روایات امیرالمومنین(ع) در منابع اهل سنت!
تبهای اولیه
آیا تعداد روایتهای امام علی ع به نقل از اهل سنت مشخص است؟ آیا اهل سنت به این روایتها عمل می کنند؟با سلام و عرض ادب تعداد روایات امام علی (علیه السلام) در منابع عامه را می توان با مراجعه به کتب مسانید اصلی تدوین شده از سوی عالمان حدیث اهل سنت بدست آورد که این تعداد بر اساس گزارش «مسند احمد بن حنبل»، 358 روایت است. توضیح: یکی از گونه های کتب روایی، کتب «مسانید» است. «مسند» کتابی است که احادیث آن بر حسب احادیث صحابه تدوین شده است. بدین گونه که تمامی روایات یک صحابه از پیامبر (صلی الله علیه و آله) که با ذکر سند از وی نقل شده یکجا و در یک قسمت آورده می شود. بر این اساس در این گونه از کتب بر اساس ترتیبی که مصنف آن قرار داده، روایات صحابه از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به حسب شرافت و جایگاه در اسلام[1]به ترتیب روایت می گردد. مهمترین و معتبر ترین کتاب با این رویکرد کتاب «مسند احمد بن حنبل» (متوفی: 241هـ) است. در ترتیب مسند «احمد بن حنبل» وی ابتداء روایات ابوبکر از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) (81روایت) و بعد از او روایات «عمر بن خطاب» از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) (308روایت)، و بعد از وی روایات «عثمان بن عفان» از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) (162روایت) و پس از آنها روایات امام علی (علیه السلام) از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را که (358روایت) است را نقل نموده است. این تعداد از اخبار به نقل «مسند بزار» تالیف: «ابوبکر احمد بن عمرو العتکی معروف به بزار» (متوفی: 292هـ) قریب به (368روایت) است. اعتبار روایات نقل شده از امام علی (علیه السلام) به نقل اهل سنت با اینکه چنین حجمی از روایات در منابع اهل سنت از امام علی (علیه السلام) از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است؛ اما تعداد قابل توجهی از این اخبار اساسا با دیدگاه مکتب اهل بیت (علیهم السلام) نا سازگار است،که البته سند غالب این اخبار با ضعف سندی و دلالی مواجه است همچون معرفی «ابوبکر» و «عمر» به عنوان برترین صحابه [2]و نماز خواندن آنحضرت همچون نماز اهل سنت.[3] که در صورت مسامحه نسبت به اخباری که از نظر سند نیز ایرادی نداشته از آنجا که دلالت آنها با روایات صادره از معصومین (علیهم السلام) معارض بوده این دسته ی از اخبار حمل بر روایات تقیه ای می گردند. اما از دیدگاه عامه به اخباری که موافق مذهب آنان است و معارضی نیز در میان اخبار نداشته عمل می گردد. موفق باشید. [1] . چنین امری به دیدگاه مذهب باز می گردد. از دیدگاه مذهب خلفا برترین افراد پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله) ابوبکر و عمر و بعد عثمان و امام علی (علیه السلام) می باشند. که چنین اعتقادی از دیدگاه شیعه و بر اساس نقل روایی از اهل سنت باطل است. [2] . احمد بن حنبل، مسند الإمام أحمد بن حنبل، شعيب الأرنؤوط - عادل مرشد، وآخرون، الناشر: مؤسسة الرسالة، ج2، ص220، ح871.: «حَدَّثَنَا عَبْدُ اللهِ، حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ سُلَيْمَانَ لُوَيْنٌ، حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ، عَنْ عَاصِمٍ، عَنْ زِرٍّ، عَنْ أَبِي جُحَيْفَةَ، قَالَ: خَطَبَنَا عَلِيٌّ، فَقَالَ: " أَلا أُخْبِرُكُمْ بِخَيْرِ هَذِهِ الْأُمَّةِ بَعْدَ نَبِيِّهَا؟ أَبُو بَكْرٍ الصِّدِّيقُ "، ثُمَّ قَالَ: " أَلا أُخْبِرُكُمْ بِخَيْرِ هَذِهِ الْأُمَّةِ بَعْدَ نَبِيِّهَا وَبَعْدَ أَبِي بَكْرٍ؟ "، فَقَالَ: " عُمَرُ». [3] . احمد بن حنبل، مسند الإمام أحمد بن حنبل، شعيب الأرنؤوط - عادل مرشد، وآخرون، الناشر: مؤسسة الرسالة، ج2، ص222، ح875.: «[قال عبد الله بن أحمد]: حدثنا محمد بن سليمان الأسدي لُوَين حدثنا يحيى بن أبي زائدة حدثنا عبد الرحمن بن إسحق عن زياد بن. زيد السُّوائي عن أبي جحيفة عن علي قال: إن من السنة في الصلاة وضع الأكف على الأكف تحت السرة». که این خبر از طریق راویان مجهول و ضعیف نقل شده که فاقد اعتبار است.