جمع بندی عدم تحریف قرآن و تحریف کتاب ها و روایت های دیگر

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
عدم تحریف قرآن و تحریف کتاب ها و روایت های دیگر

سلام و درود خدمت یکان یکان دوستان و عزیزان جان و همینطور اساتید و بزرگان
سوالیست از این حیث که اگر قرآن تنها کتابیست که از تحریف مصون مانده وانگهی چطور می شود که به سایر کتب و روایت هایی که بصورت متواتر و... به ما رسیده است باید اطمینان نمود؟
به عنوان مثال نماز و مصادیقی ازین دست که نحوه اجرای آن در قرآن نیامده و تبیین گر آن ائمه و پیامبران علیهم السلام هستند و قابلیت استنباط از قرآن نیز وجود ندارد چطور میتوان اطمینان نمود که عارضه تحریف بر آن صورت نگرفته؟و چرا باید اطمینان نمود در صورتی که اطمینان تامی وجود ندارد و التزامی نیست که جز قرآن به مصون ماندن کتب و روایت دیگری معتقد باشیم؟زیرا که در این فاصله افراد معصوم انتقال دهنده بین نسل ها نبوده اند و علم رجال را نیز افراد معصوم بر عهده نگرفته اند و...
و آیا اینکه علامه مجلسی کتابی علیه این تفکر که قرآن از تحریف مصون مانده است نوشته اند حقیقت دارد؟
سپاس و تشکر
در پناه حق

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عمار

پرسش:
طبق اعتقاد ما تنها کتابی که تحریف نشده است قرآن می باشد،حال چگونه به روایات باید اعتماد کرد در حالی که احتمال تحریف در آنها وجود دارد؟

پاسخ:
آنچه از تحریف ایمن است و ذکر شده کتاب قرآن است و روایات صادر شده از اهل بیت یک کتاب نیست لذا شامل قاعده تحریف نمی شود.
به اعتقاد ما یکی از شئونات امام حفظ وحی و دین پیامبر از زیاده , نقصان وتحریف است بنابراین اگر قرار باشد در سخنان ائمه معصومین نیز تحریف در حدی رخ دهد که پیام اصلی دین منحرف شود دیگر امام خاصیت حافظ دین بودن را از دست خواهد داد، هر چند مدعی نیستیم در روایات هیچ گونه تغییری رخ نداده لکن این تغییرات در حدی نیست که مسیر دین را به گونه ای عوض کرده باشد که طالبان حقیقت نتوانند راه هدایت را از ظلالت تشخیص دهند .

از سوی دیگر روایاتی که در کتب اربعه و دیگر مجموعه های روایی معتبر شیعه جمع آوری شده برگرفته از اصول چهارصد گانه ای است که در عصر ائمه علیهم السلام تدوین شده وبسیاری از آنها بر ائمه عرضه شده ومورد تایید آنان بوده و برخی هم که عرضه نشده مورد تایید تلویحی ائمه علیهم السلام بوده چون این اصول تا زمان حضرت عسگری علیه السلام در دست شیعه بوده ومورد عمل آنان و بالفرض اگراین اصول مورد تایید آنان نبود دستور به جمع آوری ونفی آنها از سوی ائمه صادر می شد.

کتاب کافی که یکی از کتب اربعه است وهمان گونه که گفتیم جمع اوری شده از همین اصول است در اواخر غیبت کبری یعنی زمانی که نایب خاص امام زمان (عجل الله فرجه) حضور داشته گرد آوری شده و مورد توجه شیعیان قرار گرفته اگر روایات این کتاب مورد تحریف جدی قرار گرفته باشد که این تحریف لطمه به دین بزند وموجب انحراف شیعیان باشد امام زمان (عجل الله فرجه) که هادی خلق و حافظ دین است باید دستور جمع اوری این کتاب را بدهد و شیعیان را از مراجعه به این کتاب ودیگر کتبی که مورد توجه آنان است منع نماید عدم منع امام از مراجعه به این کتب وتایید تلویحی امام و مجموعه ای از دیگر شواهد وقراین ما را به قطع میرساند که این مجموعه های روایی حتی اگر اجمالا جعل وتحریف نیز در ان صورت گرفته باشد مورد تایید ائمه است وکسی که به این روایات در وظایف دینی خود رجوع نماید مسیر خطایی نرفته و به وظیفه عمل نموده اند.

نکته مهم دیگر اینکه فقها و علمای بزرگ شیعه که آشنای با روایات هستند راهها و ملاکهایی برای تشخیص روایات تحریف شده و یا روایاتی که به صورت تقیه از ائمه صادر شده در دست دارند که با این ملاکها می توانند روایات تحریف شده را تشخیص دهند که این ملاکها در کتب اصول مطرح و به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.

[=arial]این دو لینک رو حتما مطالعه بفرمایید:

http://www.askdin.com/showthread.php?t=17515&page=6

http://www.pasokhgoo.ir/node/35782

موضوع قفل شده است