متوجه برطرف كردن عين نجاست نبوده
تبهای اولیه
آیا این مسأله مورد تأیید رهبری و آیت الله مکارم هست:
اگر چيزى را آب بكشد و يقين كند پاك شده و بعد شک كند كه عين نجاست را از آن بر طرف كرده يا نه، چنانچه موقع آب كشيدن متوجه برطرف كردن عين نجاست بوده آن چيز پاك است، و اگر متوجه بر طرف كردن عين نجاست نبوده، بنابر احتياط مستحب بايد دوباره آن را آب بكشد.
یعنی آیا اگر چیزی را آب بکشیم و تصور ما این باشد که پاک شده اما بعد یادمان بیاید که متوجه برطرف کردن عین نجاست نبودهایم و
1) تجسس نکنیم که عین نجاست در آن چیز هست یا نه و یا
2) این که تجسس کنیم و ببینیم نیست اما ندانیم کی برطرف شده
آیا میتوانیم (طبق نظر این دو مرجع آن) آن را پاک به حساب بیاوریم.
آیا این مسأله مورد تأیید رهبری و آیت الله مکارم هست:یعنی آیا اگر چیزی را آب بکشیم و تصور ما این باشد که پاک شده اما بعد یادمان بیاید که متوجه برطرف کردن عین نجاست نبودهایم و
1) تجسس نکنیم که عین نجاست در آن چیز هست یا نه و یا
2) این که تجسس کنیم و ببینیم نیست اما ندانیم کی برطرف شده
آیا میتوانیم (طبق نظر این دو مرجع آن) آن را پاک به حساب بیاوریم.
سلام علیکم
مطلبی که نقل قول کردید طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی صحیح نیست و صحیحش این گون است:
مساله 196ـ هرگاه انسان چیزى را آب بکشد و یقین کند پاک شده، بعد شک کند که آن را درست آب کشیده یا نه، آن چیز پاک است، مگر این که بداند که در حال شستن توجّه نداشته است.
واما طبق نظر رهبری:
1-تجسس لازم نیست.
2- باز حکم به طهارتش می شود.
واما طبق نظر رهبری:
1-تجسس لازم نیست.
2- باز حکم به طهارتش می شود.
یعنی مسألۀ مذکور مورد تأیید ایشان است؟
یعنی مسألۀ مذکور مورد تأیید ایشان است؟
سلام علیکم
بله یعنی این مساله مورد تایید ایشان است.