احكام بانكي
ارسال شده توسط محمد در یکشنبه, ۱۳۸۸/۰۸/۲۴ - ۱۳:۴۱لطفا در مورد بانکداری اسلامی توضیحاتی ارائه بفرمایید . آیا در حال حاضر بانکهای کشور ما به این شیوه اداره می شوند؟
لطفا در مورد بانکداری اسلامی توضیحاتی ارائه بفرمایید . آیا در حال حاضر بانکهای کشور ما به این شیوه اداره می شوند؟
با سلام خدمت همه دوستان و اساتید
چند نفر از مراجع در شرایط زیر ربا را جایز می دانند؟
"اگر كسي كه قرضي ميدهد شرط كند كه زيادتر از مقداري كه ميدهد بگيرد در صورتي كه براي كسب و ساختن خانه و امثال اينها باشد كه وسيلهاي براي رونق بازار و اقتصاد سالم است، [جواز آن]خالي از قوت نيست. "
متن فوق از استفتائات یکی از آقایون است ولی مثل اینکه دقیقا مساله ربا اتفاق رخ می دهد.:Gig:
می خواستم بدانم چند نفر از مراجع هستند که همین نظر را دارند؟
سلام
بانک ملی یک طرح جدید داده به اسم مشارکت در سود و زیان
می خواستم ببینم حکم شرعی اش چیست؟
آیا این پول ربا است؟
مشکلی مثل وام ها دارد؟
پیشاپیش از پاسخگوییتان سپاس گذارم
(لطفا دلیل دادن حکم را هم ذکر نمایید)________رهبری:Gol:
سلام
با تشکراز سوال شما:Gol:
احتراماخدمت کاربر محترم عرض شود:
دراین موضوع دو دسته میشوند
عده ای از فقها : که راههای تخلص از ربا را جایزمیدانند (مثل فاضل، مکارم شیرازی،روحانی و...) مقلدین باید راه تخاص از ربا در پیش بگیرند اگر این ( راه تخلص )حیله میسرنباشددرصورت اضطرار اشکالی ندارد
دسته دیگر: که راه تخلص ازربا را جایز نمدانند(مثل امام،رهبری،شبیری ونوری و..) درموردی که اضطرار باشد به این معنی که هیچ کس به اوقرض ندهند واوبرای مایحتاج اولیه وموارد ضروری نیازمند باشد اشکالی ندارد.1
1 ) استفتائات كتبي موجود در مرکز ملي پاسخگوئي به سوالات ديني (به شماره استفتائ 16318 به تاریخ 17/9/88)
با سلام و تشکر:Gol:
آیا خرید اوراق مشارکت با سود تضمینی ربا محسوب نمی شود؟چرا؟
در اینگونه معملات خریدار به صورت تضمینی سود دریافت میکند، حتی اگر آن عملیات اقتصادی زیان ده باشد.
در قرآن كريم صريحاً از اكل مال به باطل نهي و از آن مذمّت شده است؛ از مصاديق روشن اكل مال به باطل رشوه و ربا است كه در آيات و رواياتي چند از آن ها نكوهش به عمل آمده و از گرفتاري هاي دنيوي و عذاب هاي اخروي آن ها بحث شده است. در آغاز مناسب است معناي رشوه و ربا را روشن كرده تا فرق آن دو معلوم شود، آن گاه به تحليل و بررسي حرمت آن ها از ديدگاه قرآن و سنّت بپردازيم؛ بنابراين بحث را در بخش هاي زير پي مي گيريم:
بخش اوّل: تعريف رشوه
محقق اردبيلي ره مي گويد: رشوه در اصطلاح فقهي، مقدار مالي است كه براي حكم (به حق يا باطل) به قاضي داده مي شود.
محقق نراقي(ره) مي گويد: رشوه مالي است كه قاضي از يكي از دو طرف دعوي يا از هر دو يا از غير مي گيرد تا عليه طرف ديگر حكم صادر كند.
بخش دوم: تعريف ربا
قطب الدين راوندي(ره) آورده است: ربا در لغت زيادي است و در اصطلاح زيادي بر اصل مال از همان جنس يا مثل آن است، همانند زيادي بر مقدار قرض به خاطر مدّت، يا دادن يك درهم و يك دينار در مقابل دو درهم و دو دينار.
تا اين جا معلوم شد كه ربا سود پول يا سود مال در قرض به خاطر مدّت زماني است كه پول يا مال در اختيار قرض گيرنده است و رشوه مقدار مالي است كه براي حكم كردن، قاضي آن را از يكي از طرفين دعوي يا از هر دو مي گيرد تا عليه طرف مقابل حكم صادر كند.
يادآوري دو نكته ضروري است:
1ـ امروزه ميان مردم گاهي به جاي رشوه از عناويني همچون هديه يا انعام ياد مي شود؛ روشن است كه تغيير اسم سبب واقعيّت رشوه نمي شود.
2ـ گر چه اصل رشوه پرداخت مقداري مال در محكمه به قاضي است، ولي امروزه به پرداخت هر گونه مال حتي به غير قاضي براي تسريع در راه اندازي، عنوان رشوه اطلاق مي شود.