جمع بندی چرایی غیبت امام زمان (عج) در زمان حاضر
تبهای اولیه
باسلام، آنطور که در تاریخ آمده پیامبر اکرم قبل از وفاتشان علی رغم اتمام حجت در واقعه غدیرخم با پیروانشان، خواستار تضمین ولایت امام علی بودند که خناسان ممانعت کردند. لیکن خاتم الانبیاء که آخرین پیام آور حق با دلایل و معجزات برروی زمین بودند، علی رغم روشنگریهای فراوان برای مردم آنزمان ، علی الظاهر موفق به تکمیل دین الهی نشده و زمام امور به دست نااهلان افتاده و دستورات و قوانین الهی مستور گشت. امامان ما نیز در عزلت واقع گردیده و قدرت تشکیل حکومت الهی از آنان گرفتند. سوال اینجاست افراد موحد که سرپرستی حکیم و عادل را مولی خود می خواهند چگونه در زمان غیبت با این همه تناقض و اختلاف شیوه و سبک زندگی اجتماعی را خو را بازیابند؟ غیبت امام عصر تا 200،300 سال پیش که امورات ملت قابل شبیه سای با دوران پیامبر و ماقبل آن بود توجیه پذیر بود، لیکن در این زمانه چه باید کرد؟ کدام فقیه؟ کدام مرجع دینی؟ خواهشمندم با عنایت به حقیقت جامعه اسلامی پاسخگو باشید. باتشکر
باسلام، آنطور که در تاریخ آمده پیامبر اکرم قبل از وفاتشان علی رغم اتمام حجت در واقعه غدیرخم با پیروانشان، خواستار تضمین ولایت امام علی بودند که خناسان ممانعت کردند. لیکن خاتم الانبیاء که آخرین پیام آور حق با دلایل و معجزات برروی زمین بودند، علی رغم روشنگریهای فراوان برای مردم آنزمان ، علی الظاهر موفق به تکمیل دین الهی نشده و زمام امور به دست نااهلان افتاده و دستورات و قوانین الهی مستور گشت. امامان ما نیز در عزلت واقع گردیده و قدرت تشکیل حکومت الهی از آنان گرفتند. سوال اینجاست افراد موحد که سرپرستی حکیم و عادل را مولی خود می خواهند چگونه در زمان غیبت با این همه تناقض و اختلاف شیوه و سبک زندگی اجتماعی را خو را بازیابند؟ غیبت امام عصر تا 200،300 سال پیش که امورات ملت قابل شبیه سای با دوران پیامبر و ماقبل آن بود توجیه پذیر بود، لیکن در این زمانه چه باید کرد؟ کدام فقیه؟ کدام مرجع دینی؟ خواهشمندم با عنایت به حقیقت جامعه اسلامی پاسخگو باشید. باتشکر
سلام وعرض ادب
حتما اطلاع دارید که یکی از حکمت های غیبت امام هم آزمایش مومنان بوده است. تا در این بوته امتحان که سخت هم هست مومنان حقیقی از دیگران واضح شوند. در حدیثی امام سجاد علیه السلام می فرماید:
يَا أَبَا خَالِدٍ إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ الْقَائِلِينَ بِإِمَامَتِهِ وَ الْمُنْتَظِرِينَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ مِنْ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّيْفِ أُولَئِكَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِيعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سِرّاً وَ جَهْراً وَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع انْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنْ أَعْظَمِ الْفَرَجِ.
طبق این حدیث شریف منتظران ظهور که معتقد به امامت حضرت ومنتظر ظهور ایشان هستند بهترین مردم کل دوران می باشند. چون خداوند به آنها عقل، فهم ومعرفتی داده است که غیبت در نزد آنها همانند حضور است. آنها همانند مجاهدان با شمشیردر نزد رسول خدا هستند. آنها به واقع مخلص، شیعه حقیقی، دعوت کننده بسوی دین الهی در پنهانی وآشکار هستند.1
این حدیث شریف نشان می دهد که در عصر غیبت هم امکان حفظ دین است در صورتی که عقیده ما درست باشد. ومنتظر حقیقی باشیم.
اما اینکه چطور می توانیم دین خود را حفظ کنیم در سایه وجود علما، وحرکت طبق موازینی است، که آنها برای ما تعیین می کنند. خود حضرت به ما توصیه کرده اند در زمان غیبت به کسانی مراجعه کنیم که معارف اهل بیت علیه السلام را تبیین می کنند.
وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ-2
در حوادث پیش آمده به روات احادیث ما مراجعه کنید؛ که آنها حجت های من بر شما ومن حجت خدا بر آنها هستم.
در مورد روات حدیث هم گفته اند که منظور فقهایی هستند که حدیث شناس هستند واصول حدیث شناسی را می دانند.
بنابراین اگر در دوران غیبت ما پشت سر علما حرکت کنیم راه را درست خواهیم رفت اما اگر علما را رها کرده دنبال روشن فکرها، وشبکه های مجازی وغیره باشیم مسیر خطا خواهد بود.
1. [=Noor_Nazli]ابن بابويه، محمد بن على، كمال الدين و تمام النعمة، ج1، ص320، اسلاميه -تهران، چاپ: دوم، 1395ق.
2. همان، ج2، ص484.