جمع بندی سوالاتی پیرامون رجعت
تبهای اولیه
با سلام خدمت دوستان عزيز
سؤالاتي ذهن مرا مشغول كرده است:
1- زمانی که امام زمان ظهور می کند ایا رجعت می شود ؟؟ یا بعد از فوت امام زمان رجعت میشود؟؟ و حکومت به دست صالحان می افتد؟؟؟
2- در بحث رجعت آيا رجعت براي تمامي ائمه (عليهم السلام) است؟
3- آيا رجعت ائمه براي حكومت بر روي زمين به صورت ترتيبي است يا دفعي؟
4- آيا در عصر رجعت (كه پس از ظهور و شهادت حضرت مهدي اتفاق مي افتد) ائمه (ع) به شهادت مي رسند و يا به مرگ طبيعي از دنيا مي روند؟
5- از روحاني شنيدم كه امام علي (ع) در جريان ظهور سه باز زنده خواهد شد: بار اول در لحظه ظهور براي ياري امام زمان (عج) بار دوم در رجعت براي حكومت بر زمين بار سوم براي دفن امام زمان در رجعت
آيا اين مطلب درست است؟
6- آيا در عصر رجعت باب توبه باز است؟
با تشكر فراوان از دوستان عزيز
سؤالاتي ذهن مرا مشغول كرده است: 1- زمانی که امام زمان ظهور می کند ایا رجعت می شود ؟؟ یا بعد از فوت امام زمان رجعت میشود؟؟ و حکومت به دست صالحان می افتد؟؟؟با سلام خدمت دوستان عزيز
2- در بحث رجعت آيا رجعت براي تمامي ائمه (عليهم السلام) است؟
3- آيا رجعت ائمه براي حكومت بر روي زمين به صورت ترتيبي است يا دفعي؟
با سلام و تشکر:Gol:
قبل از پاسخ به سؤالات شما مقدمه ای اجمالی در باره ی اعتقاد به رجعت بیان می کنیم:
رجعت، در لغت به معنای بازگشتن، و برگشتن می باشد.(1) و در اصطلاح به این معناست که عده ای از افراد (مومنین خالص و مشرکین محض) پس از مردن و قبل از بر پایی قیامت دوباره به این دنیا بر می گردند. اعتقاد به رجعت ، از جمله معتقدات مذهب اهل البیت(ع) است و مستند به آیات و روایات متعدد می باشد.
به اعتقاد شیخ مفید "امامیه اتفاق کردهاند که بازگشت بسیاری از مردهها به دنیا قطعی است". «کسی که به رجعت ما ایمان نداشته باشد از ما نیست».(2)
طبرسی و حرّ عاملی و ابن مظفّر و غیره گفتهاند: «اعتقاد به رجعت محل اجماع همه شیعیان است» و بلکه از ضروریات تشیع است.
همچنین به اعتقاد مجلسی(ره): «همه پیامبرانی که خداوند آنان را مبعوث کرده به دنیا باز گردانده میشوند تا همراه علی بن ابی طالب بجنگد». (3)
در پاسخ به 3 سؤال اولتان اجمالاً گفتنی است:
1- زمانی که امام زمان ظهور می کند ایا رجعت می شود ؟؟ یا بعد از فوت امام زمان رجعت میشود؟؟ و حکومت به دست صالحان می افتد؟؟؟
سؤال 1. زمان رجعت: روایاتی در این خصوص وارد شده است که رجعت با اندک فاصله بعد از ظهور ولی عصر(عج) و پیش از شهادت آن حضرت و بر پا شدن قیامت واقع خواهد شد. امام صادق(ع) در این باره می فرمایند: (چون زمان قیام قائم(عج) فرا رسد در ماه جمادی الآخر و ده روز از ماه رجب چنان بارانی ببارد که مردم مانند آن را ندیده باشند، سپس خداوند به سبب آن باران گوشت و استخوان مؤمنان را در قبرهایشان برویاند، گویی آنان را می نگرم که از طرف جهینه(4) می آیند و گرد و غبار موهایشان را می تکانند.»(5)
لازم به ذكر است رجعت خاص كه در دوران ظهور اتفاق مي افتد، دو مرحله زماني دارد مرحله اول مقارن با ظهور و قيام امام زمان(عج) اتفاق مي افتد و افرادي كه در گذشته زندگي مي كرده اند مانند برخي از اصحاب پيامبر(ص) وائمه(ع) به دنيا باز مي گردند واز اصحاب امام زمان(عج) مي شوند و حضرت را در قيامش ياري مي كنند. مرحله دوم رجعت كه زمان بازگشتن ائمه(ع) به دنياست، هنگام رحلت امام زمان(عج) اتفاق مي افتد. اولين امامي كه با رجعت ايشان رجعت ائمه(ع) آغاز مي شود، امام حسين(ع) است.(6)
2- در بحث رجعت آيا رجعت براي تمامي ائمه (عليهم السلام) است؟3- آيا رجعت ائمه براي حكومت بر روي زمين به صورت ترتيبي است يا دفعي؟
سؤال 2 و 3. رجعت ائمه: درباره كیفیت رجعت ائمه و حكومت ایشان بحثهای تفصیلی در اخبار و روایات وارد نگردیده است. فقط آنچه قطعی است رجعت آنان می باشد و نیز وارد گردید كه نوزده سال بعد از قیام صاحب الامر رجعت ائمه با رجعت امام حسین ـ علیه السلام ـ شروع می شود و سپس حضرت علی ـ علیه السلام ـ می آیند آنگاه پیامبر اكرم ـ صلی اله علیه و آله و سلم ـ .
اما آیا همه معصومین در عصر امام زمان می آیند یا به ترتیب یكی یكی می آیند و از دنیا می روند قطعی نیست و یا حداقل اختلافی است. و درباره كیفیت حكومت ایشان نیز تفصیلاً بیان نشده است فقط از روایات می شود استفاده نمود كه ادامه همان حكومت امام عصر است فقط در بعض روایات، به كلیاتی از حكومت حضرت علی اشاره شده است.
همچنین از بعض روایات، بدست می آید که بعد از ظهور امام زمان (عج) همه امامان معصوم (ع) و همچنین همه پیامبرانی که مورد ستم قرار گرفتند و مومنان خالص و کافران و مشرکان محض به این دنیا بر می گردند تا از قاتلین آنها انتقام گرفته شود. نظیر این روایت که پیامبر اعظم (ص) فرمودند: زمانى که قائم آل محمد (عج) خروج نماید و سلطنت بدست او برسد، در آن زمان نبى اکرم (ص) و امیر المؤمنین رجعت خواهند نمود ... در آن زمان همه ائمه علیهم السلام رجعت خواهند نمود، تا امیر المؤمنین (ع) و مهدى صلوات اللَّه علیه را یارى کنند، خصوصا انبیائى که در راه خدا آزار فراوان دیده اند، نظیر زکریّا و یحیى و حزقیل و سایر انبیائى که بدست کافران کشته یا مجروح گشته اند و همانا اخبار فراوان مستفیضى در باره رجوع ایشان به دنیا و انتقام کشیدن از قاتلین آنها و انتقام از خون حسین (ع) وجود دارد.(7)
موفق باشید ...:Gol:
پاورقی________________________________________________________________
1. فرهنگ معین، ج 2 ص1640.
2. اعتقادات شیخ مفید.
3. بحار الانوار 53 / 41
4. جهینه : نام محلی است دور ازمدینه وقبیله ای به همین نام آمده است. مجمع البحرین ج 6 ص 230.
5. میزان الحکمه حدیث شماره 6928.
6. بنقل از پرسمان.
7. مجلسی،محمد باقر، بحارالانوار، ترجمه جلد سیزدهم، دوانی،ص1165.
5- از روحاني شنيدم كه امام علي (ع) در جريان ظهور سه باز زنده خواهد شد: بار اول در لحظه ظهور براي ياري امام زمان (عج) بار دوم در رجعت براي حكومت بر زمين بار سوم براي دفن امام زمان در رجعت4- آيا در عصر رجعت (كه پس از ظهور و شهادت حضرت مهدي اتفاق مي افتد) ائمه (ع) به شهادت مي رسند و يا به مرگ طبيعي از دنيا مي روند؟
آيا اين مطلب درست است؟
سلام مجدد
در تکمیل مطالب قبلی و پاسخ به سؤالات 4 و 5 گفتنی است: چنانکه از روایات بدست می آید؛ حضرت عج پس از قيام و تشكيل حكومت، مدت طولاني حكومت مي كند. امام حسين (ع) در اواخر عمر شريف امام زمان (عج) رجعت فرموده به دنيا باز مي گردد و مدتي كنار امام مهدي (عج) مي ماند تا بر همه روشن شود كه ايشان امام حسين (ع) است. وقتي همه اين مطلب را فهميدند، امام مهدي (عج) به مرگ طبيعي رحلت مي كند (و یا بر اساس برخی نقلها و به استناد برخی روایات به شهادت می رسند) و امام حسين (ع) پس از دفن ايشان، حكومت را به مدت طولاني اداره مي نمايد. ( كافي، ج 8، ص 206، ح 250) پيامبر اسلام (ص)، اميرالمومنين(ع)( مختصر بصائر الدرجات ، ص 24) و به احتمال قوي تمام ائمه (همان ص 28) به دنيا بر مي گردند و هر كدام ساليان طولاني حكومت مي كنند و به اين شكل زمين بعد از ظهور، حيات نو از سر مي گيرد و زندگي انسان با معنا ادامه مي يابد.
با توجه به روايات رجعت، معلوم مي شود زندگي اصلي انسان بعد از ظهور شروع مي شود و مردم زمين به مدت بسياري امنيت، آرامش، برقراري اسلام و عدالت را خواهند ديد. بندگان صالح خداوند نيز ساليان بسياري بر روي زمين به عبادت و اطاعت خداوند خواهند پرداخت و بعد از گذشت ساليان بسيار، با رحلت آخرين حجت خدا كه احتمالاً اميرالمومنين علي (ع) خواهد بود. ( تفسير عياشي، ج 2 ، ص 326، ح 24) اوضاع جهان دگرگون مي شود و علائم قيامت رخ مي نمايد.
4- آيا در عصر رجعت (كه پس از ظهور و شهادت حضرت مهدي اتفاق مي افتد) ائمه (ع) به شهادت مي رسند و يا به مرگ طبيعي از دنيا مي روند؟
چنانکه اشاره شد امامان معصوم (ع) پس از رجعت و برقراری حکومت، در این مرحله به مرگ طبیعی از دنیا می روند.
5- از روحاني شنيدم كه امام علي (ع) در جريان ظهور سه باز زنده خواهد شد: بار اول در لحظه ظهور براي ياري امام زمان (عج) بار دوم در رجعت براي حكومت بر زمين بار سوم براي دفن امام زمان در رجعت
آيا اين مطلب درست است؟
در برخی از روایات برای امام علی(ع) چند رجعت بیان شده، چنان که امام صادق(ع) از رجعت حضرت علی(ع) سخن می گوید وتوضیح می دهد که برای آن حضرت چندین بار رجعت است.(بحارالانوار، ج 53، ص 75) امام علی(ع) نیز در ضمن خطبه مفصلی فرمودند: برای من بازگشت پس از بازگشت و رجعت پس از رجعت است، من صاحب رجعتها هستم، من صاحب صولتها و شوکتها هستم، من صاحب دولتها وقدرتها هستم(همان، ص 46؛ تفسیر صافی، ج 1، ص 51، ص 56؛ تفسیر برهان، ج 2، ص 406).
6- آيا در عصر رجعت باب توبه باز است؟
با تشكر فراوان از دوستان عزيز
چنانکه گفتیم مرحله اول رجعت، همزمان با ظهور آغاز می شود فلذا توبه باشرایطش هر زمانی انجام گیرد خداوند توبه را قبول میکند مگر حق الناس. توبه در امور حق الناس تنها با ادای حق الناس ممکن است. بنابر این، طبق روایات، انسان در همه زمانها (قبل از ظهور، بعد از ظهور و زمانه رجعت)، تا قبل از مرگ و قبل از برپایی قیامت، فرصت توبه و بازگشت با شرایط آن را دارد.
موفق باشید ...:Gol:
چنانکه گفتیم مرحله اول رجعت، همزمان با ظهور آغاز می شود فلذا توبه باشرایطش هر زمانی انجام گیرد خداوند توبه را قبول میکند مگر حق الناس. توبه در امور حق الناس تنها با ادای حق الناس ممکن است. بنابر این، طبق روایات، انسان در همه زمانها (قبل از ظهور، بعد از ظهور و زمانه رجعت)، تا قبل از مرگ و قبل از برپایی قیامت، فرصت توبه و بازگشت با شرایط آن را دارد.
باتشکر از پاسخ دقیق و مفصلتان
مأجور باشید
منظور حقیر از باز بودن باب توبه، توبه کسانی است که به گفته شما مشرک محض بوده اند و در زمان رجعت زنده شده اند.
آیا توبه چنین افرادی پذیرفته خواهد شد؟
منظور حقیر از باز بودن باب توبه، توبه کسانی است که به گفته شما مشرک محض بوده اند و در زمان رجعت زنده شده اند.باتشکر از پاسخ دقیق و مفصلتان
مأجور باشید
آیا توبه چنین افرادی پذیرفته خواهد شد؟
سلام و تشکر مجدد:Gol:
اين مطلب را به دو گونه مىتوان پاسخ داد:
پاسخ اول. توبه چنين كسانى پذيرفته نمىشود، زيرا توبهاى در پيشگاه خدا ارزش دارد كه از روى اختيار و آزادى صورت پذيرد، نه بخاطر مشاهده ی قهر الهى و عذابهاى دردناك و اتمام حجت قطعی و یقینی. چنانکه خداوند در قرآن می فرماید: انما التوبة على الله للذين يعملون السوء بجهالة ثم يتوبون من قريب فاولئك يتوب الله عليهم و كان الله عليما حكيماً. وليست التوبة للذين يعملون السيئات حتى اذا حضر احدهم الموت قال انى تبت الان، ولا الذين يموتون و هم كفار، اولئك اعتدنالهم عذاباً اليما.(نساء /16-18) بازگشت به آستان ربوبى، تنها به كسانى اختصاص دارد كه از روى نادانى مرتكب كار زشت مىشوند و فوراً توبه مىكنند اينان هستند كه خداوند توبه ايشان را مىپذيرد، و خداوند دانا و حكيم است. اما توبه براى كسانى نيست كه در منجلاب گناهان غوطهور بوده و هنگام فرا رسيدن مرگ نداى توبه سر مىدهند، و يا آنانكه در لحظه مرگ با حالت كفر مىميرند. ما براى اينگونه افراد عذابى دردناك آماده كردهايم .
در آيه ديگر نيز همين نكته را ياد آورى مىنمايد و مىفرمايد: يوم ياتى بعض آيات ربك لا ينفع نفساً ايمانها لم تكن امنت من قبل او كسبت فى ايمانها خيراً (انعام /158) آن روز كه برخى ازنشانههاى پروردگار تو فرا رسد، ايمان كسانى كه تا آن لحظه مؤمن نبودهاند يا براى ايمان خود نيكى و خوبى فراهم نياوردهاند، سودى نمىبخشد.
پاسخ دوم. چنين افرادى كه قلوبى مسخ شده و تاريك دارند، پس از بازگشت نيز توبه نمىكنند بلکه به همان مسیر گمراهی و ضلالت خود ادامه می دهند، چنانکه قرآن می فرماید: و لوترى اذ وقفوا على النار فقالوا ياليتنا نردّ ولا نكذّب بايآت ربنا و نكون من المؤمنين. بل بدالهم ما كانوا يخفون من قبل، ولو ردّوالعادوالما نهوا عنه و انهم لكاذبون» (انعام /28) اى كاش مىديدى آن لحظهاى را كه (مجرمان) بر كنار آتش دوزخ نگاه داشته شدند و گفتند: اى كاش ما (به دنيا) باز گرديم و از اين پس نشانههاى پروردگارمان را تكذيب نكرده در شمار مؤمنان قرار گيريم. بلكه براى آنان آنچه كه از قبل پنهان مىداشتند، آشكار شده و هرگاه به دنيا باز گردانده شوند، همان روش را ادامه داده و همچنان به كارهاى ناروا دست مىيازند. و اينان دروغگويند.
نتیجه آنکه کفار و مشرکانی که در جریان رجعت باز می گردند یا به دلیل مشاهده نشانه های الهی (قهر و عذاب) و اتمام حجت، توبه شان پذیرفته نمی شود و یا بگونه ای قلوبشان مسخ تاریکی و ضلالت گردیده که اگر هم به دنیا بازگردانده شوند به کارهای پیشین خود ادامه داده و در اندیشه اصلاح و توبه نیستند.
موفق باشید ...:Gol:
بنام خدا
سلام علیکم:Gol:
سؤال: سؤالاتی پیرامون رجعت؟
پاسخ: بدینوسیله در جمعبندی بحث "سؤالاتی پیرامون رجعت" نکاتی را بیان می کنیم:
اول. تعریف رجعت: رجعت، در لغت به معنای بازگشتن، و برگشتن می باشد.( فرهنگ معین، ج 2 ص1640) و در اصطلاح به این معناست که عده ای از افراد (مومنین خالص و مشرکین محض) پس از مردن و قبل از بر پایی قیامت دوباره به این دنیا بر می گردند. اعتقاد به رجعت ، از جمله معتقدات مذهب اهل البیت(ع) است و مستند به آیات و روایات متعدد می باشد.
دوم. زمان رجعت: روایاتی در این خصوص وارد شده است که رجعت با اندک فاصله بعد از ظهور ولی عصر(عج) و پیش از شهادت آن حضرت و بر پا شدن قیامت واقع خواهد شد. امام صادق(ع) در این باره می فرمایند: (چون زمان قیام قائم(عج) فرا رسد در ماه جمادی الآخر و ده روز از ماه رجب چنان بارانی ببارد که مردم مانند آن را ندیده باشند، سپس خداوند به سبب آن باران گوشت و استخوان مؤمنان را در قبرهایشان برویاند، گویی آنان را می نگرم که از طرف جهینه(نام محلی است دور ازمدینه وقبیله ای به همین نام آمده است. مجمع البحرین ج 6 ص 230) می آیند و گرد و غبار موهایشان را می تکانند.»( میزان الحکمه حدیث شماره 6928)
سوم. مراحل رجعت: رجعت خاص كه در دوران ظهور اتفاق مي افتد، دو مرحله زماني دارد مرحله اول مقارن با ظهور و قيام امام زمان(عج) اتفاق مي افتد و افرادي كه در گذشته زندگي مي كرده اند مانند برخي از اصحاب پيامبر(ص) وائمه(ع) به دنيا باز مي گردند واز اصحاب امام زمان(عج) مي شوند و حضرت را در قيامش ياري مي كنند. مرحله دوم رجعت كه زمان بازگشتن ائمه(ع) به دنياست، هنگام رحلت امام زمان(عج) اتفاق مي افتد. اولين امامي كه با رجعت ايشان رجعت ائمه(ع) آغاز مي شود، امام حسين(ع) است.( بنقل از پرسمان)
چهارم. رجعت معصومان(ع): آنچه در باره رجعت امامان قطعی است اینكه نوزده سال بعد از قیام صاحب الامر رجعت ائمه با رجعت امام حسین ـ علیه السلام ـ شروع می شود و سپس حضرت علی ـ علیه السلام ـ می آیند آنگاه پیامبر اكرم ـ صلی اله علیه و آله و سلم ـ . درباره كیفیت حكومت ایشان نیز تفصیلاً بیان نشده است فقط از روایات می شود استفاده نمود كه ادامه همان حكومت امام عصر است فقط در بعض روایات، به كلیاتی از حكومت حضرت علی اشاره شده است. همچنین از بعض روایات، بدست می آید که بعد از ظهور امام زمان (عج) همه امامان معصوم (ع) و همچنین همه پیامبرانی که مورد ستم قرار گرفتند و مومنان خالص و کافران و مشرکان محض به این دنیا بر می گردند تا از قاتلین آنها انتقام گرفته شود.( مجلسی،محمد باقر، بحارالانوار، ترجمه جلد سیزدهم، دوانی،ص1165)
پنجم. قیام و حکومت و نحوه مرگ امام زمان(عج) و دیگر ائمه (ع): چنانکه از روایات بدست می آید؛ حضرت عج پس از قيام و تشكيل حكومت، مدت طولاني حكومت مي كند. امام حسين (ع) در اواخر عمر شريف امام زمان (عج) رجعت فرموده به دنيا باز مي گردد و مدتي كنار امام مهدي (عج) مي ماند تا بر همه روشن شود كه ايشان امام حسين (ع) است. وقتي همه اين مطلب را فهميدند، امام مهدي (عج) به مرگ طبيعي رحلت مي كند (و یا بر اساس برخی نقلها و به استناد برخی روایات به شهادت می رسند) و امام حسين (ع) پس از دفن ايشان، حكومت را به مدت طولاني اداره مي نمايد. ( كافي، ج 8، ص 206، ح 250) پيامبر اسلام (ص)، اميرالمومنين(ع)( مختصر بصائر الدرجات ، ص 24) و به احتمال قوي تمام ائمه (همان ص 28) به دنيا بر مي گردند و هر كدام ساليان طولاني حكومت مي كنند. همچنین امامان معصوم (ع) پس از رجعت و برقراری حکومت، در این مرحله به مرگ طبیعی از دنیا می روند.
ششم. تعداد رجعت های حضرت علی (ع): در برخی از روایات برای امام علی(ع) چند رجعت بیان شده، چنان که امام صادق(ع) از رجعت حضرت علی(ع) سخن می گوید وتوضیح می دهد که برای آن حضرت چندین بار رجعت است.(بحارالانوار، ج 53، ص 75) امام علی(ع) نیز در ضمن خطبه مفصلی فرمودند: برای من بازگشت پس از بازگشت و رجعت پس از رجعت است، من صاحب رجعتها هستم، من صاحب صولتها و شوکتها هستم، من صاحب دولتها وقدرتها هستم(همان، ص 46؛ تفسیر صافی، ج 1، ص 51، ص 56؛ تفسیر برهان، ج 2، ص 406).
هفتم. پذیرش توبه در زمان رجعت: طبق روایات، انسان در همه زمانها (قبل از ظهور، بعد از ظهور و زمانه رجعت)، تا قبل از مرگ و قبل از برپایی قیامت، فرصت توبه و بازگشت با شرایط آن را دارد. اگر مقصود، توبه کسانی است که مشرک محض بوده و در زمان رجعت زنده شده اند. در پاسخ گفتنی است: بر اساس آیات قرآن، توبه کفار و مشرکانی که در جریان رجعت باز می گردند یا به دلیل مشاهده نشانه های الهی (قهر و عذاب) و اتمام حجت،(نساء /16-18)؛ (انعام /158) پذیرفته نمی شود و یا بگونه ای قلوبشان مسخ تاریکی و ضلالت گردیده که اگر هم به دنیا بازگردانده شوند به کارهای پیشین خود ادامه داده و در اندیشه اصلاح و توبه نیستند. (انعام /28)
موفق باشید ...:Gol: