیه 14 سوره مؤمنون است . از این که خداوند خود را "بهترین خالقها " نامیده ، فهمیده مىشود که خلقت تنها مختص به او نیست . البته تحلیل این مساله نیازمند بررسی دقیق واژه "خلق" است .
چنان که در کتب لغت آمده ، "خلق" به معنی ایجاد یک چیز است و حقیقت این امر هم ایجاد از عدم است؛ از طرف دیگر از آن جا که در هر ایجادی نوعی تقدیر و اندازه گیری وجودی و رعایت حدود و اندازه ها در مخلوق نقش اساسی دارد ، گفته شده که اصل خلق اندازه گیری و تقدیر است (1) .
با توجه به این تعریف روشن می شود که حقیقت خلق یعنی ایجاد از عدم مختص به خداوند است . تنها اوست که موجودات را از عدم به وجود می آورد؛ اما از نگاهی کلی می توان گفت خلق به این معنا نفس ایجاد و تقدیر اندازه های وجودی یک حادث اختصاص به خدا ندارد . چه بسا موجودات دیگر هم به نوعی موجودی دیگر را ایجاد نمایند . با تقدیر و تنظیم شکل و حدود آن ها چیزی را که به ظاهر تاکنون نبوده ایجاد نمایند ؛ در نتیجه با قدری تسامح در معنای دقیق ایجاد می توان خلق را به دیگر موجودات هم نسبت داد .
اتفاقا در کلام خداوند نیز خلقت به غیر خدا نسبت داده شده، مثلا در مورد حضرت مسیح(علیه السلام) خداوند فرموده : " وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ (2) آن گاه که از گل چیزی همانند پرنده می ساختی "
خلق به معنای دقیق و کاملش تنها منحصر در خداوند است . به همین دلیل در مباحث توحید خالقی عنوان می شود که خلقت تنها کار خدا است و همه مخلوقات وجودشان را از او می گیرند : « اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْءٍ وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ وَکیل»(3) خدا را در این آیه خالق هر چیزی می داند.
بنابراین معنای عام و تسامحی یا مشخص کردن اندازه و رابطه اجزای یک موجود با یکدیگر ، هم می تواند از جانب خدا انجام گیرد و هم از جانب غیر خدا مثل انسان. در نتیجه در چنین خلقی باز به یقین خداوند بهترین خالق و تقدیرگر است . در صورت و معنا بهترین تقدیر و صورت گری را انجام می دهد .
اما در معنای دقیق که به معنی وجود و هستی دادن به چیزهائی است که اندازه های آن مشخص شده و ایجاد آن ها از عدم ،تنها انحصار در خداوند دارد و تنها او است که خالق است .
پی نوشت ها:____________________________________________________________________________________________________
1. لسان العرب، ج10، ص 85.
2. مائده (5)آیه 110.
3. زمر(39)آیه 62.