چشم و همچشمی
تبهای اولیه
![](http://img.tebyan.net/big/1389/07/1321281752121961744232241604031824119334.jpg)
چشم و همچشمي زندگيهاي فراواني را ويران كرده است. به جاي اينكه باعث پيشرفت و تغيير بشود، اختلافها را بيشتر ميكند. زندگي با چشم و همچشمي زندگي روي خطهاي لرزان و شكنندهاي است كه هر لحظه فرو ميريزند؛ البته نگاه كردن به زندگي ديگران گاهي ميتواند انگيزهبخش باشد و حركت ايجاد كند. خيلي از آدمها حركتهاي مهم زندگيشان را با احساس غبطه به مسير رو به جلوي ديگران، آغاز كردهاند.
اما كمتر كسي پيدا ميشود كه فرق بين چشم و همچشمي و انگيزه گرفتن را نداند.
چشم و همچشمي در واقع زماني اتفاق ميافتد كه يك نفر نتواند بين تلاش براي پيشرفت زندگياش و تقليد از ديگران فرق بگذارد و اين اتفاق زن و مرد هم ندارد. هر چند بعضي نشانهها بر اين دلالت ميكنند كه زنها بيشتر اهل چشم و همچشمي ميباشند و حتي آماري وجود دارد كه ميگويد براساس تحقيقات انجام شده، 15 درصد از زنها دچار چشم و همچشمي هستند كه 5 درصد اين افراد به دليل مشكلات رواني و كمبودهاي دوران كودكي و10 درصد نيز به دليل حسادت و رقابت منفي چشم و همچشمي ميكنند، اما ما در ادامه اين مطلب به شما نشان ميدهيم كه چشم و همچشمي چطور بين همه افراد رواج دارد و چرا زنها در اين زمينه مشهورتر شدهاند.
خيلي از كارشناسان چشم و همچشمي را يك بيماري رواني ميدانند. اين بيماري خيلي آرام و خزنده بروز ميكند، يعني هر چه از رقابت مثبت و دوستانه به سمت حسادت و رقابت منفي برويم، چشم و همچشمي به عنوان يك پديده رفتاري و ناهنجاري اخلاقي در رفتارمان آشكار ميشود و در نتيجه مشكلات و رنجهاي بيشماري ايجاد ميشود كه بسياري از آنان قابل درمان نيست؛ به عبارت ديگر اين بيماري نشاندهنده نداشتن رشد عاطفي و فكري است. آدميكه چشم و همچشمي ميكند، به معيارهاي مادي در ذهن خودش اولويت ميدهد. پس چشم و همچشمي نوعي نقص و نارسايي است كه ميتواند منجر به بيماري شود.
اما در زندگيهاي ما چشم و همچشمياز كجا شروع ميشود؟
مرغ همسايه غاز است!
چشم و همچشمي به عنوان يكي از ويژگيهاي ثابت رفتار برخي افراد درميآيد. اين كار نوعي تلاش براي پيش بودن و عقب نماندن است كه البته وجه منفياش پررنگتر است. از نظر روانشناختي، وقتي كه ارزشهاي واقعي در وجود كسي تعريف نشده باشد، براي او فقط ديدگاه ديگران مهم ميشود. در حالي كه اگر معيارهاي ارزشي در ذهن فرد جا بگيرند، از وابستگي به نظر ديگران رها ميشود و ميتواند معيارهاي اخلاقي و رفتاري خودش را كه از تكامل عاطفه و انديشه او به وجود آمده است به كار ببرد؛ يعني در حالت اول شخص مرتب خودش را از چشم ديگران ارزيابي ميكند و به همين علت ظاهر قضيه براي او مهم است. افرادي كه دچار چشم و همچشمياند، از نظر ذهني به پختگي نرسيدهاند و ميخواهند با تملك وسايل و اشياي تجملي و خاص، نظر ديگران را به خود جلب كنند و اين طوري احساس قدرت پيدا كنند. كارشناسان معتقدند چشم و همچشمي به اين معناست كه فرد به بلوغ فكري كامل نرسيده و ضعف درونياش را با ظواهر بيروني جبران ميكند و در نهايت هيچ وقت هم راضي نميشود.
مردهاي عشق ماشين
وقتي يك زندگي بر اساس شيوه زندگي ديگران، مد و جريانهاي گذراي اجتماعي بنا شود، معلوم است كه نيازهاي اين زندگي هيچ وقت به طور كامل تامين نميشود. هميشه وسايل جديدتري هست كه در مغازهها عرضه ميشود و هميشه كساني هستند كه اين وسايل را در خانههايشان به نمايش ميگذارند. اين كه فلاني ماشين جديدي خريده، براي خيليها بهانه خوبي است تا خودشان را به آب و آتش بزنند و هرطور شده ماشينشان را عوض كنند. اين بار نمونهاي از ميان مردها ميآوريم كه ببينيد چشم و همچشمي بين مردها هم نمود دارد.
رامين 32 ساله است و عشق ماشين و موبايل. كسي تا حالا يك گوشي موبايل را بيشتر از 2 ماه در دست او نديده. هميشه در سايتهاي اينترنتي مشغول تحقيق درباره گوشيهاي جديد است و اگر گوشي جديد در دست كسي ببيند، تحمل نميكند و حتما همان گوشي يا بهترش را ميخرد. درمورد ماشين هم وسواس ويژهاي دارد و در رقابت با رفقايش، مدل ماشين را عوض ميكند و به امكانات ماشينش اضافه ميكند. در خانه هم مدام در حال ارتقاي سيستم صوتي و تصويري است و كاري كرده كه به قول خودش در تمام خانواده و دوستان، روي دست او كسي نيست.
همسر و فرزند 3 ساله رامين البته از اين همه توجه او به اين چيزها راضي نيستند و احساس ميكنند او به نيازهاي واقعي خانواده توجه نميكند. خلاف رامين، همسرش معتققد است به جاي اين همه هزينه كردن براي موبايل و ماشين، آنها بهتر است به فكر خريد خانه باشند.
رقابت مردها براي داشتن چيزهاي بيشتر و بهتر، باعث پديده «زيرآب زني» ميشود و وضعيت كاري و شغلي آنها را با اخلال مواجه ميكند. مردها تلاش ميكنند تا در محيط كار موقعيتهايي مشابه همكارانشان به دست بياورند و گاهي اين موقعيتها را به قيمت دروغ و ايجاد مشكل براي ديگران كسب ميكنند. آنها ممكن است براي كسب جايگاه مورد نظرشان خود را گرفتار ساعت كار طولاني، اضطراب و خستگي مفرط كنند و به اين ترتيب از ايفاي نقشهاي واقعي شان باز بمانند.
بچههاي پرتوقع
اگر چشم و همچشمي در خانوادهاي وجود داشته باشد، بچهها هم دچار مشكلات ويژهاي ميشوند. بچهها رفتار پدر و مادر را ملاك خود قرار ميدهند و پدر و مادري كه دچار چشم و همچشمي و حسادت باشند، اين رفتار را در كودكان خود تقويت ميكنند. اين جور بچهها همان بچههايي هستند كه هرچيزي دست ديگران ببينند، ميخواهند و اتاقشان پر از اسباب بازيهاي بيمصرف و وسايل غيرضروري است.
آنها بعد از مدتي پي ميبرند كه بايد علاوه بر عروسك و اسباببازي سر چيزهاي بزرگتر هم با بچههاي ديگر چشم و همچشميكنند و به اين ترتيب درباره اين كه خانهشان كجاست و ماشينشان چيست و... داد سخن ميدهند. دوست داشتن ديگران و از خود گذشتگي را بلد نيستند و از روي رفتار پدر و مادر به اين نتيجه ميرسند كه ظاهر و ثروت ملاك برتري افراد است.
همكلاسي6 ساله بچهام را ميبينم كه از پولدار بودن پدرش حرف ميزند و از مدل ماشينشان و خانه فلان خيابانشان، تعجب ميكنم. با افتخار ميگويد براي پسر 8 سالهام موبايل خريدم. شوهرم گفته پسرخالهاش داشته باشد، او نداشته باشد؟ بهانهشان هم اين است كه نميخواهند بچهشان احساس كمبود كند. اين جور بچهها با اين همه خودخواهي و احساس متفاوت بودن اگر به جايي برسند، همه را زير پايشان له ميكنند.
طبيعي است كه اين ديدگاه باعث تنش، بيقراري، نارضايتي، اضطراب، افسردگي و فساد اخلاقي در بچهها ميشود. در اين خانوادهها بچه، هدف اصلي زندگي را امكانات مادي ميداند و ممكن است براي كسب امكانات مادي متوسل به روشهاي غيراخلاقي و بزهكاري هم بشود.
خدا رو شکر یکی از عادت هایی که من ازش متنفرم چشم و همچشمیه . دور و بر خودم دیدم کسانی که با چشم و همچشمی خواستن مثلا حودشونو پیشرفته نشون بدن اما متاسفانه باعث بدبختی خودشون شده طوری که بدهکاری زیاد باعث شده پیش یه اب خنک تو زندان نوش جون بکنن.
باسمه تعالی
با سلام:
پدیده نابهنجار چشم و هم چشمی از جمله پدیده ها و نابهنجاری هایی است که در میان مردم به شکل گسترده وجود داردکسانی که به این بیماری دچار می شوند و تحت تاثیر این پدیده نابهنجار اجتماعی، عمل و رفتار می کنند خود تحت تاثیر مواردی هستند که به چشم می آید و می کوشند تا از هم سطح های خویش کم تر نباشند از این رو خود اقدام به رفتاری می کنند که در چشم دیگران مطرح شوند.
بنابراین مولفه های اساسی چشم هم چشمی را می بایست در تظاهر، رقابت، احساس خودکم بینی و ارضای آن به اشکال مادی و ظاهری و مانند آن دانست.
شخصی که گرفتار بیماری و نابهنجاری اجتماعی چشم و هم چشمی می شود درحقیقت دچار جهل و ناآگاهی از وضعیت و موقعیت خود به عنوان انسان و هدف از زندگی است و از یک غریزه درست و فطرت سالم به شکل نادرستی بهره برداری کرده است.
قدرت و توانی که در نهاد بشر قرار داده شده تا با کمک آن خود را به سعادت برساند ابزاری برای بازدارندگی وی از ترقی و کمال می شود و جلوی پیش رفت و رشد و تکامل او را می گیرد. این گونه است که ظرفیت و توانایی خود را در جایی دیگر هزینه می کند که سودی برایش ندارد.
عامل دیگری که می توان برای چشم و هم چشمی بر شمارد، تکبر است. تکبر خصوصیت ضداخلاقی است که در همگان به گونه ای وجود دارد.
این خصوصیت که از آن به رذیلت اخلاقی یاد می شود موجب می شود تا شخص خود را برتر از دیگری بیابد. از این رو می کوشد تا به هر شکلی شده برتری خویش را نشان دهد و خود را فراتر و بزرگ تر و برتر از دیگری بنمایاند.
این گونه است که چیزهایی که در خود می یابد به رخ دیگری می کشد و در اموری که احساس می کند که از برتری برخوردار نیست تظاهر به دارایی آن می نماید. از این رو مسئله چشم و هم چشمی به عنوان تظاهر برای برتری جویی مطرح می شود و شخص می کوشد تا با تظاهر برتری خود را نشان دهد
تفاخر از دیگر عللی است که قرآن برای بیماری و نابهنجاری چشم و هم چشمی برمی شمارد.
در سوره تکاثر به این مسئله اشاره می کند که اعراب که از هر جایی خود را دچار کمبود و حقارت احساس می کردند برای جبران این نقیصه به تفاخر روی می آوردند.
از این رو با اشاره به اموری که از نظر هر خرمندی باطل و نادرست است به ایشان یادآور می شود که تفاخر به این امور چقدر پست می باشد.
اعراب برای بیان برتری خویش و تفاخر بر دیگران به مال و منال و فرزند بسنده نمی کردند بلکه حتی به شمارش مردگان خویش در گورستان ها می پرداختند تا فزونی نفرات خویش را به رخ دیگران بکشانند.
حسادت های فردی نیز در زمینه چشم و هم چشمی می تواند نقش داشته باشد چرا که افراد حسود به نوعی در پی همانندسازی با دیگران هستند و تمایلی نسبت به تمایز با اطرافیان خود نداشته و می خواهند چیزی جدای آنچه مورد تایید دیگران است، نباشند.
بررسیهای علمی نشان میدهد كه چشم و هم چشمی بد و رقابت ناسالم در برخی از موارد موجب تحریك افراد و وقوع تخلفاتی در آنها میشود.
در بسیاری از موارد، وسواس، اختلافهای رفتاری، پرخاشگری و حتی طلاق در خانوادهها از چشم و هم چشمیهای كوچك آغاز شده است.
ناآگاهی، تجملگرایی، داشتن اعتقادات ضعیف، به دنبال مد بودن، غلبه احساسات بر تعقل، تبعیت از فرهنگهای بیگانه بدون شناخت و
ارزیابی دقیق از آن فرهنگ، عدم تشخیص نیازهای واقعی خود، خانواده و جامعه، حاصلی جز چشم و هم چشمی بد و رقابت ناسالم در جامعه ندارد
و مردم به جای تحقق كمالات اخلاقی و معنوی به سمت ثروتهای قارونی و الگوبرداری از آنها میروند و رقابت و مسابقه ناسالمی را رقم میزنند
ریشه رقابت ناسالم را میبایست در كج فهمی، عدم تشخیص حق و كمال از باطل و نقص، تغییر ارزشها و اصول اخلاقی، جایگزین شدن مادیات به جای معنویات، حسادت، غرور و كبر، عدم اعتماد به نفس، احساس خود كم بینی و مانند آن جست.
چشم و هم چشمی، موجب تنش، بی قراری، نارضایتی، اضطراب، افسردگی و فساد اخلاقی در جامعه می شود.
براي رهايي از اين مشكل مي بايست از همان روش هايي استفاده كرد كه در از ميان بردن تكبر و حسادت و تظاهر و تكاثر و ديگر رذايل اخلاقي استفاده مي شود. از اين رو تغيير بينش و نگرش مردم و تغيير الگوهاي رفتاري، از مهم ترين عوامل بازسازي و جلوگيري از رواج پديده چشم و هم چشمي است
بنابراین، لازم است با تغییر در بینشها و نگرشها رفتار مردم را بهبود بخشید و اجازه نداد كه جامعه دچار رقابت ناسالم و چشم و هم چشمی بد شود.
برای این منظور میبایست بر اصولی چون غبطه در امور معنوی و رقابت سالم در معنویات و امور اخلاقی تاكید كرد و ارزشها را در امور خیر و مناسب دانست و با بیدار كردن وجدانهای خفته، آنان را به سمت و سوی كمال واقعی یعنی خدایی شدن هدایت كرد
و همه ابزارهای مادی و دنیوی را به عنوان یك وسیله به مردمان فهماند و اجازه نداد تا ابزار به عنوان هدف و وسیله به عنوان كمال مطرح شود و ضدارزش به جای ارزش بنشیند
چشم و هم چشمی در امور معنوی انسان ساز خوب ( نه اینکه از امور
معنوی فقط باهزینه مثل تعداد عمره و ... چشم و هم چشمی شود)
بلکه از امور معنوی بدون هزینه یا کم هزینه و معتبر بیشتر پیروی شود
و چشم و هم چشمی در امور مادی مثل تهیه مبلمان و ... در اکثر اوقات نباید باشد
مگر در شرایط خاص و زیبا مثل تهیه یک گلدان زیبا و ........... یا تمیز زندگی کردن
که هزینه زیادی ندارد و به خانواده هم فشاری نمی آورد
آیا حدیث در مذمت چشم همچشمی دنیایی داریم؟ لطفا با منبع ذکر فرمائید
باسمه تعالی
باسلام:
حضرت امام صادق علیه السلام در اوضاع آخرالزمان می فرمایند:
وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَنْظُرُ بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ وَ يَقْتَدُونَ بِأَهْلِ الشُّرُور(1
و دیدی مردم با هم هم چشمی می کنند و به مردم بد اقتدا می کنند.
پی نوشت:
1-بهشت كافى، ترجمه روضه كافى صفحه 71
باسلام و عرض ادب و تشکر از استاد سمیع بابت مطالب زیبا و مفیدشان
چشم و هم چشمی، موجب تنش، بی قراری، نارضایتی، اضطراب، افسردگی و فساد اخلاقی در جامعه می شود.
در رابطه اثرات چشم و هم چشمی روایتی از حضرت رسول دیدم که ذکر آن خالی از لطف نیست.
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
مَنْ أَتْبَعَ بَصَرَهُ مَا فِي أَيْدِي النَّاسِ طَالَ هَمُّهُ وَ لَمْ يُشْفَ غَيْظُه.(تفسیر قمی، ج 2،ص 66)
کسی که نگاهش دنبال آنچه که دست مردم است، باشد، دچار هم و غم طولانی گشته و نفسش از افسوس و حسرت پی در پی بر دنیا بند آید.
درمان چشم و هم چشمی
امیر المومنین در مورد درمان این رذیله اخلاقی می فرمایند:
وَأَكْثِرْ أَنْ تَنْظُرَ إِلَى مَنْ فُضِّلْتَ عَلَيْهِ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ أَبْوَابِ الشُّكْر.(نهج البلاغه، ص 460)
سعی کن تا می توانی به زیر دست خودت در نعمتها نگاه کنی، به کسی که تو بر او برتری داده شده ای، که این نوع نگاه از ابواب شکر الهی است.
همینطور که ملاحظه می شود، حضرت امیر علیه السلام، این نوع نگاه به زیر دستان را، از ابواب شکر بر نعمتهای الهی قلمداد می کنند.
اموری که چشم و هم چشمی را کنترل کرده و کاهش می دهد:
چشم و هم چشمیِ پسندیده
باید رقابت در امور معنوی و خیر باشد، قرآن می فرماید: وَ في ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُون. در این نعمتها، مشتاقان باید از هم پیشی بگیرند.
ابن عباس گفت: به پيامبر خدا دو شتر بزرگ هديه داده شد، پس به اصحاب خود نظر كرد و گفت: آيا در ميان شما كسى هست كه دو ركعت نماز بخواند و در آن به كار دنيا توجه نكند و قلب او جز به ياد خدا نباشد؟ اگر چنين باشد يكى از اين دو شتر را به او مىدهم.
على برخاست و نماز خواند، وقتى سلام نماز را داد، جبرئيل نازل شد و گفت:
يكى از اين دو شتر را به او بده. پيامبر گفت: او در تشهد نماز به اين فكر افتاد كه كدام يك از اين دو شتر را بگيرد. جبرئيل گفت: او به اين فكر بود كه كدام يك از آنها چاقتر است آن را بگيرد تا آن را بكشد و در راه خدا صدقه بدهد، بنابراين، فكر او براى خدا بود نه براى خودش يا براى دنيا. پيامبر هر دو شتر را به او داد و خدا اين آيه را نازل كرد: «ان فى ذلك لذكرى لمن كان له قلب» يعنى در نماز على موعظهاى براى هر كسى است كه عقل داشته باشد «او القى السمع» يعنى با دو گوش خود به آنچه با زبان تلاوت مىكند گوش بدهد «و هو شهيد» يعنى قلب او براى خدا حضور داشته باشد.
پيامبر خدا فرمود: بنده اى نيست كه دو ركعت نماز مىخواند و در آن راجع به چيزى از امور دنيا فكر نمىكند مگر اينكه خداوند از او راضى مىشود و گناهان او را مىبخشد.
شاید بتوان گفت ریشه چشم و هم چشمی در این صفت انسانی است که خداوند در قرآن از آن تعبیر به «هلوع» کرده است. هلوع یعنی پرخواه و زیاده خواه. و این صفتی است از انسانهایی که نفس خود را تربیت ننموده اند و صفت کمال طلبی و جمال خواهی خود را کنترل ننموده و صرف در امور مادی کرده اند.
إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعا إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعا وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعا
از امام صادق سوال شد که «هلوع» یعنی چه؟ حضرت فرمودند: خداوند در دو آیه بعدی تفسیر آن را بیان نموده است. اذا مسه الشر جزوعا و اذا مسه الخیر منوعا. وقتی شر و گرفتاری به او برسد، بی تابی می کند و سر از گلایه وشکایت در می آورد و هنگامی که نعمتی به او برسد از دیگران باز داشته و ممانعت می کند و حق شخصی خود می داند.[="]
انسان همه خیرها را برای خودش می خواهد لذا چشم و هم چشمی پیش می آید.[/][=tahoma]
در ادامه آیه می فرماید: «الا المصلّین». مگر کسانی که به خدا متصل باشند، یعنی همه خیرها و خوبیها و جمالها را نزد خدا می بینند نه در دنیا و نعمتهای مادی.
[="]
[/][/]