تناقض در قرآن

تناقضات قرآن

انجمن: 

سلام خسته نباشید...
من ۲۳ سالمه و همیشه ارتباط نزدیکی با قرآن داشتم تا اینکه به سایتی برخوردم که از قرآن ایراداتی میگرفت
این ایرادات رو از روی آدرس های قرآتی که خوده سایت داده بود بررسی کردم و دیدم صحت داره و حالا شک کردم که اصلا این قرآنی که دارای این تناقضات هست اصلا از طرف پروردگار نازل شده یا خیر مثلا:

در سوره بقره آیه ۲۹ اول زمین آفریده شده‌است سپس آسمان اما در سوره النازعات آیه ۲۷ تا ۳۰ اول آسمان آفریده شده‌است سپس زمین.
در سوره فصلت آیه ۱۱ می‌گوید زمین و آسمان از هم جدا بودند و بعد به هم گرویدند اما در سوره الانبیا آیه ۳۰ می‌گوید که آنها ابتدا یکی بودند و بعداً از یکدیگر جدا شدند.

و امثال اینها که بسیار هم زیاد هست
لطفا اگر جواب قانع کننده ای هست من رو راهنمایی کنین ممنون میشم

شراب در قرآن

در یکی از سایت های ضد دین این شبهه طرح شده بود اگر ممکنه اون رو جواب بدین تا من قرار بدم.

تناقضات قرآن در حلال و نیکو نامیدن شراب انگور و خرما:
همانگونه که می‌دانیم، خوردن مشروبات الکلی و در حالت کلی، تمام مسکرات (مست کننده‌ها ) در اسلام مطلقا حرام است، اکنون به این آیه از قرآن توجه فرمائید:

وَمِن ثَمَرَاتِ النَّخِيلِ وَالأَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَرًا وَرِزْقًا حَسَنًا إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (نحل/67)
و از ميوه‌های درختان خرما، درختان انگور که از آنها شرابی مست کننده و روزی نیکوئی می‌گیرید؛ همانا در آن نشانه‌ای است براى گروه اندیشمند.

آیا این آیه با آیات حرمت شراب در تناقض نیست؟

ممنون.

شراب، خوب یا بد؟

بسم الله الرحمن الرحیم .

با سلام .


در سوره 5 آیه 90 میفرماید :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! شراب و قمار و بتها و ازلام [= نوعی بخت‌آزمایی]، پلید و از عمل شیطان است، از آنها دوری کنید تا رستگار شوید!(5:90)

اما در سوره 47 آیه 15 میفرماید :

مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ ۖ فِيهَا أَنْهَارٌ مِنْ مَاءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَأَنْهَارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى ۖ وَلَهُمْ فِيهَا مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ ۖ كَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِي النَّارِ وَسُقُوا مَاءً حَمِيمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ

توصیف بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده، چنین است: در آن نهرهایی از آب صاف و خالص که بدبو نشده، و نهرهایی از شیر که طعم آن دگرگون نگشته، و نهرهایی از شراب (طهور) که مایه لذّت نوشندگان است، و نهرهایی از عسل مصفّاست، و برای آنها در آن از همه انواع میوه‌ها وجود دارد؛ و (از همه بالاتر) آمرزشی است از سوی پروردگارشان! آیا اینها همانند کسانی هستند که همیشه در آتش دوزخند و از آب جوشان نوشانده می‌شوند که اندرونشان را از هم متلاشی می‌کند؟!(47:15)



شراب و… از کارهای شیطان هستند (سوره 5 آیه 90) ولی در بهشت جوی هایی از شراب (سوره 47 آیه 15 و سوره 83 آیه 22 و 25) جاری هستند. چگونه کارهای شیطان به بهشت راه یافته اند؟

جهنمیان میخورند وسیر نمیشود وفربه تر میشوند درعین حال نه مرده اند ونه زنده؟

باسلام وعرض ادب
درسوره مبارکه الغاشیه میخوانیم که جهنمیان ازغذایی تناول میکنند که انها را فرابه میکند وگرسنگی انها را رفع نمیکند این درحالیست که درسوره مبارکه الاعلی گفته شده جهنمیان درانجا نه مرده اند ونه زنده اگر تفسیر این رابرابر حالت خواب درنظربگیریم که فرد نه زنده است ونه مرده نادرسته چون دردیگر ایات داریم در قیامت حتی خطوط انگشت هم بازگردانده میشود سوال اینجاست چطور جمعی بین این دوسوره قایل شویم که فرد میخورد وسیر نمیشود وفربه تر میشود مادامی که نه مرده است ونه زنده؟
یاحق

فرستاده شده از SM-J710Fِ من با Tapatalk

اول زمین آفریده شده بعد آسمان، یا برعکس؟

سلام.
در ظاهر قرآن تناقص زیادی هستند که در اینترنت نیز پاسخشان هست که بهشون شبهه میگن.

منم یه تناقصی میشناسم که نتونستم تو اینترنت پیدا کنم

در سوره بقره آیه 29 میگه که اول زمین آفریده شده سپس آسمان اما در سوره النازعات آیه 27 تا 30 میگوید که اول آسمان آفریده شد سپس زمین.

چرا اینطوری هست دلیلش چیست؟

چطور هاوکینگ (فیزیکدان معروف) وجود خدا را نقض می کند؟

سلام.وقت شما بخیر
یک سوالی از حضورتون داشتم:
با یکی داشتم بحث میکردم در مورد مسائل اعتقادی.بهم میگفت من به وجود خدا و قران اعتقاد ندارم . دلیلش هم اینه که هاوکینگ که یک فیزیکدان معروف هست پیدایش جهان هستی را با دلیل و فرمول و قواعد اثبات میکنه .درحالیکه قران خودش چندجا توی پیدایش جهان اشتباه کرده مثلا یکجا گفته جهان را در هفت روز افریدیم.یکحایی دیگه گفته ای پیامبر به بندگانت بگو جهان در شش روز آفریده شده و ..... و خود خدا و قران با دلیل افرینش جهان را اثبات نکردن ولی هاوکینگ با علم دقیق اثبات کرده
آیا اینکه با چنین دلایلی وجود خدا را نقض کنند صحیح هست؟ چطور میتوان برای خودمان رفع شبهه کنیم؟ اینکه بگیم قران پیدایش جهان را در چندجا متفاوت ذکر کرده دلیل بر این هست که قران تناقض در حرفهاش هست؟
ممنون میشم برایم رفع شبهه کنید تا به اون فردی که چنین نظری دادند هم صحبتهای شما را بگویم. Smile

بررسی آیات متناقض نما در قرآن « خلقت عالم »

انجمن: 

بسم الله الرحمن الرحیم


آیات رو ببینید:

« خدا کسی است که آسمان ها و زمین را در شش روز آفرید.»

« اللَّهُ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فی‏ سِتَّةِ أَیَّامٍ »[۱]

در مقابل این آیه و آیات مشابه که زمان خلقت آسمان ها و زمین رو شش روز معرفی می کنند، آیات زیر هستند :
« بگو : آیا به خدائی که زمین را در دو روز آفریده است کافر می شوید ؟ … و خیر و برکت و روزی را در چهار روز قرار داد. »

« قُلْ أَ إِنَّکُمْ لَتَکْفُرُونَ بِالَّذی خَلَقَ الْأَرْضَ فی‏ یَوْمَیْنِ … و قَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتهََا فىِ أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ »[۲]

« سپس به آسمان پرداخت در حالیکه دود بود و در دو روز هفت آسمان را از آن ها ساخت و به هر آسمانی امور و قوانین مخصوص به آن را وحی کرد.»

« ثمُ‏َّ اسْتَوَى إِلىَ السَّمَاءِ وَ هِىَ دُخَانٌ‏ … فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فىِ یَوْمَینْ‏ِ وَ أَوْحَى‏ فىِ کلُ‏ِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا »[۳]

سخن یکی از مدعیان تناقض در این آیات:
« ای رسول مشرکان را بگو که شما به خدا که زمین را در ۲روز آفرید کافر می شوید و بر اومثل وماند قرارمی دهید؟او خدای جهانیان است و … قوت و ارزاق اهل زمین را در ۴ روز مقرر فرمود … و آنگاه به خلقت آسمانها توجه فرمود که آسمانها دودی بود. … آنگاه نظم هفت آسمان را در۲ روز استوار گردانید … (قرآن .سوره فصلت.آیه۹-۱۲)
که مجموع این روزها میشود: ۸روز=۲روز+۴روز+۲روز
تناقضات قرآن: همانطور که ملاحظه می کنید مشخص نیست تعداد روزهای خلقت ۸ روز است یا ۶ روز؟! »
نقد و بررسی:
اول:
خداوند فرمود: زمین را در دو روز خلق کردیم و آسمان را هم در دو روز ( جمعش میشه ۴ روز )
اما سؤال اینه:
خدا که نفرموده: آن دو روزی که آسمان رو خلق کردم غـیــر از دو روزی بوده که زمین خلق شده؟
وقتی به عنوان مثال زمین در دو روز شنبه و یک شنبه خلق بشه و آسمان هم در همین دو روز خلق بشه ، خب می تونیم بگیم خلقت زمین دو روز و خلقت آسمان هم دو روز طول کشیده.
مثلا : شاگردی که دو روز وقت داشته باشه تکلیف های ریاضی و علوم تجربی رو بنویسه.
اگر هر کدوم از این دو روز رو به دو نیم تقسیم کنه و هر قسم رو به یه درس اختصاص بده ، بعد از دو روز می تونه بگه من تکلیف علوم تجربی رو در دو روز انجام دادم و تکلیف ریاضی رو هم در دو روز.
علاوه بر اینکه تو این بحث صحبت از خداست که می تونه کارهای مختلفی رو در آنی انجام بده. ( لا یَشغَلُهُ فِعلٌ عَن فِعلٍ « هیچ کاری او را از کاری دیگر باز نمی دارد. » )
بنا بر این خلقت آسمان ها و زمین در دو روز تمام شده و ۴ روز باقی مونده هم همون روزهای خلق و مقدر کردن روزی و ذخائر زمین هست:
« و ذخائر و روزی زمین را در چهار روز مشخص کرد.»

« و قَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتهََا فىِ أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ »[۴]

دوم:
بعضی ها هم در جواب این مطلب گفتند، این آیه :
« و ذخائر و روزی زمین را در چهار روز مشخص کرد.»

« و قَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتهََا فىِ أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ »[۵]

این آیه ربطی به خلقت آسمان ها و زمین نداره. بلکه در مورد تعیین و تخصیص ذخائر و روزی ها صحبت می کنه و این بعد از خلقت آسمان ها و زمین هست. ( به همین خاطر از فعل « قَـدّرَ » استفاده کرده به معنای « تعیین کردن » نه از « خَـلَـقَ » به معنای خلق کردن.)
بنا بر این اون شش روزی که خدا در موردش سخن گفته ( طبق آیات بالا ) :
- خلقت زمین = دو روز
- خلقت آسمان = دو روز
- خلقت بین آسمان ها و زمین = دو روز
به این آیه توجه کنید ( که سه بار در قرآن تکرار شده ) :
« آسمان ها و زمین و آنچه بین آسمان و زمین است را در شش روز خلق کرد.»

« خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما فی‏ سِتَّةِ أَیَّامٍ »[۶]

پس مشخص شد که این آیات هیچ تناقض و تضادی با هم ندارند. بلکه کاملا همدیگر رو تأیید می کنند و قابل جمع هستند در حالیکه دو جمله ی متناقض هیچ وقت با هم جمع نمی شوند.
اگه می خواهید در مورد ادعای تناقض در این چند آیه و جواب علمای شیعه بیشتر بدونید رجوع کنید به :
« بحار الأنوار ، ج ۵۴ ، ص ۳۰۹ »

علامه مجلسی در این کتاب از قول دانشمندان قدیمی تر مفصل بحث رو مطرح می کنه.

........

[۱]. الأعراف : ۵۴ ، یونس ۳ ، هود ۷ و …
[۲]. فصلت : ۹ و ۱۰ .

[۳]. فصلت : ۱۲ .

[۴]. فصلت : ۹ و ۱۰ .

[۵]. فصلت : ۹ و ۱۰ .

[۶]. الفرقان : ۵۹ و سجده ، ۴ و ق ۳۸ .

منبع: بررسی آیات متناقض نما در قرآن « خلقت عالم »

یک تناقض دیگر در قرآن

انجمن: 

خداوند در آیه 7 سوره رعد وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّه‏ إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ می گوید برای هر قومی پیامبر است و در آیه 51 فرقان می گوید: وَ لَوْ شِئْنا لَبَعَثْنا في‏ كُلِّ قَرْيَةٍ نَذيراً
این چه معنی دارد
یک جا می فرماید برای هر قومی هدایتگری فرستادیم و یک جا می فرماید نفرستادیم. لطفا کارشناشان جواب بدن.