شبهات قرآنی

اشکالات قرآن (حضرت موسی در قرآن)

سلام دوستان عزیز
من در شبکه های مجازی چندین شبهه دیدم بعضی از آن ها را با لطف خدا تونستم رفع کنم اما بعضی ها را نه،
ممنون میشن به شبهات پاسخ بدین:

حضرت موسی (ع) در قرآن

فَلَمَّا قَضَى مُوسَى الْأَجَلَ وَ سَارَ بِأَهْلِهِ آنَسَ مِن جَانِبِ الطُّورِ نَارًا قَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ نَارًا لَّعَلِّي آتِيكُم مِّنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ جَذْوَةٍ مِنَ النَّارِ لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ (قصص/28)
هنگامي كه موسي مدت خود را به پايان رسانيد و همراه خانواده‌اش حركت كرد از جانب طور آتشی ديد! به خانواده‌ اش گفت: درنگ كنيد من آتشی ديدم، می‌روم شايد خبری برای شما بياورم، ياشعله‌‌ای از آتش، تابا آن گرم شويد.

إِذْ قَالَ مُوسَى لِأَهْلِهِ إِنِّي آنَسْتُ نَارًا سَآتِيكُم مِّنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ آتِيكُم بِشِهَابٍ قَبَسٍ لَّعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ (نمل/7)
هنگامى راكه موسى به خانواده خود گفت من آتشى دیدم به زودى براى شما خبرى از آن خواهم آورد يا پاره شعله آتشى براى شما می‌آورم تا با آن گرم شوید.
د ردو آیه بالا موسی می‌گوید من می‌روم که آتشی بیاورم تا شما خود را گرم نمائید. اما:
إِذْ رَأَى نَارًا فَقَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ نَارًا لَّعَلِّي آتِيكُم مِّنْهَا بِقَبَسٍ أَوْ أَجِدُ عَلَى النَّارِ هُدًى (طه/10)
هنگامي كه آتشي مشاهده كرد و به خانواده خود گفت اندكي مكث كنيد كه من آتشي ديدم شايد پاره ای از آن را براي شما بياورم، يا به وسيله اين آتش راه را پيدا كنم.
در این آیه موسی می‌گوید که من آتش را برای استفاده ار روشنائی آن می‌آورم.

با تشکر

تناقضات قرآن

انجمن: 

سلام خسته نباشید...
من ۲۳ سالمه و همیشه ارتباط نزدیکی با قرآن داشتم تا اینکه به سایتی برخوردم که از قرآن ایراداتی میگرفت
این ایرادات رو از روی آدرس های قرآتی که خوده سایت داده بود بررسی کردم و دیدم صحت داره و حالا شک کردم که اصلا این قرآنی که دارای این تناقضات هست اصلا از طرف پروردگار نازل شده یا خیر مثلا:

در سوره بقره آیه ۲۹ اول زمین آفریده شده‌است سپس آسمان اما در سوره النازعات آیه ۲۷ تا ۳۰ اول آسمان آفریده شده‌است سپس زمین.
در سوره فصلت آیه ۱۱ می‌گوید زمین و آسمان از هم جدا بودند و بعد به هم گرویدند اما در سوره الانبیا آیه ۳۰ می‌گوید که آنها ابتدا یکی بودند و بعداً از یکدیگر جدا شدند.

و امثال اینها که بسیار هم زیاد هست
لطفا اگر جواب قانع کننده ای هست من رو راهنمایی کنین ممنون میشم

پاسخ های قرآنی به شبهات انحرافی

انجمن: 

سلام علیکم
همه می دانیم که شیطان به کمک دوستانش چقدر تلاش دارد تا با ایجاد شبهات گوناگون آن هم با ظاهری آراسته، ذهن انسانها را مخدوش و منحرف کند.
قرآن به عنوان مهمترین چراغ فراسوی انسانها برای هدایت یابی به مسیر درست، باید بیش از همه منابع دیگر مورد توجه قرار گیرد.
در این تاپیک ان شاء به کمک دوستان تلاش خواهیم کرد تا آیاتی که در پی پاسخ گویی به شبهات انحرافی است جمع آوری بیاوریم.
قرآن در مورد شبهه افکنی در موضوع فلسفه احکام توسط شیطان می فرماید:

الأنعام : 121 وَ لا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ وَ إِنَّ الشَّياطينَ لَيُوحُونَ إِلى‏ أَوْلِيائِهِمْ لِيُجادِلُوكُمْ وَ إِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ
از آنچه [هنگام ذبح شدن‏] نام خدا بر آن برده نشده نخوريد؛ مسلماً خوردن آن فسق [و بيرون رفتن از عرصه طاعت خدا] است؛ قطعاً شياطين [شبهات ناروايى را به ضد احكام خدا] به دوستانشان القاء مى‏كنند تا با شما [درباره احكام خدا] مجادله و ستيزه كنند، و اگر از آنان پيروى كنيد، يقيناً شما هم مشركيد.

فلسفه وجود محكمات و متشابهات در قرآن كريم

فلسفه وجود متشابهات در قرآن [=&quot]
[/]
[=&quot]
[/][=&quot]
[/]
[=&quot]
[/]يكي از شبهات ديرين درباره قرآن كريم مسأله وجود آيات متشابه در اين كتاب آسماني است[=&quot] .[/][=&quot]
[/]گويند چرا بخشي از آيات قرآن كريم كه كتاب هدايت و ميزان شناخت حق از باطل به شمار مي رود متشابه است با اين كه هدايتگري عامِ قرآن اقتضا مي كند معارف آن در عباراتي روشن ، رسا و قابل فهم براي همه عرضه شود چرا با تشابه شماري از آيات زمينه لغزش در فهم قرآن فراهم آمده و اين امر سبب بروز اختلاف و ظهور مذاهب گوناگون شده است ؟[=&quot]
[/]در پاسخ به اين شبهه و بيان فلسفه وجود متشابهات در قرآن آرا و نظريات گوناگوني ابراز شده است (1[=&quot]) [/]برخي از آراي مزبور در حدي ضعيف و سست است كه ارزش عرضه و نقد و بررسي را ندارد فلذا در اينجا تنها مهمترين اقوال را بيان و مورد بررسي قرار ميدهيم [=&quot]
[/]در اين جستار به نظرات 5 تن از علماي بزرگ علم تفسير مي پردازيم [=&quot]

[/][=&quot]1[/][=&quot]- [/]ديدگاه شيخ محمد عبده [=&quot]
[/]شيخ محمد عبده در اين باره سه وجه بيان نموده است كه اساس آن آرايي است كه پيشينيان در اين موضوع اظهار داشته اند (2[=&quot])[/][=&quot]
[/][=&quot]
[/]
[=&quot]
[/]الف ) خداي سبحان متشابهات را براي آزمودن ايمان و تسليم دلها نازل كرده است زيرا اگر همه معارف قرآن براي كليه افراد واضح و بدون شبهه بود ايمان به آنها نميتوانست به معناي خضوع و تسليم در برابر كلام خدا باشد (3[=&quot])[/][=&quot]
[/][=&quot]
[/]
[=&quot]
[/]اين توجيه پذيرفته نيست چون خضوع و تسليم نسبت به خداوند يك انفعال دروني است كه به دنبال شناخت خداوند و ادراك عظمت او در جان آدمي پديد مي آيد و مبتني بر تشابه آيات نيست لذا در فرض واضح بودن مفاد كليه آيات نيز خضوع و تسليم در كساني كه خداوند را شناخته باشند تحقق مي يابد و آثار آن در رفتار ايشان ظاهر مي گردد و عرصه عمل ، خود ميدان امتحان الهي است كه مرتبه خضوع و تسليم اشخاص را نسبت به خداوند آشكار مي سازد[=&quot].[/][=&quot]
[/][=&quot]
[/]
[=&quot]
[/]با اين حال ترديدي نيست كه آشكار شدن انحراف اهل زيغ و تسليم اهل ايمان در برابر متشابهات را مي توان يكي از آثار وجود متشابهات در قرآن دانست ولي با توجه به اين كه براي آشكار شدن ماهيت اهل زيغ و اهل ايمان زمينه هاي ديگري وجود دارد اين امر نمي تواند وجود تشابه در قرآن را ايجاب كند [=&quot]
[/]
[=&quot]
[/][=&quot]
[/]
[=&quot]
1[/][=&quot]-[/]تفسير كبير فخر رازي ج 7 ص 184 ذيل آيه هفتم آل عمران . الاتقان ، سيوطي تحقيق محمد ابوالفضل ابراهيم ج 3 ص 35 الي 37 . مناهل العرفان ، محمد عبد العظيم زرقاني ج 2 ص 537 الي 539 [=&quot]
2- [/]همان مدارك [=&quot]
3- [/]محمد رشيد رضا تفسير المنار ج 3 ص 170