جمع بندی عاقل معقول و عقل بودن خداوند
تبهای اولیه
هوالنور
سلام و عرض ادب
ببخشید در کتاب اشارات نوشته که خداوند عاقل و معقول و عقل هست
ایا در تمامی صفات اینگونه هست؟ مثلا عاشق و معشوق و عشق
خالق و مخلوق و خلق...
قاهر و مقهور و قهر!
ممنونم@};-
هوالنور
سلام و عرض ادب
ببخشید در کتاب اشارات نوشته که خداوند عاقل و معقول و عقل هست
ایا در تمامی صفات اینگونه هست؟ مثلا عاشق و معشوق و عشق
خالق و مخلوق و خلق...
قاهر و مقهور و قهر!
ممنونم
[/HR]
هوالنور
سلام و عرض ادب
ببخشید در کتاب اشارات نوشته که خداوند عاقل و معقول و عقل هست
ایا در تمامی صفات اینگونه هست؟ مثلا عاشق و معشوق و عشق
خالق و مخلوق و خلق...
قاهر و مقهور و قهر!
سلام
در صفات ذات به معنای عام، استناد سه گانه مطلقا صحیح است اما در صفات فعل بین جهت فاعلیت و مفعولیت تفاوتی هست هرچند این تفاوت نیز با اصل عینیت ظاهر و مظهر در ظهور، قابل اغماض است.
البته باید به این نکته هم توجه داشت که لحاظ جهت مفعولیت در ظل فاعلیت دافع نقص از فاعل و رافع نقص از مفعول است. یعنی اگر کسی بگوید لحاظ جهت مخلوقیت برای او تعالی نقص است گوییم مخلوقیت جز ظهور خالقیت نیست و ظهور خالقیت نقص نیست ولو اینکه مخلوق در مرتبه خود و بدون لحاظ اتصال و ارتباطش با خالق ناقص به نظر آید.
یا علیم