فرو بردن خشم
تبهای اولیه
فرو بردن خشم در چه مواقعي جايز نيست؟
فرو بردن خشم در چه مواقعي جايز نيست؟
با سلام
خشم و غضب عبارت است از: حالت نفسانیّهای كه باعث حركت روح حیوانى و از داخل به جانب خارج از براى غلبه و انتقام مىشود و هرگاه شدت نمود باعث حركت شدیدى مىشود كه از آن حركت، حرارتى مفرط حاصل، و از آن حرارت دود تیرهاى بر مىخیزد و دماغ و رگها را چنان پر مىسازد كه نور عقل را مىپوشاند، و اثر قوه عاقله را ضعیف مىكند.
مردمان در قوه غضبیه بر سه قسماند:
- بعضى در طرف افراط هستند، كه در وقت غضب فكر و هوشى از براى ایشان باقى نمىماند و از اطاعت عقل و شرع بیرون مىروند.
- طایفه اى در طرف تفریطند، كه مطلقا قوه غضبیه ندارند. و در جائى كه عقلا و یا شرعا غضب لازم است مطلقا از جا بر نمىآیند.
- و گروهى بر جاده اعتدال مستقیماند، كه غضب ایشان به موقع، و غلظت ایشان به جاست. و در هنگام غضب از حد شرع و عقل تجاوز نمىكنند.
و شكى نیست كه حد اعتدال آن، مرغوب و مطلوب است. بلكه آن فی الحقیقه غضب نیست، بلكه شجاعت و قوّت نفس است. و طرف تفریط آن نیز اگر چه غضب نباشد اما مذموم و قبیح، و نتیجه جبن و خوارى است. و بسا باشد كه از غضب بدتر بوده باشد، زیرا كه كسى را كه هیچ قوه غضبیه نباشد بىغیرت و خالى از حمیّت است.
و از این جهت گفتهاند: «كسى كه در موضع غضب به غضب نیاید عاقل نیست». و از حضرت امیر المؤمنین - علیه السلام - مروى است كه: «حضرت پیغمبر - صلّى اللّه علیه و آله - از براى دنیا هرگز به غضب نمىآمد. اما هرگاه از براى حق، غضبناك مىشد احدى را نمىشناخت، و غضب او تسكین نمىیافت تا یارى حق را نمىكرد». و از آنچه گفتیم معلوم شد كه: غضب مذموم، آن است كه: در حد افراط باشد، زیرا كه: غضب بجا و اعتدال در آن، ممدوح است. و تفریط آن غضب نیست، اگر چه از صفات ذمیمه است.
نتیجه آنکه فروبردن خشم و غضب در برابر ظلم و تعدی و دشمنان دین و حقانیت، مذموم و ناپسند بوده و جایز نیست.
موفق باشید ...:Gol:
منبع: بنقل از معراج السعادة، ملا احمد نراقی، ص 166، با کمی اضافات.
نكته اي كه بايد ياداودي شود اين است كه غضب با عصبانيت تفاوت دارد ،غضب حالتي است دروني ومحل ان قلب است وغذاي ان انتقام است. اگر غضب بدون همراهي عقل باشد نتيجه عملي اش عصبانيت مي شود.
غضب در همه جا ناپسند نيست، تفريط در غضب نتيجه اش بي غيرتي در مقابل حرام،سكوت در مقابل منكرات و تحمل ضعف و زبوني مي شود.
افراط در غضب هم به نحوي كه شخص اختيار عقل خود را از دست بدهد، تفكر و بصيرت را سلب مي كند. نبي اكرم :sallallah: مي فرمايد:
«غضب ايمان را فاسد مي كند همانطور كه سركه عسل را »
ريشه كن كردن غضب غير ممكن است و خداوند هم نخواسته زيرا در قران مي فرمايد «والكاظمين الغيظ » نه والفاقدين الغيظ اتفاقا در يك جاي قران خداوند متعال نيكان صحابه رابه شدت و تعصب توصيف كرده :
سوره فتح/29: اَشِداءُ عَلي الكُفار
و در جائي ديگر به نبي اكرم دستور شدت و غلظت داده :
سوره توبه/73: با ايُهاالنَبيُ جاهِدالكُفار وَالمُنافِقين واغلُظ عَلَيهُم
هر دو اين اثار (شدت و غلظت) نتيجه قوه غضب است.
صفت غضب براي خداوند نيز صادق است پيامبر اعظم:sallallah:يكي از موارد غضب خدا را غضب فاطمه (سلام الله عليها) ميداند