یک تناقض دیگر در قرآن
تبهای اولیه
خداوند در آیه 7 سوره رعد وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّه إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ می گوید برای هر قومی پیامبر است و در آیه 51 فرقان می گوید: وَ لَوْ شِئْنا لَبَعَثْنا في كُلِّ قَرْيَةٍ نَذيراً
این چه معنی دارد
یک جا می فرماید برای هر قومی هدایتگری فرستادیم و یک جا می فرماید نفرستادیم. لطفا کارشناشان جواب بدن.
خداوند در آیه 7 سوره رعد وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّه إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ می گوید برای هر قومی پیامبر است و در آیه 51 فرقان می گوید: وَ لَوْ شِئْنا لَبَعَثْنا في كُلِّ قَرْيَةٍ نَذيراً
این چه معنی دارد
یک جا می فرماید برای هر قومی هدایتگری فرستادیم و یک جا می فرماید نفرستادیم. لطفا کارشناشان جواب بدن.
با سلام
تعارضی در کار نیست اگر تعبیر در دو آیه به «قریة» یا به«قوم» به صورت واحد بود تعارض ظاهری شکل می گرفت، اما در اینجا در آیۀ اول :لکل قوم آمده.
ودر آیۀ دوم فی کل قریة آمده . واین دو مثل هم نمی باشند. زیرا قوم از لحاظ جمعیتی ممکن است شامل تعداد کثیری از افراد ساکن در قریه ها باشد. مثل قوم بنی اسرائیل که در محدودۀ وسیعی سکونت داشتند و این سکونت نیز در قریه های متعددی بوده است.
فتامل
خداوند در آیه 7 سوره رعد وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّه إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ می گوید برای هر قومی پیامبر است و در آیه 51 فرقان می گوید: وَ لَوْ شِئْنا لَبَعَثْنا في كُلِّ قَرْيَةٍ نَذيراً
این چه معنی دارد
یک جا می فرماید برای هر قومی هدایتگری فرستادیم و یک جا می فرماید نفرستادیم. لطفا کارشناشان جواب بدن.
وَیقُولُ الَّذِینَ كَفَرُوا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَیهِ آیةٌ مِنْ رَبِّهِ إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ«7»
و آنان که کافر شدهاند میگویند چرا نشانهای آشکار از طرف پروردگارش بر او نازل نشده است [ای پیامبر] تو فقط هشداردهندهای و برای هر قومی رهبری است
سلام
در این ایه خداوند به پیامبرش میفرماید تو فقط انذار کننده ای و الا هر قومی هدایت گری دارند .
وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا یوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِینَ«الأعراف/172»
و هنگامی را که پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذریه آنان را برگرفت و ایشان را بر خودشان گواه ساخت که آیا پروردگار شما نیستم گفتند چرا گواهی دادیم تا مبادا روز قیامت بگویید ما از این [امر] غافل بودیم
و اگر به این ایه دقت فرمایید نه تنها هر قومی هدایتگری دارند بلکه هر انسانی در فطرتش هدایتگری دارد .
یعنی هدایتگر با انذار کننده یا ترساننده متفاوت است !
وَلَوْ شِئْنَا لَبَعَثْنَا فِی كُلِّ قَرْیةٍ نَذِیرًا«51»
و اگر میخواستیم قطعا در هر شهری هشداردهندهای برمیانگیختیم
و در اینجا مقصود دیگری در کاراست و مفهوم ان اینست که تولد و رسالت یک پیامبر در یک شهر دلیلی بر ارجهیت ان شهر یا مردم ان شهر بر دیگران نیست !
باتشکر ازپاسخ خوب بهلول عزیز"
سوال کننده عزیز توجه ننموده اندکه درسوره رعد کلمه قوم است ودرسوره فرقان کلمه قریه یعنی روستاآمده وقوم عمومییت داردحداقل ازچندین قبیله وعشیره مگر درهردو آیه کلمه قریه آمده که تناقض لازم بیاید .
برای تناقض هشت شرط لازم است که یکی وحدت موضوع است که اینجادو موضوع متفاوت داریم ونکته دیگر شما فرموده اید تناقضی دیگر مگر اولی درجایی دیگر ثابت شده که این دومی باشد
گرچه بنده در جایگاه پاسخگویی به سوالهای قرانی نیستم و گمان می کنم این دوست ما یعنی جناب هوریا شاهویی دقت کافی را نداشته اند اما فکر می کنم زیباتر است سروران، کارشناسان عزیز و دانشمندی که در گروه قرآن هستد کمی مفصل تر پاسخ را در اختیار پرسشگران قرار دهند تا از چشمه گوارای دانش اندی بیشتر در اختیار تشنه گان علم و دانش قرار گیرد، و همه گان لذت سیراب شدن از بحر علم را بچشند.
ارادتمند کارشناسان قرآنی بویژه استاد پیام:Sham:
باتشکر ازکاوه عزیز"
این دو آیه ای که آورده شده از دو موضوع متفاوت ومختلف سخن می گوید.
آیه ای راجع به روستا وشهر کوچک وآیه دیگر پیرامون قوم ومجموعه ای ازقبایل بنابراین چگونه تناقضی میان این دو موضوع باشد درحالی که ازدو موضوع مختلف بحث شده درصورتی تناقض پیش می آمد که هردو آیه راجع به یک موضوع سخن میراند
گرچه بنده در جایگاه پاسخگویی به سوالهای قرانی نیستم و گمان می کنم این دوست ما یعنی جناب هوریا شاهویی دقت کافی را نداشته اند ...
جناب کاوه ، ایشون یک سوال پرسیدن و بدنبال جواب بودن...
اگه دقت کافی نداشتن که نمیپرسیدن...
سوال پرسیدن و دعوا هم ندارن...
باید جوابتون طوری باشه که متقاعد بشن ،
گفتگوی دینی همینه دیگه...
تعصب بیش از حد نداشته باشیم همه چیز حل میشه و حق از باطل جدا میشه..
تعصب بیش ازحد بده تو هر مسئله ای...
ببخشید..
گفتگوی دینی همینه دیگه... تعصب بیش از حد نداشته باشیم همه چیز حل میشه و حق از باطل جدا میشه.. تعصب بیش ازحد بده تو هر مسئله ای...
فَبَشِّرْ عِبَادالَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئكَ الَّذِينَ هَدَئهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئكَ هُمْ أُوْلُواْ الْأَلْبَاب(17-18زمر)
. پس بندگان مرا بشارت ده: آن كسانى كه به سخن گوش مىدهند و از بهترين آن پيروى مىكنند، ايشانند كسانى كه خدا هدايتشان كرده و اينان خردمندانند.
فَبَشِّرْ عِبَادالَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئكَ الَّذِينَ هَدَئهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئكَ هُمْ أُوْلُواْ الْأَلْبَاب(17-18زمر)
. پس بندگان مرا بشارت ده: آن كسانى كه به سخن گوش مىدهند و از بهترين آن پيروى مىكنند، ايشانند كسانى كه خدا هدايتشان كرده و اينان خردمندانند.
بله حرف که برای رضای خدا گفته بشه اثر گذار هست..
دقیقا همینه...
خداوند در آیه 7 سوره رعد وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّه إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ می گوید برای هر قومی پیامبر است و در آیه 51 فرقان می گوید: وَ لَوْ شِئْنا لَبَعَثْنا في كُلِّ قَرْيَةٍ نَذيراً
این چه معنی دارد
یک جا می فرماید برای هر قومی هدایتگری فرستادیم و یک جا می فرماید نفرستادیم. لطفا کارشناشان جواب بدن.
[indent]
[/indent]