از عنوان تیتر تعجب نکنید این مطلب در حدیثی منسوب به امام علی آمده است و دلیلی که برای آن نیز ذکر شده هم خیلی جالب است و جالب تر از آن اینکه بعضی از علمای شیعه هم بر اساس این حدیث فتوا داده اند!
متن عربی حدیث:حدثنا محمد بن الحسن بن احمد بن الوليد رضى الله عنه قال: حدثنا محمد بن الحسن الصفار، عن ابراهيم بن هاشم، عن الحسين بن يزيد النوفلي، عن اسماعيل بن مسلم السكوني، عن جعفر بن محمد عن ابيه عليهما السلام ان عليا " ع " قال: لبن الجارية وبولها يغسل منه الثوب قبل ان تطعم لان لبنها يخرج من مثانة أمها ولبن الغلام لا يغسل منه الثوب ولابوله قبل ان يطعم، لان لبن الغلام يخرج من المنكبين والعضدين.
(علل الشرایع ج1 ص 294 __ تهذیب الاحکام ج1 ص250 __وسایل الشیعه ج3 ص398 __ استبصار ج1 ص173 __ بحار الانوار ج70 ص 103 و116__ مستدرک الوسایل ج2 ص554 __ فقه الرضا ص95__ من لا یحضره الفقیه ج1 ص 68)
ترجمه حدیث: امام علی علیه اسلام فرمود: (( شیر دختر بچه و ادرار او قبل از اینکه غذا خور شود نجس است و لباس اگر بدان برخورد کرد باید شسته شود زیرا شیر او از مثانه ی مادر خارج می شود . اما شیر و ادرار پسر بچه چنین نیست و شستن لازم ندارد زیرا شیر پسربچه از بازو و شانه های مادر خارج می شود.))
حالا برطبق این حدیث اگر یک زن فرزندان دوقلو داشت یکی دختر و دیگری پسر- شیر یکی از مثانه و شیر دیگری از بازوی مادر خارج می شود؟ یا مادری که یک بار دختر و دفعه دیگر پسر بزاید جایگاه شیر او عوض می شود؟
تعجب است که برخی از فقهای شیعه تصریح کرده اند که سند این حدیث صحیح است و برای همین به حکم آن پایبند هستند اما استدلال و تعلیل را قبول نمی کنند!! مانند این مورد : ابوالقاسم خویی __ تنقیح فی شرح العروه الوثقی_کتاب الطهاره _ ج3 ص 82-83)
البته برخی از فقها هم از این روایت ایراد گرفته اند و آن را در تعارض با روایت صحیحی که در این باره از امام صادق نقل شده و فرقی بین پسر و دختر قائل نشده است دانسته اند: سألت أبا عبد الله عليه السلام عن بول الصبي قال: تصب عليه الماء فان كان قد اكل فاغسله بالماء غسلا، والغلام والجارية شرع سواء. (تهذیب الاحکام ج1 ص249) (جواهر الکلام ج5 ص 274)
جالب تر از همه اینجاست که برخی از فقها که از این حدیث ایراد گرفته اند احتمال داده اند که امام علی علیه الیلام به خاطر تقیه کردن این حرف را زده اند!!!!!