زن ، تواناترین مربی در جامعه ای مهدوی
تبهای اولیه
مسئوليت انسان سازي، بهترين رسالت زن در نظام تربيتي اسلام است، همان نقشي كه معمار انقلاب حضرت امام خميني رحمه الله عليه هم به زيبايي به آن اشاره نمودهاند كه: همان طور كه قرآن انسانساز است. زن هم انسان ساز است.
به تعبیر دیگر اصيلترين نقشي را كه زن در جامعة كنوني ميتواند به عنوان يك زن داشته باشد گويي پرداختن به همين نقش است، يعني نقش انسان سازي.
به اذعان بسیاری اكنون، عمدهترين خلأيي كه در جامعة كنوني وجود دارداين است كه دچار يك نوع انفعال در مسئله انسان سازي شده ايم، يعني در عرصه تربيت فعالانه برخورد نميكنيم.
در مقابل كليه فعاليتها و فعل و انفعالاتي كه از طرف بيگانه صورت ميگيرد منفعل شدهايم، ما بايد اين نقش فعال را كه نقش انسان سازي است را اصالت بدهيم.
"اگر زن، اصالت را به شغل مادري و همسري ندهد از صراط مستقيم خارج است؛ يعني برخلاف ديدگاه فمينيستي كه مادري را و همسري را يك نوع بردگي ميبينند و يك شغل منفعل ميدانند، در نظام مهدوي، مادري و همسري يك شغل كاملاً اصيل است. عمدهترين نقشي كه زن ميتواند ايفا كند اين نقش است؛ نقش انسان سازي و تأمين نيروي انساني جامعة مهدوي كه اين ميتواند بزرگترين خدمت فرهنگي به يك جامعة مهدوي در عصر حاضر باشد".(2)
اهمیت توجه به نقش بی بدیل تربیتی زن در نظام مدعی زمینه ساز ظهور
[right]
اگر بخواهیم آثار تربیتی زنان را در تشکیل جامعه ای مهدوی به وضوح دریابیم بایستی در قدم اول جایگاه زن در جامعه مشخص شود یعنی اینکه چنین جامعه ای می طلبد حق و حقوق و ارزش و کرامت زن بنا به فرمایشات کتاب آسمانی و دین مبین اسلام رعایت شود و به آن به عنوان فردی تاثیرگزار در حیات بشری بها داده شود.
شاید گفته شود که این کار در نظام جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته، ولی این کافی نیست و بایستی پا را فراتر نهاد و جایگاه زن را به عنوان یکی از شاخص ترین عناصر تشکیل جامعه ای مهدوی برای تربیت منتظران موعود (عج) جستجو کرد.
اگر در جامعه به موارد مذکور توجه شود و زن طبق موازین و مقررات اسلامی مورد تکریم و تقدیر قرار گیرد یقینا زنان نیز در مسیر راستین و حق و عدالت قرار گرفته و در ترویج فرهنگ عدالت طلبی و عدالت خواهی که نهایت آرمانی آن تربیت یاران حضرت مهدی (عج) است حرکت خواهند کرد.
فرهنگ سازی معرفت به امام عصر (عج) و زمینه سازی ظهور آن حضرت از جمله مباحثی است که امروزه توجه به آن افزون گشته و به نحوی تلاش می شود تا از سوی هر نهاد و تشکلی مهدوی در این راستا قدمی برداشته شود که در این خصوص زنان می توانند بیشتر و در جای خود بهتر از هر عامل دیگری ایفای نقش کنند.
این خود مستلزم آن است که زنان جامعه اسلامی به اصول تربیت مهدوی واقف بوده و در ایفای مسئولیت و وظیفه خود دچار اشتباه و تعلم خطا قرار نگیرند.
تمرکز زنان بر تربیت منتظران مهدوی
از میان افراد جامعه اسلامی، کسانی جزء بهترین ها هستند که در زمره یاران امام عصر (عج) قرار گیرید و یقینا تربیت زنان در این میان حاوی بهترین تاثیر است.
"زن بایستی جهت اینکه سرشت فرزندانمان با نام امام زمان (عج) عجین شود هویت سازی کند، اگر ميبينيم زنان بزرگي مثل مادر سيد رضي با داشتن وضو فرزندان خود را تربيت ميكند يك نوع هويت سازي است، در عصر غيبت بايد با قصه، داستان و تذكر، اينگونه زنان هویت سازی کرد.
زن مهدوی باید سوره والعصر را كه بعضي تفسير به حضرت كرده اند براي فرزند تفسير كند و اين هويت را به فرزندش منتقل كند، یک مهدوی باید در اعياد شعبانيه با نشست و برخاستها و زنده نگه داشتن ياد حضرت هويت سازي را تجلي دهد." (3)
"زنانی که در تربیت فرزندان خود اصول تربیتی را رعایت کرده و سعی در پرورش منتظران مهدی (عج) دارند خود از جمله انسان های شایسته و منتظر امام عصر (عج) هستند چرا که این خصوصیت از لوازم انتظار است و تربیت منتظران راستین چهارمین مرحله از لوازم انتظار به شمار می رود که اولین آنها زندگی با یاد امام و مطابق پسند ایشان، دومین مرحله آرزوی یاری امام و پیوستن به ایشان، سومین مرحله آماده کردن خود برای پیوستن به امام و چهارمین مرحله که تربیت افراد منتظر است زیرا منتظران واقعی امام عصر (عج) تنها به آماده کردن خود برای استقبال از ایشان و پیوستن به حضرتش را راضی نمی شوند بلکه خود را موظف می دانند که این آمادگی در سایه مومنان نیز ایجاد کنند و در حقیقت به تربیت منتظران واقعی می پردازند» بنا براین نبایست از موضوع تربیت به سادگی گذر کرد." (4).
پی نوشت ها:1. سخنرانی رهبر معظم انقلاب در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان اولین دوره عالی نظامی طح مالک اشتر سپاه 21/3/63 کتاب چهار ساله اول، ص 316.
2. مریم معین الاسلام، کارشناس مباحث مهدوی از آیت الله جوادی آملی در مباحثه مهدوی با حجت الاسلام بهروز لک.
3.حجت الاسلام غلامرضا بهروز لک، دکترای علوم سیاسی و مسئول بنیاد فرهنگی امام مهدی(عج) آذربایجان غربی.
4. سلوک منتظران، نوشته دکتر سید محمد بنی هاشم، ص 283.[/right]
سلام
واقعا مطلب مفيدي بود..ممنون
يک سوال:بلاخره در سپاه آقا زنان هم حضور دارند يا نه؟اون 50 نفر که ميگن راسته؟
چون در يکي از نمازهاي جمعه گفته شد که حديثي در اين رابطه نيست!
سلام
واقعا مطلب مفيدي بود..ممنون
يک سوال:بلاخره در سپاه آقا زنان هم حضور دارند يا نه؟اون 50 نفر که ميگن راسته؟
چون در يکي از نمازهاي جمعه گفته شد که حديثي در اين رابطه نيست!
با سلام
در روایاتی از اهل بیت علیهم السلام به وجود زن در بین سربازان امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف اشاره شده است. در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است: « با حضرت قائم علیه السلام سیزده زن همراه است.»(1) و در روایتی از امام باقر علیه السلام چنین آمده است: « سوگند به خدا، سیصد و اندی مرد میآیند كه در میانشان 50 نفر زن هستند.»(2)
چیزی که مسلم می باشد این است که در بین یاران ویژه امام زن نیز وجود دارد . اما در تعداد آنها اختلاف است. در ضمن گاهی به اشتباه گفته می شود که یاران امام 313 نفر می باشند. حال آن که این تعداد، حکم وزرای امام را دارند و یاران ایشان بیش از این تعداد می باشد.
پی نوشت ها
1- اثبات الهداة، ج7، ص150.
2- بحارالانوار، ج52، ص223.
بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا خير النبين و سيد المرسلين و علي آله الطيبين الطاهرين و اللعن الدائم علي ظالميهم أجمعين إلي أبد الآبدين .
«نرجس (س)» نیز از جمله بانوانی است که فرزندی به دنیا آورد که حکومت جهانی از آن اوست و سعادت دنیوی و اخروی در گرو انتظار و اطاعت از آن موعود عدل گستر است.
قضیه نرجس را مورد مناقشه هستش و از نظر ما جای تامل دارد . فتامل .
سلام
واقعا مطلب مفيدي بود..ممنون
يک سوال:بلاخره در سپاه آقا زنان هم حضور دارند يا نه؟اون 50 نفر که ميگن راسته؟
چون در يکي از نمازهاي جمعه گفته شد که حديثي در اين رابطه نيست!
هیچ تردیدی درش نیست که منظر آل البیت علهیم السلام مردوده و روایات سنی هستن که وارد کتب ما شده اند .
همچنین با سیره آل الله علیهم السلام هماهنگی ندارد .
رجوع فرمایید به کتاب گرانسنگ موسوعة الامام المهدی صلوات الله علیه .
دعاء کنید وقت بشه مفصلا صحبت کنیم .
موفق باشید.
[FONT=arial][FONT="]بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا خير النبين و سيد المرسلين و علي آله الطيبين الطاهرين و اللعن الدائم علي ظالميهم أجمعين إلي أبد الآبدين .
قضیه نرجس را مورد مناقشه هستش و از نظر ما جای تامل دارد . فتامل .
هیچ تردیدی درش نیست که منظر آل البیت علهیم السلام مردوده و روایات سنی هستن که وارد کتب ما شده اند .
همچنین با سیره آل الله علیهم السلام هماهنگی ندارد .رجوع فرمایید به کتاب گرانسنگ موسوعة الامام المهدی صلوات الله علیه .
دعاء کنید وقت بشه مفصلا صحبت کنیم .
موفق باشید.
سلام به همه ي دوستان:Gol::Gol:
بعد هم به جناب زلزله فقه و عقايد
من كه متوجه فرمايشات جناب زلزله نشدم :Gig:
كاش زودتر زلزله بياد :khandeh!:
سلام باتشکر از مطالب شیرینتان لطفا درباره علائم اخرالزمان برای همه دوستان عزیز مطالبی بنویسید باتشکر :Rose:
سلام باتشکر از مطالب شیرینتان لطفا درباره علائم اخرالزمان برای همه دوستان عزیز مطالبی بنویسید باتشکر :Rose:
با سلام
http://www.askdin.com/showthread.php?t=536
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
دوست گرامی جناب زلزله!!!
قضیه نرجس را مورد مناقشه هستش و از نظر ما جای تامل دارد . فتامل .
میشه بفرمایید کجای قضیه مورد مناقشه هست و در ضمن اینکه فرمودید از نظر ما جای تامل دارد ...
ببخشید شما ؟؟؟!!!
باتشکر - یاعلی
بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا خير النبين و سيد المرسلين و علي آله الطيبين الطاهرين و اللعن الدائم علي ظالميهم أجمعين إلي أبد الآبدين .
سلام به شما حمیدی عزیز حالتون خوبه .
این جای قضیه مشکل داره که وقتی موضوعی در کار نباشه دیگه بحث در مورد اون خیلی به جا نیست و این فرق می کنه با جایی موضوعی هست ولی ظهورات برای اشخاص فرق داره و هر کس یه چیزی می فهمه و مثلا ظهور در فلان مساله براش حجته و ...
ما هم که در عقائد مقلد کسی نیستیم عزیز ..
بنده هم بنده ضعیف خدای متعال لا املک لنفسی نفعا و لا ضرا و لا موتا و لا نشورا ...