ربا
تبهای اولیه
سلام
با تشکراز سوال شما:Gol:
احتراماخدمت کاربر محترم عرض شود:
دراین موضوع دو دسته میشوند
عده ای از فقها : که راههای تخلص از ربا را جایزمیدانند (مثل فاضل، مکارم شیرازی،روحانی و...) مقلدین باید راه تخاص از ربا در پیش بگیرند اگر این ( راه تخلص )حیله میسرنباشددرصورت اضطرار اشکالی ندارد
دسته دیگر: که راه تخلص ازربا را جایز نمدانند(مثل امام،رهبری،شبیری ونوری و..) درموردی که اضطرار باشد به این معنی که هیچ کس به اوقرض ندهند واوبرای مایحتاج اولیه وموارد ضروری نیازمند باشد اشکالی ندارد.1
1 ) استفتائات كتبي موجود در مرکز ملي پاسخگوئي به سوالات ديني (به شماره استفتائ 16318 به تاریخ 17/9/88)
ربا در چه موارد ی جایز است؟
همه مراجع (: 1)اگر مسلمان از کافری که در پناه اسلام نیست ، ربا بگیرد اشکال ندارد.1)
2) پدر وفرزند(اقای خوئی قبول ندارد)
3)زن وشوهر(اقای خوئی قبول ندارد)
1)خوئی ،زنجانی، سیبستانی ، وحید ....ویا از کافری که در پناه اسلام وربا گرفتن در شریعتش جایز باشد ربا بگیرد اشکال ندارد.) (ادامه از خوئی بنا براحتیا ط واجب پدر و فرزند وزن وشوهرنیز از یکدیگر نمی توانند ربا بگیرند)
تبریزی : .....واگر ازمسلمانی که در پناه اسلام نیست چیزی رابه قصد استنقاذ بگیرد اشکال ندارد.
توضیح المسائل مراجع م/2080 وحید م/ 2108
همه مراجع (: 1)اگر مسلمان از کافری که در پناه اسلام نیست ، ربا بگیرد اشکال ندارد.1)
عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات :Gol:
ببخشید مگه نمیگن مشکل ربا اینه که سرمایه ادم بی جهت هدر میره،پس چه فرقی میکنه از مسلمان گرفته باشیم یا غیر مسلمان؟
التماس دعا:Sham:
عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات :gol:ببخشید مگه نمیگن مشکل ربا اینه که سرمایه ادم بی جهت هدر میره،پس چه فرقی میکنه از مسلمان گرفته باشیم یا غیر مسلمان؟
التماس دعا:sham:
جواب :در دین مبین اسلام مال مسلمان،همانند جان او محترم دانسته شده است وتابع احکام الهی وآسمانی است و بر اساس فتاوای بسیاری از مراجع عظام ، مال کافرانی که در پناه اسلام زندگی می کنند نیز محترم بوده وگرفتن ربا از آنان جایز نمی باشد؛اما کافری که امنیت جان و مال او در پناه اسلام نیست (ودر بین خود آنان معاملات ربوی جاری است)احکام دیگری دارد.
توضیح المسائل مراجع م2080
جواب :در دین مبین اسلام مال مسلمان،همانند جان او محترم دانسته شده است وتابع احکام الهی وآسمانی است و بر اساس فتاوای بسیاری از مراجع عظام ، مال کافرانی که در پناه اسلام زندگی می کنند نیز محترم بوده وگرفتن ربا از آنان جایز نمی باشد؛اما کافری که امنیت جان و مال او در پناه اسلام نیست (ودر بین خود آنان معاملات ربوی جاری است)احکام دیگری دارد.
توضیح المسائل مراجع م2080
سلام :Gol:
ببخشید من درست متوجه نشدم!!!!!!!!!!!
کسی که ربا میگیره پول خودش هدر میره نه طرف مقابلش،پس حالا چه اهمیتی داره که طرف مقابل مسلمان باشه یا غیر مسلمان،در پناه اسلام باشه یا نباشه؟!
امیدوارم تونسته باشم منظورمو برسونم
با تشکر
[="YellowGreen"]التماس دعا[/]
باسلام
برادر بزرگوار ربا گرفتن از کافر اشکالی ندارد ولی ربا دادن به کافر اشکال دارد به این معنی که شما می توانید مثلا یک میلیون به یک کافر بدهید و مثلا یک میلیون و دویست بگیرید ولی نمی توانید از کافر پول بگیرید وربا و زیادتی به او بدهید پس در واقع در اینجا زیان کننده فرد کافر است نه مسلمان
منظور از گرفتن ربا یعنی سود گرفتن است نه اینکه پول از او بگیری و در مقابل سود به او بدهید
منبع: رساله آیت الله بهجت مسئله 1637
باسلام
برادر بزرگوار ربا گرفتن از کافر اشکالی ندارد ولی ربا دادن به کافر اشکال دارد به این معنی که شما می توانید مثلا یک میلیون به یک کافر بدهید و مثلا یک میلیون و دویست بگیرید ولی نمی توانید از کافر پول بگیرید وربا و زیادتی به او بدهید پس در واقع در اینجا زیان کننده فرد کافر است نه مسلمان
منظور از گرفتن ربا یعنی سود گرفتن است نه اینکه پول از او بگیری و در مقابل سود به او بدهید
عرض سلام مجدد
ممنونم از توضیح کاملتون:Gol:
من منظور پست های قبل رو برعکس متوجه شده بودم!!!
التماس دعا
سلام :gol:ببخشید من درست متوجه نشدم!!!!!!!!!!!
کسی که ربا میگیره پول خودش هدر میره نه طرف مقابلش،پس حالا چه اهمیتی داره که طرف مقابل مسلمان باشه یا غیر مسلمان،در پناه اسلام باشه یا نباشه؟!
امیدوارم تونسته باشم منظورمو برسونمبا تشکر
التماس دعا
با سلام وتشکر از شما کاربر محترم
گاهی سوال از چیستی حکم است ،که در این تایپیک به طور کامل بدان پرداخته شد وگاهی از این است که چرا حکم این گونه است واز دلیل حکم وعلت آن سوال می شود ؛ در این صورت باید گفت دلیل بسیاری از احکام ممکن است ،به دست ما نرسد ،واز آن جا که یک مسلمان باید تابع احکام دین باشدواعتقاد داشته با شد که شارع مقدس کار غیر حکیمانه،پذیرش دستورات دین برای وی آسان خواهد شد هر چند دلیل آن را نداند.
باز هم با این وجود،تاملی اندک در قضیه بسیاری از معایب رواج ربا را می نمایاند ولی نمی توان گفت دلیل قطعی حرمت ربا همان باشد .
در صورتی که بازهم قانع نشدید با انجمن کلام در ارتباط باشید .
با سلام
بنده یک واحد آپارتمان خود را به صورت زیر به مستاجر داده ام . می خواستم ببینم پولی که
گرفته ام خدای ناکرده ربا نباشد .
در ابتدا بنده شرط کردم 13میلیون رهن و مبلغی به عنوان کرایه بگیرم اما باتوجه به در خواست
مستاجر مبنی بر نداشتن 13میلیون - یک میلیون ان را کم کرده -اما مقرر شد بجای ان تفاون مبلغ
درب ورودی را تجهیز کند و همین طور بعلاوه مبلغ کرایه.
حال می خواستم این موضوع را از دید مقام معظم رهبری و آیت اله مکارم بررسی نمایید . باتشکر
با سلام بنده یک واحد آپارتمان خود را به صورت زیر به مستاجر داده ام . می خواستم ببینم پولی که گرفته ام خدای ناکرده ربا نباشد . در ابتدا بنده شرط کردم 13میلیون رهن و مبلغی به عنوان کرایه بگیرم اما باتوجه به در خواست مستاجر مبنی بر نداشتن 13میلیون - یک میلیون ان را کم کرده -اما مقرر شد بجای ان تفاون مبلغ درب ورودی را تجهیز کند و همین طور بعلاوه مبلغ کرایه. حال می خواستم این موضوع را از دید مقام معظم رهبری و آیت اله مکارم بررسی نمایید . باتشکر
با عرض سلام و احترام خدمت جناب mahdi1362 گرامی و تشکر از سئوال شما طبق نظر آیت الله مکارم : اين كار به يك صورت صحيح است و به يك صورت باطل، هرگاه خانه را اجاره كند و در ضمن عقد اجاره شرط كند كه فلان مبلغ را به عنوان وام به او بدهد و خانه را رهن كند صحيح است، ولى اگر قبلًا وام و رهن انجام گيرد و ضمن آن شرط شود مال الاجاره تقليل داده شود حرام و باطل است. (1)
اگر مقلد حضرت آیت الله خامنه ای هستید می توانید ضمن تماس با دفتر معظم له متوجه حکم شرعی خود شوید .
پی نوشت:
1. آیت الله مکارم شیرازی ، توضیح المسائل ص 489 ، مسائل عمومی مورد ابتلاء س 39
سلام چرا وام های بانکی ربا نیست؟ یا هست؟
با عرض سلام و احترام خدمت جناب mkk1369 گرامی و تشکر از سئوال شما
به صورت کلی باید گفت که رباخواری حرام است و سود بانکی اگر مصداق ربا باشد، حرام است.
ربا چه از اشخاص باشد و چه از بانک حرام است.
امّا ربا چیست و آیا سود بانکی ربا است؟
فقها ربا را دو گونه دانستهاند: ربای قرضی و معاملی. (1)
1- ربای قرضی این است که شخصی یا بانک پولی را به دیگری به مدّت مثلا یک سال قرض الحسنه می دهد، به شرط این که بیش از آن پول دریافت کند. شرط اضافه باعث ربای قرضی میشود. اگر کسی صد هزار تومان به دیگری قرض بدهد به شرط این که موقع باز پرداخت صد و ده هزار تومان به صاحب پول بدهد، این اضافه حرام است.
2- ربا معاملی این است که در معاملات اجناسی که با وزن و پیمانه ، خرید و فروش و مبادله می شوند، اگر جنس با همان جنس خرید و فروش یا مبادله شود ، نباید یک طرف اضافهتر باشد، مثلاً صد کیلو گندم را نمیتوان به صد و ده کیلو گندم فروخت یا ده کیلو برنج ایرانی را به بیست کیلوی برنج خارجی خرید و فروش کرد، بلکه یا اصلاً نباید این طور معامله کرد و یا اگر جنس به همان جنس معاوضه و مبادله شد، باید هر دو هم وزن باشند.
در این موارد میتواند ده کیلو برنج ایرانی را به ده هزار تومان بخرد و بیست کیلو برنج خارجی را به ده هزار تومان بفروشد که در حقیقت برنج با پول فروخته شده، نه برنج با برنج.
امّا سود بانکها (بر اساس مصوّبه مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای محترم نگهبان و با اعتماد بر بانک ها که به شرایط مصوّب عمل میکنند) نه از نوع ربای قرضی است و نه از نوع ربای معاملی؛ یعنی بانک ها پول به کسی قرض نمی دهند تا اضافه گرفتن آنها ربا باشد ، بلکه معاملات بانکی انجام می دهند، مثلاً بانک یک میلیون تومان به عنوان جعاله به شخصی که میخواهد خانهاش را تعمیر کند میپردازد و به صورت قسطی (ماهانه) یک میلیون و پانصد هزار تومان به مدت سه سال دریافت میکند، یا این که بانک سه میلیون تومان برای ساخت و ساز خانه به شخص به عنوان شرکت در ساختمان آن خانه پرداخت میکند، در نتیجه بانک با صاحب خانه به اندازه سه میلیون تومان شریک هستند و بعد بانک سهم خودش را به صاحب خانه به طور قسطی به مدّت ده سال به قیمت هفت میلیون تومان میفروشد. در این صورتها سود بانکی نه ربای قرضی است و نه ربای معاملی. همین طور سودی را که بانک به صاحبان سپرده پرداخت میکند، چون صاحبان سپرده کوتاه مدت یا دراز مدّت پولشان را به بانک قرض الحسنه نمیدهند تا اضافه ای بگیرند و ربا باشد. فقها و مراجع فعلی میفرمایند: اگر بانک و سپرده گذاران و سپرده گیرندگان به شرایط مندرج در قرارداد عمل کنند، از نظر شرعی بدون اشکال است . (2)
پینوشت:
1. امام خمینی، تحریرالوسیله، ج 1، ص 536.
2. آیت الله خامنهای، رساله اجوبة الاستفتاآت، ج 2، س 834.
ربا معاملی این است که در معاملات اجناسی که با وزن و پیمانه ، خرید و فروش و مبادله می شوند، اگر جنس با همان جنس خرید و فروش یا مبادله شود ، نباید یک طرف اضافهتر باشد، مثلاً صد کیلو گندم را نمیتوان به صد و ده کیلو گندم فروخت یا ده کیلو برنج ایرانی را به بیست کیلوی برنج خارجی خرید و فروش کرد، بلکه یا اصلاً نباید این طور معامله کرد و یا اگر جنس به همان جنس معاوضه و مبادله شد، باید هر دو هم وزن باشند. در این موارد میتواند ده کیلو برنج ایرانی را به ده هزار تومان بخرد و بیست کیلو برنج خارجی را به ده هزار تومان بفروشد که در حقیقت برنج با پول فروخته شده، نه برنج با برنج.
سلام
با این شرح، حکم خرید اموال قسطی چطور میشه؟
مثلا کسی جنسی را که ارزش واقعی آن 8 میلیون باشد، بخرد، ولی چون قسطی خریده، باید 12 میلیون بپردازد؟
سلام با این شرح، حکم خرید اموال قسطی چطور میشه؟ مثلا کسی جنسی را که ارزش واقعی آن 8 میلیون باشد، بخرد، ولی چون قسطی خریده، باید 12 میلیون بپردازد؟
جوابمو از این تاپیک گرفتم:Gol:
http://www.askdin.com/showthread.php?t=12366&page=2
سود گرفتن در فروش نسیه اشکالی ندارد یعنی اگر فروشنده کالای خود را در فروش نسیه با قیمت بیشتری بفروشد به شرط توافق و رضایت طرفین جایز است (2) پی نوشت: 1. آیت الله خامنه ای ، رساله اجوبه الاستفتائات س 1619 و 1600
سلام علیکم.
توی یک انجمن عضوم اونجا بنا به عناوینی امتیازاتی داده میشه.
اگر ما برای انجام یه بازی تحت وب با این امتیازات بازی کنیم به سبکی که اگر پول واقعی بود ربا میشد، با این امتیازات هم همون حکم رو داره؟
لطفا سریع جواب بدید من میخوام برم روشن سازی کنم.
سلام علیکم. توی یک انجمن عضوم اونجا بنا به عناوینی امتیازاتی داده میشه. اگر ما برای انجام یه بازی تحت وب با این امتیازات بازی کنیم به سبکی که اگر پول واقعی بود ربا میشد، با این امتیازات هم همون حکم رو داره؟ لطفا سریع جواب بدید من میخوام برم روشن سازی کنم.
با عرض سلام و احترام و خوش آمدگویی خدمت جناب MoheB313 گرامی و تشکر از سئوال شما
در فرض سئوال ربا می تواند تحقق پیدا کند اگر توضیح بیشتری بفرمایید که دقیقا چگونه عمل می کنید می توانیم بهتر در خدمتتان باشیم.
در پناه حضرت حق باشید
سلام علیکم
من از یکی از دوستانم درخواست کردم که کتب درسیش را به من بفروشد، او مقدار زیادی کتاب را که ظاهراً سالم هم بودند، هر کدام را به نصف قیمت فروخت. در برابر پولی که پرداخت میکردم کاملاً مشخص بود که کتب زیاد و سالمی را فقط بخاطر این که مقداری قلمخورده شده یا آسیب دیده بود به نصف قیمت هر کدامشان دریافت کردم. او هم از معامله راضی بود و من هم.
اما الان در تردید هستم که مقدار پولی که پرداخت کردم، گرچه در برابر آنچه که گرفتم خیلی کم بود. اساس می کنم این یک ظلم به حق اوست.
اما یک سوال دارم.
آیا آن شخص می تواند کتاب هایش را به صورت مفت و مجانی به من ببخشد و فقط قیمت یک یا دو تا از کتاب ها را به قیمت مناسبترش به من بدهد؟
سلام علیکم من از یکی از دوستانم درخواست کردم که کتب درسیش را به من بفروشد، او مقدار زیادی کتاب را که ظاهراً سالم هم بودند، هر کدام را به نصف قیمت فروخت. در برابر پولی که پرداخت میکردم کاملاً مشخص بود که کتب زیاد و سالمی را فقط بخاطر این که مقداری قلمخورده شده یا آسیب دیده بود به نصف قیمت هر کدامشان دریافت کردم. او هم از معامله راضی بود و من هم. اما الان در تردید هستم که مقدار پولی که پرداخت کردم، گرچه در برابر آنچه که گرفتم خیلی کم بود. اساس می کنم این یک ظلم به حق اوست. اما یک سوال دارم. آیا آن شخص می تواند کتاب هایش را به صورت مفت و مجانی به من ببخشد و فقط قیمت یک یا دو تا از کتاب ها را به قیمت مناسبترش به من بدهد؟
با عرض سلام خدمت کاربر محترم Nejatam بزرگوار
در فرض سئوال خرید و فروش شما اشکال شرعی ندارد و اگر هم همه کتاب ها یا بخشی از آنها را با رضایت به شما بخشیده بود ، باز هم اشکالی نداشت .
در پناه حضرت حق باشید
با عرض سلام و احترام و خوش آمدگویی خدمت جناب moheb313 گرامی و تشکر از سئوال شما در فرض سئوال ربا می تواند تحقق پیدا کند اگر توضیح بیشتری بفرمایید که دقیقا چگونه عمل می کنید می توانیم بهتر در خدمتتان باشیم. در پناه حضرت حق باشید
بیشتر توضیح میدم.
من در یک انجمن مثل انجمن شما (فروم) عضوم. توی این انجمن ما میخواییم بازی رو انجام بدیم به این صورت که هر نفر در بدو ورود به بازی مقادری امتیاز به صندوق دار بازی بده و بعد از بازی امتیازات به برنده بازی تعلق بگیره.
توی این سایت 2 امتیاز به ازای هر پست داده میشه. این امتیازات هیچ ارزشی نداره و روی دسترسی های اعضا اثر نمیذاره.
با این شرایط قمار هست؟
بیشتر توضیح میدم. من در یک انجمن مثل انجمن شما (فروم) عضوم. توی این انجمن ما میخواییم بازی رو انجام بدیم به این صورت که هر نفر در بدو ورود به بازی مقادری امتیاز به صندوق دار بازی بده و بعد از بازی امتیازات به برنده بازی تعلق بگیره. توی این سایت 2 امتیاز به ازای هر پست داده میشه. این امتیازات هیچ ارزشی نداره و روی دسترسی های اعضا اثر نمیذاره. با این شرایط قمار هست؟
با عرض سلام مجدد و تشکر از توضیح شما
در فرض سئوال ، بله قمار است و باید از آن اجتناب شود . (1)
پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم
باسلام چند سوال داشتم:
با یک شرکت دولتی به شکل زیر درساخت یک واحد مسکونی سهیم شدم:
پنجاه متر مربع ازیک واحدمسکونی را پیش خریدکردم با سند مربوطه.قرار شد در پایان دو سال که آن واحد تمام می شود یکی از دو کار زیر را بکنم:
یا پول بقیه آن واحد را با 27درصد تخفیف نسبت به قیمت روز بپردازم وآن واحدرابخرم یا آن مقدار را که خریداری کرده ام به خودشرکت یا کس دیگری با هفده درصد سود بفروشم که من شق دوم را پس از دو سال انتخاب کردم.
1-آیا این کار ربا بوده؟
2-اگر بوده راه فراری نداشته؟
3-اگر چنین موردی حرام بوده ونمی دانسته ایم حال که کار از کار گذشته چه کار باید بکنیم؟اگر آن سازمان از سودی که داده ومن از سودی که گرفته ام راضی باشیم لازم است مبلغ را برگردانیم با توجه به اینکه سازمانهای دولتی دستورالعملی بابت پس گرفتن پول ندارند وچنین کاری مقدور نیست.
4-آیا باید این سود را صدقه بدهم یا خمس یا ....
مقلد حضرت آیت الله بهجت هستم
باسلام چند سوال داشتم: با یک شرکت دولتی به شکل زیر درساخت یک واحد مسکونی سهیم شدم: پنجاه متر مربع ازیک واحدمسکونی را پیش خریدکردم با سند مربوطه.قرار شد در پایان دو سال که آن واحد تمام می شود یکی از دو کار زیر را بکنم: یا پول بقیه آن واحد را با 27درصد تخفیف نسبت به قیمت روز بپردازم وآن واحدرابخرم یا آن مقدار را که خریداری کرده ام به خودشرکت یا کس دیگری با هفده درصد سود بفروشم که من شق دوم را پس از دو سال انتخاب کردم. 1-آیا این کار ربا بوده؟ 2-اگر بوده راه فراری نداشته؟ 3-اگر چنین موردی حرام بوده ونمی دانسته ایم حال که کار از کار گذشته چه کار باید بکنیم؟اگر آن سازمان از سودی که داده ومن از سودی که گرفته ام راضی باشیم لازم است مبلغ را برگردانیم با توجه به اینکه سازمانهای دولتی دستورالعملی بابت پس گرفتن پول ندارند وچنین کاری مقدور نیست. 4-آیا باید این سود را صدقه بدهم یا خمس یا .... مقلد حضرت آیت الله بهجت هستم
با عرض سلام خدمت کاربر محترم جوادی بزرگوار و تشکر از سئوال شما
در فرض سئوال کار شما ربا نیست و حرام نمی باشد و نیازی هم نیست که صدقه یا ... برای حلال شدن سود بدهید .
سودی که از این طریق می برید حلال است (1)
پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله بهجت ره در قم
با سلام
من یه ده هزار پرداخت کردم تا حساب کوتاه مدت در یکی از بانکها باز کردم تا حقوقم رو درآن حساب بریزن بعدا برام سوال شد که این سودی که به خاطر موندن پول در حساب میدن حلاله یا نه؛ بعد از مدتی در استفتائات رهبری خواندم که:
س 1933: شخصى حساب پساندازى دريکى از بانکها افتتاح کرد و بعداز گذشت مدتى از افتتاح حساب، مقدارى سود به او تعلّق گرفت، گرفتن اين سود چه حکمى دارد؟
ج: در صورتى که اموال خود را به عنوان قرض و به شرط سود يا مبتنى بر آن و يا به قصد دستيابى به آن در حساب پسانداز گذاشته باشد، گرفتن آن جايز نيست، زيرا اين سود همان رباست که از نظر شرعى حرام است و در غير اين صورت گرفتن آن اشکال ندارد.
و همچنین خواندم که نوشته بود که:
اگر آن مبلغ اضافى و سودى که بانک مىدهد از درآمد حاصل از بکارگيرى سپرده به وکالت از سپردهگذار در ضمن يکى از عقود شرعى صحيح باشد، ربا نيست بلکه سود معامله شرعى است و اشکال ندارد.
حالا سوالم اینه که ایا سود پول ما رباست؟ در حالی که ما نمیدانستیم که مبلغ اضافى و سودى که بانک مىدهد از درآمد حاصل از بکارگيرى سپرده به وکالت از سپردهگذار در ضمن يکى از عقود شرعى است و همینطوری حساب باز کردیم و میدانستم یه سودی میدن
در ضمن هنوز حقوق تو حسابمون نریختن و همون مقداری است که پرداخت کردم تاحساب باز کردم
مرجع:ایت الله خامنه ای
با سلام من یه ده هزار پرداخت کردم تا حساب کوتاه مدت در یکی از بانکها باز کردم تا حقوقم رو درآن حساب بریزن بعدا برام سوال شد که این سودی که به خاطر موندن پول در حساب میدن حلاله یا نه؛ بعد از مدتی در استفتائات رهبری خواندم که: س 1933: شخصى حساب پساندازى دريکى از بانکها افتتاح کرد و بعداز گذشت مدتى از افتتاح حساب، مقدارى سود به او تعلّق گرفت، گرفتن اين سود چه حکمى دارد؟ ج: در صورتى که اموال خود را به عنوان قرض و به شرط سود يا مبتنى بر آن و يا به قصد دستيابى به آن در حساب پسانداز گذاشته باشد، گرفتن آن جايز نيست، زيرا اين سود همان رباست که از نظر شرعى حرام است و در غير اين صورت گرفتن آن اشکال ندارد. و همچنین خواندم که نوشته بود که: اگر آن مبلغ اضافى و سودى که بانک مىدهد از درآمد حاصل از بکارگيرى سپرده به وکالت از سپردهگذار در ضمن يکى از عقود شرعى صحيح باشد، ربا نيست بلکه سود معامله شرعى است و اشکال ندارد. حالا سوالم اینه که ایا سود پول ما رباست؟ در حالی که ما نمیدانستیم که مبلغ اضافى و سودى که بانک مىدهد از درآمد حاصل از بکارگيرى سپرده به وکالت از سپردهگذار در ضمن يکى از عقود شرعى است و همینطوری حساب باز کردیم و میدانستم یه سودی میدن در ضمن هنوز حقوق تو حسابمون نریختن و همون مقداری است که پرداخت کردم تاحساب باز کردم مرجع:ایت الله خامنه ای
با عرض سلام و احترام خدمت جناب mmaahhddii گرامی و تشکر از سئوال شما
سئوال شما در پست زیر ، هماکنون پاسخ داده شده است لطفا مراجعه بفرمایید :
http://www.askdin.com/post185904-26.html
اگر ابهامی باقی ماند همان جا مطرح فرمایید .
همیشه سالم و موفق باشید