جمع بندی کلام وعقاید

چرا درب مساجد فقط برای نماز باز است؟

انجمن: 

سلام

بارها برای من پیش اومده که خواستم در مسجدی نماز بخونم، اما درب مسجد بسته بود!

گذشته از این که معلوم نیست چرا مساجد همیشه تعطیل هستند و فقط 20 دقیقه واسه نماز جماعت درشون رو باز می کنند

بر خلاف قدیم که مساجد محل رجوع مردم بودند و امامان جماعت حلال مشکلات مردم.

اون هم در زمان هایی مانند دوره رضاخان که مذهب تحت فشار بود

اما الان اصلا نمیشه امامان جماعت رو دید!

حتی برخی از مساجد برای نماز جماعت صبح هم باز نیستند!

حالا بحث من این نیست

امروز تصاویری رو دیدم که یک کارتن خواب در خیابان بر اثر سرمای زمستان جان سپرده

چرا در مساجد رو برای بی خانمان ها باز نمی کنن تا از سرما یخ نزنن؟

در عهد رسول مگه اصحاب صفه در کنار مسجد سکونت نداشتن؟

چرا در خانه خدا رو به روی بندگان خدا می بندین؟

شبهه: اسلام ناب محمدی (ص) وجود ندارد!

سلام .
لطفا جواب شبهه زیر را مرحمت فرمایید

نقل قول:

اسلام ناب وجود ندارد ،به دنبال اسلام ناب گشتن اخر سر از بنیادگرایی و سلفی گری و داعش در میارود، اسلام آن درختی است که در طول تاریخ رشد کرده و بازگشت به شرایط صدر اسلام بی معناست
چنانچه بنده اسلام را می فهمم ما اسلام ناب نداریم.
به دنبال اسلام ناب گشتن آخرش سر از بنیادگرایی و این خشونتها در می آورد
...هیچکس تا امروز نمی داند که این اسلام ناب چیست
برای اینکه اسلام ناب مدعیان فراوانی دارد و در میان خودشان هم تکفیر فراوان است...
شیعیان معتقدند که اسلام ناب دست شیعیان است .
خیلی از سنی ها شیعیان را کافر می دانند و می گویند شیعه اپوزوسیون اسلام است.
و در میان شیعیان هم کم نیستند که اعتقادات و طاعات اهل سنت هیچکدام را قبول ندارند.
حالا اسلام ناب یا اصلی دست کیست؟
من به شما عرض می کنم که دست هیچکس نیست.
برای اینکه اصلا وجود ندارد که کسی بخواهد مدعی داشتنش باشد.
پیامبر اسلام یک بذری را کاشت،
در خاک تاریخ این بذر رشد کرد،تبدیل به یک درخت شد .یک درخت بسیار تناور.
اسلام ناب معنیش این است که ما برگردیم به بذر اولیه و دانه اولیه.چه معنی دارد؟
اولا نشدنی است.
شدنی هم باشد سودی ندارد.
درست شبیه یک طفل کوچکی که یک وقتی جنین بوده،در رحم مادر بوده،حالا به دنیا آمده،بزرگ شده و یک انسان بالغ عالم زیبای توانا شده،ما بگوییم ما به تو کاری نداریم،ما می خواهیم به آن جنین اولیه برگردیم.
اولا که نمی شود برگشت
به قول مولانا هیچ انگوری دگر غوره نشد،
اگر هم برگردیم چه سودی دارد؟
برای اینکه آنچه پیامبر آورد بذر رشدیابنده بود،او این دانه را کاشت و بعد این دانه با آب و هواهای مختلف رشد کرد و شکلها و رنگ و بوهای مختلف هم به خودش گرفت
لذا اسلام نابی وجود ندارد.
این اسلام پرورده شده،
رشد کرده،
تنومند شده،
میوه داده،
اقلیمهای مختلف رفته و در هر جا شکل و شمایل تازه ای پیدا کرده است.
همه ی این تنوعها را منکر شدن و همه انها را به یک شکل خشک و خاص تغییر دادن و این شکل خاص را به آن دانه ی نخستین برگرداندن،
هدف و حسرت بنیادگراهاست.
https://www.youtube.com/watch?v=a2cv9JMvNh4:-)

ایا اعاده معدوم ممکن است؟ نفس الامر چیست و موطنش کجاست؟

ایا اعاده معدوم ممکن است ؟ونفس الامر چیست؟ وموطنش کجاست ؟

اهداء عضو و قیامت

انجمن: 

سلام و خسته نباشید

چند وقتیه موضوعی ذهنم رو به چالش کشیده و اجازه تصمیم گیری رو ازم سلب کرده

افرادی که اعضای خودشون رو اهداء میکنن ( به صورتی که چیز خاصی از بدنش نمونه ) آیا فشار قبر دارن ؟

روز قیامت که مرده ها از قبر بیرون میان تکلیف این افراد چیه؟

هر قسمت از بدنشون تو بدن یکی دیگه میشه

وقتی از دست و پا و چشم و قلب و همه اعضا سوال پرسیده میشه این افرادی که

دست و پا و قلب ندارن چجوری سوال میشن ؟

خداوند ؛ فیاض یا وهاب؟

سلام
خواهشأ دقیق جواب دهید که بعد از کلی تحقیق دچار تشویش شدم سوالم درباره فیاض بودن خداست خداوند فاعل مختار است یعنی مجبور نـیست ، بلکه اگر بخواهد خلق می کند و می بخشد ، و اگر نخواهد خلق نمی کند و نمی بخشد ، البته هرگز ظلم نمی کند . و اعتقاد ما این است که خداوند بر هر چیزی که محال عقلی نباشد قادر است و از اون طرف هم فَیَّاض در لغت : یعنی رودخانه ی خروشان و پر از آب که سر ریز کرده باشد . فَیَّاض در استعاره : برای شخصی به کار برده می شود که مانند رودخانه ای خروشان بسیار سخاوتمند است و از او بخشش هایش مانند همان رودخانه تراوش می کند تفاوت فیّاض با وهّاب : چرا فیّاض گفته می شود نه وهّاب ؟ وهاب هم مبالغه است برای کسی که زیاد هبه هدیه و بخشش می نماید و یکی از اسماء خداوند است . اما فرق فیاض و وهاب در این است که رودخانه ی خروشان فیّاض نمی تواند از تراوشات و بخشش خویش ، خودداری نماید ولی وهّاب که بدون استعاره بلکه مستقیماً در مورد انسان و هر فاعل مختاری به کار می رود ، می تواند از بخشش خویش خودداری نماید : لِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ یخْلُقُ مَا یشَاءُ یهَبُ لِمَنْ یشَاءُ إِنَاثًا وَیهَبُ لِمَنْ یشَاءُ الذُّکُورَ شوری/۴۹ مالکیت و حاکمیت آسمانها و زمین از آن خداست؛ هر چه را بخواهد می‌آفریند؛ به هر کس اراده کند دختر می‌بخشد و به هر کس بخواهد پسر، واژه وهّاب سه بار در قرآن آمده و هر سه مورد برای خدا می باشد اما واژه ی فیّاض در قرآن نیامده : رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَهً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ آل عمران/۸ راسخان در علم، می‌گویند: «پروردگارا دلهایمان را، بعد از آنکه ما را هدایت کردی، از راه حق منحرف مگردان و از سوی خود، رحمتی بر ما ببخش، زیرا تو بخشنده‌ای . أَمْ عِنْدَهُمْ خَزَائِنُ رَحْمَهِ رَبِّکَ الْعَزِیزِ الْوَهَّابِ ص/۹ مگر خزائن رحمت پروردگار توانا و بخشنده‌ات نزد آنهاست تا به هر کس میل دارند بدهند ؟ می گویم عزیز یعنی شکست ناپذیر و این که در کنار وهّاب آمده یعنی کسی نمی تواند خدا را مجبور به هبه دادن بخشش نماید بلکه این رحمت پروردگار است که شامل حال ما می شود نه نتیجه ی اعمال ما و شدت درخواست ما. اگر خدا فیِاض باشد یعنی جبراً بخشنده باشد درخواست کردن از او کاری بیهوده است زیرا خودش می بخشد . با این تفاسیر ایا با بکار بردن کلمه فیاض برای خداوند به این معنی نمیشود که خدا نعوذبالله جبرأبخشنده است وناتوان از اینکه از بخشندگی خود جلوگیری کند در حالی حضرت حق خود از این کلمه در قرآن برای خودش استفاده نکرده است؟ باتشکر

آیا خالقینی به جز خداوند (البته مطیع امر الهی و با قدرت محدود) وجود دارند؟

انجمن: 

سلام مدتی هست که یه سوال ذهنمو در گیر کرده و یه سری استدلال ها هم خودم براش دارم و به نوعی جوابشو می دونم(شاید هم ندونم ولی خودم فکر می کنم می دونم) ولی چون متخصص دینی نیستم نمی تونم جواب هامو 100 درصدی درست بدونم و یه جورایی سردر گم شدم و کمک می خوام.
سوالم اینه:
خداوند در قرآن گفته: وتبارک الله احسن الخالقین در این آیه خالقین داریم که جمع هست پس نشون میده جز خدا حداقل دو خالق وجود داره که با خود خدا میشن سه تا و از طرفی هم داره میگه احسن پس خود خدا برترین خالقین هست.
می خواستم بدونم اینکه با توجه به این آیه وجود خالقینی با قدرتی به مراتب کمتر از خدای متعال شرک محسوب میشه؟
چون داریم که خداوند گفته من هر آنچه بگویم باش موجود می شود مرا عبادت کن تا به هر چه بگویی باش موجود بشود (همون آیه ی کن فیکون) که طبق استدلال خودم (که خودم در موردش تو شک هستم) پس انسان می تواند به نوعی به مقام خالقیت دست پیدا کند و همچنین در دوران دبیرستان که بودم دبیر دین و زندگی یی داشتیم که در مورد این سوال که فرشتگان از کجا فهمیدن که انسان اقدام به ظلم و خونریزی می کنه؟ جواب دادن : حدیثی داریم که زیاد محکم نیست و به امام علی نسبت می دن(البته اگه درست یادم مونده باشه) که در پاسخ به همین سوال می فرمایند : شما اولین بشر نبودید. یعنی قبل از ما ها هم انسان وجود داشته. پس با توجه به آیه ی کن فیکون و این حدیث انسان هایی بودن که به مقام خالقیت رسیدن، البته تو این مورد خودمم زیاد این نتیجه رو نمی تونم قبول کنم چون برای دریافت چنین پاداشی باید از سد قیامت و روز حساب عبور کرد و وقتی که قیامت بر پا بشه حتی فرشتگان هم میمیرند پس اگه بخوایم اون مقام خالقیت انسان رو قبول کنم باید بپذیرم که قبلا هم قیامت بر پا شده و فرشتگان نتیجه ی آفرینش بشرهای قبل از ما رو به چشم دیدن (که ممکنه اون بشر ها از لحاظ ظاهری با ما فرق کنند) و دیگه در کار خدا در جهت خلقت بشر اما و اگر نمی آوردن. اینجاست که سر در گم میشم.
باز هم در مورد سایر خالقین یه استدلال دیگه هم به ذهن ناقصم خطور کرده و اونم اینه: ما تو این دنیا و کره ی خاکی گیر افتادیم و از عالم دیگه و رموز خداوند فقط به مقدار اندکی آگاهی داریم پس این امکان وجود داره که خدا به جز فرشتگان، اجنه و انسان ها موجودات دیگری هم آفریده باشه (که ته دلم یه چیزی میگه همینطوره) که اون موجودات از لحاظ مقام و قدرت از فرشتگان برتر هستند و ممکنه خداوند از علم الهی به اونا اونقدر ارزانی داشته باشه که بتونن نظام هایی مستحکم و پایدار ایجاد کنند و یا خودشون موجوداتی پدید بیارن(شاید هم نتونن پدید بیارن) و یا اینکه در حد ایجاد سیارات و کوه ها و دریا های خالی از حیات باشه ( مثلا اینکه خداوند خودش زمین رو آفریده و حیاتش رو شکل داده ولی اون خالقین دیگه به دستور خدا سیارات دیگه مثل مشتری و مریخ رو درست کرده باشن البته مثلا) . می خواستم این شبهات و استدلال هام رو برام روشن کنید و جواب قانع کننده ای رو برام حتی الامکان با ذکر آیات و روایات فراهم کنید به نوعی این متن سوال رو برام تحلیل کنید و اشتباهات و درستی هام رو مشخص کنید ممنون میشم.

کاربرد فلسفه در یادگیری علم فقه و اصول ؛ و استنباط احکام شرعیه

با سلام

از یکی از خطبا شنیدم که می گفت تحصیل علم فلسفه برای یادگیری علم فقه و اصول برای استنباط احکام شرعیه لازم و ضروری است و جز با تعلیم فلسفه کسی نمیتونه علم فقه و اصول بخونه !

میخواستم بپرسم چنین حرفی صحیحه ؟!

فلسفه چه ارتباطی با فقه و احکام شرعی داره ؟

فلسفه مگه جزء مسائل کلامی نیست ؟

تشکر

واجب الوجود چیست و چه نیازی به آن داریم؟

انجمن: 

بسم الله الرحمن الرحیم

اگه امکان داره درباره حقیقت واجب الوجود توضیح بدید.
و اینکه اصلا چه نیازی بهش هست با فرض اینکه جهان از ازل بوده و تا ابد خواهد بود.

باتشکر

چرا باید دین داشته باشیم؟ اهمیت داشتن دین چیست؟

انجمن: 

سلام خدمت دوستان وکارشناسان عزیز...

دوستان من اخیرا" ب مشکل جدی برخوردم....از اول اعتقاداتم سست بود اخیرا بدترم شده تا جایی که همه مشکلاتمو از جانب خدا میبینم.....

بگذریم که دردهام خ زیادن..

حالا که ب مشکل برخوردم و با خدا لج کردمو زندگیم روزبروز داغون تر میشه میخام واقعن خدارو بشناسم..چون همه میگن عادله و فلان ولی من هیچ خوبی ندیدم..

نمیدونستم از کجا شرو کنم..گفتم اول از این سوال ها شرو کنم..که چرا باید هر انسانی ی دینی داشه باشه..دین ایرانیا اسلام ..بعضیا یهودی مسیحی و ....

دین واقعن لازمه برای زندگی؟اگه لازمه چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟

چرا باید تابع دینی باشیم...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و بین همه ادیان چرا اسلام؟؟

من واقعن نیاز دارم ب راهنمایی هاتون....حالم خیلی بده لطفا کمکم کنید...

دلیل مبارزه با کشورهای استکباری آمریکا ، اسراییل و انگلیس و ...

همش جنگ،همش انتقام،همش ارزوی مرگ،بسه بخدا،اه