حق الله

پاک شدن از گناهان در برزخ

انجمن: 
با سلام و عرض ادب خدمت کارشناسان محترم سایت خوانده ام که انسان یا شاید هم فقط مومن(به درستی یادم نیست شما درستش کنید  اگه اشتباه میگم) برای پاک شدن از  گناهانش به واسطه ی امتحانات دنیوی یا سختی جان دادن یا توسط عذاب قبر، یا عذاب برزخ و در نهایت اگر پاک نشود کارش به بعد از قیامت  میکشد و توسط عذاب جهنم بلاخره گناهش پاک میشود... میخوام بدونم که برای ما مومنان تا چه حد این امکان هست که گناهانمان قبل از  رسیدن قیامت در برزخ کاملا پاک بشوند و باری از آنها بر دوشمان نماند؟  در مورد گناهان حق الناس دار که شرط پاک شدن از آنها را خدا بخشیده شدن توسط خود آن افراد قرار داده چی؟( قبلا خوانده امهیچ حق الناسی بخشیده نمیشود مگر خود کسی که حقش پایمال شده فرد رو ببخشه تا اون فرد بتونه وارد بهشت بشه، مثل گناه غیبت) آیا ممکن است گناهانی که مربوط به حق الناس هستند به هر راه دیگری قبل از قیامت بخشیده شوند؟  و در مورد گناهان حق الله   باید تا چه محدوده ای باشند که فرصت پاک شدن از آنها قبل از قیاپت فراهم شود؟ مثلا گناه زنا که حق الله را شامل میشود اما گناه بزرگی است ممکن است قبل از قیامت و بدون عذاب جهنم از انسان توسط عذاب برزخ رفع شود؟ ممکن است فردی که گناهی مانند زنا بر گردنش است در برزخ آرام باشد اما پس از قیامت دچار عذاب دردناک شود یا علاوه بر عذاب جهنم تا روزی هم که در برزخ است درمانده و تحت عذاب است؟ و سوال آخرم این است که کیفیت عذاب در برزخ و جهنم پس از قیامت در مقایسه با هم چگونه است؟ آیا در یک حد هستند؟

اجازه گرفتن برای غیبت کردن

سلام علیکم. اگر با کسی که دوست صمیمی باشیم و از او اذن بگیریم که هرجایی غیبتت را کردیم حلال کن و او هم بگوید هرجا شما غیبتی در مورد من کردید حلال است. آیا دیگر گناهی تو پرونده ما نوشته می شود؟ مقلد مقام معظم رهبری حفظ الله

حق الله چه واجباتی هستند؟

با سلام خدمت کارشناسان محترم
  1. ببخشید به جز نماز و روزه چه چیز های دیگه ایی جز واجبات حساب میشن؟ 
  2. منظور از  اینکه خدا حق الله رو میبخشه چیه ؟ ایا نماز و روزه هم جز این ها حساب میشه؟ 
همین که یه توضیح کوچیک بدین برام کافیه . یا علی  التماس دعا در پناه حق باشید .

حق الله و حق الناس در قرآن

انجمن: 

سلام
اینکه میگید خدا "حق الله" رو می بخشه ولی "حق الناس" رو نمی بخشه آیا منبع قرآنی هم داره ؟؟
یعنی توی کدام آیه قرآن بین حق الله و حق الناس این تفاوت رو گذاشته است؟؟

ریختن غذا روی فرش مسجد و حسینیه

انجمن: 

سلام

چنانچه مقداری غذا روی فرش مسجد یا حسینیه ریخته شود چگونه باید خسارت را پرداخت؟

حال اگر مقدار بسیار اندکی غذا روی فرش مسجد یا حسینیه ریخته شود بگونه ای که اثر آن بسیار کم باشد، حکم چگونه مطرح می شود؟

(مقلد حضرت آیت الله خامنه ای_حفظه الله_)

برچسب: 

عدل و داد ظهور یا گناهکاران قیامت

سلام به دوستان عزیز
من چندی پیش در ایات قران ایاتی رو دیدم که تجزیه و تحلیلشون برام کمی مشکله

اینکه خدا میگه سرانجام زمین را بدست صالحان میده درست
و اینکه قران دائما به انسانها در مورد اخر الزمان هدار میده و میگه که وقتی قیامت میاد انسانها در گمراهی و غرق گناهند هم درست
اما اگر با امدن اقا امام زمان جهان پر از عدل و داد میشه و حکومتها به دست انسانهای صالح میافتد.پس چرا انسانها در قیامت همه در گمراهیند
مگر امام زمان نباید تمام کار نشده پیامبران را که گسترش عدل و داد و حق پرستی در زمین است را کامل کند.اگر در اخر الزمان انسانها در گمراهی و غفلتند پس چرا بعد از ظهور انسانها هنوز به بلوغ فکری نرسیدند تا اینگونه توسط خدا خطاب نشوند.
واما سئوال دیگر
ما اعتقاد درایم تا وقتی حجت خدا بر زمین باشد زمین اهلش را نابود نمیکند .پس با این مضموم تمام روایاتی که دال بر شهادت حضرت هست را باید بر سینه دیوار بزنیم مگر اینکه امام تا قیامت زنده است
واگر بگوییم که بعد از امام زمان امامی دیگر مثلا امامی دیگر بر زمین حکومت میکند .پس ان امام چی چقدر باید حکومت کند با این حساب باید این روند ادامه داشته باشد تا موقع قیامت

امام مورد بعد اگر امام زمان بیاید و قیام کند و حکومت تشکیل دهد مادامی شیطان زنده است انحراف هم هست و ایستادگی و نفاق در برابر حکومت اقا هم هست و با این حساب اوضاع بعد از قیام و پایدار شدن حکومت اقا چنان تفاوتی با اوضاع علی علیه السلام نخواهد کرد و همیشه دشمنی بوده و ایستادگی و چنگ اندازی بر علیه دولتهایی که امام گمارده خواهد بود.ایا اینطور نیست.مگر اینکه بگوییم شیطان هم کشته خواهد شد و بشر از وسوسه و توطئه او مصون که با این حرف نیمی از ایات قران در مورد شیطان را باید تاریخ گذشته خواند
.خواهش میکنم یا توضیح دهید یا لینکهای مفیدی که بتوان جواب را از انها گرفت

با تشکر

اگر با انجام کار خیر، حق الناس را نبخشید چه کنم؟

سلام
من در حق مردم به انواع مختلف گناهان و بدی های انجام دادم، از حق الله آن توبه کردم امیدوارم خدای مهربان منو مورد عفو خودش قرار بده
اما حق الناس!

من اگه به قول مراجع کار خیر انجام بدم فقط باید امیدوارم باشم که بنده منو بخاطر کارهای خیری که انجام دادم حلال کنه در آخرت! تکرار میکنم امیدوار به بنده... خدا آدمو به بنده محتاج نکنه :Ghamgin:

از طرف دیگه خدا اون شخصو مجبور میکنه منو ببخشه؟ نه! چون اونجا مختاره میتونه منو نبخشه!

این حقیقت دارد که میگویند اگه حتی شما کسی رو هم بی گناه کشتید، توبه کنید (توبه حقیقی)، خدا حق الله را میبخشد اما در مورد حق الناس خدا چنین عمل میکند که به مقتول میگوید من تو را میبخشم تو بنده مرا ببخش! آیا خدا چنین کاری میکند؟

حق الناس به گردنم زیاد هست؛ توبه کردم... چه تضمینی وجود دارد، آیا همین توبه کافیست یا باید طلب حلالیت کنم؟ چه تضمینی وجود دارد عذاب نشوم بخاطر حق الناس ها؟ چه تضمینی وجود دارد صاحب حق حلالم کند در آخرت ؟
من وقتی میپرسم با انشاالله جواب میدن میگن انشاالله که راضی میشه
آخه اینجوری زندگی برام مرگ میشه چون در خوف و رجا قرار میگیرم
باتشکر

حق الناس

باسمه تعالی
با سلام:

حقوقی که آدمیان نسبت به یکدیگر و برعهده همدیگر دارند ر ا حق الناس نام نهاده اند. جبران حق الناس بسیار مشکل تر از از جبران حق الله است خداوند از حق خودش می گذرد ولی قسم یاد کرده که از حق بندگانش نمی گذرد (1
کسی که حقی از مردم ضایع کرده است باید به صورت جدی توبه کرده و حق مردم را ادا کند و پشیمانی خود را در محضر پروردگار عالم اظهار و اعلام نماید.

ادای حق الناس نزد خداند متعال از اهمیت ویژه ای برخوردار است چنانکه اگر کسی حق مردم را ادا نکند و بدون توبه از دنیا برود با عذاب سختی مواجه خواهد شد مگر اینکه صاحبان حق را از خود راضی کند


قرآن کریم نحوه ادای دیون در قیامت را به روشنی بیان کرده است :
وَ قَدِمْنَا إِلىَ‏ مَا عَمِلُواْ مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَهُ هَبَاءً مَّنثُورًا(2
و ما به سراغ اعمالی که انجام داده اند می رویمو همه را همچون ذرات غبار پراکنده در هوا قرار می دهیم .

پی نوشت:
1- الکافی ج 2ص443
2- فرقان /23

شيطان و قضا شدن نماز

انجمن: 




روايتى را مرحوم مجلسى نقل مى‏كند كه :
مردى خدمت امام صادق عليه السلام آمد و با حضرت مشورت كرد كه من مى‏خواهم سفرى تجارتى به شام بروم ، شما چه صلاح مى‏دانيد ؟
امام عليه السلام با آن بينش الهى خود فرمودند : نرو . توضيح ندادند . اين مرد رفت و به مشورت امام عليه السلام گوش نداد . چند ماهى سفر او طول كشيد تا به مدينه برگشت و به خدمت امام عليه السلام آمد .
گفت : يابن رسول الله ! من به مشورت شما گوش ندادم و رفتم و ده هزار دينار طلا كه خيلى پول بود ، از داد و ستد سود كردم . امام صادق عليه السلام فرمودند : من بر سر جواب مشورتم هستم ، همان كه گفتم : نرو . گفت : چرا يابن رسول الله ؟

فرمود : براى اين كه در اين مدت يك بار نماز صبح تو قضا شد ، كل آن پول و هر چه پول در دنياست براى جبران آن نماز از دست رفته در راه خدا بدهى ، آن را جبران نمى‏كند .


چه كسى گفته است كه حق مردم از حق خدا بزرگتر است؟

اگر اين طور باشد معنايش اين است كه مردم بزرگتر از خدا هستند . اين سلسله تهمت‏ها نيز توسط اين شياطين ساخته شده است و از قديم در دهان مردم انداخته‏اند .
زمان ما نيز در ماهواره‏ها فراوان شبهه و تهمت مى‏سازند و در مغز مردم مى‏ريزند . خيلى انسان باقدرتى مى‏خواهد كه در مقابل اين شبهه‏ها و خنّاس‏گرى‏ها به زانو درنيايد و شكست نخورد و تسليم دشمن نشود .
erfan.ir

حق الناس یا حق الله

انجمن: 

[=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]حق الناس یا حق الله
(بررسی یکی دیگر از حرف های اشتباهی که در جامعه رایج است)


[/]

[=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]شاید زیاد شنیده اید که می گویند: خدا حق الله را می بخشد ولی حق الناس را نمی بخشد.[/]

[=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]سؤال: چه کسی این قانون را وضع کرده است؟

خداوند حرفش را یا از زبان انبیاء و اولیائش می زند و یا به وسیله کتب الهی.
کدام بیان چنین حرفی زده است. کدام کتاب و کدام نبی چنین گفته اند؟
شاید گفته شود: عقل این گونه حکم می کند.
اما باید دانست:

اولاً: هر حق الناسی حق الله هم هست. چرا که همه چیز از جمله انسان ها مملوک خدا هستند. بنابراین هر حقی از کسی ضایع شود درواقع حق خدا ضایع شده است. پس حق الناس بر حق الله ارجحیت ندارد.
ثانیاً: اگر حقی ضایع شود چه حق الله چه حق الناس ضرری برای خدا ندارد. آن که ضرر می کند آدمی است. و آدمی با این ضرر رساندن در اولین مرحله به خودش ظلم می کند. پس ضایع کردن حق الله یعنی ظلم به خود. و ظلم به خود مستلزم عذاب الهی است، مگر آن که خدا ببخشد.
ثالثاً: اگر قرار به بخشش باشد، خدا حق الناس را به راحتی می بخشد. و خودش می داند فردی که مظلوم واقع شده است را چگونه راضی کند.
پس لطف فرموده، برای خداوند تعیین تکلیف نفرمائید!


[/]
فطرت