جمع بندی مشاوره خصوصی در مورد حوزه علمیه

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مشاوره خصوصی در مورد حوزه علمیه
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت مشاوران عزیز. انشالله سلامت باشید. بنده محصل پایه نهم متوسطه اول هستم. یک سوال مهم ذهنم را خیلی وقت است مشغول کرده: حتماً مستحضر هستید که نظام آموزشی حوزه های علمیه با نظام آموزشی دبیرستان و یا به طور کلی "آموزش و پرورش" تفاوت بسیاری دارد.  نظام آموزشی حوزه علمیه برپایه درک کردن، فهمیدن و بحث کردن آزاد است و حفظ کردن در آن کم است، اما نظام آموزش و پرورش تقریباً بر پایه آموزش تئوری، بدون بحث و استدلال است و محصل باید بدون درک کردن درس، دروس را "حفظ" کند ولی نفهمد... در حوزه های علمیه، درس تخصصی "حفظ کل قرآن" هم گنجانده شده است و طلبه (باید) حافظ قرآن هم بشود. این حفظ قرآن، باعث رسیدن به کمالات معنوی میشود، حافظه او را تقویت می کند و می دانید که حافظ جماعت را جامعه اسلامی به بالای سر خود می گیرد ... ضمناً در حوزه های علمیه آدم درست کن، درس تخصصی "تکلم و انشای کامل زبان خارجه" هم وجود دارد، که این عالی است و طلبه را هم به درجات علمی بالا می برد. در نظام آموزشی دبیرستان و دانشگاه، احتمال یادگیری کامل زبان خارجه (چه عربی و چه انگلیسی یا غیره) خیلی کم است و این دروس با اینکه تقریباً در همه رشته ها وجود دارد اما دنبال نمی شود و تقریباً هیچ محصلی نمی تواند در آخر کار با آن زبان کامل "تکلم" کند و باعث می شود آن محصل به کلاس های خارج از نظام آموزشی و خصوصی برود. اما در حوزه علمیه یادگیری این زبان با بحث کردن است. برای مثال در حوزه هیئت هایی با زبان خارجی راه می اندازند و سخنرانی و مداحی می کنند، با هم بحث دینی با زبان خارجی می کنند. ضمناً دو عنصر مهم "رقابت" و "اجبار" در حوزه های علمیه باعث می شود شما در یادگیری درس پیشرفت کنید. ضمناً استعداد و توانایی خوبی هم در علوم دینی دارم. بنابرین به این دلایل و دلیل های دیگر، بنده حوزه علمیه را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم و تقریباً جدی هم هستم. اما مشکل اصلی: بنده قصد دارم در آینده نزدیک انشاءالله «« تکاور نظامی یا کارمند و مأمور اطلاعات »» شوم و این هدف را از کودکی (با اینکه کودک بودم و ...) جداً دنبال می کنم و برای رسیدن به آن تلاش زیادی هم میکنم و خواهم کرد !!! ولی متاسفانه به نظر من ادامه تحصیل در حوزه علمیه این را مشکل می کند. زیرا این سازمان ها (سپاه و وزارت اطلاعات و ...) افراد محصل در حوزه علمیه را (فکر کنم) فقط برای قسمت "عقیدتی سیاسی" و "دینی" استخدام می کنند و بنده هرگز و ابداً این مسئولیت را نه دوست دارم نه می پذیرم. یکی از دوستان که اصلاً سررشته ای هم در این موضوع ندارد گفت که می توانی مُعَمَّم نشوی یا می توانی معادل دیپلم در حوزه (که نمی دانم چیست) را بخوانی و بعد وارد دانشگاه وزارت اطلاعات شوی. من هم کسی را نمی شناسم که اطلاعات کامل و درستی درباره این ارگان بداند و مشاوره کامل دهد . لطفا کمکم کنید! و نمی دانم چگونه نزد یک مشاوره کاربلد بروم و تقریباً هزینه آن را هم اگر زیاد باشد ندارم !!! به نظر شما چاره یا چاره های این مشکل چیست؟ فکر کنم سوالم طولانی شد !  indecision باتشکرفراوان و آرزوی سلامتی برای شما. یاعلی.التماس دعا
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد امیـد
سلام شما آقای نوجوانی هستید که دوست دارید در رشته خوبی تحصیل کنید و بتوانید در آینده شغل مناسبی بیابید و بتوانید به جامعه خدمت کنید. قبل از هر چیز، باید بگویم:«نویسنده این پاسخ، خودش یکی از طلّاب حوزه علمیّه قم می باشد».   به نظر می رسد اطلاعات شما در مورد حوزه علمیّه، ناقص می باشد و بیشتر مبتنی بر شنیده های ناکافی است. گفته اید:«در حوزه های علمیه، درس تخصصی "حفظ کل قرآن" هم گنجانده شده است و طلبه (باید) حافظ قرآن هم بشود». در دروس حوزه، چنین درسی وجود ندارد و حفظ کلّ قرآن کریم برای طلاب لازم نمی باشد. هر طلبه ای که دوست داشته باشد، می تواند خودش به تنهایی قرآن کریم را حفظ کند.   گفته اید:«اما در حوزه علمیه یادگیری این زبان با بحث کردن است. برای مثال در حوزه هیئت هایی با زبان خارجی راه می اندازند و سخنرانی و مداحی می کنند، با هم بحث دینی با زبان خارجی می کنند». غیر از چند درس که در سال اول حوزه خوانده می شوند و به زبان فارسی می باشند، آن چه در دروسِ معمولیِ حوزه وجود دارد، خواندنِ متونِ درسی است که به زبان عربی نوشته شده است. این متون به زبانِ عربیِ قدیمی نوشته شده اند. طلبه حوزه باید بتواند متون عربی را خوب بفهمد تا بتواند مطالبِ این متون را به درستی بیاموزد. اما آیا فهمیدنِ متونِ عربی به معنای یادگیریِ زبان عربی است؟ دقیقا همان مشکلی که در دروسِ انگلیسی و عربیِ دبیرستان وجود دارد، در شیوه آموزشِ زبان عربی در حوزه علمیّه نیز وجود دارد. طلبه های بسیاری سال ها وقت شان را صرف خواندن و یادگیریِ قواعدِ زبان عربی می کنند؛ اما تعداد بسیار اندکی می توانند به زبان عربی مطلب بنویسند یا حرف بزنند. تنها افرادی می توانند به زبان عربی حرف بزنند و متون عربی بنویسند که در کلاس های «مکالمه زبان عربی» که در برخی مدارس برگزار می شوند، به مدت حداقلّ دو سال شرکت می کنند. نویسنده این متن، خودش از سال 1387 تا 1390 در کلاس های «مکالمه زبان عربی مدرسه معصومیّه قم» شرکت کرده است. اما این کلاس ها در همه مدارس وجود ندارد. خوشبخانه در سال های اخیر، «مرکز زبان حوزه علمیه قم» در مجتمع شهید صدوقیِ قم راه اندازی شده است و طلاب علاقه مند می توانند در اوقات فراغتشان به فراگیریِ زبان عربی یا انگلیسی در این مرکز بپردازند. «بحث دینی با زبان خارجی» نیز محدود به طلابی است که مکالمه زبان عربی یا انگلیسی را در مرکز زبان حوزه علمیه قم یا مؤسسات آزاد فراگرفته اند.   گفته اید:« بنده قصد دارم در آینده نزدیک انشاءالله «« تکاور نظامی یا کارمند و مأمور اطلاعات »» شوم و این هدف را از کودکی (با اینکه کودک بودم و ...) جداً دنبال می کنم و برای رسیدن به آن تلاش زیادی هم میکنم و خواهم کرد». بهترین راه برای نظامی شدن، اتمامِ تحصیلات دبیرستان و شرکت در امتحان ورودیِ دانشگاه های نظامی، همچون دانشگاه افسریِ امام علی (علیه السلام) وابسته به ارتش یا دانشگاه امام حسین (علیه السلام) وابسته به سپاه می باشد.  
خیلی متشکرم که زحمت کشیدید. سوال اصلی پاسخ داده نشد که من چگونه میتوانم از حوزه علمیه به تکاوری و مأمور اطلاعاتی بروم؟
دانش عزیز با چند تا از حوزویان گرامی صحبت کنید و ببینید آیا این تصویر ایده آل از حوزه را تایید می کنند یا خیر. همچنین با کسانی که از نزدیک با محل کار مورد نظر شما آشنایی دارند. این انتخاب جهت کلی زندگی شما رو تعیین می کنه و خوبه که در موردش تحقیق کامل داشته باشید.
سوال اصلی پاسخ داده نشد که من چگونه میتوانم از حوزه علمیه به تکاوری و مأمور اطلاعاتی بروم؟
برای تکاورشدن لازم است پس از اخذ مدرک دیپلم، در امتحان ورودی دانشگاهِ افسری امام علی (علیه السلام) وابسته به ارتش یا دانشگاه امام حسین (علیه السلام) وابسه به سپاه ثبت نام کنید. برای مأموراطلاعات شدن هم لازم است جذب دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی شوید. این دانشگاه از میان داوطلبانِ آزمون ورودی دوره های کارشناسی ارشد سازمان سنجش آموزش کشور دانشجو می پذیرد. بنابراین باید مدرک کارشناسی داشته باشید تا بتوانید در این دانشگاه پذیرفته شوید. 
جمع بندی پرسش: من دانش آموز پایه نهم متوسطه اول هستم. استعداد خوبی در علوم دینی دارم. شنیده ام که در حوزه علمیه، درس تخصصی «حفظ قرآن کریم» وجود دارد و طلبه باید حافظ قرآن هم بشود. همچنین در حوزه علمیه یادگیری زبان خارجی با بحث کردن است. به این دلایل من تحصیل در حوزه را انتخاب کرده ام. اما از سوی دیگر من علاقه زیادی به تکاور نظامی و مأمور اطلاعات شدن دارم. از کودکی به دنبال این هدف بودم و برای رسیدن به آن تلاش زیادی می کنم. چگونه می توانم از حوزه علمیه، تکاور یا مأمور اطلاعات بشوم؟   پاسخ: شما آقای نوجوانی هستید که دوست دارید در رشته خوبی تحصیل کنید تا بتوانید در آینده شغل مناسبی بیابید و بتوانید به جامعه خدمت کنید. گفته اید:«شنیده ام که در حوزه علمیه، درس تخصصی حفظ قرآن کریم وجود دارد و طلبه باید حافظ قرآن هم بشود». در دروس حوزه، چنین درسی وجود ندارد و حفظ کلّ قرآن کریم برای طلاب لازم نمی باشد. هر طلبه ای که دوست داشته باشد، می تواند خودش به تنهایی قرآن کریم را حفظ کند.  گفته اید: «همچنین در حوزه علمیه یادگیری زبان خارجی با بحث کردن است». غیر از چند درس که در سال اول حوزه خوانده می شوند و به زبان فارسی می باشند، آن چه در دروسِ معمولیِ حوزه وجود دارد، خواندنِ متونِ درسی است که به زبان عربی نوشته شده است. این متون به زبانِ عربیِ قدیمی نوشته شده اند. طلبه حوزه باید بتواند متون عربی را خوب بفهمد تا بتواند مطالبِ این متون را به درستی بیاموزد. تنها افرادی می توانند به زبان عربی حرف بزنند و متون عربی بنویسند که در کلاس های «مکالمه زبان عربی» که در برخی مدارس برگزار می شوند، به مدت حداقلّ دو سال شرکت کنند. خوشبخانه در سال های اخیر، «مرکز زبان حوزه علمیه قم» در مجتمع «شهید آیت الله صدوقی» در قم راه اندازی شده است و طلاب علاقه مند می توانند در اوقات فراغتشان به فراگیریِ زبان عربی یا انگلیسی در این مرکز بپردازند.  برای تکاور شدن لازم است پس از اخذ مدرک دیپلم، در امتحان ورودی دانشگاهِ افسری امام علی (علیه السلام) وابسته به ارتش یا دانشگاه امام حسین (علیه السلام) وابسه به سپاه ثبت نام کنید. برای مأموراطلاعات شدن هم لازم است جذب دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی شوید. این دانشگاه از میان داوطلبانِ آزمون ورودی دوره های کارشناسی ارشد سازمان سنجش آموزش کشور دانشجو می پذیرد. بنابراین باید مدرک کارشناسی داشته باشید تا بتوانید در این دانشگاه پذیرفته شوید. 
موضوع قفل شده است