آیه

زمان نزول آیات ۱۸۴ و ۱۸۵ و ۲۱۳ سوره بقره

انجمن: 

سلام نزول سوره بقره آیات ۱۸۴ و ۱۸۵ و ۲۱۳ کی بر حضرت محمد نازل شد تاریخ دقیق نزول این ایات چه روزی است؟

تفسیر عرفانی آیات ابتدایی سوره حدید (چرا هو؟)

انجمن: 

[="Tahoma"]

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت کارشناس محترم:Gol:
در 6 آیه ابتدایی سوره حدید چرا خدا خود را با نام "هو "خطاب می کند ؟؟ نام "هو" چه ویژگی هایی دارد؟؟
با تشکر
:Gol:
[/]

چرا از این آیه برای اثبات ولایت استفاده نمی شود؟

انجمن: 

به نام خدا

سلام
در بحث اثبات امامت و مسایل مربوط به آن مثل علم امام و ... ، ادله زیادی ذکر میشه. یکی از آیاتی که به نظر من میتونه در این مورد استفاده بشه و به زعم بنده خیلی آیه قوی ایی است ، آیه 35 سوره یونس است:

فمن یهدی الی الحق احق ان یتبع امن لا یهدی الا ان یهدی


اما من هیچ جا ندیدم این آیه را جزء ادله امامت ذکر کرده باشند. چرا؟

این آیه خیلی قوی هست:
1- تاریخ نشون میده و میتوانیم از تاریخ گواهان فراوانی بیاوریم که خلفاء سه گانه ، در کارها ، مورد راهنمایی ( هدایت ) حضرت علی (ع) قرار می گرفتند. این شامل این قسمت از آیه میشه که می فرماید: من لا یهدی الا ان یهدی. و میشه بر این اساس عدم شایستگی آنها برای این منصب را اثبات کرد.

2- می توانیم از تاریخ گواه بیاوریم که هیچکس حضرت علی (ع) را هدایت نکرده است. ( این شاید منافاتی با مشورت نداشته باشد. منظور این است که حضرت علی (ع) ، مثل خلفاء سه گانه نبودند که بخواهند کار اشتباهی انجام بدهند و بعد کسی آمده باشد و ایشان را به اشتباه بودن آن کار تذکر داده باشد و کار صحیح را به ایشان آموخته باشد. در حالیکه این امر برای خلفاء سه گانه زیاد اتفاق می افتاد).

3- عبارت "من لا یهدی الا ان یهدی " که ویژگی کسانی است که نباید مورد تبعیت قرار بگیرند ، نشان می دهد که علم امام ، باید علم کامل یا علم حضوری باشد و نمی تواند علم حصولی و اکتسابی باشد و این یعنی مرتبط بودن امام به علم الهی. و چون کسی از این امر ( که چه کسی به علم الهی مرتبط هست و چه کسی نیست) اطلاع نمی تواند داشته باشد مگر خود خداد ، بنابراین امام باید از طرف خداوند معین و منصوب بشود نه از طریق انتخاب مردم.

هنوز هم استدلالات بیشتری درباره اینکه این آیه می تواند اثبات کننده دو نکته فوق ( عدم شایستگی خلفاء سه گانه برای این مقام - الهی بود ن انتصاب امام ) باشد در ذهنم هست که در صورت حوصله کارشناس محترم و قطع نشدن بحث ، ان شاء الله بیان خواهم کرد.

سئوال اصلی حقیر اینه: چرا با وجود قدرت زیاد این آیه بر اثبات ولایت امیر المومنین (ع) ، این آیه در ادله علیه منکران ، ذکر نشده است؟

کُلَّ یَوْم هُوَ فِى شَأْن

با سلام
در آیه " کل یوم هو فی شان" منظور از ((شان)) چیست؟ و کلا در قرآن چندین مرتبه به چنین موضوعی اشاره شده ؟ کلا در این ضمینه "0" هستم لطفا راهنمایی بفرمایید. :help:

آیا اگر کسی یک آیه یا حدیث را منکر شود، کافر است؟

با سلام

لطفا چند آیه و حدیث صحیح السند در موضوع اینکه اگر کسی یک آیه یا حدیث را منکر شود کافر است را بگذارید . ممنون :Gol:

اشاره به تناسخ در سوره واقعه (آیات 60 و 61 سوره واقعه)

با سلام وادب
آیه های 60 و 61 سوره واقعه اشاره به تناسخ نمی توانند داشته باشند؟ لطفا راهنمایی بفرمایید متشکرم

سوالی در مورد سوره کافرون

انجمن: 

سلام و خسته نباشید

چند تا از معانی قران برای من سوال شدن که اگه دوستان پاسخگو باشن ممنون میشم

چرا در سوره کافرون خداوند به پیامبر میفرماین به کافران بگو پروردگار مرا نپرستید ؟

مگه این وظیفه پیامبران نبود که اسلام رو به مردم ابلاغ کنن ؟ مگه در بدو اسلام مردم جاهل نبودن ؟

پس علت این که که کافران پروردگار پیامبر را نپرستند چیه؟


سوال دوم این که منظور از دو مشرق و دو مغرب در سوره الرحمن چیه؟

جستجو در آیات قرآن کریم (زنان برای مردان و مردان برای زنان اند)

انجمن: 

آیا درقرآن کریم آیه ای با این مضمون که(زنان برای مردان و مردان برای زنانند )داریم ؟

برچسب: 

آیه 30 سوره بقره

باسلام
با توجه به آیه 30 سوره بقره
(وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ ﴿۳۰﴾ )
و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت من در زمين جانشينى خواهم گماشت [فرشتگان] گفتند آيا در آن كسى را مى‏گمارى كه در آن فساد انگيزد و خونها بريزد و حال آنكه ما با ستايش تو [تو را] تنزيه مى‏كنيم و به تقديست مى‏پردازيم فرمود من چيزى مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد

خدا گفته در زمین جانشینی خواهم گماشت پس از همون اول هم قرار بوده آدم بیاد به زمین درسته؟ یعنی قرار نبوده توی بهشت باشه؟

منظور از «آیه» در آیه 4 سورۀ شعراء

قرآن در آیه 4 سورۀ شعراء می فرماید:

إِن نَّشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِم مِّن السَّمَاء آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِينَ

یعنی

اگر بخواهيم نشانه اى از آسمان بر آنان فرود مى‏آوريم تا در برابر آن گردنهايشان خاضع گردد

منظور از "آیة" در جمله چیست؟ آیا منظور معجزه است یا چیز دیگر؟

برچسب: