رجعت

سوالاتی پیرامون رجعت عیسی علیه السلام در زمان ظهور

با سلام و احترام
یکی از مسائلی که ظاهرا هم در کتب شیعه و هم در کتب اهل سنت آمده مسئله رجعت حضرت عیسی علیه السلام هست
بنده چند سوال در مورد این مسئله داشتم
1- زمان این رجعت کی هست؟ در جای دیدم نوشته نمازی که امام در بیت المقدس می خوانند آن زمان عسی رجعت میکند و پشت امام نماز میخواند جای دیگری به نظرم رسید در مکه این اتفاق می افتد بالاخره در چه زمانی و مکانی عیسی علیه السلام رجعت میکنند؟ قبل مبارزه با سفیانی در بیت المقدس یا قبل مبارزه سفیانی در مکه؟
2- در برخی روایات هست امام مهدی به ایشان فرماندهی لشکر را میدهند و ایشان به مقابله با دجال می روند و دجال را نابود می کنند از طرفی مکررا شنیدیم از محققین مهدویت که دجال فرد نیست جریان هست چطور این دو موضوع با هم قابل جمع کنند.
3- سومین سوالم که به نظر مهم ترین هم هست اینه که گفتند با رجعت عیسی و تصدیق نبوت حضرت خاتم و امامت امام زمان مسیحیت جهان به اسلام گرایش پیدا میکنند و راه برای هدایت افراد زیادی باز می شود اما یک نکته مبهم در این قضیه این هست که مسیحیت یا مسلمان ها از کجا بدونند ایشان حضرت عیسی هست؟ ما که چهره ایشان را ندیدیم! چطوری به بیش از 1 میلیارد انسان ثابت میکنند همان عیسی هستند؟
با تشکر@};-@};-@};-

آیا می شود زنده باشم و ظهور را درک کنم؟

سلام

آیا این احتمال وجود دارد که زنده باشم و بتوانم عصر ظهور حضرت ولی عصر (علیه السلام) را درک نمایید؟

آیا روایاتی در این موضوع وارد شده است؟

فلسفه رجعت چیست؟و چرا عده ای خاص رجعت می کنند؟

انجمن: 

پس از قیام حضرت مهدی(عج) و پس از فوت حضرت مسئله رجعت پیش می آید سوالی که اینجا پیش می آید اینست که فلسفه رجعت چیست؟و چرا عده ای خاص رجعت می کنند؟ پس اگر منظور احقاق حق هست که در روز قیامت همه به نتیجه اعمالشان میرسند دوباره زنده شدن افراد ظالم به چه منظورست؟

رجعت به طور خلاصه!

انجمن: 

سلام
توضیحی خلاصه در باره مسئله رجعت که
رجعت چیست؟
چرا وجود رجعت لازم است؟
چرا شیعان بایدبه آن اتقاد داشته باشند؟
چه زمانی رجعت اتفاق می افتد؟
پس از آن چه رخ میدهد؟

طوری که همه فهم باشد و زیاد هم وارد بحث های تخصصی نشود اما قانع کننده باشد بدهید.
ممنون.

حضور پیدا کردن یک حجت بعد از ظهور امام زمان (عج)

در زمان حکومت امام زمان (عج) اگر از ديگر ائمه کسي آيد حکم چه کسی نافذ است آيا مثلا مولا علي يا مولا حسين ع بیايد حکم امام زمان نافذ است يا امام حسين ع البته اين سوال فرضي است ؟؟؟؟؟

مراد از رجعت کنندگان

انجمن: 

در روايات آمده است که مومنين محض وکافران محض رجوع مي کنند
مراد از مومنين محض وکافران محض کيا هستند ؟؟

سوالاتی پیرامون رجعت

انجمن: 

با سلام خدمت دوستان عزيز

سؤالاتي ذهن مرا مشغول كرده است:

1- زمانی که امام زمان ظهور می کند ایا رجعت می شود ؟؟ یا بعد از فوت امام زمان رجعت میشود؟؟ و حکومت به دست صالحان می افتد؟؟؟

2- در بحث رجعت آيا رجعت براي تمامي ائمه (عليهم السلام) است؟

3- آيا رجعت ائمه براي حكومت بر روي زمين به صورت ترتيبي است يا دفعي؟

4- آيا در عصر رجعت (كه پس از ظهور و شهادت حضرت مهدي اتفاق مي افتد) ائمه (ع) به شهادت مي رسند و يا به مرگ طبيعي از دنيا مي روند؟

5- از روحاني شنيدم كه امام علي (ع) در جريان ظهور سه باز زنده خواهد شد: بار اول در لحظه ظهور براي ياري امام زمان (عج) بار دوم در رجعت براي حكومت بر زمين بار سوم براي دفن امام زمان در رجعت
آيا اين مطلب درست است؟

6- آيا در عصر رجعت باب توبه باز است؟

با تشكر فراوان از دوستان عزيز

آیا حضرت فاطمه زهرا (س) از رجعت کنندگان هستند؟

سلام.
یه سوالی که برام پیش اومده اینکه ایا حضرت فاطمه زهرا از رجعت کنندگان هستند یا نه؟؟

شبهه علت رجعت

انجمن: 

شبهه:

چگونه مهدى منتظر در آخر الزمان مى تواند مردگان را زنده كند، و مؤمنين را عزيز بدارد و فاسقين را عذاب نمايد؟ و اصولا آيا اعتقاد به رجعت پشتوانه علمى دارد در حاليكه جزء اعتقادات مسلمين نمى باشد، چرا كه عقلا ممكن نيست و دليل بر آن نداريم.

جواب اجمالى:

زنده كردن مردگان، در حقيقت كار خداوند است، كه گاهى به بعضى از بندگان صالحش همچون حضرت عيسى عليه السلام و امام زمان عج الله تعالي فرجه الشريف اين اذن را مى دهد بعضى از انسانها را بتوانند زنده كنند و اين زنده كردن فقط با اذن الهى امكان پذير است.

و رجعت هم به معناى زنده شدن بعضى انسانها در دنيا، در موقع ظهور امام زمان عج ، از روايات و بعضى آيات استفاده مى شود، و طبق سخنان پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله اين امر در امت اسلامى نيز همانند امتهاى گذشته به وقوع خواهد پيوست.

مساله رجعت ارتباطى با زنده كردن مردگان توسط امام زمان عج ندارد و شيعيان زنده كردن اموات را به خداوند نسبت مى دهند نه به امام زمان عج

رجعت در فرهنگ شيعه

انجمن: 

عنوان مقاله :

نویسنده : جعفر سبحانى

برگرفته از : منشور عقايد اماميه ص 239

رجعت در لغت به معنى بازگشت است، و مقصود از آن در فرهنگ شيعه، بازگشت گروهى ازامت اسلامى پس از ظهور حضرت مهدى ـ عجل الله فرجه الشريف ـ و قبل از برپايى قيامت به دنياست . گواه روشن بر وجود رجعت، پيش از هر چيز قرآن كريم است

كه در آيه 84 سوره نمل مي فرمايد : و يوم نحشر من كل أمة فوجا ممن يكذب بآياتنا فهم يوزعون 1

و در آيه 87 مى فرمايد: و يوم ينفخ فى الصور ففزع من فى السموات و من فى الأرض الا من شاء الله و كل اتوه داخرين2

چنانكه مي ‏بينيم، آيات فوق از دو روز سخن گفته و «يوم» دوم را بر «يوم» نخست عطف نموده است.

افزون بر اين، در روز نخست، تنها از زنده شدن گروهى خاص سخن به ميان آورده و در روز دوم از مرگ همه انسانها ياد كرده است. از ملاحظه مجموع اين نكات در مي ‏يابيم كه روز نخست غير از روز قيامت بوده و آن دو با هم فرق دارند.

مجددا ياد آور مي ‏شويم آيه نخست از زنده شدن گروهى خاص سخن مي گويد، و چنين روزى طبعا نمي ‏تواند روز رستاخيز باشد. زيرا در آن روز همه انسانها پس از نفخ صور زنده مي ‏شوند، چنانكه مي فرمايد: «إن كل من في السموات و الأرض إلا آتى الرحمن عبدا... و كلهم آتيه يوم القيامة فردا»(مريم/93ـ95) همه كسانى كه در آسمانها و زمين هستند با حال تسليم به محضر خداى مهربان در مي آيند... و همه آنان در روز قيامت تنها نزد او حاضر مي گردند .

نيز در آيه ديگر در وصف قيامت مي ‏فرمايد: و حشرناهم فلم نغادر منهم أحدا (كهف/47): آنان را براى حساب گرد مي ‏آوريم، و يك تن را هم رها نمي كنيم.

نتيجه اينكه، از مقايسه دو آيه سوره نمل و اختلاف آنها در مضمون، بايدگفت كه جهان در انتظار دو روز است كه در يكى تنها برخى از انسانها محشور مي ‏شوند و در ديگرى همه انسانها . روايات شيعه، روز نخست را مربوط به پس از ظهور حضرت مهدى و قبل از رستاخيز مي ‏داند .

بازگشت گروهى از صالحان و يا تبهكاران قبل از رستاخيز امر شگفت ‏آورى نيست، زيرا در امتهاى پيشين نيز گروهى پس از مرگ بار ديگر زنده شده و پس از مدتى براى بار دوم در گذشته ‏اند3

بازگشت گروهى به اين جهان نه مخالف حكم عقل است، و نه معارض با نقل، زيرا همان گونه كه يادآور شديم به صريح قرآن در امتهاى پيشين چنين واقعه‏اى رخ داده، و اين خود بهترين گواه بر امكان آن است. و اين نيز كه برخى پنداشته ‏اند رجعت با تناسخ يكسان است، تصورى كاملا بي پايه است، زيرا تناسخ آن است كه نفس پس از مرگ بار ديگر حيات خويش را از نطفه آغاز كند و يا به بدن ديگرى تعلق بگيرد. حال آنكه در رجعت هيچيك از اين دو امر باطل وجود ندارد. حكم رجعت از اين جهت بسان زنده شدن مردگان در امتهاى پيشين، و معاد جسمانى در قيامت بوده و در حقيقت جلوه‏اى كوچك از رستاخيز نهايى است كه در آن همه انسانها بدون استثناء زنده مي شوند.

بحث گسترده درباره رجعت و تفصيل جزئيات آن در كتب تفسير، حديث و كلام شيعه آمده است . روايات شيعه در اين باره در حد تواتر بوده و بيش از سي محدث در فزون‏تر از پنجاه كتاب آن را نقل كرده ‏اند4

پي نوشت‏ها:

1ـ روزى كه از هر ملتى گروهى از آنان را كه آيات ما را تكذيب مي ‏كردند زنده مي س‏كنيم و آنان بازداشت مي ‏شوند.

2ـ روزى كه در صور دميده شود، همه كسانى كه در آسمانها و زمين هستند ـ مگر آن كس را كه خدا بخواهد ـ به شدت مي ترسند (از شدت ترس جان دهند آنگاه زنده شده) و همگان با ذلت نزد او حاضر مي ‏شوند.

3ـ احياء گروهى از بنى اسرائيل، سوره بقره آيه ‏هاى 55 ـ 56، احياء مقتول بنى اسرائيل به وسيله بقره موسى سوره بقره آيه ‏هاى 72 و 73 مرگ گروهى از مردم و زنده شدن آنها. بقره آيه .243

احيا عزير پس از صد سال، بقره آيه 259، احياء مردگان با اعجاز حضرت مسيح، سوره آل عمران آيه .49

4ـ بحار الأنوار: 53/ .136

برچسب: