خرید زمین مستحب ، فروش زمین قبیح ؛ چرا؟
ارسال شده توسط hamedshirzad22 در پنجشنبه, ۱۳۹۷/۰۹/۰۸ - ۲۱:۱۱width: 700 | align: center |
---|---|
[TD="align: center"]با نام و یاد دوست | |
[/TD] | |
[TD="align: center"][/TD] | |
کارشناس بحث: استاد مستنبط | |
[TD][/TD] | |
width: 700 | align: center |
---|---|
[TD="align: center"]با نام و یاد دوست | |
[/TD] | |
[TD="align: center"][/TD] | |
کارشناس بحث: استاد مستنبط | |
[TD][/TD] | |
سلام.
در ظاهر قرآن تناقص زیادی هستند که در اینترنت نیز پاسخشان هست که بهشون شبهه میگن.
منم یه تناقصی میشناسم که نتونستم تو اینترنت پیدا کنم
در سوره بقره آیه 29 میگه که اول زمین آفریده شده سپس آسمان اما در سوره النازعات آیه 27 تا 30 میگوید که اول آسمان آفریده شد سپس زمین.
چرا اینطوری هست دلیلش چیست؟
سلام و عرض ادب
خلیفه الهی بودن انسان در زمین به چه معناست ؟
می دانیم خلیفه یعنی جانشین
مثلا پادشاهی در ایالتی برای خودش جانشین می گذارد ی
از طرف پادشاه مامور است ان ایالت را اداره کند و قوانین پادشاه را در انجا به انجام برساند
به عبارتی جانشین تمام قدرت پادشاه را دارد برای اداره امور
ایا جانشینی انسان در زمین به همان معناست ؟
یعنی ایا انسان دارای همه قدرتهای خداوندی می باشد ؟
و می تواند در زمین دخل و تصرف کند ؟
با تشکر
گفته شده همیشه در زمین حجت خدا وجود داره.
سوال من اینه که الان امام خامنه ای (دام ظله) یا امام خمینی (ره) و یا مثلا سید حسن نصرالله و شیخ زکزاکی (حفظه الله) و غیره و غیره هم جزو حجت های خدا در زمین هستند یا الان فقط و فقط امام زمان(عج) فقط حجت خداوند هستند؟
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته،
پس از خواندن پست استاد گرانقدر جناب صادق در تاپیک دیگری:
2. تجلی لیلة القدر در افق های مختلف
در این باره ممکن است رویکرد های مختلف مطرح باشد ، ولی برخی از بزرگان در این باره نکته های سود مندی مطرح نموده از جمله گفته است :
یکی از مسایل مطرح درباره لیلة القدر این است که براساس افق های مختلف در زمان های متعدد ممکن است رخ دهد مثلا در یک افق شرقی مثل کشور هند، ممکن است شب یک شنبه 23 ماه رمضان باشد( که طبق روایات اهل بیت علیهم السلام شب قدر است،) ولی در یک افق غربی مثل کشور ایران شب قبلش مثلا شنبه شب 23 ماه بوده است، چون در افق های غربی ممکن است رویت هلال ماه رمضان یک شب زودتر صورت گرفته باشد.
حال پرسش این است که کدام یکی از این دو شب (مثلا شنبه و یکشنبه) لیلة القدر محسوب میشود؟
جواب این است که هر دو آن شب (شنبه و یکشنبه حسب تعداد افق ها) لیلة القدر است چون لیلة القدر فرازمانی یک حقیقت است که حسب زمان ها ممکن است تجلی و ظهورات متعدد پیدا کند و در هر افقی طبق رویت هلال همان افق مصداق لیلة القدر زمانی به حساب آید[1] لذا فقیه بزرگ آیت الله رفیعی قزوینی ضمن تحلیل مسئله گفته شده:
شب قدر فرازمانی که از آن به لیلة القدر د هری(که روح زمان است ) یاد می شود یکی است، ولی شب قدر زمانی که در عالم طبیعت رخ می دهد به اختلاف افق ها متعدد است، باید توجه داشت که هر چند شب های قدر حسب افق ها مختلف از جهت زمانی بودن متعدد و مختلف است، لیکن از حیث اتصال و ارتباط همه آن ها به شب قدر دهری متحد هستند، زیرا که همه سایه ها و مظاهر حقیقت دهری شب قدر می باشند، نظیر این که هر گاه مخروطی از نور فرض نمایم که نقطه رأس آن به سمت بالا و قاعدهی آن به سمت پائین قرار گیرد و خطوط شعاعی از نقطه رأس مخروط به طرف پائین آمده قاعده مخروط را رسم نماید، در این صورت گوییم خطوط شعاعی هرچند متعدد و در درجات مختلف قرار دارند، ولی از نظر اتصال همه آن ها به نقطه رأس مخروط یکی و در یک سمت می باشند، و قاعده مخروط هر چند امتداد و وسعت هندسی دارد لیکن از حیث ارتباط به رأس مخروط بسیط می باشد.
خلاصه این که حقیقت فراطبیعی لیلة القدر یک است چون حقیقتی است که وجود عقلانی و فرازمانی دارد، ولی تجلیات زمانی آن حسب افق ها متعدد خواهد بود.[2]
...[1]. ر،ک: حسن زاده آملی، انسان و قرآن، انتشارات الزهرا، تهران، 1369ش، ص195.[2].ر،ک : آیت الله رفیعی قزوینی، مجموعه رسایل و مقالات فلسفی، انتشارات الزهرا، تهران، ص1367ش با تصحیح و مقدمه غلام حسین رضانژاد، ص75.
حقیر به نظرم رسید که وقتی «تقویم معنوی» به «وضعیت ماه نسبت به ناظر زمینی» گره خورده است باید حکمتی در این ارتباط وضعیت ماه با زمین با آن وقایع معنوی وجود داشته باشد:
در مورد ماه که دیگر از آن نقویم فصلی به دست نمیآید و سال قمری در میان فصلهای سال میچرخد، اما در عوض دو مطلب را در ارتباط با آن داریم که شاید بیربط هم نباشند. یکی بحث جزر و مدّ دریاها بخاطر اثرگرانشی ماه که روی زمین با توجه به فاصلهی کمترش تا زمین نسبت به خورشید بیش از اثر گرانشی خورشید است، و دیگری بحث تقویم معنوی که با حقایق عالیهی عالم در ارتباط است ... مثلاً در یک روز از یک ماه (مثل عید فطر یا قربان) گرفتن روزه حرام است ... یا در یک روز از یک ماه (شب قدر که فرمودهاند روزش هم همان ارزش و اعتبار را دارد، یعنی در اصل ۲۴ ساعت قدر) عبادت سودی چندین و چند هزار برابر خواهد داشت ... یا اینکه انعقاد نطفه در چه روزی از هفته یا چه روزی از ماه روی سلامت جسمی و روحی شخصی که قرار است متولد شود چه آثاری داشته باشد و ... اینها مربوط به رویدادهایی فرا سیارهای و حتی فرا منظومهای و فراهکهکشانی و فراآسماندنیایی هستند که با زمین و افق ماه گره زده شدهاند و دریایی از علم در آنها وجود دارد (شاید مثلاً از ین گذرگاه بشود کمی به آن نزدیک شد که بیشتر وزن بدن انسان آب است و اثر گرانشی ماه همانطور که ایجاد جزر و مد میتواند بکند میتواند روی بدن او هم اثر بگذارد و این انسان هم همان است که در وجودش عالم اکبر قرار دارد) ...با این وجود در روایت مبارکه داریم که قبل از خلقت آسمانها و زمین عدد شهور نزد خداوند ۱۲ بوده است که چهار ماه از آن حرام است، به تعداد ۴ علی از اهل بیت علیهمالسلام (حضرات امیرالمؤمنین علیهالسلام، امام سجاد علیهالسلام، امام رضا علیهالسلام و امام هادی علیهالسلام) و رسول خدا هم حقیقت سال هستند. در روایت مبارکهی دیگری هم خورشید و ماه تأویل به رسول خدا و حضرت امیر علیهماالسلام شده است ... این رهگذر و اینکه خداوند گاهی به زمان قسم خورده است یا مثلاً حقیقت شب قدر به حضرت زهراء سلاماللهعلیها نسبت داده میشود همگی میتوانند درک بهتری از تقویم قمری و چرایی گره خوردن آن به ماه را ایجاد کنند ... اگرچه حکمتهای انها همچنان برای حقیر کامل جا نیفتاده باشد ... [مثلاً میدانیم که ماه از خود نور ندارد ولی شب تار را با نور خورشید که منعکس میکند به زمین میتاباند و همه جا را روشن میکند، یا موارد دیگر]
حال ممنون میشوم اگر میتوان مطلبی در مورد این ارتباط بفرمایید که چطور افق ماه مبین چنان وقایعی میباشند.
با تشکر،
یا علی
[B]السلام علیک یا امیرالمومنین (ع)
السلام علیکم یا اهل بیت نبوه (ع)
السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)
متن زیر به دکتر شریعتی منتسب و در فضای مجازی منتشر شده است:
1-آیا این متن واقعا منتسب به دکتر شریعتی هست؟ یا این که شایعه می باشد؟
2-لطفا متن را بصورت علمی نقد کنید
تشکر
باسلام
با توجه به آیه 30 سوره بقره
(وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ ﴿۳۰﴾ )
و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت من در زمين جانشينى خواهم گماشت [فرشتگان] گفتند آيا در آن كسى را مىگمارى كه در آن فساد انگيزد و خونها بريزد و حال آنكه ما با ستايش تو [تو را] تنزيه مىكنيم و به تقديست مىپردازيم فرمود من چيزى مىدانم كه شما نمىدانيد
خدا گفته در زمین جانشینی خواهم گماشت پس از همون اول هم قرار بوده آدم بیاد به زمین درسته؟ یعنی قرار نبوده توی بهشت باشه؟
سلامچندی پیش ، به ما خبر داده شد که زمینی به نام پدربزرگم در اداره ثبت ، ثبت است. فرزندان پدر زرگم حتی دایی رشدم ،؛خبری از این ملک پدر خود نداشتند. معلوم شد که زمین ، در جریان اصلاحات ارضی شاه معدوم ، به نام پدربزرگم ثبت شده است. دایی ام از افرادی که در جریان بودند پرسید آیا پدر من در این زمین سهم داشته است؟ همگی گفتند خیر.یکی از دایی هایم دنبال فروش زمین رفت و نهایتا آن را فروخت و سهم هعر یک از ورثه را داد. ما سهم خود را نخواستیم چون آن را مشروع نمی دانستیم. اما پس از مدتی به دلیل مشکلاتی که در زندگی پیش آمد و وضعیت مالی ما هم بسیار ضعبف بود ، مادرم سهم خود را گرفت. ماجرا از این قرار بود که مستأجری در منزل پدری مادرم نشسته بود و چون این منزل تقریبا ویرانه بود و ا خرج این منزل کرده بود و نوسازی کرده بود (الیته بدون اعلام به ما و رضایت ما) موقع تخلیه ، میگفت تا پ.لی را که خرجش کرده ام ندهید تخلیه نمیکنم. چونمستأجر ، داماد ما بود ، مادرم ناچارا سهم خود را از دایی ام گرفت و با قسمتی از پول فروش آن زمین ، به آن مستأجر (دامادمان) داد تا شر بخوابد و او خانه را تخلیه کرد. نصف دیگر پول هم صرف عمل جراحی قلب پدرم شد که البته بیمه حدود 90% آن را به ما برگردانده است.ما می دانیم که زمین فوق ، مال چه کسی بوده ست. اما او فوت نموده و ورثه متعددی دارد. یکی از ورثه اش ، دخترش است که مبتلا به بیماری صعب العلاج است و خیلی وضع مالی ضعیفی دارد و برادرانش هم ارث او را به او نداده اند.ما اگر پول فوق را (سهم خودمان از فروش زمین) به برادرانش بدهیم ، ممکن است آن را از خواهرشان دریغ کنند.اگر به آن خواهر نیازمند بدهیم ، بقیه ورثه چه میشوند؟تازه ، فقط نصف پول برای ما باقی مانده است و وضع مالی ما هم بسیار ضعیف است و توانایی تأمین آن مقداری از پول که به دامادمان دادیم را نداریم.مادرم می گوید: من پیرم و عمرم در فقر گذشته و این آخر عمری نمیخواهم گرفتار پول حرام بشوم.از طرف دیگر ، بین فرزندان پدربزگم و ورثه آن شخص ، دعوا روی داده و چون زمینبه نام پدربزرگم بوده ، آنها راه به جایی نبردند. اگر ما سهم خودمان را به آنها برگردانیم ، دباره دعواها و طلبکاری ها و حرفها و دشنام ها تازه می شود و شدت می گیرد.سئوال دیگر:این پول در حسابی در بانک بوده است که پولهای حلال و بدون شبهه هم در همان حساب بوده است. حال که ما میخواهیم به مقدار پول شبهه ناک ، از آن حساب برداریم ، آیا مقداری که برداشت می شود ، از محل پول شبهه ناک است یا از محل پول حلال؟ مرجع تقلید: مقام معظم رهبری (ارواحنا فداه)با تشکر.
با سلام
می خواستم بدونم منظور خدا در سوره بقره آیه 29 از آفرینش آسمان ها بعد از زمین چیه؟ چون همون طور که می دونیم زمین بعد از شکل گیری آسمان ( فضا ) شکل گرفته.
هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿۲۹﴾
فولادوند: اوست آن كسى كه آنچه در زمين است همه را براى شما آفريد سپس به [آفرينش] آسمان پرداخت و هفت آسمان را استوار كرد و او به هر چيزى داناست
مکارم: او خدائي است كه همه آنچه (از نعمتها) در زمين وجود دارد، براي شما آفريده سپس به آسمان پرداخت، و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود و او به هر چيز آگاه است.
خرمشاهی: او كسى است كه آنچه در زمين است همه را براى شما آفريد، سپس به [آفرينش] آسمان پرداخت، و هفت آسمان استوار كرد و او به هر چيزى داناست
:help:
سلام
یه مستندی از نت دانلود کردم که گویا در یکی از شبکه های ماهواره ای پخش میشه و تو اون نشون میده که زمین در آینده از انسانها خالی میشه و بقیه موجودات روی کره زمین . ساخته دست بشر رو به مرور زمان نابود میکنن .
آیا این از نظر دین اسلام درسته؟یعنی این اتفاق میفته؟
آیا زمانی هم وجود داره که زمین بدون انسان باشه در حالی که بقیه موجودات روی کره زمین زندگی کنن و همه ساختمانها و مصنوعات ساخته دست بشر همونطوری دست نخورده باقی بمونن؟ و به مرور زمان به وسیله عناصر 5 گانه و موجودات روی زمین از بین برن؟
متشکرم