شيطان و قضا شدن نماز
تبهای اولیه
![](http://shiaupload.ir/images/n0k0k0mxk2klgexjk0r.gif)
روايتى را مرحوم مجلسى نقل مىكند كه :
مردى خدمت امام صادق عليه السلام آمد و با حضرت مشورت كرد كه من مىخواهم سفرى تجارتى به شام بروم ، شما چه صلاح مىدانيد ؟
امام عليه السلام با آن بينش الهى خود فرمودند : نرو . توضيح ندادند . اين مرد رفت و به مشورت امام عليه السلام گوش نداد . چند ماهى سفر او طول كشيد تا به مدينه برگشت و به خدمت امام عليه السلام آمد .
گفت : يابن رسول الله ! من به مشورت شما گوش ندادم و رفتم و ده هزار دينار طلا كه خيلى پول بود ، از داد و ستد سود كردم . امام صادق عليه السلام فرمودند : من بر سر جواب مشورتم هستم ، همان كه گفتم : نرو . گفت : چرا يابن رسول الله ؟
فرمود : براى اين كه در اين مدت يك بار نماز صبح تو قضا شد ، كل آن پول و هر چه پول در دنياست براى جبران آن نماز از دست رفته در راه خدا بدهى ، آن را جبران نمىكند .
چه كسى گفته است كه حق مردم از حق خدا بزرگتر است؟
اگر اين طور باشد معنايش اين است كه مردم بزرگتر از خدا هستند . اين سلسله تهمتها نيز توسط اين شياطين ساخته شده است و از قديم در دهان مردم انداختهاند .
زمان ما نيز در ماهوارهها فراوان شبهه و تهمت مىسازند و در مغز مردم مىريزند . خيلى انسان باقدرتى مىخواهد كه در مقابل اين شبههها و خنّاسگرىها به زانو درنيايد و شكست نخورد و تسليم دشمن نشود .
erfan.ir
[=B Nazanin]چه كسى گفته است كه حق مردم از حق خدا بزرگتر است؟
[=B Nazanin]البته تعبیر به بزرگ تر درست نیست. امام سجاد (علیهالسلام) در آغاز رساله حقوق می فرمایند: حق الله الاکبر.
[=B Nazanin]آنچه بین مردم مشهور می شود، دارای ادبیات دقیق نیست ولی می تواند مضمون درستی داشته باشد.
[=B Nazanin]اگر کسی حق الناس بگردنش باشد باید صاحب آن را راضی کند و راضی کردن صاحب حق همیشه آسان نیست. شیطان هم تلاش می کند تا حقوق مردم را کم اهمیت نشان دهد. اینهمه آیات و روایت در باره ترک غیبت و دروغ و تهمت و ستم و ... همه اهمیت رعایت حقوق مردم را می رساند. صحیح نبودن نماز با لباس غصبی و در جای غصبی و وضو و غسل با آب غصبی هم به معنای اهمیت حق مردم است. این که امام حسین (علیهالسلام) در روز عاشورا بین اصحابش اعلان می کند که هر کس حقی از مردم بر گردنش هست و کسی را هم ندارد که به او وصیت کند تا برایش اداء کند برگردد؛ اهمیت حق مردم است.
[=B Nazanin]صحت و قبولی عبادت به رعایت حقوق مردم است ولی خوش خلقی و رعایت حقوق مردم امری پسندیده است هر چند فرد اهل عبادات نباشد. اصلا مگر در مستندات ما بارها به این امر تکیه نشده است که برترین عبادت کمک به دیگران است. و اصلا ما در نماز که به صیغه جمع قسمتی از اذکار آن را می گوییم غیر از اهمیت دادن به مردم است.
[=B Nazanin]لذا شایسته است که گه جمله فوق این گونه تصحیح شود که: رعایت حقوق مردم از مصادیق مهم رعایت حق خداوند است!