جمع بندی چه کسی به هیتلر کمک کرده این همه آدم بکشه !!!
تبهای اولیه
با سلام و عرض خسته نباشید ...
سوال :
خیلی از ماها میخوایم خیلی از کارها رو انجام بدیم ولی نمیتونیم ... یه آدم میخواد یک سانت قدش بلند تر بشه نمیتونه ... یه آدم میخواد پولدار بشه نمیتونه ... یه آدم میخواد آدم مهربان و خوش اخلاقی باشه نمیتونه ... یه آدم میخواد بد باشه ولی اونچنان وجدان جلوش رو میگره که نمیتونه بد بشه و ....
سوال من این بود خیلی ها هستن میخوان بد باشن ... حتی بدتر از هیتلر ... ولی نمیتونن ... میخواستم ببینم کی این درب باز رو جلوی هیتلر باز کرد که بتونه این همه فجایع رو تو دنیا مرتکب بشه ...
با تشکر از وقتی که میگزارید
کارشناس بحث : بصیر
سؤال:
چه کسی به «هیتلر» کمک کرده این همه آدم بکشد؟
پاسخ:
از قبل باید دانست که انسان، مختار خلق شده و در انجام امور اخلاقی، مجبور نیست؛ بلکه با اختیار خویش، قدرت انتخاب دارد. اما در اموری خَلقی مثل، رنگ پوست و قد و وزن، تا حدی دست او نیست؛ بلکه جنبه وراثتی دارد.
با ذکر این مقدمه، باید بگوییم، افرادی مانند هیتلر و دیگران نیز در این که بتوانند انسان بدی باشند، مجبور نبودهاند و یا این که انسان خوبی باشند، دستشان بسته نبوده است، منتها این افراد با سوء اختیار خود چنین راهی را انتخاب کردهاند.
اصولا وقتی انسان از هواها و نفسانیت خویش طبعیت کنند (در حالی که این همه انبیاء الهی به این مهم تذکر میدادند و از پیروی هوای نفس میرهانیدند) به جایی میرسد که طغیان میکند و موجودی سرکش میشود.
علت این ظلمها و تجاوزها و بدیها، کثرت انجام گناهان کوچکتر است که رفته رفته انسان را لاابالی کرده و منکر همه چیز و همه کس می شود و موجودی سرکش میگردد. وگرنه این انسان از اول بی وجدان خلق نشده است.
عوامل محیطی، خانوادگی،تربیتی، ژنتیکی، همه و همه در رفتار انسان تأثیر دارند، اما انسان را به اعمال خوب یا بد مجبور نمیکنند.
خداوند متعال در قرآن میفرماید: «كَلَّاإِنَ إِن انْسانَ لَيَطْغى ـ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى» (1)؛ آدمی وقتی بینیازی بجوید (احساس بی نیازی بکند) طغیان میکند.
به علاوه هیچ انسان سالمی نمیخواهد همانند هیتلر و امثال او بشود، و اگر کسی چنین آرزویی داشته باشد و یا به اعمال و خطاهای «هیتلر» راضی باشد، برای این که هم رتبه او در بدی باشد، لازم نیست اعمال او را انجام دهد، همین که به عمل این قوم راضی بوده، از جمله آنها خواهد بود و با آنها محشور می شود.
از همین رو است که رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمود: «يَا عَلِيُّ لَوْ أَنَّ رَجُلًا أَحَبَّ فِي اللَّهِ حَجَراًلَحَشَرَهُ اللَّهُ مَعَه» (2)
یا علی، اگر شخصی سنگی را در راه خدا دوست داشته باشد با آن محشور میشود.
و یا فرمود: «المرء مع من أحب» (3)؛ هر شخصی با کسی که او را دوست بدارد خواهد بود، یعنی با او محشور میشود.
اگر ظالمی را دوست بدارد با آن ظالم محشور میشود. اگر مومنی را دوست بدارد با آن مؤمن محشور میشود. هر چند شرایط برای او پیش نیامده باشد که اعمال نیک مؤمن یا بد ظالم را انجام داده باشد.
همین که به عمل او راضی بوده، با آنها محشور خواهد شد و از جمله آنها خواهد بود.
لذا آنهایی که میخواهد «هیتلر» باشند و شرایط اقتضا نکرد و آنها که میخواستند عالم ربانی باشند و اعمال آنها را انجام بدهند؛ اما دست قضای روزگار، آنها را موفق نداشت، همه با اعمال خیر و شر آنها شریک هستند.
منابع:
1. علق: 96/ 6 ـ 7.
2. صدوق، محمد، الأمالی، ص 130.
3. منسوب به امام صادق (علیه السلام)، مصباح الشریعه، ص 194.