آیا می شود زنده باشم و ظهور را درک کنم؟
ارسال شده توسط مترصد در شنبه, ۱۳۹۷/۰۴/۳۰ - ۲۳:۳۸سلام
آیا این احتمال وجود دارد که زنده باشم و بتوانم عصر ظهور حضرت ولی عصر (علیه السلام) را درک نمایید؟
آیا روایاتی در این موضوع وارد شده است؟
سلام
آیا این احتمال وجود دارد که زنده باشم و بتوانم عصر ظهور حضرت ولی عصر (علیه السلام) را درک نمایید؟
آیا روایاتی در این موضوع وارد شده است؟
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام خدمت شما،ببخشید مزاحم وقتتون میشم،میخواستم منظور از این متن دعای عهد که میگه والغرة الحمیدة[پیشانی ستوده]یعنی چی؟مگه ستوده یه از القاب خدای متعال نیست؟می می خواستم بدونم که گفتن حمیدة به امان زمان ارواحنا فداه باذن الله شرک یوهو محسوب نمیشه که؟؟!!!!!
با سلام
درباره حدیث امام صادق (ع) که فرمودند هرکس چهل صبح دعای عهد را بخواند از یاران قائم می شود دو سوال در ذهن من ایجاد شده
الف) این که چهل صبح باید پشت سرهم باشد؟
ب) و این که صبح دقیقا از ساعت چند تا چند هستش؟
با تشکر
با سلام و عرض ادب
من چند روزی بود که دعای عهد رو میخوندم ولی امروز صبح یادم رفت :Ghamgin::Ghamgin: همین الان یادم اومد !
گاهی وقتها نمیدونم چرا یادم میره ؟ چیکار کنم که هیچ وقت یادم نره و همیشه این توفیق رو پیدا کنم که بتونم بخونم؟
ممنون:Gol:
موضوعات مرتبط :
http://www.askdin.com/thread21215.html
:Gol:
دعای عهد دعایی جهت برقراری ارتباط بین ما و حضرت مهدی است. در این دعا با آن حضرت عهد و پیمان میبندیم ، قول و قرار میگذاریم که یکسری کارهایی را انجام دهیم و در جهت تشکیل حکومت عدل مهدوی زمینه سازی کنیم.
این دعا تابلوی روشن را فرا روی فعالیتهای ما قرار میدهد.
پای کلام دلنشین استاد حجت الاسلام و المسلمین قرائتی درنگی میکنیم تا با مروری بر این دعای شریف، درسهای نهفته در آن را بیاموزیم. این دعا به ما میگوید که؛
1. علاقه به امام زمان باید جمعی باشد
در دعای عهد داریم که: «اللَّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلَانَا الْإِمَامَ الْمَهْدِیَّ الْقَائِمَ بِأَمْرِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ الطَّاهِرِینَ عَنْ جَمِیعِ الْمُۆْمِنِینَ وَ الْمُۆْمِنَات»، به امام زمان ابلاغ کن، از طرف چه كسی؟ «عَنْ جَمِیعِ» از طرف همه مۆمنین و مۆمنات «عَنْ جَمِیعِ الْمُۆْمِنِینَ وَ الْمُۆْمِنَات» این خودش یک مطلب مهمی است.
2. امام جهانی باید مریدش هم جهانی فکر کند
وقتی زیارت میرویم بگوییم که این زیارت به نیابت از همهی مۆمنین و مۆمنات. صدقه میدهیم بگوییم: دفع بلا از همهی مۆمنین و مۆمنات بشود. نگوییم: خدایا، مۆمنینی که در این مسجد نماز خواندند بیامرز. حالا مۆمنینی که در مسجد دیگر نماز خواندند چه؟ همه را بگو. چرا میگویی: خدایا کسانی که در این هیأت سینه زدهاند. چقدر تنگ نظر هستی! چقدر فکر کوچک است. مگر تو منتظر امام بین المللی نیستی؟ امام جهانی باید مریدش هم جهانی فکر کند. کسی که منتظر اصلاح عمومی است، باید خودش هم عمومی فکر کند. خودم و بچهام و هیأتام و مسجدم و برایش هیچ فرقی نکند. «عَنْ جَمِیعِ الْمُۆْمِنِینَ وَ الْمُۆْمِنَات».
3. علاقه به امام زمان بدون مرز است
این علاقه بدون مرز، از کجای دعای عهد فهمیده میشود؟ این جمله كه میگوید: «فِی مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا» در مشرقها و مغربها، «وَ سَهْلِهَا وَ جَبَلِهَا» زمینهای هموار و کوهستانی، «وَ بَرِّهَا وَ بَحْرِهَا» دریا و خشکی، ببینید این دعا چقدر سازنده است. چه اصراری داریم که بگوییم من چه هستم و من چه هستم؟ همه، دریا و خشکی. سطحی و کوهستانی، مشرق و مغرب، علاقه بدون مرز. خیلی قشنگ است.
در دعا میگویی: «طَائِعاً غَیْرَ مُکْرَهٍ» یعنی مهدی جان، من که در دعای عهد با تو سلام میکنم، از روی عشق زیارت میکنم نه روی اکراه!
4. شریک کردن والدین در دعا و زیارت برای امام زمان
در دعای عهد میگویی ای امام زمان سلام میکنم از طرف خودم، و از طرف «والِدَیَّ» پدر و مادرم و «وُلدی» فرزندانم؛ یعنی هم نسل گذشته، هم نسل آینده را در نظر میگیری.
5. چه مقدار به امام زمان صلوات بفرستیم؟
این دعا میگوید که: «وَ زِنَةَ عَرْشِ اللَّه وَ مِدَادَ کَلِمَاتِه» به مقدار وزن عرش خدا و به مقدار کلمات الهی، «وَ مُنْتَهَى رِضَاه» به اندازه آخرین درجهی رضایت او، «وَ عَدَدَ مَا أَحْصَاهُ کِتَابُهُ» به عدد آنچه کتاب شمارش کرده، «وَ أَحَاطَ بِهِ عِلْمُه» به عدد علمت.
یعنی مهدی جان! ای امام زمان، سلام بر تو به عدد وزن عرش، به عدد هرچه که نوشته شده، به عدد هرچه خدا بر آن علم دارد... به تو سلام و درود میفرستم.
6. اعلام هر روزه علاقه به امام زمان
یک کسی هر روز زنگ میزند که آقا دوستت دارم. میگوید: «اللَّهُمَّ أُجَدِّدُ لَهُ فِی هَذَا الْیَوْمِ وَ فِی کُلِّ یَوم» مهدی جان، امروز و هر روز، «اُجَدِّدُ» یعنی بیعتم را تجدید میکنم.
7. علاقه رو به رشد
علاقهی رو به رشد، یعنی چه؟ میگوید: «عَهْداً» بعد از عهداً میگوید «وَ عَقْداً» بعد از عقداً میگوید «وَ بَیْعَةً» الله اکبر! چه خبر است؟ مهندسیاش را میبینید.
عهد یعنی تعهد، در دعای عهد میگوییم: ای امام زمان سلام و صلوات بر تو، این سلام من عهد است. یعنی با تو تعهد میکنم. تعهد میکنم یعنی قرار میگذارم بین خودم و خدا، بعد میگوید: «عهد» کم است. پررنگش کن، «عقد». دو نفر ممکن است با هم عهد ببندند، وعده داشته باشند، اما به هم گره نخورند. «عقد» یعنی گره. ممکن است عهد باشد، عقد هم باشد، اما تسلیم نباشد. میگوید: «وَ بَیْعَةً»، تسلیم است. یعنی باز هم پررنگش میکند. «عهداً» تعهد با حضرت مهدی، «عقداً» عقد با امام زمان، «وَ بَیْعَةً» بیعت کنید با او و تسلیم شوید.
8. علاقه افتخارآمیز
چقدر خوب است این تابلو شود. علاقه حتمی، میگوید: «فِی رَقَبَتِی» یعنی به گردن من، «رَقَبَ» یعنی گردن. ممکن است کسی علاقه داشته باشد ولی افتخار نکند. میگوید: نه، علاقه افتخار آمیز.
9. علاقه همراه با همه مراحل
در دعای عهد میگوید: «وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَشْیَاعِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ اجْعَلْنِی مِنَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْهِ» تمام مراحل حضور را داشته باشم. آخر گاهی وقتها انسان یک کسی را دوست دارد در حدی که مثلاً یک میلیون به او وام بدهد. ولی میگوید: همسفر باشم، میگوید: نه، همسفر نه، بابا این پول را بگیر و خودت برو. عقب ما نیا. گاهی یک کسی میگوید: عقب من بیا، پولت نمیدهم اما میخواهی بیایی در ماشین سوار شو تو را ببریم. یعنی از یک جهت یک جایی پررنگ است، یک جایی کمرنگ است. دعا میگوید: خدایا قرار بده مرا «أَنْصَارِهِ»، «وَ أَشْیَاعِهِ»، شیعه یعنی دنباله رو یعنی من دنبال تو هستم، «انصار» و نصرت در جایی است که نیاز به کمک هست. «وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ» از تو دفاع میکنم. اگر کسی بگوید بالای چشمت ابرو است، برخورد میکنم. «وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ» ما اجازه نمیدهیم که کسی جسارت کند. غیرت دینی داریم. تعصب داریم و افتخار هم میکنیم. اینکه میگویند: تعصب بد است. آدم متعصبی است، تعصب در کار شخصی بد است. تعصب روی لهجه، فارس از فارس، ترک از ترک، لر از لر، عرب از عرب، عجم از عجم، این تعصبها بد است. یعنی به خاطر لهجه کمکش میکنم. به خاطر همشهری گری تعصب میکنم. در انتخابات میگویم چون این همشهری من است. فامیل من است. همسایه من است. این تعصبها بد است. اما اگر فهمیدی یک چیزی حق است، دیگر، باقیها باطل است. آنجا که حق است باید تعصب داشته باشی. انحصار طلبی در حق خوب است. اولین انحصار طلب، خود خداست. چون میگوید: «لا اله» هیچکس را قبول ندارم، «الا الله»! جز خدا، باقیها را دور بریز.
یک کسی هر روز زنگ میزند که آقا دوستت دارم. میگوید: «اللَّهُمَّ أُجَدِّدُ لَهُ فِی هَذَا الْیَوْمِ وَ فِی کُلِّ یَوم» مهدی جان، امروز و هر روز، «اُجَدِّدُ» یعنی بیعتم را تجدید میکنم
10. علاقه عاشقانه
در دعا میگویی: «طَائِعاً غَیْرَ مُکْرَهٍ» یعنی مهدی جان، من که در دعای عهد با تو سلام میکنم، از روی عشق زیارت میکنم نه روی اکراه!
11. علاقه و عمل در خط رضایت او
«عَلَى طَاعَتِکَ وَ طَاعَةِ رَسُولِک» یعنی مهدی جان من را از شیعیان قرار بده، منتها طبق آن چیزی که تو گفتی. هر استقامتی مهم نیست. استقامتی مهم است که « قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا » (فصلت/30) استقامت براساس الله باشد. این مهم است. «کَما أُمِرْت» (هود/112) یعنی همانطور که مأمور هستی. یعنی طبق امر ما استقامت کن نه طبق یک دندگی و لجبازی و سلیقه. اگر کسی یک سلیقهای داشت و روی سلیقهاش هم استقامت کرد، این استقامت نیست، یک دندگی است.
استقامتی ارزش دارد «کَما أُمِرْت»، که طبق مأموریت باشد. استقامتی ارزش دارد که در خط خدا و رسول خدا و ولی خدا باشد: «عَلَى طَاعَتِکَ وَ طَاعَةِ رَسُولِک».
منبع: مرکز مجازی مهدویت برگرفته از سخنان حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]از حضرت جعفر صادق (ع) منقول است که هر کس چهل صباح این عهد را بخواند از یاران قائم ما باشد و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد ، خدا او را از قبر بیرون آرد که در خدمت آن حضرت باشد. و حق تعالی به هر کلمه هزار حسنه او را کرامت فرماید و هزار گناه از او محو کند.[/]