جمع بندی حدیثی از امام علی (ع):کسانی که بدون شایستگی به مقام بلند رسیده اند، بزرگترین عامل بدبختی جامعه اند
تبهای اولیه
سلام
وقت به خیر
آیا چنین حدیثی در منابع وجود داره؟
متن عربی هم اگر کسی داره بذاره
با تشکر
بسم الله الرحمن الرحيم
در پاسخ به سوال دوست عزيز مبني بر وجود روايت مورد نظر ايشان :
آیا چنین حدیثی در منابع وجود داره؟
کسانی که بدون شایستگی به مقام بلند رسیده اند،بزرگترین عامل بدبختی جامعه اند.(امام علی ع)
خدمت اين دوست بزرگوار عرض کنم که در دو سامانه الکترونيکي جامع روايات و تشابه يابي روايات ؛ روايت مورد نظز شما جستجوي کلمه به کلمه و دقيق شد
اما با عين اين کلمات و جمله بندي هيچ روايتي از معصومين علهيم السلام در هيچ کتاب روايي وجود ندارد
البته برخي از مطالب در نت براي تثبيت نظر خود از اين روايت استفاده نموده اند اما تنها به ذکر ناقل روايت که امير مومنان است اشاره داشته اند و بس و روايت را بدون ذکر
سند بيان داشته اند ؛ شايد عمده دليل عدم ذکر منبع ؛ عدم وجود منبع براي روايت باشد :Graphic (16):
موفق و پيروز باشيد
سلام
با تشکر از کارشناس بزرگوار:Gol:
شاید مضمون این جمله رو بشه در روایات دید. هرچند اصل اون به این شکل وجود نداره.
برای مثال مضمون جمله رو با این روایت از رسول خدا(ص) مقایسه کنید:
پیامبر صلى الله علیه و آله :صِنْفانِ مِنْ اُمَّتى اِذا صَلُحا صَلُحَتْ اُمَّتى وَ اِذا فَسَدا، فَسَدَتْ اُمَّتى، قیلَ یا رَسولَ اللّه وَ مَنْ هُما؟ قالَ: اَ لْـفُقَهاءُ وَ الاَمراءُ[1]
دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مىشوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مىشوند. عرض شد اى رسول خدا آن دو گروه كدامند؟ فرمودند: عالمان و حاكمان.
ممنون میشم استاد بزرگوار نظرشون رو در این باره بفرمایند.
این مقاله + هم درباره نگاه مدیریتی امیرالمومنین(ع) نکات جالبی داره.
[/HR][1]. خصال، ص ۳۷.
بسم الله الرحمن الرحيم
عرض ادب دارم و سلام خدمت دوست عزيز و خوبم ذره بين
بسيار ممنونم از بذل عنايت شما و استفاده کردم از مطالب بسيار ارزشمندتون ؛
بله دوست عزيز در روايات بسياري به خصوص روايات امام علي عليه السلام و به ويژه در نامه هاي نهج البلاغه به مساله شايستگي حاکمان و مديران اشاره شده است که در ذيل به برخي از نام هاي اين مقالات
اشاره خواهم کرد :
خصوصیات یک مدیر لایق و شایسته از دیدگاه اسلام، زينب مشتاق ، به آدرس:http://www.noormags.com/view/Magazine/ViewPages.aspx?ArticleId=125797
آسیب شناسی زمامداران از منظر امام علی (ع)، ابوالقاسم طاهری ـ محمود حیدریهایی، به آدرس http://rasoolnoor.com/modules.php?name=Maghaleh&pa=showpage2&pid=535
[=fixedsys]سيماي كارگزاران دولت اسلامي از منظر امام علي(عليه السلام)،محمّد فلاح سلوكلايي، به ادرس :http://marifat.nashriyat.ir/node/2066
آسیب شناسی حکومتها و جوامع از دیدگاه امام علی (ع) ، نادر اميري ،به ادرس : http://www.imamalinet.net/fa/ArticleView.html?ItemID=91915
ممنون از دوستان گرامیاگر باز هم جملات مشابهش دیدید خبر بدید با تشکر
سلام
این هم یک مقدار شباهت دارد:
تولی الاراذل و الاحداث الدول دلیل انحلالها و ادبارها ( غررالحکم ص 320)
ترجمه: روی کارآمدن افراد فرومایه و تازه به دوران رسیده، دلیل نابودی و انحطاط دولتها است.
بسم الله الرحمن الرحيم
با عرض سلام و ادب خدمت دوستان عزيز
بحمدالله منابع روائي ما از مطالب گوناگوني مرتبط با دين و دنياي انسان ها مملو است و تشيع ؛ مذهب و فرقه اي است که همه ابعاد زندگي بشر را در تعاليم خودش مورد لحاظ قرار گرفته است.
اما در پاسخ شما دوست محترم که فرموده بوديد مضموني مشابه با روايت فوق الذکر بيان بشه به برخي از قسمت هاي خطب و نامه هاي امير مومنان عليه عليه السلام در نهج البلاغه اشاره مي کنم:
در نامه 61 نهج البلاغه حضرت به کميل بن زياد نخعي فرماندار «هيت» در نکوهش او در ترک مقابله با لشکريان شام چنان متذکر مي شود:
« ..... تو در آنجا پلى شدهاى كه دشمنان تو از آن بگذرند و بر دوستانت تهاجم آورند، نه قدرتى دارى كه با تو نبرد كنند، و نه هيبتى دارى كه از تو بترسند و بگريزند، نه مرزى را مىتوانى حفظ كنى، و نه شوكت دشمن را مىتوانى در هم بشكنى، نه نيازهاى مردم ديارت را كفايت مىكنى، و نه امام خود را راضى نگه مىدارى......»
و يا در نامه 62 نسبت به تصاحب قدرت بعد از پيامبر صلي الله عليه و آله توسط افراد نا لايق مي فرمايند:
« .... لكن از اين اندوهناكم كه بىخردان، و تبهكاران اين امّت، حكومت را به دست آورند، آنگاه مال خدا را دست به دست بگردانند، و بندگان او را به بردگى كشند، با نيكوكاران در جنگ، و با فاسقان همراه باشند..»
يا در نامه پنجم خطاب به اشعث ابن قيس فرماندار آذربايجان، پس از جنگ جمل در شعبان سال 36 هجرى در شهر كوفه چنين مي فرمايند:
«....تو حق ندارى نسبت به رعيّت استبدادى ورزى، و بدون دستور به كار مهمّى اقدام نمايى، در دست تو اموالى از ثروتهاى خداى بزرگ و عزيز است، و تو خزانه دار آنى تا به من بسپارى...»
يا در نامه 20 خطاب به زياد بن ابيه، جانشين فرماندار بصره. ابن عباس از طرف امام فرماندار بصره بود و بر حكومت اهواز و فارس و كرمان و ديگر نواحى ايران نظارت داشت و در اموال عمومي خيانت کرده بود مي فرمايند:
«....همانا من، براستى به خدا سوگند مىخورم، اگر به من گزارش كنند كه در اموال عمومى خيانت كردى،
كم يا زياد، چنان بر تو سخت گيرم كه كم بهره شده، و در هزينه عيال، در مانده و خوار و سرگردان شوى!»
و موارد ديگري که در خطب و نامه هاي حضرت در نهج البلاغه فراوان است.:Gol:
[="Arial Narrow"][="DarkSlateGray"]این حدیث چطور رییس الا؟؟؟
قالَ عليه السلام : إ ذا كَذِبَ الْوُلاةُ حُبِسَ الْمَطَرُ، وَ إ ذا جارَالسُّلْطانُ هانَتِ الدَّوْلَةِ، وَ إ ذا حُبِسَتِ الزَّكاةُ ماتَتِ الْمَواشى .(94)
ترجمه :
فرمود: هرگاه واليان و مسئولان حكومت دروغ گويند باران نمى بارد، و اگر رئيس حكومت ، ظلم و ستم نمايد پايه هاى حكومتش سست و ضعيف مى گردد؛ و چنانچه مردم زكات و خمس مالشان را نپردازند چهارپايان مى ميرند.
از امام رضا است.
اءمالى شيخ طوسى : ص 82، مستدرك[/]
سوال :
در سامانه الکترونيکي جامع روايات و تشابه يابي روايات ؛ روايت مورد نظز جستجوي کلمه به کلمه و دقيق شد ؛ اما با عين اين کلمات و جمله بندي هيچ روايتي از معصومين علهيم السلام در هيچ کتاب روايي وجود ندارد .
در نامه 61 نهج البلاغه حضرت به کميل بن زياد نخعي فرماندار «هيت» در نکوهش او در ترک مقابله با لشکريان شام چنان متذکر مي شود:
« ..... تو در آنجا پلى شدهاى كه دشمنان تو از آن بگذرند و بر دوستانت تهاجم آورند، نه قدرتى دارى كه با تو نبرد كنند، و نه هيبتى دارى كه از تو بترسند و بگريزند، نه مرزى را مىتوانى حفظ كنى، و نه شوكت دشمن را مىتوانى در هم بشكنى، نه نيازهاى مردم ديارت را كفايت مىكنى، و نه امام خود را راضى نگه مىدارى......»
و يا در نامه 62 نسبت به تصاحب قدرت بعد از پيامبر صلي الله عليه و آله توسط افراد نا لايق مي فرمايند:
« .... لكن از اين اندوهناكم كه بىخردان، و تبهكاران اين امّت، حكومت را به دست آورند، آنگاه مال خدا را دست به دست بگردانند، و بندگان او را به بردگى كشند، با نيكوكاران در جنگ، و با فاسقان همراه باشند..»
يا در نامه پنجم خطاب به اشعث ابن قيس فرماندار آذربايجان، پس از جنگ جمل در شعبان سال 36 هجرى در شهر كوفه چنين مي فرمايند:
«....تو حق ندارى نسبت به رعيّت استبدادى ورزى، و بدون دستور به كار مهمّى اقدام نمايى، در دست تو اموالى از ثروتهاى خداى بزرگ و عزيز است، و تو خزانه دار آنى تا به من بسپارى...»
يا در نامه 20 خطاب به زياد بن ابيه، جانشين فرماندار بصره. ابن عباس از طرف امام فرماندار بصره بود و بر حكومت اهواز و فارس و كرمان و ديگر نواحى ايران نظارت داشت و در اموال عمومي خيانت کرده بود مي فرمايند:
«....همانا من، براستى به خدا سوگند مىخورم، اگر به من گزارش كنند كه در اموال عمومى خيانت كردى،
كم يا زياد، چنان بر تو سخت گيرم كه كم بهره شده، و در هزينه عيال، در مانده و خوار و سرگردان شوى!»
در مقالاتي نيز به بيان خصوصيات و ويژگي هاي مديران شايسته اشاره شده است که در ذيل به آن اشاره مي شود :
آسیب شناسی زمامداران از منظر امام علی (ع)، ابوالقاسم طاهری ـ محمود حیدریهایی، به آدرس
http://rasoolnoor.com/modules.php?na...wpage2&pid=535سيماي كارگزاران دولت اسلامي از منظر امام علي(عليه السلام)،محمّد فلاح سلوكلايي، به ادرس :http://marifat.nashriyat.ir/node/2066
آسیب شناسی حکومتها و جوامع از دیدگاه امام علی (ع) ، نادر اميري ،به ادرس : http://www.imamalinet.net/fa/Article...l?ItemID=91915
و مقالاتي ديگر در اين موضوع