با بی حوصلگی در خواندن درس ها چه کار کنیم؟
تبهای اولیه
[="tahoma"][="teal"]سلام
اگر دچار حالت کمبود انرژی و بی حوصلگی برای خواندن درس ها شدیم ، با چه راهکارهایی باید این حالت را از بین ببریم تا در روند تحصیل مان مشکلی پیش نیاید؟
مخصوصا برای زمانی که به هر دلیل ، درس خواندن ضرورت دارد. (مثلا در ایام امتحانات)[/][/]
سلام.
یک روشی که خودم شخصا استفاده کردم و جواب داده. شما هم اگر مایل بودید استفاده کنید.
زمانی که حوصله ندارید یا وقتتون خیلی کمه و در مقابل انبوهی از فصل های کتاب یا جزوه قرار گرفتید سعی کنید یکبار فقط به صورت روخوانی(البته به صورت نگاه نه خواندن با صدای بلند) مثل زمانی که دارید یک رمان می خوانید فصل های کتاب را مرور کنید و سریع با ماژیک شبرنگ زیر نکات مهم خط بکشید و هر وقت خسته شدید وسطش استراحت بدید و یک لیوان چای یا نسکافه بخورید یا به اندازه 10 دقیقه تلویزیون ببنید یا هر کاری دوست دارید انجام بدید. با این روش احتمالا دیگه در عرض یک یا حداکثر دو روز کل کتاب یا جزوه را تموم می کنید. در مرحله بعد بیاید با دقت بیشتر هر فصل را بخوانید و به خصوص نکات مهم را که خط کشیدید. اون وقته که متوجه میشید چقدر این مطالب برای شما آشنا و راحت شدند و بهتر یاد میگیرید. زیاد سخت نگیرید و از حجم زیاد مطالب نترسید. امتحان کنید انشاالله جواب میده. موفق باشید.
یا خیر حبیب و محبوب
سلام منم به شدت با سادات عزیز موافقم واقعا جواب میده تازه اگه هر وقت خسته شدید یه چند آیه قرآن بخونید هم وقتتون برکت پیدا میکنه هم انرژی میگیرید:ok:
موفق باشید مارو هم دعا کنید یک عالمه امتحان پشت هم دارم:Ghamgin::Sham:
سلام
من روش دوستان رو امتحان نکردم اصلانیومدم روش بگم.مشکلم که بعضی کتابها(درسی)
حله ولی حتی درسهایی که دوستشون دارم رو هم نمیخونم یاخیلیکم میخونم،نمیدونم شایدهنوز ندونستم که نمیدونم واینکه بعضی درسامون ازدبیرستان تاالآن تکرارمیشن والبته تکامل یافته تر وهمین حالت تکرارشون حوصلم روسرمیبره مثل مبادی العربیه که همون نحوهست اولین امتحانمونم بود که خراب کردم.:Ghamgin::Ghamgin:
التماس دعا
سلام.
ببينيد بزرگوار. دروه امتحان دوره امتحانه. چه دوست داشته باشيم چه نداشته باشيم. اينجا مجبوريم بخونيم حتي اگر حوصله نداشته باشيم . حتي اگر درسي رو هم دوست داشته باشيم ممكنه موقع امتحان ازش گريزان باشيم چون درس خوندن كلا سخته . اصلا تو دوران امتحان به اين چيزا فكر نكن. فقط بخون كه قبول بشي. :ok:
من شیطان نیستم انشا الله پس یک لحظه هم به حرفم توجه کنید
حق دارید رغبت ندارید اگه خودتون متوجه نشیدید ذهنتون انگار متوجه شده که اصولا درس هایی که الان دارن به خورد ما می دن نوشته های اکثرا یک عده ایی که سوادشان شاید اونقدری که انتظار می ره هم نیست تا چی که ما نوشته هاشو بخونیم بالاترین درس هم که دروس دینی هستش به جای صحبت در باره احادیث و آیات شریفه قرآن فقط یک عده حرفهای قلمبه سلمبه میگه و یه سری حرفهای ذهن خود نویسنده که شاید هم خیلی هاش کاملا درست نباشه این که باید بهترین و بزرگترین درس باشه اینطوریه بقیه که تکلیفشون معلومه
بنده حقیر خود به عنوان یک کارشناس مسائل علمی تقریبا نه چیزعلمی هست تو مطالبشون و مستاسفانه مطالبشون حتی آنقدری که باید رنگ خداوند ندارد
پس حق دارید که به درس رغبت نداشته باشید اما جبر هست دیگراجبار هست باید بخوانید تا بتون بگن فلان(مدرک)حیف که به صورت های مختلف دارن حق مردم رو می خورن به مردم ظلم می کنند چگونه بانیان می خواهند جواب پس دهند خداوند می داند انشا الله همه گی موفق باشید و روزی برسد که مردم را با تقوا بسنجند و علم مردم را اول با علم الهی و بعد با علم درست نه مزخرفاتی که خودشون قبول دارن و به زور به خورد ما دادن
یه مثال بزنم تموم کنم انشا الله
درسی مثل ریاضی که شاید خیلی ها پیچیده بدوننش هیچ می دونید چقدر اشتباهات توشه همینطوری هم به خورد به ها می دن یا درس های دیگر مخصوصا درسهایی که حفظی هست مثل دروس مدیریتی دروس حقوقی دروس تحلیلی و بقیعه رو خودتون حدس بزنید
سلام
فرمایش شما تاجاییش درسته البته فقط تاجایی
منم قبول دارم خیلی از درسهایی که توی مدارس بهمون میگن فقط اتلاف عمره چون کاملا!
دیگر اینکه به نظرتون تند نرفتین یه مقدار خدایی دیگه این توهین به بزرگانه اینکه عرض کردید سوادشون اونقدرانیست!!!
همه هم واسه مدرک نمیخونن،خدایی من عاشق درسام هستم ولی حس خوندن رو 3-4سالیه زیادندارم
خب کهولت سنه دیگه:khandeh!:البته ماکه هنوز سنی هم نداریم
بیشترین انتقادم به دروس مدارس هست،اصلاًتوی مدارس هرچی ازاتلاف عمربگیم کمه
سلام
فرمایش شما تاجاییش درسته البته فقط تاجایی
منم قبول دارم خیلی از درسهایی که توی مدارس بهمون میگن فقط اتلاف عمره چون کاملا!
دیگر اینکه به نظرتون تند نرفتین یه مقدار خدایی دیگه این توهین به بزرگانه اینکه عرض کردید سوادشون اونقدرانیست!!!
همه هم واسه مدرک نمیخونن،خدایی من عاشق درسام هستم ولی حس خوندن رو 3-4سالیه زیادندارم
خب کهولت سنه دیگه:khandeh!:البته ماکه هنوز سنی هم نداریم
بیشترین انتقادم به دروس مدارس هست،اصلاًتوی مدارس هرچی ازاتلاف عمربگیم کمه
سلام علیکم
تند رفتم اما انشا الله حق هم دارم منم گاهی اینطورا فکر کردم (البته خیلی خیلی به ندرت)اما جوابشو گرفتم
من قصد توهین به بزرگی رو ندارم یزرگان سرجاشون
اما خیلی ها رو که خودشونو بزرگ جلوه می دن واقعا کوچیکند انشا الله منظورمو متوجه شده باشید دوست عزیز
سلام
موضوع تاپيك جالبه!!!
حقيقتآ خوندن بعضي از درسها حوصله مي خواهد، مخصوصآ زماني كه رشته تخصصي نشده باشه و مناسب با علاقه و استعدادها نباشه، اما يه قانوني هست،داشتن علاقه بيشتر مواقع استعداد و به همراه مياره و داشتن استعداد هم علاقه را به همراه مياره.اما خيلي از مواقع استعدادها تا آخر عمر كشف نميشه و اين خيلي غمناكه:Ghamgin:
غرض، بعضي از مواقع بايد با درسهايي كه علاقه نداري كلنجار بري،خوب، مي توني روش مطالعه را تغيير بدهي و از روشهايي كه مورد علاقه ات هست استفاده كني، مثلآ اگه انفرادي مطالعه مي كردي براي اينكه تنوع ايجاد كني با دوستان مطالعه داشته باشي ، يا از سالن مطالعه استفاده كني، يا اگه آروم مي خوندي ، بلند بخوني ، خلاصه برداري كني،و....
سلام علیکم
سلام علیکم جمیعا
علم آن است که منتهی بشود به خداوند نه آن که انسان را از خداوند دور کن
با سلام و احترام
برای بدست آوردن تمرکز و ایجاد علاقه جهت درس خوندن برخی دروس مطالعه نکات مفید و کاربردی کتاب "مطالعه موفق با تمرکز" رو توصیه می کنم و امیدوارم بدردتون بخوره.
کتاب رو میتونین از لینک زیر دانلود کنید:
سلام علیکم
عیدتان مبارک
سوالی داشتم:
بنده علاقه زیادی به خواندن کتب دینی غیر درسی(آزاد) دارم ولی نمیدونم چرا تا یک کتاب میگیرم دستم خسته میشم و حوصله ندارم بخونم البته قابل توجه دوستان بنده درسم هم خوب بوده در دوره دبیرستان و معدل دیپلمم 17/35 رشته ریاضیست
اما از زمانی که اومدم دانشگاه مطالعه درسی و غیر درسیم افت کرده و حوصله خواندن کتاب های غیر درسی رو هم ندارم
البته بنده به صورت شیفتی( 2 روز صبح,2 روز عصر, 2 روز شب و 2 روز استراحت) سرکار میروم
چطوری میتونم اهل مطالعه زیاد بشم لطفا عزیزانی که تخصص دارن جواب بنده رو بدهند.
ممنون
اگه مي خواهيد مطالعه كنيد قرآن بخونيد (با توجه ترجمه) هم به آدم آرامش ميده هم حافظه ي آدمو تقويت مي كنه هم ذهنو باز مي كنه. كتاب خوندن زوري نيست اگه يه كتاب مناسب دست آدم بياد چرا نخونه ؟
موضوع تنبلی و بی حوصلگی را نباید محدود به مطالعه و یا منحصر در مطالعه کتب درسی دید! البته هیچ یک از مکشلات روحی را نباید، محدود به موضوعاتی خاص دید.
تنبلی، ثمره عدم توجه فرد به دیگر وظائفی است که هر فردی بر عهده اش گذاشته شده است. وظائف کوچک و بزرگ، فردی و اجتماعی.
«تسویف» یعنی «کار را به زمان بعد موکول نمودن» از نشانه ها تنبلی در انجام وظائف است.
آنها که بیشتر از حال و دلشان تبعیت می کنند، نمی توانند نظمی برای کارهایشان داشته باشند لذا هر وقت حال کاری را نداشته باشند، آن را ببعد موکول می کنند.
آنها که محصل هستند، باید به جدّ برنامه هایی برای تهذیب و تفریج خود هم داشته باشند. برنامه های معنوی و ورزشی و تفریحی به شدت به تحصیل رونق می دهند.
انجام کارهای ذیل در راستای توجه به وظائف فردی است که به خوبی برای از بین بردن تنبلی مؤثر است.
رفتن حمام، اصلاح موی سر، گرفتن ناخن، مرتب نمودن اطاقی که در آن مطالعه می کنید، انجام درخواستهای روز مره والدین، پوشیدن لباس تمیز، وقت گذاشتن برای درست کردن یک چای خوب و یا قهوه خوب بجای استفاده از چای و قهوه فوری، شستن جوراب و یا زیر پوشی که عرق کرده است با دست و ...
عادت نمودن به یک خوراکی خاص و یا یک لیوان و میز و صندلی و یا ... عادات در صورتی که به امور مضر تعلق نگیرند می توانند در نشاط ما مؤثر باشند.
اموری که در اسلام به عنوان عوامل نشاط نامبرده شده است زیاد است از کارشناسان بخواهید در این باره شما را راهنمایی کنند. این عومال همه ضد تنبلی هستند.
کاهش عصبانیت ها، تخیلهای جنسی، آرزوهای دور و دراز و کمتر دستیافتنی، از فرد انرژی زیادی را می کیرد! در نتیجه توان او را برای انجام کارهای مختلف تحلیل می برد. این کاهش انرژی و در نتیجه باز ماندن از انجام بسیاری از کارها، ربطی به تنبلی ندارد!
سخن در این باره زیاد است و فرصت کم!
با عرض سلام و درود خدمت کلیه اعضای سایت بهشتی اسک دین.
و همچنین عرض تشکر از دوست عزیزمون ماوی بخاطر این موضوع خوبش.
من هم خودم مدتی بود دنبال این قضیه بودم که چطور اراده ی و میل و علاقه و انگیزه ی خودم رو برای درس خوندن پیدا کنم برای همین مثل همیشه به محضر خداوند متعال رفتم و ازش راهنمایی خواستم و خدا هم مثل همیشه راهنماییم کرد.
و از اونجایی که زکات علم آموختن هستش من هرجا که طالب این علم رو ببینم بهش می آموزم و تک خوری نمی کنم تا زکاتش رو داده باشم و انشالله به کار شما عزیزان شیعه هم بیاد.
این روشی که من با کمک خداوند و مطالعه پیش گرفتم طبق احادیث هستش پس دلتون قرص باشه:
[="Red"]برای ایجاد علاقه در مطالعه چه کنیم؟[/]
[="SeaGreen"]امیرالمومنین علی ع اروحنا فداک میفرمایند که : مغز من سئول است[/].یعنی مغز من آکنده از سوال هست.سوال چسبندگی مغز و میل شمارو به مطلب درسی به شدت مضاعف میکنه پس قبل از شروع هر درس اجمالا کل درس رو یه نگاهی بیاندازید و از خودتون راجع بهش سوال کنید تا مغزتون کنجکاو بشه و در نهایت چسبندگی بیشتری پیدا کنه.
مطلب مهم دیگه در رابطه با ایجاد علاقه به درس در یکی دیگر از کلام های نورانی و هدایت بخش امیرالمومنین علی ع هستش.[="SeaGreen"]ایشون میفرمایند: مردم از چیزهایی که از آن چیزی نمی دانند متنفرند[/].پس باید سعی کنید از درستون یا از مبحث درس قبل از مطالعه ی اون اطلاعات پایه ای و ریشه ای (ترجیحا ساده و ملموس) کسب کنید بعد از اون به راحتی و شیرینی اطلاعات اون درسو فرامیگیرید.
[="Red"]اما چه کنیم تا اراده ی درس خواندن در ما تقویت گردد؟[/]
باز هم [="SeaGreen"]امیرالمومنین علی ع می فرمایند که : هرکس عمل کند اراده اش قوی میشود و هرکس عمل نکند سستی او افزون میگردد[/].اراده ی افراد متفاوت هستش در برخی کم و در برخی بیشتر هستش اما اگر یک انسان کم اراده از همون یک مقدار کم اراده اش استفاده کند اراده اش به ازای هر قدمی که از قدم بر میداره قوی تر خواهد شد.
برای این موضوع که هم عمل کنید و هم از جدول بسیار کارآمد و جالبی به نام اسکینر استفاده کنید یه حدیث دیگه هم از امیرالمومنین علی ع میگم(البته اصل حدیث رو یادم نیست).مفهوم این حدیث این بود که خود را مواخذه کنید و[="SeaGreen"] از خود حساب بکشید قبل از آنکه از شما حساب بکشند[/] و شب ها قبل از خواب اعمال خود را مرور و محاسبه کنید.
برای درک بهتر یه مثال میزنم.اگر به یه فرد چاق ساعت به ساعت وزنش رو بگن چه اتفاقی می افته؟پاسخ مشخصه اون فرد از غذاش کم میکنه و عکس العملش خیلی متفاوت از قبل میشه.خارجی ها به این میگن تاثیر[="Teal"] Control Self[/] یا خودکنترلی.
نتیجه: اگر از جدول اسکینر استفاده کنید اراده ی شما آهسته آهسته قوی و قوی تر میشه و شمارو به مطلوب خودتون میرسونه.
من خودم دارم از این جدول جواب میگیرم و هدفم اینکه هر روزم رو به سه قسمت تحصیل و تهذیب و ورزش تقسیم کنم.ایشالله به یاری خدا شماهام جواب میگیرید.
[="Red"]توجه:[/] این توصیه ها برای افراد شب امتحانی به هیچ وجه کاربردی نیست.
جدول اسکینر رو می تونید از طریق گوگل پیدا کنید و طریقه ی استفاده از اونو یاد بگیرید.و اگر ازش خوب استفاده کنید می تونید عادات خوبی رو در خودتون تثبیت کنید.
دوستان اگر کاستی یا اشتباهی در ذکر احادیث هستش لطفا راهنمایی کنید.متشکرم.
امیرالمومنین علی ع اروحنا فداک میفرمایند که : مغز من سئول است.
[=B Nazanin]آنچه از امام علی (علیهالسلام) نقل شده است این روایت است:
[=B Nazanin]كَانَ لِي لِسَانٌ سَئُولٌ وَ قَلْبٌ عَقُول (شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج1، ص: 44)
[=B Nazanin]من زبانی سؤال کننده و قلبی فهیم دارم!
[=B Nazanin]این که «مغزم پر از سؤال است» با آنچه متواترا از ایشان نقل شده است که: سلونی قبل از تفقدونی (قبل از این که من را از دست دهید از من سؤال کنید) سازگاری ندارد زیرا کسی که مغزش پر از سؤال است اگر مورد انواع سؤالها قرار گیرد، یقینا بعضی از همین سؤالها، سؤالات خود او هم هست لذا از پس پاسخ به آنها بر نخواهد آمد.
[=B Nazanin]ظاهرا دوست ما دو فقره حدیث فوق را با یکدیگر خلط کرده باشند!
[=B Nazanin]موفق باشید!
جدول اسکینر رو می تونید از طریق گوگل پیدا کنید و طریقه ی استفاده از اونو یاد بگیرید.و اگر ازش خوب استفاده کنید می تونید عادات خوبی رو در خودتون تثبیت کنید.
جدول اسکینر و روش استفاده از آن:
در مورد نظر قبليم بگم منظور من رها كردن كتب درس نبود. ولي خودم يه سوال دارم من يه مدتيه با استرس درس مي خونم شايد به خاطر رقيب درسيمه با خودم فكر مي كنم الان كه دارم درس مي خونم اون داره چي كار مي كنه؟راستش معدلش دوبار از من بالاتر زد و جاي منو گرفت اين آزارم ميده قبل از اون من شاگرد اول بدم و كانون توجهات نمي دونم حس حسادته يا نه ولي هميشه سعي مي كنم حسود نباشم.ولي دلم مي خواد از اون موفق تر باشم .ازاين نظر آرامش ندارم وبا استرس درس ميخونم و به نتيجه فكر مي كنم.چه راه حلي سراغ داريد؟
[="Tahoma"]به نام علی اعلی
سلام و عرض ادب و احترام
برای یافتن پاسخ سوالات تان در این زمینه این تاپیک هم مفید است:
نکاتی در مورد یادگیری آسان تر مطالب
باز هم اگر سوالی بود در خدمتم
التماس دعا
یا علی
باسلام وعرض ادب پیشنهاد بنده برای شما رعایت چند نکته هست 1:در هرکاری باید توکل بر خدا وتوسل بر اولیای خدا داشته باشی واز انها کمک بخواهی2:ادمی باید برای هرکاری انگیزه وهدف داشته باشه که اگر انگیزه باشه هر کار سختی هم اسان میشود پس به این فکر کن که اگر حوصله برا درس خوندن نداشته باشی عواقبش چی میشه ایا میتونی به اهداف عالی خود که از جمله کسب علم وطی کردن مدارج علمی و به دنبال ان شغل خوب وزندگی ایده ال برسی وبرفرض درس نخوندن چیکار کنی یا چطور شخصیتی بشی ایا واقعا دوست داری فرد بیسواد وبه دوراز علم وفن اوری بشی 3:اینکه زمان مطالعه شما باید زمانی باشد که شما کسل وبیحال ویا خواب الود نباشید وزمانهایی که برای شما نشاط ورحیه میدهد را انتخاب کنید به طور مثال ساعات اولیه روز که خسته نیستید سحر بهترین زمانی است که مغز شما خسته نیست وحافظه تان شمارا یاری میکند4:به مکان مطالعه خود نیز دقت کنید وجایی نباشد که تمرکز شما را بگیرد وحتما اکسیژن کافی برای کسب نشاط شما باشد5:ونکته اخر ومهم دیگر نشاط وحوصله ی مطالعه ی شما وابستگی زیادی به تغذیه ی شما دارد خصوصا ایام امتحانات وبه طور مثال در هنگام مطالعه خرما وکشمش ویاحتی چند شکلات به دلیل شیرینی میتواند خستگی شمارابرطرف ونشاط رابرای شما بازگرداند
باسلام وعرض ادب پیشنهاد بنده برای شما رعایت چند نکته هست 1:در هرکاری باید توکل بر خدا وتوسل بر اولیای خدا داشته باشی واز انها کمک بخواهی2:ادمی باید برای هرکاری انگیزه وهدف داشته باشه که اگر انگیزه باشه هر کار سختی هم اسان میشود پس به این فکر کن که اگر حوصله برا درس خوندن نداشته باشی عواقبش چی میشه ایا میتونی به اهداف عالی خود که از جمله کسب علم وطی کردن مدارج علمی و به دنبال ان شغل خوب وزندگی ایده ال برسی وبرفرض درس نخوندن چیکار کنی یا چطور شخصیتی بشی ایا واقعا دوست داری فرد بیسواد وبه دوراز علم وفن اوری بشی 3:اینکه زمان مطالعه شما باید زمانی باشد که شما کسل وبیحال ویا خواب الود نباشید وزمانهایی که برای شما نشاط ورحیه میدهد را انتخاب کنید به طور مثال ساعات اولیه روز که خسته نیستید سحر بهترین زمانی است که مغز شما خسته نیست وحافظه تان شمارا یاری میکند4:به مکان مطالعه خود نیز دقت کنید وجایی نباشد که تمرکز شما را بگیرد وحتما اکسیژن کافی برای کسب نشاط شما باشد5:ونکته اخر ومهم دیگر نشاط وحوصله ی مطالعه ی شما وابستگی زیادی به تغذیه ی شما دارد خصوصا ایام امتحانات وبه طور مثال در هنگام مطالعه خرما وکشمش ویاحتی چند شکلات به دلیل شیرینی میتواند خستگی شمارابرطرف ونشاط رابرای شما بازگرداند
سلام
با اینکه زیرخاکی بالا اوردید اما به موقع بود و در ایام امتحانات...
ممنون از شما//
بسمه تعالی
ایجاد انگیزه برای درس خواندن:
در پاسخ این سؤال که چرا حوصله و انگیزه درس خواندن ندارم، مطالبی را به طور اختصار مطرح می کنم، امیدوارم مفید واقع شود.
هرکاری نیاز به سه مؤلفه هدف، انگیزه و نیاز دارد. از باب مثال فرد تشنه ای را در نظر بگیرید که سراسیمه، مصرانه، بدون وقفه و با تلاش و جدیت به هر طرف دنبال آب می رود. فرد تشنه به دلیل کمبود آب در بدن خود احساس نیاز به آب می کند. کمبود آب در بدن فرد تشنه موجب انگیختگی فیزیولوژیکی شده و ایجاد انگیزه می کند. در نتیجه برای رسیدن به هدف (رفع تشنگی و تامین آب بدن)، همه سعی و تلاش خود را به کار می اندازد.
1- تعیین هدف:
برای درس خواندن نیز در گام اول هدف خود را مشخص کنید. وقتی هدف درس خواندن مشخص شد، برای رسیدن به هدف، احراز شرایط و تهیه وسایل و امکاناتی لازم است که فرد درس خوان به این ها احساس نیاز می کند. در نتیجه برای رسیدن به هدف انگیزه پیدا نموده و در تلاش و تکاپو می افتد.
2- انتظارات واقع بینانه:
انتظارات ما از خودمان و انتظارات دیگران از ما، میتواند منبع استرس باشد. انتظارات باید واقعی باشند. همچنین باورهایمان دربارهی توانایی دسترسی به اهداف، بایستی مطابق با واقعیات فعلی باشد. انتظار بیش از اندازه از خویشتن باعث کاهش انگیزه میشود.
3- برنامه ریزی برای اوقات شبانه روزی و رعایت نظم و انضباط. 4- رفع موانع:
از موانع موجود در انجام خواستههایتان آگاه شوید. چیزهایی را که ممکن است تأثیر منفی در انگیزه داشته باشند، بشناسید. مثلاً هنگام مطالعه، عوامل منفی در حفظ انگیزه عبارتند از: تلویزیون، تلفن، رادیو و برنامههای پیشبینی نشده.
5- پاداش یا تشویق:
قدردانی از خودتان به خاطر انجام کار موردنظرتان. انجام اهداف واقعی بایستی پاداشی را به دنبال داشته باشد. تشویق، توجه ما را به نتایج پایانی کار معطوف میدارد.
6- انتخاب دوستانی، درس خوان، منظم، با انگیزه، اهل عبادت و بندگی و دوری از افراد تنبل، بی انگیزه و سر درگم. 7- مطالعه کتاب های انگیزه بخش در زمنیه روش های صحیح مطالعه، موفقیت تحصیلی، مثبت اندیشی، خوش بینی و....
موفق باشید.
یک مطلب خیلی مهمه
درس معلم گر بود زمزمه محبتی .....جمعه به مکتب اورد طفل گریز پای را
این مطلب و من بارها با تمام وجودم حسم کردم
آنچه از امام علی (علیهالسلام) نقل شده است این روایت است:
كَانَ لِي لِسَانٌ سَئُولٌ وَ قَلْبٌ عَقُول (شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج1، ص: 44)
من زبانی سؤال کننده و قلبی فهیم دارم!
این که «مغزم پر از سؤال است» با آنچه متواترا از ایشان نقل شده است که: سلونی قبل از تفقدونی (قبل از این که من را از دست دهید از من سؤال کنید) سازگاری ندارد زیرا کسی که مغزش پر از سؤال است اگر مورد انواع سؤالها قرار گیرد، یقینا بعضی از همین سؤالها، سؤالات خود او هم هست لذا از پس پاسخ به آنها بر نخواهد آمد.
ظاهرا دوست ما دو فقره حدیث فوق را با یکدیگر خلط کرده باشند!
البته بنده سند حدیثی که ایشون گفتنو نمیدونم ولی فکر نمیکنم صحبت شما بتونه حجتی باشه برای اثبات غلط بودن حرفشون.کمالات نامحدودن (همون طور که خودتون میدونید فاصله ی ممکن و واجب بینهایت است)قطعا درجات کمالی بسیاری بوده که ایشون طی نکردند و در طول زندگی خودشون هم کاملتر میشدند پس این منافاتی ندارد با وجود سوال در ذهن حضرت و دعوت مردم به پرسیدن هر سوالی.هر کس به اندازه ی فهمش براش سوال پیش میاد بچه ای که ریاضی اول دبستان رو میخونه از دیفرانسیل دبیرستان سولی به ذهنش نمیرسه....قطعا سوالاتی که ممکنه در ذهن حضرت باشه با انچه در ذهن مردم هست قابل قیاس نیست.
اینکه ائمه میفرمودند هر بار که قران رو میخونن مطلبی تازه از تدبر در اون میفهمند نشون میدهد انها هم همواره در حال کسب علم بودند
بسمه تعالی
انگيزه پايين و کم حوصلگی در مطالعه علل مختلف جسمي، روان شناختي، اجتماعي، اقتصادي و... مي تواند داشته باشد. بهترين مشاوره در خصوص علاقمند شدن به مطالعه، مشاوره حضوري و يا حداقل تلفني است. چرا كه مشاور با اطلاعات بيشتري كه از شما به دست مي آورد، پاسخي متناسب و كاربردي تر ارائه مي دهد. با اين توضيح در ادامه نكاتي بيان مي كنيم:
1. شرايط جسمي و شرائط رواني شرايط جسمي مناسب و سالم، نقش مهمي در سلامت جسم و روان ما دارد. به عنوان مثال كسي كه مشكلات كم خوني، بينايي، عدم تنظيم غدد تيروئيد، مشكلات سوء هاضمه و... دارد، بي ترديد در مطالعه، آرامش و تمركز مناسب را نخواهد داشت. بنابراين به تغذيه و سلامت جسم و بهداشت تن خود، اهميت زيادي بدهيد. همچنين اضطراب، افسردگي و ديگر ناراحتي هاي رواني، مانع مطالعه موفق مي شوند! اگر دچار مشكلات روحي هستيد، از متخصص مربوطه كمك بگيريد.
2. همكاران فعال و بر انگيزاننده دوستان و همكاران، نقش بسيار زيادي بر انسان دارند. در همنشيني با افراد بانشاط، اهل مطالعه ، پويا و به روز نه تنها از علم او استفاده مي كنيد، بلكه پس از مدتي هم رنگ او مي شويد. همين گونه همنشيني و معاشرت با افراد بي انگيزه در مطالعه و تحصيل، مي تواند شما را از تلاش علمي باز دارد.
3. تنوع مطالعه برخي روان شناسان بر اين عقيده اند كه بهره وري كيفي و كامل از يك موضوع، با مطالعه اي در حدود سي دقيقه در اطراف آن انجام مي پذيرد و پس از آن، كيفيت و بهره وري هر مطالعه به تدريج سير نزولي خواهد داشت. حضرت علي ـ عليه السلام ـ در اين مورد مي فرمايند: «انّ هذه القلوب تمل كما تمل الابدان فابتغوا لها طرائف الحكم» همانا دل ها نيز همچون بدن ها ملول و خسته گردند، پس براي آسايش دل ها در پي حكمت هاي تازه و نو بر آييد. بنابراين در برنامه هاي مطالعاتي خود حتما تنوع داشته باشيد. كتاب هاي مفيدي را كه علاقه داريد، در دسترس قرار دهيد. برخي توصيه مي كنند تا حد امكان دستتان از كتاب خالي نباشد. انس با كتاب به تدريج شما را به مطالعه نزديك مي كند.
4. تحليل سود و زيان فهرستي از ضررها و زيان هاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، روان شناختي و كم كاري در مطالعه تهيه كنيد اين فهرست را روزي چند بار مرور كنيد. همين طور فهرستي از فوايد مطالعه، تنظيم كنيد و آن را نيز در طول روز چند بار مرور كنيد. اين كار انگيزه مطالعه را در شما تقويت مي كند.(1)
5. از يدك كش كمك بگيريد ماشين وقتي دچار نقص فني شود از يدك كش براي رسيدن به مقصد كمك مي گيريد. بحث كردن يك كتاب علمي با يك فرد با سواد، باعث مي شود ما منظم در برنامه مباحثه شركت كنيم و پا به پاي او حركت كنيم. اين كار فوائد روان شناختي زيادي دارد. تجربه علما و دانشمندان بزرگ نشان مي دهد بهترين روش يادگيري، علم مباحثه مي باشد و اين روش داراي مزاياي بسياري مانند: ايجاد انگيزه و تنوع در مطالعه ، مرور مطالب يادگرفته شده ، نوآوري در علم و ... مي باشد . با توجه به اين مزايا شما براي موفقيت در تحصيل در برنامه روزانه خود وقتي را براي مباحثه دروس مهم و با اهميت خود قرار دهيد.
6. خود تشويقي براي خود برنامه مطالعاتي سبك بريزيد و آن برنامه را در دفتري مكتوب بنويسيد در آن دفتر بنويسيد كه اگر مثلا تا سه روز ديگر فلان مقدار مطالعه كردم، خودم را تشويق مي كنم. مثلا به ديدن دوستم مي روم يا فلان لباس را كه مي خواستم براي خود بگيرم، الان مي خرم. همين طور مي توانيد از تكنيك خود تنبيهي كمك بگيريد و در صورت عدم اجراء برنامه، خودتان را جريمه كنيد. مثلا پولي را انفاق كنيد يا در شستن ظروف خانه كمك كنيد يا براي شاگردان ضعيف كلاس، ساعت جبراني بگذاريد.(2)
7. قرارداد مشروط با يكي از اساتيد يا دوستان پركار خود عهد كنيد كه فلان مقدار مطالعه مي كنيد و به ايشان بگوئيد اگر بدون دليل فلان مقدار مطالعه نكردم، براي شما شيريني مي خرم يا شما را شام دعوت مي كنم. اين كار به اضافه نفس «اعلام» كردن برنامه به ديگران، كمك خوبي براي مطالعه كردن است.(3)
8. مسير استعداد علاقه در مسير استعداد و علاقه حركت كنيد. سعي كنيد تدريس و مطالعه اي را قبول كنيد كه همسو با گرايش هاي باطني استعداد ها و علائق شما باشد. در غير اين صورت مثل اين است كه در مسير خلاف جريان رود بخواهيد شنا كنيد.
9. بهداشت مطالعه را رعايت كنيد مثل رعايت فاصله چشم ها تا كتاب، تنظيم نور و اكسيژن، كنترل محرك هايي مثل گرما، سرما، صدا، گرسنگي، شهوت جنسي، خواب، و... .(4)
10. اهداف شفاف قبل از مطالعه، اهداف خود را شفاف و روشن كنيد. يعني به نتيجه اي برسيد كه چه هدفي از مطالعه داريد؟ و قرار است با مطالعه به كجا برسيد؟ مطالعه اين كتاب در حل كدام مشكل مي تواند به شما كمك كند؟ پيشنهاد مي كنيم از مطالعه هاي كار بردي تر شروع كنيد.
11. از دعا و توسل براي رسيدن به مقصد خود كمك بگيريد.
12. هنگام مطالعه دعاي مطالعه را بخوانيد.(5)
13. براي رسيدن به اهداف برتر خود از مشاوره حضوري كمك بگيريد تا پاسخي خصوصي تر و دقيق تر دريافت كنيد.
14. شناخت موضوع قبل از مطالعه بايد موضوع را شناخت و سنجيد كه چه موضوعي براي او سودمند است در اين هنگام علاقه پيدا مي كند كه آن موضوع را مطالعه كند.
15. رعايت كردن آداب و شرائط مطالعه آدابي راكه براي مطالعه گفته شده در حد امكان رعايت كنيد.
16. شركت در جلسات گروهي روان شناسان بر اين عقيده اند كه كارهاي گروهي و مطالعات گروهي، ثمربخش تر است، لذا انسان بايد اگر خود علاقه به مطالعه ندارد در گرو ه هائي قرار و با آنها بحث كند كه اهل مطالعه اند.(6)
17. توجه به مسائل كاربردي مطالعه يعني بدانم كه مثلاً اگر اين مطلب را بدانم، با تربيت اولاد رابطه مستقيم دارد يا بدانم كه اگر اهل مطالعه باشم، در بين افراد جامعه محبوبترم يا اگر با مطالعه شغل من در جامعه جايگاه بهتري پيدا مي كند، علاقمند به مطالعه مي شوم.
18. سعي كنيد مطالعات خود را با مباحث شيرين مثل قصه هاي قرآني، كشكول، شعر، داستان آغاز كنيد تا علاقمند به مطالعه شويد.(7)
19. استفاده از وسائل صوتي مثل نوارهاي مذهبي، گوش دادن به سخنراني هاي جذاب، گوش دادن به نوارهائي كه بحث خانوادگي دارد كه كم كم باعث مي شود كه شما علاقه مند به مطالعه اين مباحث شويد.
20. توجه به حالات افراد اهل مطالعه يعني اگر ما به اين پي برديم كه كساني كه اهل مطالعه اند چه جايگاهي در جامعه دارند و از چه مقامي برخوردارند، ما هم تصميم بر اين مي گيريم كه دنبال مطالعه رويم. براي مطالعه بيشتر به كتب زير مراجعه فرماييد.
بــهتر ز كتابخانه جــائي نبـود خوشتــر ز كتاب آشنائي نبـود
در دهر براي دفع امراض وجود بــهتر ز مطالعـه دوائي نبـــود
در مورد سئوال ديگري كه در ايميل خود مطرح كرده ايد، بايد گفت گرچه انجام مستحبات در مسير رشد معنوي و كمال انساني بسيار تأثير دارد، اما انجام مستحبات نبايد انسان را نسبت به واجباتي كه بر عهده دارد غافل كند، به بيان ديگر انجام مستحبات زماني مي تواند در رشد معنوي انسان اثر داشته باشد كه ضرري براي انجام واجبات نداشته باشد.
به عنوان مثال اگر شب زنده داري توسط شما باعث شود تكاليف اصلي و ضروري زندگي خود را (مانند تحصيل علم) به طور كامل انجام ندهيد، بايد شب زنده داري خود را ترك كنيد. بنابراين اگر شب زنده داري شما موجب كوتاهي در انجام وظايف ضروري شما شود، بايد آن مستحب را ترك كنيد و يا برنامه زندگي خود را به گونه اي تنظيم كنيد كه هم توانايي انجام امور و ضروري خود را داشته باشيد و هم بتوانيد مستحبات را انجام دهيد.
به عنوان مثال برنامه زندگي خود را به گونه اي تنظيم كنيد كه شب ها زودتر بخوابيد (ساعت 10 شب) تا بتوانيد صبح ها زودتر بيدار شويد. در اين صورت هم مقدار خوابي كه يك جوان براي زندگي با نشاط نياز دارد، تأمين مي شود و هم مي توانيد برنامه شب زنده داري خود را به طور كامل به جا آوريد.
[/HR]پاورقی:
1. خادمي، عين الله، مطالعه روشمند، قم، نشر پارسايان، 1379ش، ص71ـ72.
2. آلن اس، بلاک، فرهنگ شيوه هاي رفتار درماني، ترجمه سيروس ايزدي، تهران، رشد، 1384ش، ص137. مطالعه روشمند، ص74.
3. ر.ک: حاشيه مفاتيح الجنان.
4. ر.ک: مطالعه روشمند، فصل سوم.
5. ر.ک: حاشيه مفاتيح الجنان.
6. روش مطالعه و تلخيص، موگهي، عبدالرحيم، چاپ 1369، نشر كتاب ص 33.
7. براي مطالعه رجوع شود به كتاب قصه يوسف تفسير سورهيوسف توسط؟ ترجمه و نشر كتاب در سال 1345.
من در دو درس فقه 1 و صرف ساده پایه اول ضعیفم به این دلیل که
1- فقه 1 درس نیمه استدلالی هست و توش نکات و جزئیات فراوانه و نمیشه بتونم همه جزئیات و شئون مسأله رو در خاطرم نگه دارم.
2- همین مشکل و با صرف هم دارم, یعنی حوصله ندارمتمام قواعدا رو در ذهنم حفظ کنم و یه مقدار مسائل فرّارند
من چه کنم.
من در دو درس فقه 1 و صرف ساده پایه اول ضعیفم به این دلیل که
1- فقه 1 درس نیمه استدلالی هست و توش نکات و جزئیات فراوانه و نمیشه بتونم همه جزئیات و شئون مسأله رو در خاطرم نگه دارم.
2- همین مشکل و با صرف هم دارم, یعنی حوصله ندارمتمام قواعدا رو در ذهنم حفظ کنم و یه مقدار مسائل فرّارند
من چه کنم.
سلام
دوست گرامی، جواب شما در پست 25 بخوبی آمده است.
تکرار درس به تقویت آن در حافظه کمک می کند(از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت می برد).
تعداد تکرار برای افراد مختلف فرق می کند (العلم حرف و تکراره الف)
لینکهای وب سایت مهارتهای مطالعه و یادگیری را سر فرصت مشخص در هر روز بخوانید و یاداشت برداری کنید: