جمع

موضوعات ارجاعي جهت جمع بندي كارشناس نشاط

[="Black"]موضوعات ارجاعي جهت جمع بندي كارشناس نشاط

با سلام

ضمن تشکر از زحمات شما کارشناسان و اساتيد محترم٬نظر به ضرورت پيگیري و به نتیجه رساندن موضوع و پاسخگویی به همه سوالات طرح شده و در نهایت جمع بندی موضوع , لينک کليه موضوعاتي که باید جمع بندی شوند در این تاپیک به پاسخگوي محترم اخلاق وعرفان "نشاط" ارجاع داده می شود .

چند نکته مهم:
1. بعد از اتمام جمع بندی حتما تیک صلوات رو بزنید تا همکاران متوجه جمع بندی شده و بررسی نمایند.
2. حتما قواعد آئین نامه در جمع بندی ها لحاظ شود که منجر به بازگشت و تذکر نشویم.
آئین نامه جمع بندی را در این لینک حتما مطالعه نمایید:
آیین نامه جمع بندی (جدید)


3. هر روز به این تاپیک سر بزنید تا در جریان موضوعات جدید جمع بندی باشید.
4. عنوان جمع بندی در همه تاپیک ها درج شود و در متن نیازی نیست نوشته شود.
من باب مثال در تايپيك :
دلایل ضرورت ولایت فقیه

5. رنگ پرسش و پاسخ ها متفاوت باشد چون کاربر بهتر متوجه متن پرسش و پاسخ خواهد شد مخصوصا پستی که چند جمع بندی دارد.

با تشکر.

[/]

برچسب: 

جمع نقيضين در قرآن (آیات سوره کهف و زلزال)

با سلام، در آیات 105 سوره کهف آمده است که :


أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَلِقَائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلَا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْنًا



آنها کسانی هستند که به آیات پروردگارشان و لقای او کافر شدند؛ به همین جهت، اعمالشان حبط و نابود شد! از این رو روز قیامت، میزانی برای آنها برپا نخواهیم کرد!


اما سپس در آیات ٧ و ۸ سوره زلزال میفرماید که :


فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا


پس هر کس هموزن ذرّه‌ای کار خیر انجام دهد آن را می‌بیند! و هر کس هموزن ذرّه‌ای کار بد کرده آن را می‌بیند!


حال سوال اینجاست که آیا در اینجا جمع نقيضين رخ داده ؟ نخست گفته کافران اعمالشان نابود میشود و میزان برایشان برقرار نمیشود ولی سپس گفته هر کس کار خیری انجام دهد پاداش آن را خواهد دید، چگونه چنین چیزی ممکن است آیا این آیات ناسخ و منسوخ هستند ؟

ابهام بزرگ آخرت (صفات کیفی و کمی)

سلام
همونطور که میدونید ما دو نوع صفت داریم! کمی و کیفی! کمی هارو تا حدودی میشه با هم جمع کرد ولی کیفی ها رو نمیشه! به عنوان مثال 2 متر با 3سانتی متر قابل جمعه ولی هوای خیلی گرم و خیلی سردو نمیشه با هم جمع زد! در واقع صفات کیفی قابلیت مقایسه دارن ولی نمیتونیم بهشون مقدار بدیم!(مثلا بگیم دو تا پول!!)
شاید بپرسید این توضیحان برای چیه! ما از چه طریقی به بهشت میریم!؟ از طریق ثواب! و ثواب چطوره!؟ یه مقدار که برای چند صفت کیفی داده شده!(نه همشون!)
به عنوان مثال من در طول زندگیم، به خیلی ها علم آموختم و به نیازمندان کمک مالی هم کردم و فرد دیگه ای مسجدی ساخته و ده بار به حج رفته!
در این مثال دو مشکل هست!! اول باید اعمال هر فرد رو جمع زد تا یکی بشه،(که چون صفات کیفین نمیشه!) و بعد باید اعمال ایندو رو با هم مقایسه کرد تا فهمید کدوم جایگاه بالاتری داره!! که البته مقایسه ی این دو مثل مقایسه ی یخچال و تلویزیونه!
خوشحال میشم این ابهامو رفع کنید!

چرا شيعه نماز را جمع مي خواند؟

انجمن: 

1- روايات فراواني داريم كه پيامبر اكرم (ص ) در مدينه بدون ضرورت نماز ظهر و عصر و نيز مغرب و عشا را متصل خواندند. از برخي از صحابه نيز همين عمل نقل شده است . ائمه اطهار(ع ) نيز آن را مشروع دانسته اند. لذا شيعه فتوا به جواز جمع مي دهد.

2- وقت واجب نماز عصر و عشائ نزد اهل سنت همان وقت فضيلت آن دو نماز نزد شيعه است . لذا شيعه نيز خواندن هر نماز را در وقت فضيلت خود بهتر مي داند. ولي هرگاه امر دائر شود بين اين كه نماز را در پنج وقت ولي فرادا يا در سه وقت ولي جماعت بخوانيم , رعايت جماعت نزد شيعه ترجيح دارد. 3- نكته اي كه از برخي از روايات براي جواز جمع بين نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا ذكر شده مسائله تسهيل و آسان گيري بر بندگان است . 4- در احكام اختلافي ميان شيعه و سني مانند همين مسائله كه اهل سنت خواندن نماز عصر را قبل از رسيدن وقت خاص آن باطل مي دانند بايد دقت داشت هر چند روايات شيعي در جواز آن فراوان است و حتي در منابع اهل سنت نيز روايات فراواني دال بر جواز آمده است . اما از ديدگاه شيعه , تا زماني كه كسي سني است و از يكي از مذاهب چهارگانه تقليد مي كند بايد عباداتش را به همان مذهب انجام دهد و نبايد انتظار داشت كسي كه مثلا" حنبلي است وقتي روايات فراوان جواز جمع بين ظهر و عصر يا مغرب و عشائ را ديد آن را بپذيرد. حتي اگر چنين كسي نماز عصر را قبل از وقت خاص آن (بنا بر مذهبش ) بخواند و بعدا" شيعه شود بايد آن نماز را قضا كند ولي قضا كردن نمازهاي ديگرش لازم نيست . براي آگاهي بيشتر به پيوست (تصوير صفحات 171 - 155 از كتاب شيعه پاسخ مي دهد) مراجعه نماييد.