وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ؟؟چه کسانی هستند؟
تبهای اولیه
سلام
عرض ادب و احترام
وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ؟؟چه کسانی هستند؟ تعداشان چند نفر است؟
وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿10﴾
آنانند همان مقربان [خدا] (11)
أُوْلَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ ﴿11﴾
در باغستانهاى پر نعمت (12)
فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ ﴿12﴾
گروهى از پيشينيان (13)
ثُلَّةٌ مِّنَ الْأَوَّلِينَ ﴿13﴾
و اندكى از متاخران (14)
وَقَلِيلٌ مِّنَ الْآخِرِينَ ﴿14﴾
بر تختهايى جواهرنشان (15)
عَلَى سُرُرٍ مَّوْضُونَةٍ ﴿15﴾
این آیات به چه کسانی اشاره دارد و سابقون چه کسانی هستند؟
دیشب یه کارشناس تو تلویزون می گفت سابقون فقط 13 نفر هستند ایا این درسته؟
با تشکر
سلام بنظرم درست نيست عده اي از پيشينان و قليلي از اخر زمان معقولانه است كه اينقدر تعداد كم نباشه كم نيستند كساني كه مقرب درگاه الهي اند نمونه اش شهدا
من صحبتهی کارشناس را نشنیدم شاید اما شاید درمورد وموضوع خاصی منظورش بوده والا تعیین عدد برای سابقون درهمه دورانها خطاست
با سلام
مفسر بزرگ علامه طباطبایی رحمه الله گوید :
و در مجمع البيان در ذيل همين آيه از على (عليه السلام ) نقل كرده كه فرمود: منظور سبقت گرفتن به انجام نمازهاى پنجگانه است .
واز طریق عامه :
ذكره الحكيم (1/369) ، وأخرجه أبو نعيم فى الحلية (1/8) . وأخرجه أيضًا : الديلمى (3/140 رقم 4375)
سلام
عرض ادب و احترام
تشکر از اساتیدی که جوابگو بودند
این چه ویژگی در سابقون است که بیشتر این افراد از امت های قبل از اسلام هستند و تعداد کمتری در امت رسول الله بودن
با تشکر
سلام
عرض ادب و احترام
تشکر از اساتیدی که جوابگو بودند
این چه ویژگی در سابقون است که بیشتر این افراد از امت های قبل از اسلام هستند و تعداد کمتری در امت رسول الله بودن
با تشکر
با سلام وصلوات بر محمد وآل طاهرینش
بنظر اینجانب موضوع ختم نبوت است که باعث ایجاد تعداد کمتری از سابقین در آخر الزمان شده است زیرا همانطور که میدانیم انبیاء الهی مقامشان بالاتر وتعدادشان قبل از اسلام بیشتر بوده است.
سابقون" كسانى هستند كه نه تنها در ايمان پيشگامند، كه در اعمال خير و صفات و اخلاق انسانى نيز پيشقدمند، آنها" اسوه" و" قدوه" مردمند، و امام و پيشواى خلقند، و به همين دليل مقربان درگاه خداوند بزرگند.
سابقون بهترینای هردورانند. بدنبال ملاک بهترینها باشیم اعرف الحق تعرف اهله
سابقون" كسانى هستند كه نه تنها در ايمان پيشگامند، كه در اعمال خير و صفات و اخلاق انسانى نيز پيشقدمند، آنها" اسوه" و" قدوه" مردمند، و امام و پيشواى خلقند، و به همين دليل مقربان درگاه خداوند بزرگند.
سابقون بهترینای هردورانند. بدنبال ملاک بهترینها باشیم اعرف الحق تعرف اهله
سلام
به نظر نمیاد باید در دوره امام زمان بیشتر باشند؟ با توجه به اینکه سطح معرفت بالاتر میرود؟
چرا در دوران جدید کمتر هستند؟
بنظر اینجانب موضوع ختم نبوت است که باعث ایجاد تعداد کمتری از سابقین در آخر الزمان شده است زیرا همانطور که میدانیم انبیاء الهی مقامشان بالاتر وتعدادشان قبل از اسلام بیشتر بوده است.
ولی در روایات هست که پیامبر میفرمایند علمای امت من از پیامبران بنی اسراییل بالاتر هستند.
ولی در روایات هست که پیامبر میفرمایند علمای امت من از پیامبران بنی اسراییل بالاتر هستند.
با سلام وتشکر
درست است اما بحث بر سر تعداد است نه فضیلت .
اگر شما عالم ربانی پیدا کردید سلام مرا هم بهش برسانید !
اگر شما عالم ربانی پیدا کردید سلام مرا هم بهش برسانید !
سلام
عرض ادب و احترام
امکان دار بیشتر توضیح بدهید
مثلا علامه طباطبایی عالم ربانی نبود؟؟
سلام
عرض ادب و احترام
امکان دار بیشتر توضیح بدهید
مثلا علامه طباطبایی عالم ربانی نبود؟؟
با سلام
بحث بر سر قليل بودن سابقین در آخر الزمان بود که شما و ما میدانیم امثال علمای ربانی : علامه طباطبایی و سید علی قاضی و آیت الله بهجت و کشمیری وانصاری همدانی و .... رحمت الله علیهم اجمعین بسیار کمند . موید منظور ما هم همین است که در تفسیر آیه شریفه گفتیم .
با سلام و تشکر از جواب خوب کارشناسان و کاربران محترم.
با توجه به پاسخ دوستان در نتیجه باید عرض کنیم که «سابقون» با توجه به آیات:"وَ مِنْهُم سَابق بالْخَیْرات باذْن اللَّه(فاطر،32) و نیز (مؤمنون،61) معنای وسیعی دارد و همة کسانی را که در ایمان پیشگامند و به خیرات و انجام اعمال صالح پیشی میگیرند. شامل میشود.(1)(2)
بنابراین معنای السابقون عام است که طبعاً مصادیق بارزی خواهد داشت. این مصادیق در روایات متعدد، افراد گوناگونی معرفی شدهاند. از جمله:
1. سابقون، هابیل، مؤمن آل فرعون، حبیب نجار و امیرمؤمنان حضرت علیهستند که هر کدام در امت خود پیشگام بودند.
2. سابقون، پیامبران:میباشند.
3. سابقون، حضرت علی و پیروان او هستند که پیشگامان به سوی بهشت و مقربان درگاه خدایند.(3)
منابع:
ا. المیزان، علامه طباطبایی، ج 19، ص 116، جامعه مدرسین.
2.تفسیر نمونه، آیت اللّه مکارم شیرازی، ج 23، ص 204؛ دارالکتب الاسلامیة.
3.تفسیر نورالثقلین، علامه حویزی، ج 7، ص 234، مؤسسة التاریخ العربی.