تحصیل علم

آیا می توان همیشه با نیت جهاد درس خواند؟

انجمن: 

با سلام با توجه به اینکه کمک به پیشرفت کشور از لحاظ علمی، حکم جهاد دارد و حتی کسانی در این راه شهید شده اند، سؤالی که پیش می آید این است که چرا دانش آموزان، دانشجویان، معلمان، اساتید و سایر فعالان عرصه ی علم با همان عزم و جدیت رزمندگان عرصه ی جنگ نظامی از زمان انقلاب تا به حال در این امر تلاش و مجاهدت نمی کنند؟ اگر به سخنان رهبری نگاه کنیم بیاناتی مثل زیر را می بینیم: "امروز درس خواندن، علم‌آموزی، پژوهش و جدیت در کار اصلی دانشجوئی، یک جهاد است." و البته جملاتی مانند این: "علمِ نافع عبارت است از آن علمى که به کار کشور بیاید و مفید براى حل مشکلات کشور باشد..." و این که باید کارهای علمی ناظر به نیاز کشور باشد. مثلا یک دانشجوی کامپیوتر در کشور ما در زمان دانش آموزی، درس های زیادی مثل هندسه، شیمی، فیزیک و... را تا حد نسبتاً عمیقی می خواند و در آینده اکثر آنها را فراموش می کند. همچنین در دانشگاه نیز واحدهای درسی با موضوعات پراکنده می گذراند که در ادامه به کار تخصص او نمی آیند. بنابراین بسیاری از این تلاش ها و درس خواندن ها، بیشتر از آنکه منجر به خدمت به کشور شوند، برای نمره و پاس کردن واحدها و گرفتن مدرک و کسب درآمد خواهند بود. در نتیجه، معمولاٌ نمی توان به نیت جهاد در راه خدا درس خواند و این نیت را به خود تلقین کرد. سؤال من این است که آیا باید منتظر باشیم تا نظام آموزشی کشور اصلاح شود تا همه ی تلاش های علمی هدفمند و مفید باشند، یا اینکه معیار خوب درس خواندن را چیزی غیر از نمره و مدرک فرض کرد و هر دانشجو براساس تشخیص خود از نیازهای کشور در این راه جهاد کند؟

با بی حوصلگی در خواندن درس ها چه کار کنیم؟

[="tahoma"][="teal"]سلام
اگر دچار حالت کمبود انرژی و بی حوصلگی برای خواندن درس ها شدیم ، با چه راهکارهایی باید این حالت را از بین ببریم تا در روند تحصیل مان مشکلی پیش نیاید؟
مخصوصا برای زمانی که به هر دلیل ، درس خواندن ضرورت دارد. (مثلا در ایام امتحانات)[/]
[/]

تحصيل علم افضل است يا تهجد و نماز شب؟!

مرحوم علامه انصارى، در جواب كسى كه از او اين سؤال را نموده بود كه آيا نماز شب افضل است يا مطالعه و تحصيل علم؟! خطاب به او فرموده بود: آيا تو قليان مى‏كشى؟! او در پاسخ گفته بود: بلى. شيخ فرموده بود: به جاى دو بار قليان كشيدن، نماز شب را بخوان. و اين جوابى متين و محكم است كه در آن به فساد اين خيال هم اشاره شده و گويا شيخ چنين گفته است كه اگر تو تا اين اندازه مراقب احوال و اخلاص در اعمالت هستى به گونه‏اى كه برايت تشخيص اين مطلب مشكل شده كه نماز شب افضل است يا مطالعه و تحصيل علم، چگونه اوقاتت را به كشيدن قليان كه در اين باب، اقوال مختلف است كه يا حرام است و يا مكروه است و يا مباح است مى‏گذرانى؟!
و چطور مى‏شود كه بين دو عمل كه دو مستحب است، به بهانه كمى وقت، يكى را مى‏خواهى انتخاب كنى، در حالى كه در جاى ديگر، وقتت را به كارى كه يا حرام است و يا مكروه و يا لااقل مباح است، صرف مى‏كنى؟!.[1]

[1] - اسرار الصلوه؛ ص 463 و 464.