معضل توبه زانی و نفقه ی فرزندش
تبهای اولیه
سلام
مقدمه
درست است که طبق مقررات ماده 1167 قانون مدنی طفل متولد از زنا ملحق به زانی نمی شود ، اما این به آن معنی نیست که پدر طبیعی هیچ وظیفه و مسؤلیتی در قبال طفل ندارد بلکه به معنی آن است که از او ارث نمی برد و توارث بین آنان نیست و ولایتی بر او ندارد. اما مسایلی وجود دارد که در آنها این طفل فرزند محسوب می شود . مثلاً در خصوص ازدواج ، پدر یا مادر یا برادر یا خواهر او نمی توانند با او ازدواج نمایند و نفقه او را پدر طبیعی باید بپردازد و نیز حضانت و نگهداری از او با پدر طبیعی و واقعی است مگر این که انحطاط اخلاقی پدر صلاحیت او را در نظر دادگاه سلب کرده باشد که در آن صورت طبق ماده 1173 قانون مدنی باید عمل شود .
طرح سوال
مردی زنا کرده است و فرزند او از طریق زنا متولد میشود. بعد از چند سال زانی قصد دارد توبه کند.
اما از انجا که در این سالها نفقه و سایر زحمات پرورش فرزند را پدر غیر واقعی پرداخته است( به این گمان که دارد فرزند خودش را بزرگ میکند.)
زانی برای اینکه توبه اش مقبول باشد
ایا اولا مدیون است؟ و دوما باید نفقه و ... را به پدر غیر واقعی بپردازد ؟
ایا لازم است بگوید این پول برای چه پرداخت میشود ؟
ایا لازم است علاوه بر پرداخت نفقه رضایت پدر غیرواقعی را جلب کند، تا توبه اش قبول شود ؟
آیت الله خامنه ای
سلاممقدمه
درست است که طبق مقررات ماده 1167 قانون مدنی طفل متولد از زنا ملحق به زانی نمی شود ، اما این به آن معنی نیست که پدر طبیعی هیچ وظیفه و مسؤلیتی در قبال طفل ندارد بلکه به معنی آن است که از او ارث نمی برد و توارث بین آنان نیست و ولایتی بر او ندارد. اما مسایلی وجود دارد که در آنها این طفل فرزند محسوب می شود . مثلاً در خصوص ازدواج ، پدر یا مادر یا برادر یا خواهر او نمی توانند با او ازدواج نمایند و نفقه او را پدر طبیعی باید بپردازد و نیز حضانت و نگهداری از او با پدر طبیعی و واقعی است مگر این که انحطاط اخلاقی پدر صلاحیت او را در نظر دادگاه سلب کرده باشد که در آن صورت طبق ماده 1173 قانون مدنی باید عمل شود .طرح سوال
مردی زنا کرده است و فرزند او از طریق زنا متولد میشود. بعد از چند سال زانی قصد دارد توبه کند.
اما از انجا که در این سالها نفقه و سایر زحمات پرورش فرزند را پدر غیر واقعی پرداخته است( به این گمان که دارد فرزند خودش را بزرگ میکند.)
زانی برای اینکه توبه اش مقبول باشد
ایا اولا مدیون است؟ و دوما باید نفقه و ... را به پدر غیر واقعی بپردازد ؟
ایا لازم است بگوید این پول برای چه پرداخت میشود ؟
ایا لازم است علاوه بر پرداخت نفقه رضایت پدر غیرواقعی را جلب کند، تا توبه اش قبول شود ؟آیت الله خامنه ای
با سلام و عرض ادب
سوالتان جهت استفتا ارسال شده است به محض دریافت پاسخ خدمتتان بیان می شود.
همواره به سلامت باشید
با سلام و عرض ادب
پاسخ استفتای دریافتی از دفتر مقام معظم رهبری به شرح ذیل است:
باید توبه کند و دینی بر عهده او نیست و لازم نیست نفقه را به پدر غیر واقعی بپردازد.
استفتای کتبی دریافتی از دفتر مقام معظم رهبری به شماره 634391
با سلام و عرض ادب پاسخ استفتای دریافتی از دفتر مقام معظم رهبری به شرح ذیل است: باید توبه کند و دینی بر عهده او نیست و لازم نیست نفقه را به پدر غیر واقعی بپردازد. استفتای کتبی دریافتی از دفتر مقام معظم رهبری به شماره 634391
سلام علیکم
لطفا این سوال را استفتا کنید
با توجه به اینکه بر پدر واقعی واجب نیست به پدر غیرواقعی چیزی پرداخت کند.
و با توجه به اینکه نپرداختن نفقه ی فرزند اگرچه ممکن است حرام باشد اما دینی بر گردن پدر واقعی نسبت به فرزندان نمیگذارد
سوالم این است
ایا حضانت و نفقه ی فرزند بر پدر واقعی بعد از توبه واجب نیست؟
اگر واجب است چگونه باید این واجب را پرداخت کند؟ و حق پدری را ادا کند؟ مثل نفقه و حضانت و تربیت فرزند و اجازه پدر در ازدواج دختر و ... ؟
آیا نفقه دادن به فرزند و حضانت و تربیت فرزند و اجازه ولی دختر در امر ازدواج، از پدر واقعی ساقط است؟ و تکلیفی ندارد؟
سلام علیکملطفا این سوال را استفتا کنید
با توجه به اینکه بر پدر واقعی واجب نیست به پدر غیرواقعی چیزی پرداخت کند.
و با توجه به اینکه نپرداختن نفقه ی فرزند اگرچه ممکن است حرام باشد اما دینی بر گردن پدر واقعی نسبت به فرزندان نمیگذاردسوالم این است
ایا حضانت و نفقه ی فرزند بر پدر واقعی بعد از توبه واجب نیست؟
اگر واجب است چگونه باید این واجب را پرداخت کند؟ و حق پدری را ادا کند؟ مثل نفقه و حضانت و تربیت فرزند و اجازه پدر در ازدواج دختر و ... ؟
آیا نفقه دادن به فرزند و حضانت و تربیت فرزند و اجازه ولی دختر در امر ازدواج، از پدر واقعی ساقط است؟ و تکلیفی ندارد؟
با سلام و احترام مجدد
ان شالله پاسخ استفتا رسید خدمتتان ارسال میشود.
موفق و موید باشید
با سلام و عرض ادب پاسخ دریافتی از استفتا در بخش دوم سوال به صورت ذیل است: تمام احکام پدر بر عهده پدر واقعی است، فقط ارث ساقط است. استفتای کتبی از دفتر مقام معظم رهبری به شماره استفتای 636339
با سلام و عرض ادب پاسخ دریافتی از استفتا در بخش دوم سوال به صورت ذیل است: تمام احکام پدر بر عهده پدر واقعی است، فقط ارث ساقط است. استفتای کتبی از دفتر مقام معظم رهبری به شماره استفتای 636339
سلام علیکم
منظور از بخش دوم یعنی چه ؟
کل پست 5 منظورتان است
یا بخش دوم پست 5 ؟
سلام علیکم منظور از بخش دوم یعنی چه ؟ کل پست 5 منظورتان است یا بخش دوم پست 5 ؟با سلام و عرض ادب تمام سوال فرستاده شده بود و منظور کل پست 5 است که البته به دلیل اشکالات سایت امکان بزرگ نمایی فونت و نقل قول نبود از این بابت عذرخواهم. همواره موفق و موید باشید
با سلام و عرض ادب تمام سوال فرستاده شده بود و منظور کل پست 5 است که البته به دلیل اشکالات سایت امکان بزرگ نمایی فونت و نقل قول نبود از این بابت عذرخواهم. همواره موفق و موید باشید
ممنون از شما
اگر کسی بخواهد وظایف پدری را انجام بدهد یا باید واقعیت را بگوید یا مخفیانه چنین کاری انجام بدهد که عملا امکان ندارد.
به هر حال اگر بخواهم شیوه درست برای حضانت زناکار نسبت به فرزندش را بدانم باید در چه تالار و موضوعی مطرح شود؟
چون این جواب تنها گفته، وظیفه ی پدر واقعی است اما نگفته چگونه؟
ممنون از شما اگر کسی بخواهد وظایف پدری را انجام بدهد یا باید واقعیت را بگوید یا مخفیانه چنین کاری انجام بدهد که عملا امکان ندارد. به هر حال اگر بخواهم شیوه درست برای حضانت زناکار نسبت به فرزندش را بدانم باید در چه تالار و موضوعی مطرح شود؟ چون این جواب تنها گفته، وظیفه ی پدر واقعی است اما نگفته چگونه؟
با سلام و عرض ادب
بزرگوار منظورتان اگر از شیوه اخلاقی یا روش حضانت فرزند زناکار است می توانید از بخش اخلاق یا مشاوره پیگیری بفرمایید والا از نظر فقهی که کامل بیان شد مانند پدر واقعی است.
در پناه حق موفق باشید
بله منظورم همین بود و شاید نه!
به شکلی زناکار بین حفظ آبرو یا جلوگیری از فتنه و انجام واجب گیرافتاده است.
ممنون از راهنمایی تان.
ادامه در پست بعد
سلام و عرض ادب
ممنون از راهنمایی شما
آیا میتوانم این سوال را بپرسم و شما استفتاء کنید
همین زناکار بین انجام وظیفه ی پدر بودن و حفظ آبرو کدام را انتخاب کند؟ چون بدون گفتن واقعیت نمیتواند انجام وظیفه کند.
یا بین انجام وظیفه و خطر ایجاد فتنه کدام را انتخاب کند؟
لطفا این دو را استفتا کنید
فکر نکنم مشاوره اخلاقی جواب این معضل باشد.
با سلام و عرض ادب بزرگوار منظورتان اگر از شیوه اخلاقی یا روش حضانت فرزند زناکار است می توانید از بخش اخلاق یا مشاوره پیگیری بفرمایید والا از نظر فقهی که کامل بیان شد مانند پدر واقعی است. در پناه حق موفق باشید
سلام و عرض ادب
ممنون از راهنمایی شماآیا میتوانم این سوال را بپرسم و شما استفتاء کنید
همین زناکار بین انجام وظیفه ی پدر بودن و حفظ آبرو کدام را انتخاب کند؟ چون بدون گفتن واقعیت نمیتواند انجام وظیفه کند.
یا بین انجام وظیفه و خطر ایجاد فتنه کدام را انتخاب کند؟
با سلام و احترام
خواهش میکنم
در مواردی هم که فرمودید وظایف پدری ساقط نمی شود.
استفتای شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم
با سلام و احترامخواهش میکنم
در مواردی هم که فرمودید وظایف پدری ساقط نمی شود.
استفتای شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم
سلام و عرض ادب
من متوجه نشدم!
من میگویم بر پدر واجب است. اما
ایا این پاسخ به این معناست که انجام این واجب توسط پدر، باید انجام شود حتی اگر موجب فتنه و ابروریزی شود؟
یعنی اگر انجام واجب مستلزم حرامی مثل فتنه شود ایا امکان دارد؟
به هر حال یا فتنه حرمت ندارد یا حضانت واجب نیست. نمیشود عینا هم واجب انجام داد و هم مرتکب حرام نشد؟
من فکر کنم اگر فتنه بشود مقصرش فتنه انگیز است و فکر نکنم پدری که واقعیت را میگوید حرامی انجام داده باشد. حتی اگر به سبب این واقعیت درگیری خونین راه بیفتد.
ولی میگویند نباید گناه را فاش کرد و حرام است و حفظ ابرو واجب است.
به هر شکل
وقتی انجام واجب یعنی حضانت و ... نیازمند فاش کردن واقعیت یعنی زنا باشد
یعنی زناکار باید گناهش را فاش کند و یا مسبب فتنه و درگیریهای خانوادگی و قبیله ای شود. حال تکلیف چیست؟ مگر ممکن است کاری هم واجب باشد و هم حرام؟
سلام و عرض ادب
من متوجه نشدم!
من میگویم بر پدر واجب است. اما
ایا این پاسخ به این معناست که انجام این واجب توسط پدر، باید انجام شود حتی اگر موجب فتنه و ابروریزی شود؟
یعنی اگر انجام واجب مستلزم حرامی مثل فتنه شود ایا امکان دارد؟
به هر حال یا فتنه حرمت ندارد یا حضانت واجب نیست. نمیشود عینا هم واجب انجام داد و هم مرتکب حرام نشد؟
من فکر کنم اگر فتنه بشود مقصرش فتنه انگیز است و فکر نکنم پدری که واقعیت را میگوید حرامی انجام داده باشد. حتی اگر به سبب این واقعیت درگیری خونین راه بیفتد.
ولی میگویند نباید گناه را فاش کرد و حرام است و حفظ ابرو واجب است.به هر شکل
وقتی انجام واجب یعنی حضانت و ... نیازمند فاش کردن واقعیت یعنی زنا باشد
یعنی زناکار باید گناهش را فاش کند و یا مسبب فتنه و درگیریهای خانوادگی و قبیله ای شود. حال تکلیف چیست؟ مگر ممکن است کاری هم واجب باشد و هم حرام؟
با سلام و احترام
می تواند به گونه ای عمل کند که هم وظایف حضانت را انجام دهد یعنی واجبش را بجا آورد و هم در فتنه و مفسده واقع نشود درواقع در اینجا تعارضی وجود ندارد با تدبیر اندیشیدن امکان جمع بین واجب و حرام وجود دارد در اینکه چگونه چاره اندیشد قرار شد از مشاورین راهنمایی بگیرید.
موفق و موید باشید
با سلام و احتراممی تواند به گونه ای عمل کند که هم وظایف حضانت را انجام دهد یعنی واجبش را بجا آورد و هم در فتنه و مفسده واقع نشود درواقع در اینجا تعارضی وجود ندارد با تدبیر اندیشیدن امکان جمع بین واجب و حرام وجود دارد در اینکه چگونه چاره اندیشد قرار شد از مشاورین راهنمایی بگیرید.
موفق و موید باشید
سلام
لازم نیست صورت مسئله را پاک کنیم.
مسئله همان بود که عرض شد
آیا دفاتر مراجع، راهی دارند یا خیر؟
میبینید که فعلا چنین مشکلی پیش امده و بدون فاش ساختن حقیقت نمیتوان واجب را ادا کرد.
سلام لازم نیست صورت مسئله را پاک کنیم. مسئله همان بود که عرض شد آیا دفاتر مراجع، راهی دارند یا خیر؟ میبینید که فعلا چنین مشکلی پیش امده و بدون فاش ساختن حقیقت نمیتوان واجب را ادا کرد.با سلام و عرض ادب
اطلاعی ندارم که دفاتر راهکاری دارند یا خیر؟ می توانید با دفاترشان تماس بگیرید و از لینک زیر می توانید شماره دفاتر مراجع را ببینید:
http://www.pasokhbesoalat.ir/ViewMaraje2.aspxموفق و موید باشید
سلام لازم نیست صورت مسئله را پاک کنیم. مسئله همان بود که عرض شد آیا دفاتر مراجع، راهی دارند یا خیر؟ میبینید که فعلا چنین مشکلی پیش امده و بدون فاش ساختن حقیقت نمیتوان واجب را ادا کرد. با سلام و عرض ادب اطلاعی ندارم که دفاتر راهکاری دارند یا خیر؟ می توانید با دفاترشان تماس بگیرید و از لینک زیر می توانید شماره دفاتر مراجع را ببینید: http://www.pasokhbesoalat.ir/viewmaraje2.aspx موفق و موید باشیدممنون از شما
اما فکر کنم چنین فتوایی نباید علنی شود
اما اگر علنی شود فایده اش را همگان میبرند.
خودم پیگیر میشوم. سپاس از شما