آیا قیام قائم، افتتاح قیامت است؟
تبهای اولیه
با سلام و آرزوی تعجیل در فرج
این سؤال با استفاده از آیات و روایاتی از ائمه اطهار علیهم السلام در کتاب القیام و القیامه آیة الله محمد علی صالح غفاری پاسخ داده شده که بتدریج در ذیل آوزده میشود
و من الله التوفیق
آیات مرتبط با قیام قائم و قیامت
از کتاب الزام الناصب در اثبات حجه الغائب
1- قول خداوند : هدی للمتقین در سوره بقره
امام صادق میفرمایند :
متقون همان شیعه علی (ع) هستند و غیب همان حجت خداست و شاهد این حرف من گفته خداوند است که میفرماید:
میگویند چرا بر او معجزهای از پروردگارش نازل نشده؟ بگو غیب مال خداست منتظر باشید که من با شما از منتظرانم.
استنباط : غیب، همان قائم است، بدلیل کلمه انتظار؛ و انتظار غیر از او را کسی ندارد.
2 – گفته خدای تعالی که میفرماید: سبقت بگیرید در کارهای خیر ؛ هر جا باشید خداوند همه شما را جمع میکند.
از امام صادق (ع) و از مسند فاطمه (س) و از امام رضا (ع) و از کتاب مجمع روایت شده که آنها اصحاب قائم علیه السلام هستند که خداوند همگی آنها را به سوی امامشان جمع میکند هنگامی که خروج کند با او بیعت میکنند بین رکن و مقام بدون اینکه وعدهای و قراری گذاشته باشند و معنی این که بدون وعده یکدیگر را میبینند این است که آن حضرت (ع) میبیند و میشناسد اصحابش را ولی آنها او را نمی بینند تا در زمان قیام با او وعدهای بگذارند بلکه بر اساس معرفتی که به امام خود دارند نزد او جمع میشوند و با طی الارض از شهرهای مختلف به سوی او میآیند اطراف او جمع شده و با او بیعت میکنند و می دانند که او امامشا ن است .
استنباط : خداوند هر جا باشند آنها را اطراف امامشان جمع میکند و این مطلب نظیر قول خداوند است که فرمود: که شما را برای روز جمع ، جمع میکند و اصحاب قائم همان مومنون محض میباشند که روسای امتهای مسلمان در طول تاریخ هستند.
3-هنگامی که خدایتعالی ابراهیم را با کلماتی آزمایش کرد و ابراهیم آن کلمات را تمام کرد
مفضل ازصادق (ع) راجع به این کلمات سوال کرد و امام (ع) جواب میدهد که این همان کلماتی است که آدم فرا گرفت و خدا به او توجه کرد؛ محمد (ص) ،علی و فاطمه و حسن و حسین سپس معنی اینکه آنرا تمام کرد این است که ابراهیم با قیام قائم کلمات را تمام کرد
استنباط : شکی نیست که کلمات، همان ائمه علیهم السلام می باشند که دین بوسیله آنها تکمیل می شود و بشریت بوسیله آنها رشد میکند تا اینکه دین با قیام قائم کامل میشود و روز قیامت به یوم الدین شناخته شده که دین خدا بوسیله آنها کامل شده و هم چنین در تفسیر امام باقر (ع) درباره گفته خدای تعالی کسانی که تصدیق میکنند یوم الدین را، فرموده اند: تصدیق میکنند روز قیام قائم را. به این ترتیب روز قیامت یوم الدین معرفی شده است.
4- خداوند تعالی میفرماید هر که هست در آسمانها و زمین خواسته و ناخواسته تسلیم خداوند هستند و به سوی او بازگشت میکنند
از ابی الحسن (ع) وارد شده که فرمودند این آیه در باره قائم نازل شده که یهود و نصاری و بی دینان خواسته و ناخواسته تسلیم ایشان هستند .
استنباط : شکی نیست که در زندگی قیامت هر که در آسمانها و در زمین است خواسته و ناخواسته تسلیم خداوند تعالی میباشند و هم چنین تسلیم قائم (ع) هستند زیرا یهود و نصرانی و بیدینان و تمامی اهل زمین در برابر ایشان تسلیم هستند و به او و به وسیله ایشان به سوی پروردگارشان مراجعت میکنند؛ پس در آن روز دینی نیست مگر دین خداوند و آن روز، روز دین است و شکی نیست که آن حضرت در قیامش، اختلاف بین امتها را برطرف میکند و دین کلاً مال خداوند میباشد؛ برطرف شدن اختلاف از خصوصیات قیامت است.