باطن حقایق عالم

امور مثالی

انجمن: 

ايا مگر عالم برزخ يا مثال كه خود به مثال متصل ومنفصل با حواس باطني درك نميشود چون غيرمادي است پس چرا ابن عربي درخيلي جاها گفته موجودات مثالي وارد عالم حس شده وبا حواس ظاهري درك شده يا مكاشفه در بيداري كه براي بعضي مردم امورمتخيله با چشم ظاهروبراي بعضي مردم با چشم خيال؟
پس نظريه ابن عربي اينقدرمتفاوت با امروز است چون همه ي فلاسفه معتقدند عالم مثال يا برزخ چه متصل وچه منفصل چون غيرمادي اند وماده ندارند با حواس باطني ادراك شده ؟
پس چرا كسي نظريه هاي ابن عربي رانقد نكرده ونگفته نادرست است؟

بحث در مورد چگونگی ادبیات قرآن و حدیث در بیان باطن حقایق عالم

سلام.

اخیراً در تاپیک توهم خدا، ضمن مباحثه با جناب حامد در مورد خطبه اشباح حضرت علی(ع) در مبحث گسترش خشکیها بر روی آب رسیدیم به این موضع:

حاج سید مهندس دکتر;390310 نوشت:
چون آشنائی با علم حدیث ندارم، به قول شما استاد عزیز اکتفا نموده و صحت اسناد نهج البلاغه را میپذیرم.
حال همانطور که قبلاً فرمودید، باید دید که منظور ایشان چه بوده. و یا در واقع باطن فرمایشات ایشان چیست.
منتها باز در اینجا سؤالی پیش می‌آید:
بطون قرآن را امام معصوم(ع) تبیین میکند.
باطن کلام امام(ع) را چه کسی تبیین میکند؟ و برای نادانی همچون من توضیح می‌دهد؟
آیا باطن کلام امام(ع) در این موردِ گسترش خشکیها روی آب توسط امامان دیگر یا توسط علماء دین بیان شده؟
جنابعالی چه نظری راجع به باطن کلام ایشان در مورد گسترش خشکیها روی آب دارید؟

و ایشان فرمودند:
حامد;390322 نوشت:
بهتره برای این موضوع تاپیک مستقلی بزنید
چون ارزششو داره در این مورد مفصل بحث کنیم
میتونه سوالش این باشه
ادبیات دینی در بیان باطن حقایق عالم چگونه است؟

حال خوشحال میشوم در ابتدا منحصرا در مورد باطن کلام امام(ع) در مبحث گسترش خشکیها بر روی آب در خطبه اشباح روشنگری صورت گیرد.
و سپس در مورد چگونگی ادبیات دینی در بیان باطن حقایق عالم به طور کلی بحث گردد.

با تشکر:Gol: