احادیث اصول کافی

تعداد اوصیای پیامبر (ص) در حدیث جابر

انجمن: 
جابر بن عبدالله انصاری بیان کرد پیش حضرت فاطمه رسيدم ، لوحى در برابر ان حضرت قرار داشت كه نام هاى اوصيا از فرزندانش بر ان نوشته بود، شمردم ديدم ١٢ نفر بودند كه اخريشان قائم ال محمد بود، سه تن از انها محمد و سه تن على نام داشتند . ترجمه اصول کافی (سعید و لطیف راشدی) ج 2 صفحه 412 حدیث 450   سوال: آیا روایت و ترجمه آن صحیح است؟ تعداد امامانی که فرزندان حضرت زهرا (س) هستند 11 است نه 12 تا اینطور که در ترجمه آمده.

کتاب کافی در نزد شیعیان

سلام من در حال مطالعه کتاب اصول کافی هستم اما در این کتاب به بعضی از احادیث برخورد کردم که با قرآن تطابق نداشتن و این کمی من رو به شک انداخته چون کتاب اصول کافی از کتب اربعه و مهم‌ترین کتاب حدیث ما شیعیان هست و این موضوع بیشتر توسط یک فرد سنی مذهب برای من سوال شد چون که ایشون وجود این احادیث رو به من گوشزد کردن که من جوابی نداشتم بدم برای همین میخواستم سوال کنم که آیا ما تمام احادیث اصول کافی رو مثل صحیح بخاری که اهل تسنن قبول دارن قبول داریم؟ اگراینطور نیست پس چرا علمای شیعه اینقدر مقام این کتاب را بالا برده اند؟ در فضيلت اين کتاب و مولفش سخنان زياد گفتند، چنانکه عده‌اي از علماء آنان بر صحيح بودن الکافي اجماع دارند. مثلا نوري طبرسي صاحب المستدرک مي‌گويد: کتاب الکافي در بين چهار کتاب مهم شيعه مانند خورشيد در بين ستارگان است. اگر شخصي منصفانه آن را مطالعه کند عليرغم احاديث آحاد و رجال آن به موثق و صحيح بودن آن اطمينان حاصل خواهد کرد. " مستدرک الوسائل، طبرسي ج 3 ص 532."   یا عبدالحسين شرف الدين موسوي صاحب "المراجعات" مي‌گويد: کتاب‌هاي الکافي و الاستبصار و التهذيب و من لايحضره الفقيه متواتر و مقطوع و محتواي آنان صحيح است و در بين آن‌ها کافي اقدم و اعظم واتقن مي‌باشد. محقق خود الکافي که علي اکبر غفاري نام دارد مي‌گويد: اماميه و جمهور شيعيان در تفضيل و برتري آن و اعتبار و اکتفاء به احکامش اتفاق نظر دارند. آن‌ها اقرار مي‌کنند جايگاه و منزلت آن بر کتاب‌هاي ديگر مشهود و عيان است؛ زيرا کتاب کافي را مداري مي‌دانند که روايات کساني که معروف به ضبط احاديث و موثوق به بوده‌اند در آن جاي دارد، و در نزد آنان زيبا‌ترين و بهترين کتاب حديث بحساب مي‌آيد. (مقدمه‌ي کافي، ص 26.) اگر به من پاسخ بدید خیلی خیلی ممنون‌ میشم بلکه شاید بتونم نه تنها شک خودم بلکه اون دوست سنی مذهب هم روشن کنم و به راه حق دعوتش کنم خیلی خیلی ممنون

صحت احادیث کافی 1 (حیوانات و انسان های مسخ شده)

سلام با تشکر از پاسخگویی شما به سوال قبلی ام درباره اصول کافی: کتاب کافی در نزد شیعیان اما در خصوص برخی احادیثی که در کتاب اصول کافی آمده است که با قرآن تطابق ندارند و عقل من هم هیچ توجیهی برایش ندارد و این کمی من رو به شک انداخته لطفا این احادیث را توضیح بدهید    از ابوالحسن الرضا عليه السلام روايت کرده که گفته: فيل فرشته‌ي بسيار زناکاري بوده که مسخ گشته، گرگ اعرابي ديوثي بوده که مسخ شده، خرگوش در اصل زني بوده که به شوهرش خيانت کرده ودر پايان حيض غسل نکرده و مسخ شده، خفاش کسي بوده که خرماي مردم را مي‌دزديده، ميمون و خوک جمعي از بني اسرائيل بودند کـه در روز شنبه گناه کردند، مارماهي و سوسمار گروهي از بني اسرائيل بودند که به هنگام نزول سفره بر عيسي ابـن مريم عليه السلام ايمان نياوردند عده‌اي به دريا افتاده و عده‌اي به چاه و نابود شدند؛ عقرب هم شخص سخن‌چيني بوده، و خرس و زنبور گوشت فروشي بودند که در ترازو سرقت مي‌کردند. الکافي، ج 6 ص 246. این حدیث چه توضیح و توجیهی دارد؟؟؟

منتخب اصول کافی

منتخب اصول کافی

بسم الله الرحمن الرحیم

اصول کافی یکی از مهم‌ترین و معتبرترین کتب حدیثی شیعه اثر ثقةالاسلام کلینی درگذشتهٔ ۳۲۹ است. وی در مدت ۲۰ سال این کتاب را گردآوری کرده‌است. موضوع این کتاب حدیث است که در سه بخش می‌باشد اصول، شامل روایات اعتقادی فروع، حاوی روایات فقهی روضه، شامل احادیث متفرقه تعداد روایات کتاب کافی را با رقم‌های مختلف گفته‌اند: یوسف بحرانی ۱۶۱۹۹، دکتر حسین علی محفوظ ۱۵۱۷۶، علامه مجلسی ۱۶۱۲۱ و برخی از معاصران مثل شیخ عبدالرسول الغفار ۱۵۵۰۳ حدیث شمارش کرده‌اند.کتاب مذکور یکی از کتب چهارگانه معتبر مذهب شیعه جعفری اثنی عشری می‌باشد.

اصول کافی


تصویری از صفحه آخر نسخه‌ای دست‌نوشته از اصول کافی

کلینی در اصول کافی، در هشت عنوان (فصل) به تبیین اصول اعتقادی شیعه و برخی مطالب دیگر که با مسائل اعتقادی ارتباط دارد، پرداخته‌است. عناوین این کتاب عبارتند از:

  • العقل و الجهل
  • فضل العلم
  • التوحید
  • الحجة
  • الایمان و الکفر
  • الدعاء
  • فضل القرآن
  • العشرة

بخش دوم کتاب کافی که فروع الکافی نام دارد دربردارندهٔ روایات مربوط به مسائل فقهی است. فروع کافی بزرگ‌ترین بخش کتاب کافی به حساب می‌آید. در این بخش عناوین زیر وجود دارد:
۱. کتاب الطهارة، ۲. کتاب الحیض، ۳. کتاب الجنائز، ۴. کتاب الصلاة، ۵. کتاب الزکاة والصدقه، ۶. کتاب الصیام، ۷. کتاب الحج، ۸. کتاب الجهاد، ۹. کتاب المعیشة، ۱۰. کتاب النکاح، ۱۱. کتاب العقیقه، ۱۲. کتاب الطلاق، ۱۳. کتاب العتق والتدبیر والمکاتبه، ۱۴. کتاب الصید، ۱۵. کتاب الذبائح، ۱۶. کتاب الاطعمه، ۱۷. کتاب الاشربة، ۱۸. کتاب الزّی والتجمل والمروّة، ۱۹. کتاب الدواجن، ۲۰. کتاب الوصایا، ۲۱. کتاب المواریث، ۲۲. کتاب الحدود، ۲۳. کتاب الدیات، ۲۴. کتاب الشهادات، ۲۵. کتاب القضا والاحکام، ۲۶. کتاب الایمان والنذور والکفارات.
در فروع کافی برخی از عنوان‌ها که معمولاً در کتب فقهی به صورت مستقل آورده می‌شوند به مناسبت، ضمن عنوان‌های یاد شده آمده‌اند. مثلاً امر به معروف، در عنوان الجهاد آمده‌است

روضه کافی

سومین بخش از الکافی که به روضه کافی شهرت دارد، روایات مربوط به موضوعات مختلف و متنوع، بدون هیچ ترتیب و نظم خاصی گردآوری شده‌است. چند نمونه از این موضوعات به شرح زیر است:

  • تأویل و تفسیر برخی آیات قرآن
  • توصیه‌ها و اندرزهای ائمه
  • رؤیا و انواع آن
  • دردها و درمان‌ها
  • کیفیت آفرینش جهان هستی و برخی از پدیده‌های آن
  • تاریخ بعضی از پیامبران بزرگ
  • فضیلت شیعه و وظایف آن
  • برخی مسائل تاریخ صدر اسلام و زمان خلافت علی
  • امام مهدی و صفات او و نیز اصحاب و ویژگی‌های زمان حضور او
  • تاریخ زندگی برخی اصحاب و اشخاص، نظیر ابوذر، ثمامة بن أثال، زید بن علی، سلمان، جعفر بن ابی طالب.

نکته مهم دوستان اگر خواستند حدیث بزارند به ترتیب بزارید
از گذاشتن احادیث با سند ضعیف که سبب ایجاد بحث در تاپیک میشود جدا خوداری کنی
با توجه به اینکه سایت مورد بازدید سنین مختلف است از گذاشتن احادیث خاص خوداری کنید