سند فقهی برای «طرح شبهه توسط مرتد»
تبهای اولیه
سلام. گفته می شود که مرتد می تواند شبهاتش را در بین علما مطرح کند، ولی اگر در بین عوام آنها را مطرح کند، مجازات می شود.
سند فقهی این سخن چیست؟ یعنی روی چه حسابی چنین استنباطی توسط فقها صورت گرفته است؟
[=arial]سند فقهی این سخن چیست؟ یعنی روی چه حسابی چنین استنباطی توسط فقها صورت گرفته است؟
با سلام
عرض ادب و احترام
ببینید بزرگوار این که مجتهد از چه راهی و با چه دلیلی استنباط می کند را باید ازخودش پرسید و خود ایشان باید پاسخگو باشند
ولی ان چه می توان در پاسخ حضرتعالی نوشت این که
در فقه مبحثی داریم با عنوان کتب ضاله که پخش این کتب بین مردم حرام است
شهید مظهری در مورد کتب ضاله چنین می نویسند:«اغوا و اغفال يعني كاري تؤام با دروغ، تؤام با تبليغات نادرست انجام دادن. مثلاً فرض كنيد كسي قسمتي از جملهاي يا آيهاي را حذف كند و قسمتي را خود به آن اضافه كند و بعد اين عبارت تحريف شده را بهعنوان حجت و دليل مطرح كنديا آنكه از مسائل تاريخي قسمتهايي را حذف كند و بعد با استفاده از اين اطلاعات ناقص، نتايج دلخواه خودش را بگيرد و يا فيالمثل ادعاي علمي بودن داشته باشد و حال آنكه حرفش اساساً تحريف علم باشد. اغفال كردن به هيچ عنوان نميتواند و نبايد آزاد باشد اينكه در اسلام خريد و فروش كتب ضلال حرام است و اجازة فروش هم داده نميشود بر اساس همين ضرر اجتماعي است»(1)
از طرفی مطالعه کتب ضاله در مواردی بر علما واجب است که بخوانند و با استدلال و برهان و دلیل جواب ان را بیان نمایند.
با توجه به این که پخش و نشر کتب ضاله در بین مردم حرام است از این روش استنباط می شود که مرتد وقتی مطالب خود را بین مردم عادی بیان می کند مردم عادی توان پاسخگویی به شبهات و سوالات ایشان را ندارند و احتمال تزلزل در عقاید دیکران نیز می رود
ولی همین فرد می تواند عقاید خود را بین علما مطرح نمایند و علما با استدلال و برهان می تواند پاسخگوی سوالات و شبهات ایشان باشند
می شود مناظره ای که طرفین با استدلال و برهان دلایل خود را بیان می نمایند و به نتیجه ای می رسند.
لذا بیان مسایل انحرافی که عقاید مردمان جامعه اسلامی را تخریب می کند بر خلاف مصالح عمومی است ولی بیان این مطالب و نظرات نزد علما اشکالی ندارد زیرا ایشان توان پاسخگویی را دارند.
پی نوشت:
1-يزدي، حسين، آزادي از نظر استاد مطهري ص266.
[=arial]با سلام
پی نوشت:
عرض ادب و احترام
ببینید بزرگوار این که مجتهد از چه راهی و با چه دلیلی استنباط می کند را باید ازخودش پرسید و خود ایشان باید پاسخگو باشند
ولی ان چه می توان در پاسخ حضرتعالی نوشت این که
در فقه مبحثی داریم با عنوان کتب ضاله که پخش این کتب بین مردم حرام است
شهید مظهری در مورد کتب ضاله چنین می نویسند:«اغوا و اغفال يعني كاري تؤام با دروغ، تؤام با تبليغات نادرست انجام دادن. مثلاً فرض كنيد كسي قسمتي از جملهاي يا آيهاي را حذف كند و قسمتي را خود به آن اضافه كند و بعد اين عبارت تحريف شده را بهعنوان حجت و دليل مطرح كنديا آنكه از مسائل تاريخي قسمتهايي را حذف كند و بعد با استفاده از اين اطلاعات ناقص، نتايج دلخواه خودش را بگيرد و يا فيالمثل ادعاي علمي بودن داشته باشد و حال آنكه حرفش اساساً تحريف علم باشد. اغفال كردن به هيچ عنوان نميتواند و نبايد آزاد باشد اينكه در اسلام خريد و فروش كتب ضلال حرام است و اجازة فروش هم داده نميشود بر اساس همين ضرر اجتماعي است»(1)
از طرفی مطالعه کتب ضاله در مواردی بر علما واجب است که بخوانند و با استدلال و برهان و دلیل جواب ان را بیان نمایند.
با توجه به این که پخش و نشر کتب ضاله در بین مردم حرام است از این روش استنباط می شود که مرتد وقتی مطالب خود را بین مردم عادی بیان می کند مردم عادی توان پاسخگویی به شبهات و سوالات ایشان را ندارند و احتمال تزلزل در عقاید دیکران نیز می رود
ولی همین فرد می تواند عقاید خود را بین علما مطرح نمایند و علما با استدلال و برهان می تواند پاسخگوی سوالات و شبهات ایشان باشند
می شود مناظره ای که طرفین با استدلال و برهان دلایل خود را بیان می نمایند و به نتیجه ای می رسند.
لذا بیان مسایل انحرافی که عقاید مردمان جامعه اسلامی را تخریب می کند بر خلاف مصالح عمومی است ولی بیان این مطالب و نظرات نزد علما اشکالی ندارد زیرا ایشان توان پاسخگویی را دارند.
1-يزدي، حسين، آزادي از نظر استاد مطهري ص266.
با سلام. ابتدا بنده فکر می کنم به شما یک نقد وارد است که اگر قرار است نظرات شخصی ذکر شود، نظرات مستقیم او باید ذکر شود و نه برداشت فرد دیگری از نظرات او. بعلاوه، این که شما فرمودید، صورت مسئله است و نه دلیل مسئله. آیا فقها در درس خارج توضیحی در این مورد نداده اند؟ شما مطمئنید که هیچ جایی هیچ دلیلی ذکر نشده است؟
[=arial]ابتدا بنده فکر می کنم به شما یک نقد وارد است که اگر قرار است نظرات شخصی ذکر شود، نظرات مستقیم او باید ذکر شود و نه برداشت فرد دیگری از نظرات او.
با سلام
عرض ادب و احترام
بنده نظرات چه کسی را ذکر کردم؟؟
چه برداشتی از چه مطلبی گفتم؟؟
مشه توضیح بیشتری بفرمایید
صورت مسئله است و نه دلیل مسئله.
بنده عرض کردم از این دلیل می شود برای اثبات عدم نشر عقاید مرتد استفاده کرد
صورت مساله نیست اتفاقا استفاده از دلیل استنباطی برای استنباط حکم دیکر
آیا فقها در درس خارج توضیحی در این مورد نداده اند؟ شما مطمئنید که هیچ جایی هیچ دلیلی ذکر نشده است؟
مطمئن هستم که دلیل دارند
و لذا عرض کردم که باید روش اجتهاد و دلایل استنباط را باید از خود مرجع سوال نمایید و قطعا مراجع برای فتوای خود دلیل و برهان خاص به خود را دارند
[=arial]با سلام
عرض ادب و احترامبنده نظرات چه کسی را ذکر کردم؟؟
چه برداشتی از چه مطلبی گفتم؟؟
مشه توضیح بیشتری بفرمایید
با سلام. شما نظرات شهید مطهری را ذکر کردید، ولی با نقل قول شخص دیگری از او.
[=arial]بنده عرض کردم از این دلیل می شود برای اثبات عدم نشر عقاید مرتد استفاده کرد
صورت مساله نیست اتفاقا استفاده از دلیل استنباطی برای استنباط حکم دیکر
خیر، این دلیل شما مربوط به زمانی است که بپرسیم: چرا مرتد حق نشر سخنانش در سطح عوام را ندارد؟ اگر این را می پرسیدیم، جواب شما صحیح و دلیلتان منطقی بود.
ولی سؤال این است که چرا بین علما و خواص این حق را پیدا می کند؟
[=arial]
مطمئن هستم که دلیل دارند
و لذا عرض کردم که باید روش اجتهاد و دلایل استنباط را باید از خود مرجع سوال نمایید و قطعا مراجع برای فتوای خود دلیل و برهان خاص به خود را دارند
خب بنده که به مراجع دسترسی ندارم، شما که روحانی هستید و دسترسی بیشتری دارید، این لطف را در حقّ بنده بفرمایید از یکی از مراجع سؤال بفرمایید، تا برهانشان را بدانیم.
[=arial]خیر، این دلیل شما مربوط به زمانی است که بپرسیم: چرا مرتد حق نشر سخنانش در سطح عوام را ندارد؟ اگر این را می پرسیدیم، جواب شما صحیح و دلیلتان منطقی بود.
با سلام
عرض ادب و احترام
خب عزیز این مطلب دو طرفه است
مرتد نمی تواند مطالب خود را بین مردم بیان نماید به دلیل که گذشت
ولی این که چرا می تواند بین علما بیان نماید
از باب مباحثه و مناظره و جواب گرفتن برای سوالات خود است
از طرفی
اظهار عقاید مرتد بین علما وجوب ندارد یعنی بدین گونه نیست که هر فردی مرتد شدباید عقاید خود را بین علما بیان نماید
خب بنده که به مراجع دسترسی ندارم، شما که روحانی هستید و دسترسی بیشتری دارید، این لطف را در حقّ بنده بفرمایید از یکی از مراجع سؤال بفرمایید، تا برهانشان را بدانیم.
بنده هم به مراجع دسترسی ندارم ولی اگر دسترسی داشتم به ر وی چشم
البته اگر به سایت مراجع مراجعه نمایید پاسخگویی انلاین دارند و البته با ایمیل و ...هم می توانید دلایل و روش اجتهاد ایشان را جویا شوید
[=arial]