امام باقر (عليه‏السلام)

نظر امام باقر (علیه‌السلام) درباره عمر و ابوبکر

انجمن: 

سلام
لطفا در رابطه با نویسنده این حدیث، منشأ آن و هرآنچه به این نوشته مربوط می‌شود بنده را راهنمایی کنید.

نقل قول:
امام ابوحنیفه فرمود: به مدینه آمدم و به نزد امام محمد باقر رحمه الله رفتم، گفت: ای برادر عراقی! در مجلس ما ننشین.من نشستم و گفتم: خداوند ترا صلاح بخشد، در مورد ابوبکر و عمر رضی الله عنهما چه می‌گویی؟فرمود: خداوند ابوبکر و عمر را مورد رحمت و بخشش خود قرار دهد.گفتم: پیروان شما در عراق می‌گویند که تو از آنان اظهار بیزاری می‌نمایی.فرمود: پناه بر خدا! سوگند به پروردگار کعبه که آنان دروغ گفتند، آیا نمی‌دانی که علی، دخترش ام‌کلثوم بنت فاطمه را به ازدواج عمر بن خطاب درآورد؟! و آیا نمی‌دانی که مادربزرگ ام‌کلثوم خدیجه، سرور زنان بهشت و پدربزرگش رسول الله صلى الله علیه وسلم، خاتم پیامبران، سیدالمرسلین و پیامبر پروردگار جهانیان و مادرش فاطمه سرور زنان جهان و برادرانش حسن و حسین سرور جوانان بهشت و پدرش علی بن ابی‌طالب که در اسلام دارای شرف و فضیلت است، می‌باشد؟ اگر عُمر شایسته‌ی همسری ام‌کلثوم نمی‌بود، علی دخترش را به ازدواج عمر در نمی‌آورد.گفتم: اگر نامه‌ای به آنان بنویسی و این دروغی که بر شما بسته‌اند، را تکذیب کنی، مناسب است!گفت: آنان نامه‌ها را نمی‌پذیرند؛ من به تو آشکارا گفتم که این جا ننشین، قبول نکردی و نشستی، پس چه طور ممکن است که آنان از نامه‌ای اطاعت می‌کنند؟!نویسنده: امام محمد ابوزهره (ابوحنیفه حیاته و عصره، آراؤه و فقهه: ۱۴۴-۱۴۵٫)

امام باقر (عليه‏ السلام) و نشر فرهنگ شيعى

انجمن: 

دوران زندگانى امام باقر (عليه‏ السلام) مقارن با افول قدرت و هيبت امويان و اقتدار عباسيان‏شده بود. در دوره‏اى كه جامعه هنوز در تب و تاب بزرگ‏ترين و تأثير گذارترين انقلاب صدر اسلام؛ عاشورا مى‏سوخت و طواغيت زمان كمر به ريشه كن نمودن جنبش‏هاى ناشى از اين انقلاب سترگ بسته بودند امام باقر (عليه‏السلام) در سنگرى ديگر مبارزه را ادامه داد و تمام لحظات عمر با بركت خويش را صرف تعالى فرهنگ ناب شيعى نمود. امام باقر (عليه‏السلام) به عنوان شخصيت ممتاز علمى عصر، با تكيه بر اين ويژگى خود، بزرگ‏ترين خدمات ممكن را در عصر خود به اسلام نمود. شخصيت علمى امام باقر (عليه‏السلام) در دوران حيات او، بسيار برجسته و محضر او همواره مملو از دانشمندان و دانشورانى بود كه در جست و جوى سرچشمه دانش بودند.